تصفیه آب به روش اسمز معکوس (RO)

تصفیه آب به روش اسمز معکوس (RO)

امروزه بسیاری از منابع آبی ما به انواع آلاینده های صنعتی و مواد شیمیایی آلوده شده اند و TDS آب در بسیاری از مناطق خارج از محدوده استاندارد می باشد و بر همین اساس باید از روش مناسب برای کاهش TDS استفاده کرد. شاید تاکنون در حوزه تصفیه آب نام روش اسمز معکوس یا RO را شنیده باشید. این روش یکی از بهترین و قدرتمندترین روش های تصفیه آب است و بسیاری از دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی بر اساس این فناوری به فرایند تصفیه آب می پردازند. در این مقاله قصد داریم که فرایند تصفیه آب به روش اسمز معکوس (RO) را به طور کامل بررسی کنیم.


فرایند اسمز مستقیم و اسمز معکوس  (RO)


بررسی فرایند اسمز مستقیم می تواند برای فهم بهتر روش اسمز معکوس در تصفیه آب کمک کننده باشد. اسمز مستقیم را می توان در بسیاری از فرایندها و در طبیعت مشاهده کرد. در فرایند اسمز مستقیم، قرار گیری آب شور و خالص در مجاورت هم به وسیله غشای نیمه تراوا باعث جریان آب از محلول رقیق به غلیظ می شود. برای انجام این فرایند به استفاده از انرژی نیازی نیست و آب به صورت طبیعی در سیستم جریان می یابد. 

با این حال در صورت لزوم برای جریان آب مخالف با روند اسمز مستقیم باید از پمپ برای افزایش فشار جریان سیال استفاده کرد. در ساختار دستگاه های تصفیه آب با روش اسمز معکوس، غشای نیمه تراوا همان فیلتر ممبران است. فیلترهای ممبران از چندین لایه غشا تشکیل می شوند. روزنه های غشا در فیلترهای ممبران RO به اندازه 0/0001 میکرون است، بر همین اساس تنها آب می تواند از فیلترهای ممبران عبور کند. فیلترهای ممبران مانع عبور ذرات بزرگ تر از 0/0001 میکرون می شوند، که این موضوع باعث تصفیه آب با دقت بسیار بالا می شود. روند تصفیه آب در سیستم های تصفیه آب RO، به صورتی است که پساب از آب تصفیه شده جدا شده و وارد فاضلاب دستگاه می شود. 

روش اسمز معکوس، بهترین روش تصفیه آب است، در نتیجه از این روش به طور گسترده ای جهت تولید آب خالص و تصفیه شده در دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی استفاده می شود. از آن جایی که اجرای عملیات اسمز معکوس به اعمال فشار و مصرف انرژی نیازمند است، بنابراین به منظور تامین فشار لازم برای تصفیه آب در فیلتر ممبران از پمپ استفاده می شود.

پمپ در دستگاه تصفیه آب پیش از فیلتر ممبران قرار می گیرد و با مصرف انرژی الکتریکی، آب را با فشار بالا به درون ممبران پمپاژ می کند. تصفیه آب به روش اسمز معکوس قادر به حذف 99% از املاح، مواد آلی، برخی عوامل میکروبی و آلاینده های شیمیایی آب می باشد. به این ترتیب با روش اسمز معکوس می توان میزان شوری و املاح موجود در آب را کاهش داد و از آبی عاری از آلودگی در اختیار مصرف کننده قرار داد. 


بهترین فیلتر ممبران RO خانگی


اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی فیلتراسیون آب را با روش اسمز معکوس انجام می دهند. در ساختار این دستگاه ها از فیلترهای ممبران برای تصفیه آب استفاده می شود. ممبران ها از اصلی ترین قطعات در ساختار دستگاه های تصفیه آب هستند و بر همین اساس بررسی سطح کیفی آنها قبل از خرید اهمیت زیادی دارد. توصیه می شود برای خرید فیلترهای ممبران سطح کیفی و برند را به عنوان مهم ترین پارامتر در نظر بگیرید. 

فیلترهای ممبران RO خانگی، دارای تنوع بالایی بر اساس برند و سطح کیفی هستند. یکی از بهترین برندهای فیلترهای ممبران RO، ممبران های فیلمتک (Filmtec) هستند. این ممبران ها با بالاترین سطح کیفی طراحی و تولید شده و دارای عملکرد بسیار مطلوبی برای تصفیه آب می باشند. ممبران های تصفیه آب RO خانگی فیلمتک، با بهترین مواد اولیه و به روزترین تکنولوژی ها در جهان تولید شده اند. 

فیلترهای ممبران خانگی اسمز معکوس (RO) با برندها و ظرفیت های مختلفی به بازار عرضه می شوند و کمپانی DOW و برند فیلمتک بهترین سازنده فیلتر ممبران محسوب می شود. 

فیلترهای ممبران RO خانگی، بر اساس ظرفیت شامل ممبران های 50، 75 و 100 گالن می شوند. در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی، معمولا از فیلترهای ممبران 50 استفاده می شود، که توانایی تصفیه آب را به اندازه 200 لیتر در شبانه روز دارند. 

برای خرید فیلترهای ممبران، حتما اصالت کالا را بررسی کنید. این موضوع برای اطمینان از سطح کیفی بالای فیلترهای ممبران اهمیت زیادی دارد، خرید فیلتر ممبران از فروشگاه های معتبر در این زمینه بهترین راهکار است. 


«وب سایت آبین ارائه دهنده انواع فیلترهای ممبران با بالاترین سطح کیفی می باشد و فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای مشاهده سایر محصولات اطلاع از قیمت فیلتر ممبران صنعتی با مراجعه به وب سایت www.abin.ir با ما در ارتباط باشید.» 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر