قطعات مختلف دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس (RO)

قطعات مختلف دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس (RO)

قطعات و اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس را می توان به بخش های پیش تصفیه، واحدهای اندازه گیری و واحد RO تقسیم بندی کرد. هر یک از این بخش های می تواند با توجه به مشخصات آب ورودی به دستگاه و آنالیز دقیق آن و هم چنین هدف از تصفیه آب و نوع کاربرد از اجزای متفاوتی تشکیل شود. در این جا قطعات اصلی یک دستگاه تصفیه آب صنعتی را به تفکیک بخش های ذکر شده با هم بررسی می کنیم.


پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی RO


واحد اسمز معکوس (RO) تنها وظیفه حذف املاح و کاهش TDS آب ورودی را بر عهده دارد و در برابر دیگر ذرات آلاینده و عوامل اکساینده موجود در آب به شدت دچار آسیب می شود. بنابر این لازم و ضروری است که با انتخاب روش های فیزیکی و شیمیایی مناسب در بخش پیش تصفیه آب شیرین کن های صنعتی از ورود این آلاینده ها به واحد اسمز معکوس جلوگیری کنیم. بنابر این مشخص است که پیش تصفیه نقش به سزایی در محافظت از فیلترهای ممبران و افزایش کارایی سیستم دارد. 
واحد پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی دارای بخش های اصلی زیر می باشند:


۱- فیلتر شنی


فیلتر شنی که شامل محفظه ای تحت فشار می باشد، که با سیلیس از دانه بندی های مختلف پر شده است، برای حذف ذرات معلق موجود در آب مورد استفاده قرار می گیرد. آب خروجی از فیلتر شنی دارای مقادیر بسیار کمتری از جامدات معلق و کدورت نسبت به آب ورودی می باشد. مقدار کدورت آب با واحد NTU اندازه گیری می شود و حد مجاز آن برای آب ورودی باید کمتر از 0.1  باشد. جنس محفظه فیلتر شنی می تواند از فلز یا FRP باشد، که به دلیل مزیت های فوق العاده فیلترهای FRP استفاده از آنها امروزه متداول تر می باشد.


۲- فیلتر کربنی


‌فیلتر کربنی نیز مانند فیلتر شنی است با این تفاوت که داخل آن از کربن فعال با سطح جذب بسیار بالا به جای سیلیس استفاده می شود. فیلتر کربنی بو، طعم و رنگ آب را از بین می برد، توانایی حذف برخی از فلزات سنگین و عوامل اکساینده مانند کلر را دارد. رسیدن حتی مقدار اندکی کلر به غشای فیلتر ممبران باعث خرابی کامل آن می شود. بنابر این فیلتر کربنی ضمن بهبود طهم و سطح کیفی آب باعث حفاظت از فیلترهای ممبران نیز می شود.


۳- فیلترهای کارتریجی


فیلترهای کارتریجی یا فیلتر الیافی PP با قطر منافذ ۱ یا ۵ میکرون تولید می شوند، که از اندازه ۵ میکرون آن معمولا در بخش پیش تصفیه آب شیرین کن های صنعتی استفاده می شود. وظیفه فیلترهای میکرونی جلوگیری از ورود ذرات جامد معلق، شن و ماسه و ناخالصی ها به سیستم RO می باشد. فیلتر الیافی بعد از فیلترهای شنی و کربنی و قبل از پمپ طبقاتی RO در دستگاه نصب می شود.


۴- مواد شیمیایی مناسب


بسته به نوع آب ورودی و مقدار آلاینده های آن می توان از مواد شیمیایی مختلف در پیش تصفیه دستگاه استفاده کرد. از جمله این مواد شیمیایی می توان به آنتی اسکالانت، کلر و ... اشاره کرد.
در بخش پیش تصفیه بنا به شرایط می توان از روش های دیگری نیز استفاده کرد، که بنا به تشخیص طراح سیستم باید پیاده سازی شود.


قطعات تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس: واحد RO


واحد اسمز معکوس که مهم ترین بخش یک دستگاه تصفیه آب صنعتی RO می باشد، از قطعات زیر تشکیل می شود.


۱- پمپ طبقاتی RO


پمپ طبقاتی یکی از اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی می باشد، که عملکرد فیلتر ممبران و اجرای فرایند اسمز معکوس جهت تصفیه آب به عملکرد آن وابسته است. پمپ های طبقاتی بر اساس فشار و دبی مورد نیاز در انواع مختلفی تولید می شوند، که در زمان طراحی توسط طراح پمپ مناسب برای سیستم انتخاب می شود. پمپ RO فشار لازم برای عبور آب از فیلترهای ممبران و اجرای فزایند اسمز معکوس را تامین می کند. 


۲- فیلترهای ممبران


فیلترهای ممبران از اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی است که، در فرایند تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب صنعتی وظیفه اصلی را بر عهده دارد. در زمان طراحی سیستم تصفیه آب صنعتی انتخاب نوع ممبران بر کیفیت آب تولیدی و شرایط عملیاتی سیستم تاثیر زیادی دارد. فیلترهای ممبران بر اساس نوع آب ورودی به سیستم که می تواند آب لب شور یا آب دریا باشد، به ترتیب در دو نوع BW و SW تولید می شوند. برخی از برندهای برتر فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی شامل فیلمتک، LG ،CSM، ممبرانیوم، لنسس، هایدروناتیک و بسیاری از برندهای دیگر می باشد. 


۳- پرشروسل ممبران


پرشروسل محفظه ممبران های تصفیه آب صنعتی است، که وظیفه نگهداری از فیلترهای ممبران در برابر فشار بالای سیستم و انتقال آب پر فشار به داخل فیلترهای ممبران را بر عهده دارد. پرشروسل ها معمولا از جنس FRP تولید می شوند. بر اساس قطر، ظرفیت، فشار عملیاتی و ساید یا اند پورت بودن انواع پرشروسل تولید می شوند و بر اساس نیاز سیستم می توان از آنها استفاده کرد. هوزینگ های ممبران صنعتی در دو سایز ۴ و ۸ اینچ تولید می شوند و در داخل آنها به توجه به ظرفیت شان ممبران هایی با همین قطر قرار می گیرد. پرشروسل های بر اساس تعداد المان به ۱ تا ۶ المانه تقسیم بندی می شوند. 


تجهیزات اندازه گیری و کنترلی دستگاه تصفیه آب صنعتی


در دستگاه های تصفیه آب صنعتی از تجهیزات اندازه گیری مختلفی استفاده می شود، که به وسیله آنها پارامترهای مختلف سیستم اندازه گیری و کنترل می شوند. مهم ترین ابزار اندازه گیری سیستم های آب شیرین کن صنعتی شامل موارد زیر می باشد:


۱- شیرهای کنترلی


شیرهای کنترلی وظیفه کنترل دبی و فشار هر یک از جریان های سیستم را بر عهده دارند. شیرهای کنترلی در انواع مختلفی تولید می شوند، که بسته به وظیفه ای که دارند از آنها در دستگاه های تصفیه آب صنعتی استفاده می شود.


۲- فلومتر


فلومترها در مسیر جریان های مختلف دستگاه قرار می گیرند و وظیفه آنها تعیین دبی آب در مسیر جریانی می باشد. مسیرهای نصب فلومتر شامل موارد زیر می باشند:


•    دبی آب تصفیه شده:‌ که مقدار دبی آب تولیدی سیستم را نشان می دهد.
•    دبی آب غلیظ شده یا پساب:‌ مقدار دبی آب دور ریز یا پساب خروجی از دستگاه
•    دبی آب برگشتی:‌ در صورتی که سیستم به مسیر جریان برگشتی مجهز باشد، مقدار دبی آن توسط فلومتر کنترل می شود. این مسیر جریان افزایش درصد ریکاوری سیستم را بر عهده دارد.
فلومترها می توانند بر اساس نیاز سیستم از نوع معمولی یا الکترونیکی باشند. در نوع الکترونیکی اطلاعات از طریق سنسورها اندازه گیری شده و به سیستم کنترل مرکزی دستگاه ارسال می شود و دبی مسیر به وسیله مانیتور نصب شده بر روی پنل قابل مشاهده می باشد.


۳- فشارسنج یا گیج فشار


مانومتر یا گیج فشار، فشار بخش های مختلف و لوله های دستگاه تصفیه آب صنعتی را اندازه گیری می کند. گیج فشار مستقیما بر روی خطوط انتقال آب نصب می شوند. مهم ترین بخش های دستگاه تصفیه آب صنعتی که نیازمند کنترل فشار می باشد، شامل موارد زیر می باشند:


•    قبل و بعد از فیلترهای میکرونی برای کنترل فشار آب ورودی و خروجی از آنها
•    قبل و بعد از پرشروسل برای کنترل فشار عملیاتی اعمال شده بر روی فیلترهای ممبران اسمز معکوس


۴- TDS متر


وظیفه سیستم RO کاهش TDS آب می باشد. برای اندازه گیری این پارامتر از دستگاهی به نام TDS متر یا سختی سنج استفاده می شود. معمولا مقدار TDS آب تولید اندازه گیری می شود. 


۵- سیستم شستشوی اتوماتیک (CIP)


بعد از مدتی استفاده از فیلترهای ممبران به دلیل جذب بسیاری از آلاینده های آب، غشای ممبران دچار رسوب می شود. این لایه رسوب باعث ایجاد مقاومت در مسیر جریان آب و کاهش ظرفیت تولیدی سیستم می شود. در این حالت باید فیلترهای ممبران شستشو داده شوند تا آلاینده ها از روی سطح آنها پاک شود. به همین دلیل در دستگاه های تصفیه آب صنعتی برای افزایش طول عمر ممبران از واحد CIP استفاده می شود. فواصل اجرای عملیات CIP به میزان آلودگی آب و نوع آن بستگی دارد، اما به طور متوسط زمان شستشوی ممبران ها ۶ ماه تا یک سال یک بار می باشد.


 چنان چه برای پیاده سازی، خرید و قیمت دستگاه های تصفیه آب صنعتی نیازمند مشاور هستید و یا نیاز به خرید اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی دارید، می توانید از طریق ارتباط تلفنی با کارشناسان تصفیه آب صنعتی آبین در ارتباط باشید و از فرصت مشاوره رایگان برای یافتن پاسخ سوالات خود بهره مند شوید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر