آلودگی هوا و استفاده از دستگاه تصفیه هوا

آلودگی هوا و استفاده از دستگاه تصفیه هوا

 

افزایش غلظت آلاینده ها در هوا در شهرهای بزرگ و پرجمعیت، نوعی معضل و دغدغه در سراسر جهان است، به طوری که امروزه آلودگی هوا به عنوان چهارمین علت مرگ زود هنگام در جوامع انسانی محسوب می گردد. برای کاهش عوارض آلودگی هوا می توان برخی از اقدامات پیشگیرانه را انجام داد، اما بهترین راه برای کاهش این مشکلات، تصفیه هوای داخلی منزل است، زیرا اغلب ما بیشترین ساعات روز را در محیط منزل یا اداره سپری می کنیم و بیشتر در معرض آلاینده های موجود در این محیط هستیم. در این مقاله قصد داریم به عوارض ناشی از آلاینده های هوا و نکات مهم خرید دستگاه تصفیه هوا بپردازیم.


بیماری های ناشی از آلودگی هوا

 

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده های هوا می تواند سبب بروز عوارض و بیماری های زیر در انسان شود:

 

•    اختلال در عملکرد ریه و علایمی نظیر سرفه و تنگی نفس
•    افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان
•    مشکلات قلبی و ریوی
•    سوزش چشم
•    بروز بیماری های تنفسی نظیر برونشیت و آسم
•    ملتهب شدن سینوس ها و بروز سینوزیت

 

روش های کاهش عوارض آلودگی هوا

 

برای آنکه کمتر دچار عوارض ناشی از آلودگی هوا شویم، می توان از روش های زیر استفاده نمود:

 

•    در هنگام خروج از منزل از ماسک مناسب استفاده کنید.
•    در زمان زیاد بودن آلودگی هوا از انجام فعالیت های زیاد که به تنفس های عمیق تری نیاز دارند، خودداری کنید.
•    در تغذیه روزانه خود، مقدار کافی میوه و سبزیجات استفاده کنید، زیرا این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند.
•    مصرف آب کافی در روز
•    استفاده از مقدار کافی مکمل و مواد غذایی حاوی ویتامین C و E
•    مصرف داروهای گیاهی مانند آویشن و گل گاوزبان برای کاهش علائم ناشی از آلودگی هوا سودمند هستند.
•    پاکسازی و ضدعفونی کردن سطوح مختلف در منزل مانند در، دیوار و فرش
•    پاکسازی هوای منزل و محیط کار و تهویه مناسب

 

دستگاه تصفیه هوا قادر به حذف و پاکسازی کلیه آلاینده های هوا محیط داخلی منزل مانند کرک و پرز فرش و لباس ها، بوی غذا و سیگار می باشد. این دستگاه علاوه بر حذف آلودگی ها در محیط منزل، می تواند به نوعی نقش تهویه هوا داخلی را نیز دارد. دستگاه های تصفیه هوا در بازار با انواع و کیفیت های مختلفی به فروش می رسند، که انتخاب محصول مناسب را بسیار دشوار کرده است. جهت انتخاب تصفیه هوای مناسب از نکاتی که در ادامه به آن ها می پردازیم، استفاده کنید. 

 

راهنمای انتخاب دستگاه تصفیه هوا

 

نکات مهمی که در هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا باید مورد توجه قرار بگیرد، شامل موارد زیر هستند:


•    فضای تحت پوشش: دستگاه های تصفیه آب از نظر قدرت و فضای تحت پوشش به انواع مختلفی طبقه بندی می شود. فضای تحت پوشش در واقع بیانگر قدرت دستگاه در تصفیه هوا محیط است و معمولاً بر حسب متر مکعب بیان می شود. در انتخاب دستگاه تصفیه هوا مناسب پیشنهاد می شود، که اگر قصد تصفیه هوای اتاق خود را دارید از دستگاهی با فضای پوشش بیشتر استفاده کنید. برای مثال اگر اتاق شما 300 مترمکعب و 9 متر ارتفاع دارد، استفاده از دستگاه تصفیه هوایی با ظرفیت 450 تا 500 مترمکعب مناسب تر می باشد.


•    نرخ تحویل (CADR): این پارامتر در واقع بیان می کند، که دستگاه مورد نظر چه مقدار هوا تصفیه شده تولید کرده و به محیط اطراف خود تحویل می دهد. بنابراین دستگاه تصفیه هوا هرچه CADR بالاتری داشته باشد، ظرفیت آن برای تولید هوای تصفیه شده بیشتر است و عملکرد بهتری دارد. درنتیجه بهتر است که از دستکاه تصفیه هوا با نرخ تحویل بالاتر برای تصفیه هوای اتاق استفاده کرد.


•    تهویه در دستگاه (ACH): این پارامتر نشان می دهد، که دستگاه تصفیه هوا در هر ساعت چند مرتبه می تواند کل هوا در فضای مورد نظر را تهویه کند. به دلیل آلودگی بالای هوا در شهرهای بزرگ بهتر است که دستگاه تصفیه هوایی انتخاب کنید که دارای ACH چهار باشد، به معنی که در هر ساعت 4 مرتبه یا در هر 15 دقیقه یکبار هوای اتاق را کاملاً پاکسازی و تصفیه کند. بسیاری از کمپانی های تولید کننده دستگاه تصفیه هوا عمدتاً به منظور افزایش جنبه تبلیغاتی این محصول، نرخ تحویل (CADR) دستگاه را بالاتر می برند، در حالی که غالبا به دلیل داشتن مقدار ACH پایین، این پارامتر دستگاه تصفیه هوا کمتر عنوان می شود. اهمیت تهویه در ساعت یا ACH در مقابل CADR بالای دستگاه به این علت است، که حتی اگر دستگاه فضای تحت پوشش بالایی داشته باشد، اما میزان تهویه آن در ساعت پایین باشد، عملکرد مناسب دستگاه مورد نظر دچار ابهام خواهد شد.


•    فناوری مورد استفاده در تصفیه هوا: یکی از عوامل بسیار مهم که باید در هنگام خرید دستگاه تصفیه به آن توجه شود، فناوری استفاده شده در دستگاه خریداری شده است. دستگاه های تصفیه هوا به طور کلی به دو روش اکتیو و پسیو به تصفیه هوا می پردازند. در تصفیه هوا به روش اکتیو، آلاینده های موجود در هوا توسط دستگاه یونیزه شده و ته نشین می شوند. برخی از این دستگاه از گاز اوزون برای پاکسازی هوا استفاده می کنند، که معمولاً برای تصفیه هوای منزل انتخاب مناسبی محسوب نمی شوند. در تصفیه هوا به روش پسیو، از فیلترهایی جهت حذف آلاینده ها از هوا استفاده می شود و در این روش گاز اوزون آزاد نمی گردد.

بازار آنلاین آبین بزرگترین وارد کننده انواع دستگاه تصفیه هوا به سراسر ایران است و برای رفاه بیشتر مشتریان بهترین دستگاه های تصفیه هوا در بازار را گردآوری کرده است. مشتریان آبین علاوه بر خرید آسان اینترنتی می توانند از خدمات پس از فروش منحصر به فرد مجموعه برای مدت طولانی بهره مند شوند. اگر برای انتخاب و خرید دستگاه تصفیه هوا متناسب با نیاز خود دچار مشکل شده اید، جهت استفاده از مشاوره رایگان با کارشناسان آبین تماس بگیرید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر