موجوداتی که بدون آب یا غذا زندگی می کنند!

موجوداتی که بدون آب یا غذا زندگی می کنند!


آب مایه حیات در زمین است و بدون آن امکان زنده مانندن انسان ها و دیگر موجودات تقریباً غیر ممکن می باشد. بیشتر از نصف بدن انسان از آب تشکیل شده است و بدون آب قادر به انجام وظایف خود نخواهد بود. برای مثال، خون حاوی مقدار زیادی آب است که وظیفه انتقال اکسیژن به تمام سلول های بدن را به عهده دارد. بدون اکسیژن (و آب)، سلول ها قادر به انجام کارهای خود نبوده و قطعا خواهند مرد.  لنف در بدن انسان مایعی است که بخش مهمی از سیستم ایمنی او را تشکیل می دهد و در مبارزه با بیماری ها و سایر عوامل بیماری زا به انسان کمک می کند. بخش عمده لنف در بدن نیز از آب ساخته شده است. انسان ها معمولاً بیش از چند روز بدون آب زنده نمی مانند. اما برخی موجودات وجود دارد که می توانند سال ها بدون آب هم زندگی کنند و یا جالب تر آنکه هرگز در طول زندگی خود آب ننوشند!


حیوانی که اصلا آب نمی نوشد!


این جاندار نوعی موش صحرایی است که در جنوب غربی صحرای آمریکا زندگی می کند و در طول زندگی خود اصلاً آب نمی نوشد. به آن موش کانگارویی نیز می گویند، زیرا دم و پاهایش به کانگارو استرالیایی بسیار شباهت داشته و مانند کانگاروها نیز حرکت می کند. این موش صحرایی از دم دراز خود به عنوان سکانی برای هدایت نمودن مسیر استفاده می کند و قادر است حتی در هنگام پریدن نیز در هوا تغییر مسیر دهد. طول بدن این موجود 38 سانت و دم آن حدود 20 سانتی متر است. موش کانگارویی دارای سری بزرگ، چشمانی درشت و دستانی کوچک می باشد. 


حیوانات صحرایی معمولاً نیاز کمتری به آب دارند، اما این موش صحرایی در طول زندگی خود اصلا آب نمی نوشد و نیاز خود را از طریق غذای خود که معمولاً گیاهان و ریشه هایشان و دانه ها هستند، تامین می کند. زیرا این گیاهان صحرایی آب را از طریق ریشه های خود از اعماق زمین جذب کرده و در خود ذخیره نموده اند. مقدار آب موجود در این منابع برای زنده ماندن این موش صحرایی کافی می باشد.


موش کانگارویی معمولاً در کنار بوته  زار و در زیر زمین زندگی می کند. پاهای این موش نسبت به جثه آن بسیار درازتر است، بطوری که هنگامی که دو موش کانگارویی در حال دعوا هستند، این گونه به نظر می رسد که هر یک تکه چوبی در دست داشته و در حال دعوا با یکدیگر هستند.  


حیوانی که به بدون غذا و آب نیز زنده می مانند!

•    سمندر سفید (الم)


این جاندار مهردار گوشتخواری معمولاً در آب های بالکان و ایتالیا دیده می شود. سمندر سفید  پادشاه حیواناتی است که بدون آب و غذا به حیات خود ادامه می دهند، زیرا می تواند تا مدت 10 سال نیز بدون هیچ غذایی زنده مانده و تنها از لیپیدها یا چربی های بدن و گیلکوژن کبد خود استفاده کند.

•    شتر


قوز پشت شتر شامل چربی های ذخیره شده در بدن آن است. با استفاده از این چربی ها شتر می تواند در هنگام سفرهای طولانی مدت بیابانی تا 40 روز بدون غذا و آب زنده بماند. روزهای پیش از سفر صاحب شتر، او را مجبور به خوردن مقدار زیادی آب و غذا می کند، شتر انقدر به خوردن غذا ادامه می دهد تا حدود 5 کیلوگرم توده چربی بر پشت او ایجاد می شود. شتر اگر غذایی پیدا نکند می تواند تا مدت ها از این چربی های ذخیره شده تغذیه کند. این حیوان دارای 3 معده است که از آن جهت ذخیره آب و غذا برای مواقع ضروری استفاده می کند.

•    کوسه


کوسه ها موجودات شگفت انگیزی هستند که می توانند مدت 8 تا 10 هفته را بدون غذا سپری کنند. این ماهی معمولاً در دوران بی غذایی از مهارت های شکاری شدیدتری بهره می گیرند. کوسه های بزرگ سفید غذای خود را نمی جوند. آنها گوشت را از هم دریده، سپس کل آن را می بلعند. به این ترتیب می توانند بدون وعده غذایی دیگری، یک یا دو ماه را زنده بماند. 

•    لاک پشت بیابانی


هیچ خانه ای در صحرا بدون ذخیره آب وجود ندارد، اما برخی موجودات با استفاده از مخزن درونی خود بدون آب در صحرا زندگی می کنند. لاک پشت های بیابانی و لاک پشت های غول پیکر جزایر گالاپاگوس، قادر به ذخیره آب در مثانه خود هستند. به این ترتیب که این لاک پشت ها در هنگام بارندگی و زمانی که به برگ های آبدار می رسند، در مثانه خود مقدار زیادی آب ذخیره کرده، سپس در روزها و فصول های خشک سال، آب ذخیره شده را از دیواره نفوذ پذیر مثانه خود بدست می آورد. 
"گلن ولزبرگ" از دانشگاه ایالتی آویزونا در این بار می گوید: اگر لاک پشتی را اذیت کنید، پس از مدتی با چاله از آب روبرو خواهید شد، زیرا در این مواقع ذخیره آب خود را بیرون می ریزد. جالب است بدانید که این لاک پشت بزرگ دنیا قادر است، 2 یا 3 سال بدون هیچ غذا و آبی به حیات خود ادامه دهد. 

•    قورباغه استرالیایی


این قورباغه آب را در مثانه، آبشش و بافت بدن خود ذخیره می کند. میزان ذخیره آب در بدن این قورباغه تقریباً دو برابر وزن آن است. هنگامی که ظرفیت قورباغه استرالیایی از آب کاملاً پر شود، می توان تا 5 سال بدون آب زنده بماند.

•    کروکودیل


کروکودیل یا تمساح ها با حرکات آهسته و ثابت خود قادر به ذخیره و حفظ انرژی خود هستند. این استراتژی به آنها کمک می کند تا ماه ها بدون آب و غذا به زندگی خود ادامه دهد. 

کروکودیل

•    خرس


خرس ها در فصل سرد سال بیشتر زمان را در خواب سپری می کنند، بنابراین با کم شدن فعالیت بدنی آنها، انرژی خود را حفظ می کنند. این مساله به آنها کمک می کند که تقریباً 100 روز را بدون غذا یا آب سپری کنند.


•    پنگوئن


متابولیسم بدنی پنگوئن ها در فصول سرد به میزان زیادی کاهش می یابد. این مساله آنها را قادر نموده است تا مدت 2 تا 4 ماه بدون آب و غذا زنده بمانند. پنگوئن های نر وظیفه گرم نگهداشتن بچه های خود را به عهده دارند، اما پنگوئن های ماده ناچار به تحمل دمای زیر صفر هستند تا به صید ماهی بپردازند.


•    عنکبوت


عنکبوت ها معمولاً در مکان های مخفی برای خود مقداری غذا ذخیره کرده و در مواقع ضروری از آن استفاده می کنند، اما اگر هیچ غذایی برای شکار یا خوردن پیدا نکنند، می توانند مدت 3 تا 4 ماه و گاهی یک سال را بدون غذا سپری کنند. 

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
راضیه کوه پیمانی
نویسنده یا مترجم: راضیه کوه پیمانی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر