مزایا و معایب دستگاه تصفیه هوای خانگی

مزایا و معایب دستگاه تصفیه هوای خانگی

هوایی که در محیط منزل تنفس می کنیم، حاوی مقادیر زیادی از ذرات و آلاینده های شیمیایی است و می تواند باعث بروز بیماری های تنفسی و بیماری شود. یکی از بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز بیماری، استفاده از دستگاه های تصفیه هوا می باشد. با این حال عده ای از افراد تصور می کنند که استفاده از دستگاه های تصفیه هوا می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. به نظر شما استفاده از دستگاه های تصفیه هوای خانگی می تواند چه مشکلاتی را به دنبال داشته باشد؟ آیا استفاده از این دستگاه ها عوارضی را هم در پی دارد؟

در بسیاری از موارد تصور این که دستگاه های تصفیه هوای خانگی می توانند برای سلامت انسان مشکل ساز باشند، بر اساس عدم اطلاع کافی از ساختار و عملکرد آنها شکل می گیرد. این موضوع باعث شده تا بررسی دقیق ساختار دستگاه های تصفیه هوا و البته توجه به کارکرد فیلترهای تصفیه هوا قبل از خرید اهمیت زیادی داشته باشد. 


فواید دستگاه تصفیه هوا خانگی


دستگاه های تصفیه هوا بهترین عملکرد را برای حذف آلاینده ها در محیط اطراف دارند، این موضوع باعث شده تا استفاده از آنها کاربرد بالایی داشته باشد. موارد زیر از دیگر مزیت های هستند که استفاده از دستگاه های تصفیه هوا به دنبال دارد:


حذف بوی نامطبوع از محیط مانند بوی غذا و سیگار

 

استشمام دود سیگار علاوه بر تمام افراد، برای کودکان که ریه آنها در حال رشد است، مشکلات زیادی را می تواند در پی داشته باشد. دستگاه تصفیه هوا دارای عملکرد مطلوبی برای از بین بردن بوهایی مانند بوی غذا و سیگار که معمولا در محیط منزل وجود دارد می باشد. فیلترهای هپا در ساختار دستگاه  های تصفیه هوا توانایی حذف بیش از نیمی از آلاینده های مضر دود سیگار را دارند. 


پاکسازی هوا از گرد و غبار و کاهش علائم آسم

 

ذرات گرد و غبار از شایع ترین عواملی هستند که می توانند سطح کیفی هوا را تحت تاثیر قرار دهند. وجود این آلاینده ها می تواند مشکلات زیادی را برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مثل آسم به دنبال داشته باشد. 


حذف گازها و بخارات مضر شیمیایی از هوا

 

همیشه در محیط منزل مقداری از گازهای مضر مانند دی اکسید کربن وجود دارد. آلاینده های شیمیایی می توانند از طریق پنجره به فضای منزل یا محیط کار نفوذ کنند و یکی از مهم ترین عواملی هستند که باعث ابتلا به بیماری های خطرناک مثل سرطان می شوند. دستگاه های تصفیه هوا بر اساس نوع فیلترها و ساختار، توانایی بسیار مطلوبی برای از بین بردن تمام آلاینده های شیمیایی هوا دارند. 


حذف عوامل آلاینده هوای شهری در محیط منزل

 

دود حاصل از اگزوز وسایل نقلیه شهری، بخش زیادی از آلودگی هوای شهری را به خود اختصاص می دهد. تنفس این ذرات برای سلامتی خطرات زیادی را به دنبال دارد و این مساله توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار داده شده است. این آلاینده ها می توانند از طریق پنجره به هوای منزل یا محیط کار وارد شوند، که با استفاده از سیستم های تصفیه هوا می توان آنها را حذف کرد.


حذف عوامل بیماری زا در محیط منزل و کاهش بیماری های ناشی از آن

 

ویروس ها و باکتری ها همواره در محیط منزل وجود دارند و این عوامل می توانند سبب بیماری افراد سالمند و مستعد بیماری شوند. 


پاکسازی هوا از عوامل حساسیت زا و کاهش واکنش های آلرژیک

 

وجود برخی آلاینده ها مثل ذرات گرد و غبار می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود که امکان حذف آنها از طریق سیستم های تصفیه هوا وجود دارد. 


 کاهش مقدار دی اکسید کربن در محیط منزل

 

آلرژن ها همواره در هوای بیرون و داخل منزل وجود دارند و می توانند در افراد مستعد بروز آلرژی علائم آزاردهنده را به همراه داشته باشند. استفاده از دستگاه تصفیه هوای مناسب منزل می تواند این عوامل را در محیط منزل به حداقل برسانند.


 تولید هوای سالم و کاهش دی اکسید کربن

 

تنفس ما در محیط همواره مقدار زیادی دی اکسید کربن را به هوا وارد کرده و به همان نسبت از میزان اکسیژن در محیط کاسته می شود. استفاده از دستگاه تصفیه هوا در کاهش دی اکسید کربن و افزایش اکسیژن رسانی به بدن بسیار موثر عمل می کند.


 کاهش خطرات ناشی از حشرات مزاحم در محیط منزل

 

یکی از مزیت های دیگر استفاده از دستگاه تصفیه هوا، کمک به حذف و از بین بردن حشرات مزاحم در محیط است.


آیا استفاده از دستگاه تصفیه هوا خانگی ضرر دارد؟


با توجه ب تمام نکاتی که گفته شد استفاده از دستگاه های تصفیه هوا فواید زیادی را به دنبال دارد و البته در ساختار آنها از هیچ عاملی که بتواند باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی شود وجود ندارد. در ساختار دستگاه های تصفیه هوا از فیلترهایی مثل موارد زیر استفاده می شود:

فیلترهای پیش تصفیه: برای حذف آلاینده های فیزیکی و ذرات معلق به کار می روند. این فیلترها معمولا قابل شستشو برای استفاده مجدد در سیستم هستند. 

فیلترهای کربن فعال: کربن فعال در ساختار فیلترهای کربنی می توانند باعث جذب انواع بو و گازهای شیمیایی شوند. 

فیلترهای هپا: بالاترین دقت را برای حذف آلاینده ها دارند و می توانند باعث حذف تمام آلاینده های هوا شوند. 

فیلترهای UV، فتوکاتالیست، الکترواستاتیک و... از دیگر فیلترهایی هستند که می توانند در ساختار دستگاه های تصفیه هوا مورد استفاده قرار بگیرند. این فیلترها، باعث افزودن هیچ ماده ای به هوا نمی شوند و استفاده از آنها تنها باعث حذف آلاینده های هوا می شود. در واقع به کارگیری دستگاه های تصفیه هوا نه تنها مضر نیست بلکه استفاده از آن به منظور پاکسازی و حذف آلاینده های موجود در هوا بسیار سودمند است. 

در صورت تمایل برای خرید دستگاه های تصفیه هوا باید سطح کیفی و برند آن را در نظر بگیرید. توصیه می شود نوع فیلترهای تعبیه شده در ساختار دستگاه را بررسی کرده و با توجه به کاربرد بهترین نوع دستگاه های تصفیه هوا را انتخاب کنید. بهترین برندهای دستگاه های تصفیه هوا شامل کنت، نئوتک، هیوندای، امریک ایر و... می شوند. 


«سایت آبین در کنار ارائه محصولات تصفیه آب و هوا با بالاترین سطح کیفی، فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره با مراجعه به وب سایت آبین با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر