میانگین مصرف آب روزانه هر فرد چقدر است؟

میانگین مصرف آب روزانه هر فرد چقدر است؟

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که آیا بیش تر از یک فرد معمولی آب مصرف می کنید یا کمتر؟ و اگر چنین است، چگونه می توانید در مصرف آب صرفه جویی کنید و هزینه های خود را کاهش دهید؟ میانگین مصرف آب خانگی در خانواده شما چقدر است؟

آمار اخیر نشان می دهد در ایران هر نفر به طور میانگین 300 لیتر آب در شبانه روز مصرف می کند، که این رقم مصرف آب، در برخی از کلان شهرها مانند تهران به بیش از این مقدار می رسد. مصرف نهان آب نیز به ازای هر نفر چیزی حدود 6000 لیتر است که بیش ترین حجم مصرفی آن مربوط به حمام می شود. بنابر این اگر میانگین مصرف آب خانگی برای شما بیش از این مقادیر است، یعنی هزینه بیش تری برای مصرف آب نسبت به میانگین جامعه دارید و میزان هدر رفت آب مصرفی شما نیز زیاد است. 

برای آگاهی از میانگین مصرف آب خانگی در ایران و چگونگی صرفه جویی بیش تر در مصرف آب در ادامه مطلب با ما همراه باشید.


میزان مصرف آب خانگی در ایران با آمار و ارقام


میانگین مصرف آب خانگی و در واقع آب شرب شهری در ایران به ازای هر نفر با میانگین گیری در بازه یک ساله 175 لیتر در روز می باشد، که شامل اطلاعات جدول زیر است.

 

آشامیدن

5 لیتر

پخت و پز

10 لیتر

حمام و شست و شو

50 لیتر

لباسشویی

20 لیتر

ظرف شویی

15 لیتر

مصارف بهداشتی

30 لیتر

نظافت خانه

10 لیتر

مصارف متفرقه

17 لیتر

 

 

* در برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران در فصول گرم سال، میزان مصرف سرانه آب روزانه هر فرد در بخش خانگی به حدود 250 لیتر در شبانه روز می رسد. این در حالی است که میانگین مصرف آب خانگی در دنیا 135 تا 140 لیتر برای هر فرد است، که در برخی از کشورها به کمتر از این مقدار هم می رسد.


** اطلاعات جدول بالا تنها ارقام متوسط در مورد میانگین مصرف آب خانگی است و تحت تاثیر اندازه خانه، تعداد حمام و تعداد افرادی که در خانه شما زندگی می کنند، می باشد. عوامل محیطی نیز می توانند بر میزان مصرف آب در شبانه روز تاثیر گذار باشند.


*** با استفاده از اطلاعات جدول بالا می توانید میانگین مصرف آب خانگی را به صورت ماهانه و سالیانه به ازای هر فرد را نیز محاسبه کنید.

دستگاه های تصفیه آب خانگی با داشتن عملکرد بسیار مطلوب برای از بین بردن آلاینده های آب، یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش سطح کیفی آب با ظرفیت خانگی محسوب می شوند. یکی از مهم ترین پرسش ها در این رابطه مربوط به ظرفیت این دستگاه ها می باشد، در هنگام خرید حتما باید این پارامتر را در نظر داشته باشید. در مقاله "ظرفیت دستگاه تصفیه آب خانگی" به بررسی این موضوع به صورت دقیق پرداخته شده است، در صورت تمایل برای خرید دستگاه، مطالعه این مقاله می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.


فاکتورهای محیطی تاثیر گذار در میانگین مصرف آب خانگی

 


تعدادی از عوامل محیطی می توانند بر میزان دسترسی ما به آب و میانگین مصرف آب خانگی تاثیر بگذارند. با توجه به این که حدود 71% از سطح زمین را آب پوشانده است، ممکن است باور این موضوع دشوار باشد. با این حال، بیش تر منابع آب طبیعی ما برای آشامیدن مناسب و ایمن نیستند و دسترسی به آنها همیشه آسان نیست.

دو مورد از بزرگ ترین عوامل محیطی که می توانند بر مصرف آب تاثیر گذار باشند، مشکلات زیر ساختی و خشکسالی هستند. 


زیر ساخت و شبکه های آبرسانی


اولین عامل موثر در میانگین مصرف آب خانگی، به لوله های قدیمی آبرسانی به خانه های ما ممکن است از سرب ساخته شده باشند و یا با رسوب مسدود شده یا دچار خوردگی شده باشند. 

هزینه های نشتی شبکه های آب و لوله های قدیمی و در حال فروپاشی به طرز شگفت انگیزی بالاست. فشار آب خانه شما تحت تاثیر حتی یک نشتی نسبتا کوچک در لوله قرار می گیرد، به خصوص اگر لوله آبرسانی به نقطه ورودی خانه شما نزدیک تر باشد و تمام لوازم و شیر آلات شما با این آب تامین شوند. این مسئله باعث می شود که بخشی از آب به جای جریان یافتن در اطراف خانه شما از لوله خارج شود.


خشکسالی


خشکسالی بر میزان آب موجود در مخازن تامین آب محلی تاثیر می گذارد، که به نوبه خود بر میزان آبی که می تواند به خانه های ما برسد و میزان آبی که از شیرهای آب خارج می شود نیز تاثیر می گذارد. میلیون ها نفر در سراسر جهان تحت تاثیر خشکسالی قرار می گیرند.

بر اساس گزارش و اعلام بانک جهانی: "میانگین مصرف آب خانگی برای کشورهای بیابانی مانند ایران باید 70 لیتر در شبانه روز باشد، اما اکنون این میزان به 155 لیتر می رسد." با کاهش زمان حمام کردن، حدود 600 لیتر در مصرف آب صرفه جویی می شود. علاوه بر این بین 80 تا 90% آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و 30% از این محصولات در مراحل مختلف تولید تا مصرف هدر می روند. 


نکاتی برای صرفه جویی بیشتر در میزان مصرف آب در شبانه روز


اگر می خواهید میانگین مصرف آب خانگی را در خانواده خود کاهش دهید، که هم برای محیط زیست و هم برای کاهش هزینه های آب اهمیت دارد، راه های مختلفی برای آن وجود دارد، که می توان بدون جیره بندی در مصرف آب صرفه جویی کرد. 


1- برطرف کردن نشتی

 

نشتی پتانسیل هدر رفتن گالن ها آب در روز را دارد که میانگین مصرف آب خانگی را به صورت قابل توجهی افزایش می دهد. طبق گزارش سازمان حفاظت از محیط زیست (EPA): "نشتی خانگی به طور متوسط باعث هدر رفتن 10,000 گالن آب در سال است". حدود 10% از خانه ها نیز حداقل 90 گالن آب را در روز هدر می دهند. 

بنابر این تعجب آور نیست که رفع نشتی اقدام شماره یک برای حفظ آب و کاهش میانگین مصرف آب خانگی باشد. همیشه خود لوله ها نشتی ندارد و ممکن است لازم باشد شیر Flapper یا توپ پیستونی توالت را تعمیر یا تعویض کنید یا یک واشر جدید برای شیرهای خود تهیه کنید.

نشتی وسایل خانگی مانند ماشین لباسشویی، یخچال، ماشین لباسشویی و آبگرمکن نیز می تواند سالیانه گالن ها آب را هدر دهد، اما این موارد می توانند برای تعمیر پیچیده تر باشند و ارزش آن را دارد، که به جای این که خودتان آن را تعمیر کنید، از یک متخصص کمک بگیرید. با رعایت این نکته می توانید میانگین مصرف آب خانگی را به میزان قابل توجهی در خانواده خود کاهش دهید.


2- تعویض وسایل قدیمی و ناکارآمد

 

اگر لوازم خانگی شما بیش از 10 سال عمر دارند، آنها را با لوازم رده بندی شده سطح انرژی A یا A+ جایگزین کنید، که به گونه ای طراحی شده اند که کارایی بیش تری داشته باشند و ضایعات کمتری داشته باشند. به دنبال ماشین های لباسشویی و ظرفشویی با ضریب آب پائین باشید، به این معنی که در هر چرخه آب کمتری مصرف می کنند.


3- تعویض شیرآلات قدیمی


تعویض سردوش ها و شیرهای آب قدیمی و دارای نشتی می تواند به شما در صرفه جویی در هزینه ها از جمله برق مصرفی کمک کند، زیرا مصرف آب را کاهش می دهند و نیاز به کارکرد مداوم آبگرمکن جهت تامین آب گرم کاهش می یابد. خرابی و سطح کیفی پایین شیرآلات می تواند کاهش کیفیت آب مصرفی را هم به دلیل ورود آلاینده در پی داشته باشد.


4- بستن شیر آب هنگام شستن دست ها، ظروف و مسواک زدن


به طور متوسط در هر دقیقه 2 گالن آب آشامیدنی از یک شیر آب معمولی خرج می شود. اگر عادت دارید که هر زمان از آب برای مسواک زدن، شستن دست ها یا ظرف هایتان استفاده می کنید، شیر آب را ببندید. با این کار می توانید بین 3 تا 4 گالن آب آشامیدنی در یک روز صرفه جویی کنید. 

راه حل آن ساده است: فقط در صورت نیاز از آب استفاده کنید. در حین انجام کارهایی مثل مسواک زدن شیر آب را ببندید. این کار باعث می شود میزان مصرف آب را کاهش دهید و هر قطره از آب به جای این که هدر رود، ذخیره شود. 


5- چمن را کمتر آبیاری کنید.


آبیاری چمن می تواند مسئول هزاران گالن هدر رفت آب شود. اگر در یک منطقه گرم یا خشک زندگی می کنید، EPA تخمین می زند که میزان مصرف آب در فضای باز می تواند به 60% برسد.

معمولا نیازی به آبیاری روزانه چمن نیست، اگر با روی چمن گذاشتید و با برداشتن پای خود چمن به عقب برگشت نیازی به آبیاری ندارد. صرفا کاهش تعداد دفعات آبیاری چمن به نصف مقدار معمول به شما کمک می کند تا در دراز مدت به صرفه جویی خوبی در مصرف آب برسید.


در صورتی که برای خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی، خانگی و دیگر تجهیزات تصفیه آب نیاز به مشاوره دارید، می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان تصفیه آب آبین در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره رایگان نسبت به خرید محصول مناسب اقدام کنید.

منبع:
تعداد بازدید: 3
تعداد نظرات: 1
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
نظرات (1)
نهتانی
نهتانی
با خوندن این اعداد و ارقام متوجه شدم که هر فرد چقدر. آب مصرف میکنه اصلا فکرشو نمی‌کردم که اینقدر زیاد باشه.
ارسال نظر