عملکرد دستگاه تصفیه هوا خانگی

عملکرد دستگاه تصفیه هوا خانگی


در بسیاری از شهری های پرجمعیت در دنیا آلودگی هوا به عنوان معضل زیست محیطی مهمی شناخته می شود. بسیاری از افراد فقط در هنگامی که میزان آلاینده ها در هوای شهری با حد خطرناک برای گروه های حساس می رسد، به آلودگی هوا فکر می کنند، در حالی که در همه حال و همواره آلودگی هوا سلامتی ما را با تهدید مواجه می کند. اگرچه کاهش میزان آلاینده ها در هوای بیرون به تدابیر پیچیده و جدی نیازمند می باشد، اما می توانیم با تصفیه و پاکسازی هوای محیط منزل یا محل کار خود عوارض ناشی از آن را به حداقل به رسانیم. شاید تاکنون این سوال برای شما پیش آمده باشد که دستگاه تصفیه هوا خانگی چگونه به پاکسازی هوا و حذف آلاینده های موجود در محیط می پردازد؟ به همین دلیل این مقاله به پاسخ به این سوال اختصاص داده شده است.


فیلتراسیون در دستگاه تصفیه هوا

 

فیلترها و اجزای مهمی که غالباً در دستگاه تصفیه هوا استفاده می شوند، شامل موارد زیر هستند:


•    فیلترهای پیش تصفیه: فیلتر پیش تصفیه وظیفه حذف ذرات درشت مانند پرز، مو و عوامل آلرژی زا هوا را بر عهده دارند، تا از ورود این مواد به فیلتر کربنی و هپا جلوگیری شود. این فیلترها معمولاً قابل شستشو هستند و پس از مدتی استفاده از دستگاه می توان آلودگی موجود بر سطح فیلتر پیش تصفیه را توسط جاوربرقی تمیز کرد.


•    فیلتر کربنی: فیلتر کربنی در دستگاه تصفیه هوا می تواند کلیه گازهای مضر مانند مونوکسید کربن و بوهای نامطبوع نظیر بوی غذا و سیگار را از محیط مورد نظر حذف کند. این مواد پس از حذف شدن توسط فیلتر کربنی کاملاً پاکسازی می شوند و به هیچ عنوان به هوای محیط بر نمی گردند. این فیلتر تصفیه هوا در واقع به صورت مکمل با فیلتر هپا عمل می کند. فیلتر کربنی برخلاف فیلتر پیش تصفیه قابل شستشو نمی باشد و پس از مدتی استفاده باید با فیلتر جدید تعویض شود.


•    فیلتر هپا (Hepa): فیلتر هپا نوعی فیلتر الیافی با روزنه های 0.5 تا 2 میکرون می باشد، که توانایی حذف 99.97 درصد ذرات معلق و آلاینده هایی با قطر بیشتر از 2 میکرون را دارد. فرآیند فیلتراسیون هوا در دستگاه در این فیلتر انجام می شود و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. بنابراین لازم است که برخی از مواد آلاینده توسط فیلترهای پیش تصفیه و فیلتر کربنی پیش از ورود به فیلتر هپا، حذف و فیلتر شوند.  فیلتر هپا قابلیت شستشو ندارد و باید پس از رسیدن به حالت اشباع تعویض گردد.


این فیلترها در دستگاه تصفیه هوا به ترتیب فوق قرار می گیرند و عملکرد دستگاه به این صورت است، که ابتدا ذرات درشت مانند پرز و گرد و غبار توسط فیلترهای پیش تصفیه حذف می شوند. در بخش پیش تصفیه فیلتری با بار الکتروستاتیکی وجود دارد، که مانند یک آهن ربا می تواند بسیاری از ذرات و آلاینده های موجود در هوا را حذف کند. بو و طعم نامطبوع در هوا توسط فیلتر کربنی و سایر آلودگی باقیمانده توسط فیلتر هپا از هوا حذف و پاکسازی می شوند.


سیستم یون ساز در دستگاه تصفیه هوا

 

عملکرد سیستم تصفیه هوا براساس تولید یون و آزاد کردن آن در محیط اطراف می باشد. در این روش یون ها سبب باردار شدن ذرات معلق در هوا، چسبدن آنها به یکدیگر و سطوح مجاور شده و از هوا حذف می شوند. سیستم یون ساز اگرچه باعث حذف ذرات آلودگی از هوا می شود، اما در مواردی نیز می تواند موجب تولید ازن و افزایش غلظت آن در هوا شود.

ذرات معلق موجود در هوا دارای بار مثبت می باشند، دستگاه یون ساز برای تصفیه هوا یون هایی با بار منفی تولید می کند. یون منفی مزایایی دارد و موجب بهبود کیفیت خواب می شود و نشاط بخش است. اما این روش خطراتی نیز به دنبال دارد. یکی از آن ها نشستن ذرات سنگین شده بر روی بدن می باشد، که برای افراد مضر است. مورد بعدی همان طور که گفتیم تولید گاز ازن و افزایش غلظت آن در هوا است. تنفس گاز ازن موجب سردرد، آلرژی، حساسیت پوستی، حالت خستگی، تهوع و گیجی می شود. در صورتی که میزان ازن موجود در هوا بیشتر از 100ppm باشد، موجب مرگ افراد می شود. بنابراین بهترین راه برای تصفیه هوا استفاده از دستگاه های دارای فیلتر هپا است.


لامپ فرابنفش در دستگاه تصفیه هوا

 

برخی از دستگاه های تصفیه هوا از لامپ فرابنفش به منظور میکروب زدایی و ضدعفونی کردن هوا استفاده می کنند. این نوع دستگاه بیشتر در مکان هایی که با آلودگی میکروبی بالایی مواجه هستند، مانند مراکز بهداشتی و اتاق های عمل انتخاب مناسبی محسوب می شود. در اغلب دستگاه های تصفیه هوا فرابنفش در مجاورت لامپ فرابنفش از فیلترهای کاتالیستی (فتوکاتالیست) استفاده می شود، که به آن اصطلاحاً  UV PCO گفته می شود. فیلترهای فتوکاتالیستی به فیلترهایی گفته می شود، که با تابش نور به سطح فیلتر فعالیت خود را آغاز می کنند. در این روش امواج فرابنفش توسط لامپ UV به سطح فیلتر می تابد و با تابیدن اشعه فرابنفش ویژگی کاتالیستی در این فیلتر فعال می گردد. ماده فتوکاتالیستی که به این ترتیب تولید می شود، با گازهای آلاینده موجود در هوا و عوامل میکروبی واکنش داده و سبب تبدیل آن ها به مواد بی خطر می شود.

فروشگاه آنلاین آبین ارائه دهنده انواع دستگاه تصفیه هوا اورجینال و مرغوب با برندهای معتبر است، این محصولات به دلیل کیفیت ساخت بالا، مشابه دیگر محصولات آبین از گارانتی و خدمات پس از فروش طولانی مدت مجموعه برخوردار می باشد. اگر در انتخاب و خرید دستگاه تصفیه هوا برای استفاده در محیط خانگی یا اداری به مشاوره احتیاج دارید، با کارشناسان مجرب تیم ما تماس بگیرید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر