علت یکسره کار کردن و خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی

علت یکسره کار کردن و خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی

خاموش نشدن و یک سره کار کردن دستگاه های تصفیه آب خانگی یکی از مشکلات رایج است. حتی ممکن است این مشکل مدت ها ایجاد شده باشد و مصرف کننده متوجه آن نشده باشد که، می تواند باعث ایجاد عیوب و مشکلات بزرگ تر و هدر رفت آب شود. علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی را می توانید با توجه به برخی نکات و پارامتر متوجه شوید که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم. 

در دستگاه های تصفیه آب خانگی سرعت فیلتراسیون بسیار پایین است و عمدتا از مخزن برای ذخیره آب تصفیه شده استفاده می شود. بدیهی است که اگر آب تصفیه شده موجود در مخزن مصرف نشده است، لزومی به روشن ماندن و کارکرد یک سره دستگاه وجود ندارد. 

در نتیجه پس از مدتی کار کردن دستگاه و به محض پر شدن مخزن تصفیه آب، برق دستگاه قطع شده و تولید آب تصفیه شده در دستگاه متوقف می شود. اما گاها مشاهده می شود، که دستگاه تصفیه آب خانگی به صورت مداوم و یکسره کار می کند و خاموش نمی شود.

بروز این مشکل در دستگاه تصفیه آب خانگی می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. در این مقاله تصمیم داریم به بررسی مهم ترین علت یکسره کار کردن پمپ تصفیه آب بپردازیم. مطالعه علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی می تواند تا حد زیادی برای تعمیر سیستم کمک کننده باشد. 

 

علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی

 

علت یکسره کار کردن پمپ تصفیه آب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، در ادامه به بررسی علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی می پردازیم: 


•    خرابی فیلتر ممبران تصفیه آب

 

اگر فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب اشباع شده و روزنه های آن مسدود شوند، هیچ آبی از ممبران عبور نخواهد کرد و تمام آب ورودی به دستگاه از طریق فاضلاب خارج می شود. در این حالت بدیهی است که دستگاه به دلیل عدم تولید آب تصفیه شده به صورت مداوم کار می کند.

جهت بررسی علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی، شیلنگ خروجی آب تصفیه شده از ممبران را خارج کرده و میزان عبور آب از آن در هر دقیقه را بررسی کنید. این موضوع می تواند باعث کاهش کیفیت آب در دستگاه تصفیه آب خانگی شود و حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد.


•    ایراد در سوییچ قطع فشار بالا (high pressure)

 

علت یکسره کار کردن پمپ تصفیه آب، می تواند به دلیل ایراد در سوئیچ قطع فشار بالا باشد. در دستگاه تصفیه آب خانگی قطعه ای به نام سوییچ فشار بالا وجود دارد، که پس از پر شدن مخزن تصفیه آب و رسیدن فشار دستگاه به میزان مورد نظر، جریان برق را در دستگاه تصفیه آب قطع می کند.

در صورتی که سوییچ فشار بالا دچار ایراد شود، دستگاه متوجه پر شدن مخزن تصفیه آب نخواهد شد و دستگاه تصفیه آب خاموش نمی شود.

در مقاله "ظرفیت دستگاه تصفیه آب خانگی" به بررسی بهترین روش ها برای افزایش ظرفیت دستگاه تصفیه آب خانگی پرداخته شده است. در صورت تمایل می توانید از این روش ها برای بیشتر کردن ظرفیت دستگاه به جای تعویض آن استفاده کنید.

 

•    توان پایین پمپ تصفیه آب

 

پمپ باید بتواند فشار مورد نیاز فیلتر ممبران را تامین کند. اگر توان پمپ تصفیه آب جهت تامین این فشار پایین تر از میزان مورد نیاز باشد، دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس مدت بیشتری روشن مانده و به صورت مداوم کار می کند.

به منظور بررسی این مورد از علت یکسره کار کردن پمپ تصفیه آب شیر و مخزن تصفیه آب را بسته و شیر برداشت را باز کنید. پس از روشن شدن دستگاه مقدار فشاری که فشار سنج نشان می دهد را بخوانید، این فشار باید عددی بین 80 تا 120 PSI باشد.   


•    ایجاد نشتی در دستگاه تصفیه آب خانگی

 

در صورتی که آب در قسمت هایی از دستگاه که بعد از فیلتر ممبران قرار دارند، نشتی کند، به دلیل کم شدن فشار داخل سیستم، سوییچ فشار بالا کار نمی کند و دستگاه تصفیه آب به مدت بیشتری کار می کند. این موضوع یکی دیگر از موارد لیست علت یکسره کار کردن پمپ تصفیه آب باشد.


•    ایراد در زانویی ممبران

 

 در صورت خرابی زانوی ممبران، آب تصفیه شده از ممبران عبور نکرده و مجددا به هوزینگ ممبران باز خواهد گشت و از طریق خروجی فاضلاب از دستگاه بیرون می رود. به این صورت فشار کم شده و دستگاه همچنان روشن می ماند. این موضوع می تواند یکی از موارد علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی باشد.

 

•    پاره شدن دیافراگم مخزن

 

مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی دارای دو بخش مختلف برای هوا و آب می باشد. این دو بخش به وسیله دیافراگم از هم مجزا شده اند. در صورتی که دیافراگم پاره شود، آب تصفیه شده وارد مخزن هوا می شود.

در این حالت مخزن سنگین تر از حد معمول شده و با فشار دادن ورودی هوا مخزن، آب از آن خارج می شود. برای رفع علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی باید مخزن را تعویض کنید. 

 

•   خرابی شیر برقی یا چهارراهی

 

بر روی دستگاه های تصفیه آب خانگی جهت قطع و وصل کردن جریان آب ورودی به دستگاه، شیر برقی یا چهار راهی نصب می شود. در صورتی که این قطعات خراب شوند، مسیر آب بسته شده و دستگاه به علت کم بودن فشار، همچنان به کار خود ادامه می دهد و خاموش نمی شود. برای رفع علت یکسره کار کردن پمپ تصفیه آب باید شیر برقی یا چهار راهی را تعویض کنید. 

 

علت یکسره کار کردن پمپ تصفیه آب


اگر دستگاه تصفیه آب شما خاموش نمی شود و به صورت مداوم کار می کند، این مساله می تواند علت یکسره کار کردن پمپ تصفیه آب باشد که استهلاک و خرابی بیشتر دستگاه را به دنبال داشته باشد. بنابراین توصیه می شود که در اسرع وقت این مشکل را بررسی کرده و در جهت رفع آن اقدام کنید.

اگر با بررسی نکات ذکر شده در بالا این مشکل برطرف نشد، برای اطلاع از علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی از تکنسین مجرب تصفیه آب کمک بگیرید.

فروشگاه تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی اصل تایوان به بازار ایران است. کارشناسان فنی آبین همواره آماده پاسخگویی به نیازها و مشکلات شما می باشند، بدین منظور با خطوط ارتباطی وب سایت آبین تماس حاصل فرمایید. بعد از تماس با کارشناسان می توانید متوجه علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی شوید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر