آموزش کامل و  تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی

آموزش کامل و تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی

امروزه دستگاه‌های تصفیه آب کاربرد زیادی در مصارف خانگی و صنعتی داشته و افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها به صورت دوره‌ای نیاز به سرویس و تعویض فیلتر دارند.  یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، نحوه تعویض فیلترهای تصفیه آب است. نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب اهمیت زیادی داشته و لازم است نکات خاصی را در هنگام انجام این کار رعایت کنید تا خسارتی به سایر فیلترهای دستگاه وارد نشود. وارد شدن هرگونه آسیب یا خسارت، منجر به پایین آمدن بازده و عملکرد سیستم و درنتیجه تصفیه نادرست آب می‌شود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا تعویض فیلتر تصفیه آب را به طور کامل آموزش دهیم تا بتوانید به راحتی و در زمان مناسب آن‌ها را تعویض کنید.

 

نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب

 

برای اینکه آب تصفیه شده و با کیفیتی داشته باشید، لازم است که در زمان مناسب فیلترهای دستگاه تصفیه خود را تعویض کنید. نکته مهم قبل از تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی، تهیه فیلترهای مرغوب و با کیفیت است. اگر ترجیح می‌دهید از فیلترهای ارزان قیمت و نامرغوب استفاده کنید، بهتر است به جای آب تصفیه شده، آب آشامیدنی مصرف کنید. چرا که استفاده از فیلترهای با کیفیت پایین باعث آسیب به سایر فیلترها شده و در نتیجه دستگاه تصفیه آب را دچار اختلال می‌کند. در نهایت آب به طور کامل تصفیه نشده و حتی ممکن است برای شما مضر نیز باشد. 


در هر مرحله فیلتراسیون از کارتریج‌های مختلفی استفاده می‌شود و بهتر است پیش از اقدام به تعویض، با آن‌ها آشنایی داشته باشید:


•    در مرحله اول فیلتراسیون، دستگاه تصفیه آب خانگی از فیلتر الیافی استفاده می‌شود. این فیلترها قابلیت حذف ذرات ناخالصی گل و لای و شن و ماسه را دارند. هنگامی که این فیلترها از ذرات ناخالصی اشباع شوند، به رنگ قهوه‌ای تیره درآمده و نشان می‌دهد زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است.
•    در مرحله دوم و سوم فیلتراسیون از فیلترهای کربن اکتیو گرانول و کربن بلاک استفاده می‌شود که وظیفه حذف ذرات کلر را بر عهده دارند. فیلترهای کربن فعال قابلیت حذف بو، رنگ و مزه آب را داشته و فیلترهای کربن بلاک نیز وظیفه تکمیل فیلتراسیون در مرحله پیش تصفیه آب را دارند. در صورتی که از زمان تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب گذشته باشد، آب به صورت کامل تصفیه نشده و دارای بو، رنگ یا مزه نامطبوع خواهد بود.
•    در مرحله چهارم، فیلتر ممبران قرار دارد که به عنوان اصلی‌ترین فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی شناخته می‌شود.
•    در مراحل بعدی به ترتیب از فیلترهای پست کربن خطی، مینرال، قلیایی و درنهایت فیلترهای اکسیژن ساز برای تکمیل فیلتراسیون استفاده می شود.

 

برای آموزش تعویض فیلتر تصفیه آب می‌توانید از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید. اگر قصد دارید که خودتان فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی را تعویض کنید، لازم است تا مراحل لازم برای آموزش تعویض فیلتر تصفیه آب را دیده و مراحل آن را به طور دقیق دنبال کنید.

 

مراحل تعویض فیلتر تصفیه آب

 

مراحل و نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب اهمیت بسیار بالایی دارند ولازم است تمامی این موارد به ترتیب و با دقت بسیاری انجام شوند. 


تعویض فیلترهای پیش تصفیه


فیلتر الیافی یکی از فیلترهای رسوب‌گیر مورد استفاده در مرحله پیش تصفیه دستگاه تصفیه است.  نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب در بخش پیش تصفیه طی مراحل زیر انجام می‌شود:


1.    ابتدا شیر آب ورودی را با چرخاندن آن در جهت خلاف عقربه‌های ساعت ببندید.
2.    سپس شیر آبی رنگ روی مخزن را نیز در حالت بسته قرار دهید.
3.    شیر برداشت آب نصب شده بر روی سینک را باز کنید تا تمام آب داخل مخزن تخلیه و فشار دستگاه کم شود.
4.    شیر میکس دستگاه را باز کنید.
5.    در حالی که هوزینگ‌ها به صورت عمودی قراردارند، آچار هوزینگ را به دور آن انداخته و با چرخاندن آچار در جهت ساعتگرد، هوزینگ را از محل خود جدا کنید.
6.    فیلترهای قدیمی را از هوزینگ خارج کنید.
7.    درون هوزینگ را شستشو داده و سپس فیلترهای جدید را جایگذاری کنید.
8.    هوزینگ را در محل خود قرار داده و در جهت پادساعتگرد بچرخانید تا بسته شود. می‌توانید از آچار برای محکم کردن آن استفاده کنید.
9.    هوزینگ‌های مرحله دوم و سوم را نیز به همین صورت تعویض کنید.
توجه کنید که بعد از تعویض فیلتر دوم بهتر است شیر آب ورودی دستگاه تصفیه را باز کنید تا آب از بین فیلترها عبور کرده و مسیر آن تمیز شود. زیر هوزینگ مرحله سوم یک پارچ قرار داره تا آب آلوده از فیلتر سوم خارج شود.

 

تعویض فیلتر ممبران 

 

مراحل تعویض فیلتر تصفیه آب


نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب ممبران به شرح مراحل زیر می‌باشد:


1.    مراحل اول تا چهارم که برای تعویض فیلترهای پیش تصفیه گفته شد را عینا تکرار کنید.
2.    سپس لوله قرمز رنگ یا شیلنگ تصفیه آب متصل به هوزینگ را جدا نمایید. 
3.    درپوش هوزینگ را با چرخاندن در جهت عقربه‌های ساعت باز کنید.
4.    فیلتر ممبران قدیمی را جدا کرده و فیلتر جدید را جایگذاری کنید. برای این کار از دم باریک استفاده کنید تا ممبران با دست شما در تماس نباشد. اگر جهت قرارگیری ممبران را فراموش کردید، ممبران را از قسمت دبل اورینگ وارد هوزینگ کنید و سعی کنید واشر بزرگ به سمت درپوش باشد.
5.    درپوش هوزینگ را بسته و شیلنگ تصفیه را دوباره به آن متصل کنید.

 

تعویض فیلتر ممبران شما به پایان رسیده و بهتر است قبل از استفاده از دستگاه، شیر ورودی را باز کرده و چندبار مخزن را خالی کنید. به طور متوسط خالی کردن مخزن 10 الی 15 دقیقه و پر شدن آن 2 الی 4 ساعت زمان می‌برد. هنگام تعویض فیلتر ممبران گاهی لازم است که چهارراهی نیز تعویض گردد. در دستگاه‌های جدید به جای چهار راهی از شیر برقی استفاده می‌شود. این قطعه در مسیر خروجی ممبران قرار گرفته است و دارای دو مجرای مجزای خروجی و ورودی آب است. به این ترتیب، روش تعویض چهار راهی دستگاه تصفیه آب نیز اهمیت زیادی دارد و لازم است که تمامی مراحل با دقت انجام شود.


تعویض فیلترهای مراحل بالاتر


مراحل تعویض فیلتر پست کربن و مینرال مانند فیلتر ممبران است. هنگام تعویض این فیلترها توجه کنید که جهت قرارگیری آن‌ها صحیح باشد. برای اطلاع از جهت صحیح، به علامت روی بدنه فیلتر توجه کنید. در ویدیو تهیه شده مراحل دقیقتر نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب آورده شده است.


زمان تعویض فیلتر تصفیه آب

 

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب


زمان و نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب با توجه به مدیای به کار رفته در آن و شرایط آب خوراک سیستم، متفاوت است. میانگین طول عمر هر کدام از فیلترهای به کار رفته در دستگاه تصفیه آب خانگی در ادامه شرح داده شده است:


•    فیلتر الیافی: چهار الی شش ماه
•    فیلتر کربن اکتیو: چهار الی شش ماه
•    فیلتر کربن بلاک فشرده : چهار الی شش ماه
•    فیلتر ممبران اسمز معکوس : یک الی دو سال
•    فیلتر پست کربن خطی : یک الی یک سال و نیم
•    فیلتر مینرال معدنی ساز: یکسال الی یک سال و نیم
•    فیلتر قلیایی : یکسال الی یک سال و نیم
•    فیلتر اکسیژن ساز :یکسال الی یک سال و نیم

 

خرید فیلتر تصفیه آب

 

همانطور که قبلا هم گفته شد، خرید فیلتر تصفیه آب با کیفیت و مرغوب قبل از تعویض فیلترها اهمیت زیادی دارد. در صورتی که کیفیت فیلتر مناسب نبوده و از مواد مرغوب تهیه نشده باشد، سلامت آب و دستگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال فیلتر تصفیه آب خانگی و صنعتی با کیفیت بالا هستید، به وب سایت آبین مراجعه کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب ممبران می‌توانید با مشاوران این مجموعه از طریق شماره 02122228116 در تماس باشید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر