بررسی کیفیت و TDS آب تصفیه شده

بررسی کیفیت و TDS آب تصفیه شده

میزان TDS، یکی از موثر ترین عوامل در تعیین سطح کیفی آب می باشد، این موضوع باعث شده تا کنترل و اندازه گیری TDS برای عده زیادی از افراد حائز اهمیت باشد. نوشیدن آب با TDS بالا می تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد. یکی از روش های موثر برای کاهش TDS آب، استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی می باشد. در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای ممبران RO استفاده می شود که بالاترین دقت را برای کاهش TDS آب دارند. 

بررسی تاثیر دستگاه های تصفیه آب خانگی برای کاهش TDS و افزایش سطح کیفی آب، می تواند نشان دهنده لزوم استفاده از آن باشد. در ادامه به بررسی میزان TDS آب و تاثیراتی که دستگاه های تصفیه آب خانگی در افزایش سطح کیفی آب دارند می پردازیم.


TDS آب نشان دهنده چه پارامترهایی است؟


TDS مخفف عبارت Total dissolved solids است که نشان دهنده مواد جامد محلول در آب می باشد. این پارامتر در حقیقت نشان دهنده کل مواد جامد محلول در آب و مجموع غلظت یون های موجود در آب می باشد. بسیاری از مواد محلول در آب می توانند تاثیرات مخربی را برای سلامتی به دنبال داشته باشند و در کنار این در طعم آب هم تاثیر گذار هستند.

احتمالا تاکنون اصطلاح آب سبک و سنگین را شنیده اید. سنگین یا سبک بودن آب در واقع به معنی TDS بالا یا پایین آب مورد نظر می باشد. البته باید بدانید که اگر چه کاهش TDS آب آشامیدنی موجب افزایش کیفیت آب می شود، اما این مطلب به معنی مفید بودن TDS صفر برای آب آشامیدنی نمی باشد، زیرا آبی که TDS صفر دارد، عاری از املاح معدنی مفید نیز است. آب با TDS بسیار پایین اصولا تلخ تر است و مصرف طولانی مدت آن سبب کمبود مواد معدنی مفید در بدن خواهد شد.  

مقدار TDS در آب شرب ایران 1500 میلی گرم بر  لیتر است، اما در برخی مناطق کشور کیفیت آب شرب بسیار پایین است و TDS به مقدار 2000 میلی گرم بر لیتر هم می رسد. در حالی که همانطور که می دانید آب تصفیه شده و آب آشامیدنی سالم باید TDS کمتر از 100 میلی گرم بر لیتر داشته باشد.

 برای اندازه گیری TDS آب می توان به روش زیر عمل کرد:

آزمایش نمونه آب: برای اندازه گیری TDS و کیفیت آب آشامیدنی خود می توانید نمونه آب مورد نظر را تهیه کرده و آن را به آزمایشگاه تحویل دهید. نتیجه این آزمایش می تواند میزان املاح موجود در آب مصرفی را نشان دهد. 

استفاده از ابزارهای سنجش TDS: یکی دیگر از روش های اندازه گیری TDS آب، استفاده از ابزارهای اندازه گیری و TDS مترها می باشد. این دستگاه ها معمولا دقت بالایی برای اندازه گیری دارند و دارای کاربرد بالایی در صنایع مختلف هستند.  


تاثیر فیلتر ممبران برای کاهش TDS آب


همان طور که همه ما می دانیم TDS بالای آب می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد و باعث ابتلا به برخی بیماری ها می شود. اهمیت کاهش TDS آب و تاثیراتی که در کنار ابتلا به بیماری در طعم، بو و شفافیت آب دارد باعث شده تا عده زیادی از افراد از دستگاه های تصفیه آب خانگی برای برطرف کردن این معضل استفاده کنند. در دستگاه های تصفیه آب از فیلتر ممبران که قابلیت حذف آلاینده ها را با دقت 99 درصد دارد استفاده شده است. این فیلتر در کنار حذف آلاینده ها توانایی بسیار مطلوبی برای کاهش TDS آب دارد. در ادامه به بررسی دقیق تر فیلتر ممبران برای حذف آلاینده های موجود در آب می پردازیم.

اصلی ترین بخش در فیلترهای ممبران غشای نیمه تراواست که فقط ذرات با 0.0001 میکرون می توانند از آن عبور کنند و همین موضوع باعث حذف آلاینده های موجود در آب با دقت 99 درصد می شود. بنابراین ممبران ها اصلی ترین فیلتر برای از بین بردن آلاینده ها در دستگاه های تصفیه آب هستند و TDS آب را کاهش می دهند. این موضوع تاثیرات بسیار مطلوبی را علاوه بر حذف آلاینده ها در حذف طعم و بوی آب دارد. 


فیلتر مینرال و نقش آن در تنظیم میزان TDS آب 


معمولا در مورد میزان بهینه املاح موجود در آب آشامیدنی نظرات مختلفی وجود دارد اما به صورت کلی وجود میزان حداقلی از این املاح مثل کلسیم و منیزیم برای سلامت بدن ضروری است. همین موضوع باعث شده تا در دستگاه های تصفیه آب از فیلتر مینرال برای افزایش املاح مفید بدن در آب استفاده شود. این فیلترها حاوی برخی مواد سنگی می باشند و املاحی را مانند کلسیم، منیزیم و روی به آب اضافه می کنند. به این صورت که آب بعد از مجاورت با سنگ های معدنی در فیلتر مینرال میزان استانداردی از املاح را دریافت می کند و همین موضوع می تواند باعث ایجاد تعادل شیمیایی در آب شود.

علاوه بر این PH آب بعد از حذف املاح موجود در آن در فیلتر ممبران در حالت اسیدی قرار می گیرد و وجود فیلتر مینرال می تواند تاثیر بسیار مطلوبی را برای افزایش PH آب داشته باشد. بنابراین فیلترهای مینرال تاثیر بسیار مطلوبی را برای افزایش سظح کیفی آب دارند. اما آیا وجود این فیلتر در دستگاه های تصفیه آب باعث خروجی آب سخت می شود؟

وجود فیلتر مینرال در دستگاه های تصفیه آب به هیچ عنوان باعث خروجی آب سخت نمی شود. در واقع فیلترهای مینرال تمام املاح مورد نیاز برای بدن را به صورت کنترل شده به آب تصفیه شده اضافه می کنند و تاثیر بسیار مطلوبی در افزایش سطح کیفی و خواص پزشکی آب دارند. علاوه بر این فیلتر مینرال می تواند در بهبود طعم آب تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. اما نکته مهم در این زمینه استفاده و خرید فیلتر مینرال با سطح کیفی بالا برای دستگاه های تصفیه آب خانگی است که در ساخت بدنه آن از مواد فود گرید استفاده شده باشد. 


«در صورت تمایل برای خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی و نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه با مراجعه به وب سایت abin.ir از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر