مشکلات ناشی از نوشیدن آب با سطح بالای آلاینده های میکروبی

مشکلات ناشی از نوشیدن آب با سطح بالای آلاینده های میکروبی

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند باعث بروز بیماری و در مواردی شیوع بیماری های خطرناک شود، نوشیدن آب با سطح بالای آلاینده های میکروبی است. این موضوع باعث شده تا کنترل سطح کیفی آب از این نظر تا حد زیادی حائز اهمیت باشد. آلاینده های میکروبی می توانند از طریق فاضلاب به منابع آبی وارد شوند و این موضوع می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی شود. 

توصیه می شود قبل از نوشیدن آب اطمینان پیدا کنید که هیچ نوع آلاینده میکروبی در آن وجود نداشته باشد. در مواردی هم ممکن است که در حین روند انتقال آب و در تاسیسات بروز برخی مشکلات باعث ورود آلاینده های میکروبی شود. برخی از مهم ترین عواملی که می تواند باعث ورود آلاینده های میکروبی به آب شود، مواردی مثل نشتی در سیستم های توزیع، آلودگی در مخازن ذخیره، فشار کم آب و... هستند. 

«سایت آبین فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم برای خرید محصولات تصفیه آب صنعتی در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای خرید کالا و نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه با مراجعه به وب سایت www.abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

انواع آلاینده های میکروبی را که ممکن است در آب آشامیدنی وجود داشته باشند در ادامه بررسی می کنیم.


انواع آلاینده های میکروبی در آب شرب


مهم ترین انواع آلاینده های میکروبی در آب آشامیدنی شامل موارد زیر می شوند:


•    باکتری های موجود در آب: باکتری ها دسته ای از میکروارگانسیم های تک یاخته هستند که از ساده ترین عوامل میکروبی محسوب می شوند. این باکتری ها دارای دو باکتری های بیماری زا و غیر بیماری زا هستند، ورود باکتری های بیماری زا از طریق مصرف آب آلوده می تواند موجب بیماری های روده و معده در انسان شود. 
•    ویروس ها در آب: ویروس ها کوچک ترین مواد بیولوژیکی در طبیعت می باشند. ویروس ها تمامی اطلاعات ژنتیکی مورد نیاز برای رشد را به همراه داشته و جهت ادامه حیات خود به یک میزبان احتیاج دارند. متاسفانه روش دقیقی برای از بین بردن این نوع آلاینده های میکروبی وجود ندارد و در روند تصفیه فاصلاب نمی توان تمام ویروس ها را از بین برد. 
•    میکروب های پروتوزوا در آب: این آلاینده ها نوعی از میکروارگانیسم های تک یاخته هستند که عملکرد متفاوتی نسبت به باکتری ها و ویروس های موجود در آب دارند. میکروب های پروتوزوا می توانند به صورت کاملا مستقل یا انگلی به زندگی خود ادامه دهند و از خود خواص بیماری زا و غیر بیماری زا بروز دهند. این نوع آلاینده های میکروبی سازگار بالایی با محیط برقرار می کنند و به مقادیر بالایی در منابع آبی ما وجود دارند.
•    کرم های انگلی در آب شرب: نوعی از آلاینده های میکروبی می باشند که دارای ماهیت انگلی هستند و توسط دو یا بیش از دو جاندار به حیات خود ادامه می دهند. کرم های انگلی ممکن است توسط فضولات حیوانی به آب راه یابند و در صورت تصفیه نشدن می توانند مشکلات زیادی را برای سلامتی به دنبال داشته باشند.


آزمایش میکروبی آب


با وجود تنوع بالای آلاینده های میکروبی موجود در آب، تعداد بسیار کم و محدودی از آنها در محیط کشت در آزمایشگاه، دارای قابلیت رشد و تشخیص می باشند. در نتیجه با روش های آزمایشگاهی معمولی نمی توان عوامل میکروبی در آب را شناسایی کرد. با این وجود اگر این میکروب ها، باکتری های مولد بیماری یا بیماری زا باشند، می توانند تحت آزمایش قرار گرفته و آنها را به آسانی در آب شناسایی کرد.

باکتری هایی که در آب می توانند بروز بیماری های گوارشی در انسان و حیوانات را به دنبال داشته باشند، دارای سه دسته عمده کلیفرم ها، اسپورها و باکتری های مدفوع می باشند. وجود باکتری های کلیفرم در آب نسبت به انواع دیگر اهمیت بالاتری دارد و عمدتا در تعیین شاخص بهداشتی آب مورد بررسی قرار می گیرد. به بیانی دیگر وجود یا عدم وجود باکتری های کلیفرم در آب نشانگر آلودگی یا بهداشتی بودن آب آشامیدنی محسوب می شود.

جهت گندزدایی آب شرب در تصفیه خانه های شهری، مقادیر زیادی از کلر به آب افزوده می شود، با این حال استفاده از کلر برای حذف برخی آلاینده های میکروبی نمی تواند اثر بخش باشد. در کنار این غلظت بالای کلر در آب هم می تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد. 

در ادامه بهترین روشی را که می توان برای حذف آلاینده های میکروبی از آن استفاده کرد بررسی می کنیم.


بهترین روش برای از بین بردن آلاینده های میکروبی در آب


یکی از بهترین روش هایی که برای از بین بردن آلاینده های میکروبی آب می توان از آن استفاده کرد فیلترهای اشعه فرابنفش هستند. در ساختار این فیلترها از لامپ UV استفاده شده است که می توانند آلاینده های میکروبی و میکروارگانیسم ها را از بین ببرند. فیلترهای اشعه فرابنفش (UV) دقت بالایی برای از بین بردن آلاینده های میکروبی دارند و سطح کیفی آب را تا حد زیادی افزایش می دهند. 

با توجه به این موضوع بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز مشکل برای سلامتی، استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی مجهز به فیلترهای اشعه فرابنفش می باشد. استفاده از فیلترهای UV دارای مزیت های دیگری هم نسبت به سایر روش های میکروبی زدایی آب می باشد، برخی از این مزیت ها شامل هزینه کمتر، عدم تغییر رنگ و مزه آب، عملکرد سریع و... می شوند.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر