زمان تعویض فیلترهای 1 تا 3 دستگاه تصفیه آب سافت واتر

زمان تعویض فیلترهای 1 تا 3 دستگاه تصفیه آب سافت واتر

دستگاه های تصفیه آب خانگی سافت واتر، از بهترین و با کیفیت ترین دستگاه های ارائه شده در بازار تصفیه آب هستند. یکی از مهم ترین مزیت های دستگاه های تصفیه آب خانگی سافت واتر (Soft Water)، سطح کیفی بالای قطعات است و بر اساس استانداردهای بین المللی طراحی و تولید شده اند. داشتن این ویژگی ها باعث شده تا سافت واتر از برندهای پر فروش در بازار تصفیه آب محسوب شود. 

بعد از خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی، توجه به تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. این موضوع به منظور حفظ کیفیت آب خروجی از دستگاه تصفیه آب خانگی سافت واتر لازم است که تا حد زیادی به عملکرد فیلترهای دستگاه مربوط می شود. تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی سافت واتر، در سطح کیفی آب خروجی از دستگاه و طول عمر فیلترهای ممبران در ساختار سیستم تا حد زیادی تاثیر گذار است. 

در ادامه به بررسی زمان فیلترهای پیش تصفیه سافت واتر و برخی از رایج ترین مشکلات در ساختار دستگاه بعد از تعویض فیلترها می پردازیم.


زمان تعویض فیلترهای تصفیه آب سافت واتر (Soft Water)


زمان تعویض و طول عمر فیلترهای پیش تصفیه در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی سافت واتر به کیفیت آب ورودی و میزان آلاینده های آن تا حد زیادی بستگی دارد. این موضوع باعث شده تا در مواردی که سطح کیفی آب شهری بسیار پایین است و حاوی مقدار زیادی مواد آلاینده می باشد، طول عمر فیلترها کوتاه تر شود. 

فیلترهای مرحله دو و سه از نوع کربنی هستند و نوع مرغوب آنها از موادی با پایه گیاهی تولید شده اند. برخی از انواع فیلترهای کربنی از کربن های صنعتی، معدنی یا آنتراسیت تهیه می شوند که استاندارد بهداشتی لازم را ندارد، استفاده از این نوع فیلترهای کربنی در دستگاه های تصفیه آب خانگی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. استفاده از این فیلترها می تواند سبب کاهش طول عمر ممبران و کیفیت پایین آب خروجی از دستگاه شود. در کنار این فیلترهای کربنی با سطح کیفی نامطلوب طول عمر کوتاه تری را هم نسبت به فیلترهای کربنی بر پایه مواد گیاهی دارند. 

طول عمر فیلترهای پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب سافت واتر را در ادامه بررسی می کنیم:

1- فیلتر اول الیافی (PP): این فیلتر در مرحله اول فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب خانگی قرار می گیرد و بسته به کیفیت آب ورودی و میزان مصرف آب عمر متوسط آن حدود 3 تا 6 ماه می باشد. فیلتر الیافی قادر به حذف گل و لای، شن و ماسه، ذرات معلق و درشت از آب می باشد. فیلترهای الیافی با گذشتی مدتی، به دلیل حذف گل و لای تغییر رنگ می دهند. هوزینگ فیلترهای الیافی در ساختار دستگاه به صورت شفاف تعبیه می شود و با توجه به این موضوع می توان با نگاه کردن به فیلتر متوجه زمان تعویض آن شد.

2- فیلتر دوم کربن گرانول (UDF): این فیلتر نوعی فیلتر کربنی است که می تواند مواد آلی، کلر و نیز بو و طعم نامطبوع آب را حذف کند. پس از 6 ماه استفاده از فیلتر کربن گرانول باید تعویض شود.

3- فیلتر سوم کربن بلاک (CTO): فیلتر کربن بلاک نیز نوعی فیلتر کربنی است که در مرحله سوم فیلتراسیون دستگاه قرار می گیرد. استفاده از دو فیلتر کربن در بخش پیش تصفیه دستگاه به این علت است که اگر مواد آلی یا کلر موجود در آب کاملا حذف نشده توسط فیلتر کربن بلاک جداسازی شود، زیرا ورود این آلاینده به فیلتر ممبران می تواند غشای آن را از بین ببرد. 


مشکلات رایج پس از تعویض فیلترهای تصفیه آب


در هنگام تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی یا پس از این فرایند، ممکن است مشکلاتی در ساختار دستگاه بروز کند که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:


•    معمولا پس از تعویض فیلتر کربن گرانول لازم است که دستگاه را چند دقیقه روشن نگهدارید، تا آب سیاه حاصل شده از فیلترهای کربنی تخلیه شود. این موضوع نشان دهنده سطح کیفی پایین فیلترهای کربنی نیست و برای تمام برندهای فیلترهای کربنی ممکن است اتفاق بیافتد. 

•    یکی دیگر از مشکلات رایج در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی عدم جریان آب در ساختار دستگاه می باشد. در این حالت ممکن است دستگاه روشن نشده و آب وارد فیلترها نشود. برای حل این مشکل، ابتدا پمپ را بررسی کنید، اگر پمپ لرزش ندارد، بنابراین دستگاه و پمپ هر دو روشن نشده اند و آبی نیز از فیلتر سوم خارج نمی شود. از طرفی روشن نشدن دستگاه می تواند به دلیل پر بودن مخزن دستگاه باشد، بنابراین شیر مخزن را بسته و شیر برداشت را باز کنید. در این صورت احتمالا دستگاه روشن می شود. در غیر این صورت برق و آب ورودی به دستگاه را بررسی کنید. ممکن است این مساله به دلیل ایرادی در سوکت های برقی دستگاه رخ داده باشد.

•    اگر دستگاه تصفیه آب و پمپ روشن می شوند، اما آب از فیلتر سوم خارج نمی شود. احتمال دارد که این مشکل به دلیل خم شدن لوله ها باشد. به این منظور مسیر لوله های دستگاه را بررسی کنید. اگر باز هم این مشکل برطرف نشد، چک کنید که آب وارد فیلتر اول شود و لوله ها و مسیر آب ورودی به فیلترهای 1 تا 3 مسدود نشده باشد.

•    پس از تعویض فیلترها ممکن است هوزینگ آنها دچار نشتی شده و ریزش آب اتفاق بیافتد. در این صورت بهتر است که آب ورودی را بسته و هوزینگ مورد نظر را باز کنید. قرارگیری اورینگ در محفظه (هوزینگ) فیلتر را بررسی کرده و در صورت خرابی آن را تعویض کنید. هوزینگ ها را با فشار بیشتر بسته و مجددا نشتی آب را بررسی کنید. اگر باز هم نشتی آب وجود دارد، روی رزوه های هوزینگ نوار تفلن پیچیده و درب هوزینگ را ببندید.

•    بو و طعم نامطبوع آب از دیگر مشکلاتی است که ممکن است بعد از تعویض فیلترهای پیش تصفیه بروز کند. این مساله عمدتا پس از 3 روز برطرف می شود و در این چند روز حتما چند مرتبه آب مخزن را تخلیه کنید. اما اگر روز چهارم هم این بو و طعم نامطبوع برطرف نشد، فیلترهای پیش تصفیه را باز کرده و فضای درون محفظه را بررسی کنید. در مواردی هم بو و طعم نامطبوع آب بعد از تعویض فیلترهای پیش تصفیه می تواند ناشی از سطح کیفی پایین آنها باشد.

توصیه می شود که به منظور تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب سافت واتر از افراد متخصص و آموزش دیده کمک بگیرید. این موضوع برای اطمینان از عدم بروز مشکل در ساختار دستگاه بعد از تعویض فیلترها اهمیت زیادی دارد. 


«تنوع بالایی از محصولات تصفیه آب خانگی را می توانید در سابت آبین مشاهده کرده و از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره از طریق مراجعه به www.abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر