اهمیت پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی 

اهمیت پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی 

طراحی دقیق و اصولی برای ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی با توجه به آنالیز آب ورودی، مهم ترین نکته ای است که عده زیادی نسبت به آن بی توجه هستند.

در دستگاه های تصفیه آب صنعتی اجزای مختلفی در کنار هم قرار می گیرند، تا ساختار کلی آن شکل بگیرد که این موضوع تا حدود زیادی به نوع آلاینده های آب ورودی بستگی دارد. یکی از پر کاربردترین سیستم هایی که برای تصفیه آب در بسیاری از صنایع کاربرد دارد، دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO می باشند. 
ما در مجموعه آبین با داشتن سال ها تجربه در زمینه طراحی و پیاده سازی دستگاه های تصفیه آب صنعتی، تصمیم گرفتیم تا با ارائه مشاوره رایگان با شما در ارتباط باشیم. در این راستا هدف ما فقط راهنمایی شما برای اطلاع از اصول کلی طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی است. 


مهم ترین بخش در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO فیلترهای ممبران می باشند، که در واقع کار اصلی تصفیه آب را انجام می دهند. اما در سیستم های تصفیه آب صنعتی از اجزای دیگری هم برای فیلتراسیون استفاده می شود، که لزوم استفاده از آن ها برای تصفیه آب کاملا ثابت شده است و در مواردی برای افزایش طول عمر فیلترهای ممبران کاربرد دارند. یکی از این اجزا، واحدهای پیش تصفیه در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی هستند.
در این زمینه ممکن است برای شما سوال شود که اهمیت استفاده از پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی چیست؟ موردی که گفته شد از مهم ترین پرسش هایی است که در زمینه پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی مطرح می شود. با ما همراه باشید در ادامه به بررسی اجزا و لزوم استفاده از پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی می پردازیم.


اجزای پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی 


همان طور که گفته شد سیستم های تصفیه آب صنعتی باید به صورت اختصاصی در کاربردهای مختلف توسط کارشناسان طراحی و پیاده سازی شوند. در بسیاری از موارد مشاهده شده که به دلیل عدم رعایت برخی اصول در زمینه طراحی واحدهای پیش تصفیه روند فیلتراسیون متوقف شده است. برای پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی می توان از روش های مختلفی مثل تصفیه فیزیکی یا شیمیایی آب استفاده کرد. اما در اولین مرحله روش و فیلترهای مناسب برای پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی با توجه به نوع آلاینده های آن مشخص می شود. 


توجه کنید که اجزای پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی مختلف یکسان نیستند و باید گفت که قاعده کلی برای طراحی سیستم های پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی وجود ندارد. در واقع انتخاب پیش تصفیه برای دستگاه های تصفیه آب صنعتی به عوامل زیادی مثل نوع و میزان آلاینده های آب بستگی دارد. به همین دلیل گفته می شود که فرایندهای پیش تصفیه در سیستم های تصفیه آب RO کاملا متغیر هستند. پیش تر در مقاله پیش تصفیه آب شیرین کن های صنعتی اسمز معکوس به بررسی برخی اجزای واحد پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی پرداختیم. 


نکته مهم این جاست که هر چقدر طراحی واحدهای پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی دقیق باشد، در ادامه روند فیلتراسیون در دستگاه بهتر انجام می شود.

واحد پیش تصفیه در آب شیرین کن های صنعتی چه اهمیتی دارد؟


در سیستم های تصفیه آب صنعتی، استفاده از روش های مختلف برای تصفیه نسبی آلاینده های آب پیش از ورود به فیلترهای ممبران تا حدود زیادی اهمیت دارد. فیلترهای ممبران قادر به حذف املاح و آلاینده های آب با دقت بسیار بالایی هستند، اما ورود برخی آلاینده ها به فیلترهای ممبران باعث تولید رسوب و در ادامه خرابی فیلترهای ممبران می شود. به همین دلیل برای طراحی دستگاه های تصفیه آب صنعتی باید به اهمیت پیش تصفیه برای جلوگیری از صدمات احتمالی که در بسیار موارد غیر قابل بازگشت هستند توجه کرد. 


**در واقع مهم ترین پارامتری که باعث اهمیت واحدهای پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی می شود، جلوگیری از خرابی و آسیب به فیلترهای ممبران است.


در ادامه به بررسی موارد و نکاتی می پردازیم که برای انتخاب و طراحی واحد پیش تصفیه در سیستم های تصفیه آب صنعتی اهمیت زیادی دارد. با مطالعه این موارد می توان به اهمیت و لزوم استفاده از واحدهای پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی تا حد زیادی پی برد. 

عوامل موثر در انتخاب پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی 


نوع فرایند پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی به عواملی بستگی دارد، که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:


آنالیز آب ورودی

نوع و میزان آلاینده های آب ورودی به عنوان اولین نکته برای طراحی دستگاه های تصفیه آب صنعتی و واحد پیش تصفیه اهمیت زیادی دارد. فیلترها و مواد شیمیایی مختلف در واحدهای پیش تصفیه قابلیت حذف برخی آلاینده های آب را دارند. به همین دلیل آنالیز آب ورودی و نوع و میزان آلاینده های آب در انتخاب نوع پیش تصفیه در سیستم های تصفیه آب صنعتی اهمیت زیادی دارد. 


نوع فیلتر ممبران

یکی از مهم ترین اهداف برای استفاده از پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی، افزایش طول عمر فیلترهای ممبران است. در این زمینه برای جلوگیری از فولینگ و گرفتگی فیلترهای ممبران از مواد شیمیایی مختلف استفاده می شود و به همین دلیل توجه به نوع ممبران (ممبران تصفیه آب دریایی یا لب شور) برای انتخاب پیش تصفیه در این زمینه اهمیت زیادی دارد. اشتباه در انتخاب پیش تصفیه مناسب در دستگاه های تصفیه آب صنعتی می تواند باعث بروز مشکلاتی در فیلترهای ممبران مثل موارد زیر شود: 


رسوب گیری فیلترهای ممبران: در صورتی که پیش تصفیه مناسبی در دستگاه های تصفیه آب صنعتی استفاده نشود، در ادامه وجود املاح آب، باعث رسوب در فیلترهای ممبران می شوند. این موضوع افت فشار شدید را در فرایند تصفیه آب و فیلتراسیون به دنبال دارد و خروجی آب و راندمان دستگاه را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار می دهد. 


**در مواردی برای برطرف کردن رسوب در فیلترهای ممبران از مواد شوینده ممبران استفاده می شود. اما اگر ایجاد رسوب در فیلترهای ممبران باعث آسیب فیزیکی در ساختار آن شود، استفاده از مواد شوینده هیچ تاثیری در بازیابی ممبران ها ندارد. 
از آن جایی که شستشوی ممبران ها در ادامه باعث افزایش هزینه های ناشی از نگهداری دستگاه های تصفیه آب صنعتی می شود، انتخاب بهترین نوع پیش تصفیه برای به حداقل رساندن این هزینه ها اهمیت زیادی دارد. 


"اگر طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی را به افراد متخصص سپرده باشید، حتما به استفاده از مواد شیمیایی مناسب برای جلوگیری از ایجاد رسوب در فیلترهای ممبران توجه می کنند. در واقع روند انتخاب پیش تصفیه توسط افراد متخصص به این صورت است که کیفیت آب ورودی را از نظر خواص فیزیکی، شیمیایی و میکروبی بررسی کرده و در ادامه نوع رسوب را در فیلتر ممبران بر این اساس پیش بینی می کنند. در آخرین مرحله برای جلوگیری از ایجاد رسوب در فیلترهای ممبران از موثرترین نوع پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی استفاده می شود."


گرفتگی فیلترهای ممبران: در مواردی هم اگر در سیستم های پیش تصفیه از پارامترهای مهم استفاده نشود ممکن است گرفتگی فیلترهای ممبران را به دنبال داشته باشند. یکی از مهم ترین مواردی که باعث گرفتگی فیلترهای ممبران می شود غلظت بسیار بالای مواد معدنی در آب و ته نشین شدن آن است. این موضوع در ادامه ممکن است به کاهش دبی و سطح کیفی آب خروجی از دستگاه هم منجر شود. از مهم ترین مواد شیمیایی که در مواردی برای کاهش میزان املاح و سختی آب کاربرد دارند، رزین ها هستند. 


تخریب لایه های فیلترهای ممبران در اثر مواد شیمیایی: یکی از مهم ترین موارد برای طراحی پیش تصفیه در نظر گرفتن مواردی است که باعث خرابی فیلترهای ممبران می شود. ساختار فیلترهای ممبران به صورتی است که در برابر برخی آلاینده ها مثل کلر مقاوم نیستند و در واقع ورود این آلاینده به ممبران می تواند باعث وارد شدن آسیب های جبران ناپذیری شود. 


تخریب فیزیکی فیلترهای ممبران: اگر سیستم های پیش تصفیه به صورت اصولی طراحی و راه اندازی نشوند، ممکن است در ادامه با ایجاد فشار در فیلترهای ممبران باعث ایجاد تخریب فیزیکی در ساختار ممبران ها شوند. برای مثال عدم انتخاب اصولی لوله کشی ها، اتصالات و تجهیزات کنترلی در سیستم های پیش تصفیه یکی از مواردی است که ممکن است به تخریب فیزیکی فیلترهای ممبران منجر شود. 


هدف از تصفیه آب

امروزه استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO در صنایع مختلفی کاربرد دارد. در این راستا توجه به نوع آلاینده هایی که در روند فعالیت دستگاه و قطعات آن تاثیر گذار است اهمیت زیادی دارد. به طور مثال در صورتی که از دستگاه های تصفیه آب صنعتی در صنایع غذایی استفاده شود باید برای انتخاب نوع طراحی و پیاده سازی دستگاه و واحد پیش تصفیه به سطح کیفی و استاندارد آب توجه کرد. 

کارشناسان ما در مجموعه آبین با بررسی دقیق و هدفمند آنالیز آب ورودی و نوع کاربری شما از دستگاه های تصفیه آب صنعتی به طراحی اصولی واحد پیش تصفیه در دستگاه می پردازند. در صورت تمایل به خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی و نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه با مراجعه به سایت تصفیه آب آبین با ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر