مشکلات رایج در دستگاه های تصفیه آب خانگی

مشکلات رایج در دستگاه های تصفیه آب خانگی


از مهم ترین نکات برای خرید تصفیه کننده های آب خانگی در نظر گرفتن کیفیت و برند دستگاه است؛ توجه به این موضوع علاوه بر این که به شما اطمینان می دهد سطح کیفی آب خروجی در محدوده استاندارد است، باعث می شود تا دستگاه تصفیه آب طول عمر مناسبی داشته باشد. اما حتی با در نظر گرفتن تمام این موارد بروز مشکلاتی در دستگاه های تصفیه آب خانگی کاملا طبیعی و می تواند ناشی از عدم اطلاعات کافی برای نگهداری از دستگاه تصفیه آب باشد. به همین علت در ادامه مطلب به بررسی برخی مشکلات احتمالی در دستگاه های تصفیه آب خانگی که بعد از خرید ممکن است با آن مواجه شوید می پردازیم. اما حتما به این نکته توجه کنید که اگر دستگاه تصفیه آب خریداری شده دارای استانداردهای لازم و کیفیت مناسبی داشته باشد بروز این مشکلات در آن به حداقل می رسد. 


جریان بسیار کم آب خروجی در دستگاه تصفیه آب خانگی


در دستگاه های تصفیه آب خانگی به دلیل دقت بالا و عملکرد کند فیلتر ممبران از مخزن برای ذخیره آب استفاده می شود. معمولا در مخزن دستگاه های تصفیه آب وجود تیوپ هوا باعث می شود تا آب با فشار مناسب از دستگاه خارج شود. اما در صورتی که تیوپ سوراخ شده باشد آب از مخزن خارج نمی شود. از دیگر عواملی که می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد، خراب بودن سوزن هوا در قسمت انتهایی مخزن است. علاوه بر تمام مواردی که گفته شد مشکل و شکستگی در شیلنگ های دستگاه تصفیه آب هم می تواند از عواملی باشد که در کاهش جریان آب دستگاه های تصفیه آب خانگی موثر است. در این زمینه بهترین راهکار استفاده از کمک متخصصان تصفیه آب می باشد. 


در کنار این که کاهش جریان آب خروجی در دستگاه های تصفیه آب خانگی می تواند ناشی از بروز مشکل در مخزن ذخیره باشد، گرفتگی فیلترهای نهایی هم در کم شدن جریان آب تاثیرگذار است. فیلترهای نهایی در دستگاه تصفیه آب بسته به تعداد مراحل فیلتراسیون می تواند متفاوت باشد، اما عموما در آخرین مرحله فیلتراسیون فیلترهای مینرال و یا قلیایی استفاده می شود.


بوی ناخوشایند آب تصفیه شده


بروز این مشکل در دستگاه های تصفیه آب خانگی می تواند ناشی از بی کیفیت بودن فیلترهای استفاده شده در ساختار دستگاه تصفیه آب باشد. علاوه بر این بی توجهی به تعویض به موقع فیلترهای موجود در دستگاه باعث می شود، تا عملکرد مناسبی برای از بین بردن آلاینده های موجود در آب نداشته باشند. همین موضوع باعث ایجاد بو و طعم در آب خروجی دستگاه های تصفیه آب می شود. از دیگر مواردی که ممکن است باعث بروز این مشکل در دستگاه تصفیه آب خانگی شود، راکد ماندن آب در مخزن ذخیره دستگاه تصفیه آب و عدم استفاده طولانی مدت از آن است. از دیگر موارد در ایجاد بوی نامطبوع آب تصفیه شده، ایجاد آلودگی خارجی در ساختار دستگاه تصفیه آب می باشد.


نشتی آب در دستگاه های تصفیه آب خانگی 


1.    شکستن هوزینگ های دستگاه تصفیه آب: اگر دستگاه تصفیه آب خانگی دارای تمام کیفیت های لازم باشد، از هوزینگ ها با کیفیت مناسب در ساختار آن استفاده می شود. اما در ساخت دستگاه های تصفیه آب خانگی معمولا از هوزینگ های استفاده می شود که در برابر ضربه و فشار بالای آب مقاوم نیستند، همین موضوع باعث شده تا بیشترین نشتی آب در دستگاه های تصفیه آب خانگی از هوزینگ ها باشد.


2.    خرابی اورینگ های محفظه فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی: در این دستگاه ها از اورینگ برای آب بندی استفاده می شود. حتی اگر اورینگ های استفاده شده در ساختار دستگاه های تصفیه آب کیفیت مناسبی داشته باشد، بعد از باز کردن مکرر محفظه دچار پوسیدگی می شود. این موضوع می تواند از عواملی باشد، که باعث نشتی در دستگاه های تصفیه آب شود. 


3.    مشکل در اتصالات دستگاه های تصفیه آب خانگی: از دلایل نشتی آب در دستگاه های تصفیه آب خانگی می تواند شکستن و پوسیدگی اتصالات استفاده شده در ساختار دستگاه باشد.

 
مشکل تولید صدا در دستگاه های تصفیه آب خانگی 


معمولا در دستگاه های تصفیه آب خانگی از سیستم فیلتراسیون اسمز معکوس و فیلتر ممبران برای از بین بردن آلاینده های موجود در آب از پمپ استفاده می شود. به دلیل کارکرد پمپ و جریان آب در دستگاه های تصفیه آب معمولا صدای بسیار کمی در این دستگاه ها وجود دارد، اما وجود صدای بسیار بالا در دستگاه های تصفیه آب می تواند ناشی از موارد زیر باشد:


1.    کیفیت پایین پمپ تصفیه آب: در صورتی که پمپ های تصفیه آب کیفیت های لازم را نداشته باشند، صدای بسیار زیادی را برای پمپاژ آب ایجاد می کنند.


2.    خراب شدن پمپ دستگاه تصفیه آب: بروز مشکل و فرسوگی پمپ های تصفیه آب از مواردی است که باعث ایجاد صدای غیر معمول در ساختار دستگاه های تصفیه آب می شود. برای اطلاع دقیق از نحوه کار و مشکلات پمپ های تصفیه آب مطالعه مقاله پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی و مشکلات آن کمک بسیار خوبی برای شما در این زمینه دارد.


3.    لرزش دستگاه تصفیه آب: به دلیل کارکرد پمپ های تصفیه آب ممکن است لرزش کمی در دستگاه های تصفیه آب خانگی وجود داشته باشد که عموما توسط پایه ها گرفته می شود. اما لرزش دستگاه باعث ایجاد صدای زیادی شد می توانید دستگاه را با استفاده از پوشش های لرزه گیر مثل یونولیت و یا موکت عایق بندی کنید. 


خروجی بالای پساب


خروجی بسیار بالای پساب در دستگاه های تصفیه آب، می تواند ناشی از وجود مشکلاتی در دستگاه های تصفیه آب مثل موارد زیر باشد:


1.    خرابی شیر برقی دستگاه های تصفیه آب: بعد از این که آب در مخزن دستگاه های تصفیه آب به اندازه کافی ذخیره شد، شیر برقی مسیر عبور آب را می بندد. بنابراین اگر شیر برقی خراب و مسیر آب به درستی بسته نشود، آب از فاضلاب خارج می شود. 


2.    خراب بودن زانو ممبران: خرابی اتصال یک طرفه ای که برای خروجی آب تصفیه شده از ممبران استفاده می شود، باعث کارکرد مدام دستگاه تصفیه آب خانگی و افزایش پساب می شود.


3.    فشار بالای آب ورودی: اگر فشار آب ورودی بسیار بالا باشد مسیر آب بسته نمی شود و همین موضوع موجب جریان زیاد پساب در دستگاه تصفیه آب می شود. 


4.    خرابی فیلتر ممبران: گرفتگی فیلتر ممبران موجب می شود تا آب تصفیه شده تولید نشود و دستگاه به صورت مداوم کار کند. همین موضوع باعث خروجی بالای پساب می شود.


5.    ضعیف بودن پمپ تصفیه آب: در صورتی که پمپ تصفیه آب فشار لازم را برای فیلتراسیون آب در ممبران ایجاد نکند، آب به صورت مداوم وارد فاضلاب می شود. 

مشکلات در دستگاه های تصفیه آب خانگی


اشکال در روشن شدن دستگاه تصفیه آب خانگی 


دستگاه های تصفیه آب RO با برق کار می کنند، بنابراین نوسانات برق و یا خرابی در ترانس برق می تواند موجب بروز مشکلات در دستگاه های تصفیه آب خانگی شود. اما اگر دستگاه تصفیه آب خانگی روشن نمی شود، برای عیب یابی می توانید از کمک کارشناسان در این زمینه استفاده کنید. بروز این مشکل می تواند ناشی از سوئیچ کنترل فشار پایین و بالا، شیر برقی و سایر اتصالات برقی باشد که باید به صورت دقیق بررسی شود.


نکات مهم برای نگهداری دستگاه تصفیه آب خانگی 


گفته شد که در صورت اطلاع از نحوه صحیح نگهداری دستگاه های تصفیه آب خانگی، بروز مشکل در کارکرد دستگاه تصفیه آب به حداقل می رسد. بنابراین در ادامه به بررسی برخی روش ها برای نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی می پردازیم:


•    تعویض به موقع فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی: اولین و مهم ترین نکته ای که برای نگهداری از دستگاه های تصفیه کننده آب می توان از آن استفاده کرد تعویض به موقع فیلترهای موجود در ساختار دستگاه است. توجه به این موضوع علاوه بر تاثیر بسیار مطلوب در زمینه فیلتراسیون آلاینده های موجود در آب، از بروز مشکلاتی مثل بوی نامطبوع آب تصفیه شده جلوگیری می کند.


•    ضد عفونی کردن دستگاه تصفیه آب: از مواردی که می تواند باعث ایجاد بو و طعم در آب تصفیه شده شود آلودگی خارجی در دستگاه  است بنابراین استفاده از کاور برای دستگاه های تصفیه آب و ضد عفونی کردن دستگاه می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.


•    برای جلوگیری از نشتی آب در دستگاه های تصفیه آب استفاده از این راه حل ها می تواند بسیار موثر باشد: 1- هنگام باز و بسته کردن اتصالات دستگاه تصفیه آب از ابزار مناسب استفاده کنید تا آسیبی به آن ها وارد نشود. 2- استفاده از اتصالات محکم و اورجینال در دستگاه های تصفیه آب در جلوگیری از بروز نشتی دستگاه های تصفیه آب بسیار موثر است. 3- تعویض اتصالات آب می تواند برای جلوگیری از نشتی آب بسیار موثر باشد.


•    استفاده از فیلتر ممبران با کیفیت بسیار بالا: ممبران از اصلی ترین فیلترها در دستگاه های تصفیه آب خانگی است. بنابراین اگر از فیلتر ممبران با کیفیت مناسب استفاده نکنید، فیلتر دچار گرفتگی شده و خروجی پساب بیشتر می شود.


برای اطلاع دقیق از نکات لازم در نگهداری از دستگاه های تصفیه آب خانگی مقاله کاربردی ترین نکات برای خرید و نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی می تواند کمک بسیار خوبی برای شما در این زمینه داشته باشد. سایت آبین ارائه دهنده محصولات تصفیه آب با بالاترین کیفیت هاست، در صورت نیاز به مشاوره برای خرید کالا با کارشناسان مجموعه ما در این زمینه از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر