مقایسه فیلتر ممبران با دیگر روش های تصفیه آب

مقایسه فیلتر ممبران با دیگر روش های تصفیه آب

هر روزه با پیشرفت علم و صنایع مختلف، روش‌های تصفیه آب نیز تغییرمی‌کنند. به همین دلیل امروزه ممبران تصفیه آب محبوبیت زیادی پیدا کرده است. فیلتر ممبران به عنوان جزء اصلی یا قلب سیستم فیلتراسیون آب شناخته می‌شود. در زمان قدیم، از روش‌های فیزیکی و شیمیایی برای حذف آلاینده‌های موجود درآب استفاده می‌شود. فیلترهای تصفیه آب قدیمی در سیستم فیلتراسیون مدیا کاربرد داشتند. در این سیستم از ماسه، مواد آلی، سنگ، کربن یا سایر مواد مشابه جهت تصفیه فیزیکی آب استفاده می‌شده است.


این نوع سیستم‌های فیلتراسیون سرعت بیشتری نسبت به فیلترهای شنی رایج دارند. در این فرآیند، آب از روی مدیا عبور کرده و ذرات ناخالصی در منافذ و فضای خالی موجود در دیواره‌ها به دام می‌افتند. در روش دیگر فیلتراسیون مدیا، عمل تصفیه آب از طریق واکنش‌های شیمیایی، مولکولی و تبادل یونی انجام می‌شود. فیلتراسیون رسانه‌ای یا مدیا در سیستم‌های آب آشامیدنی شهری، تصفیه آب طوفان، سیستم تصفیه فاضلاب و در صنعت نفت و گاز استفاده می‌شود.

 

عملکرد فیلتر ممبران در تصفیه آب

 

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که فیلتر ممبران چیست؟ درپاسخ به این سوال باید گفت که ممبران تصفیه آب از یک لایه غشای نیمه تراوا تشکیل شده است که هنگام عبور آب از این غشا، ذرات ناخالصی به دام می‌افتند. عملکرد این فیلتر از طریق فرآیند فیلتراسیون فیزیکی است که در آن ذرات در دیواره فیلتر گیر کرده و از آب جدا می‌شوند. این سیستم فیلتراسیون از چهار دسته کلی تشکیل شده است:

 

میکروفیلتراسیون

 

یکی از سیستم‌های فیلتراسیون آب است که طی یک فرآیند با فشار کم اتفاق می‌افتد. غشای فیلترها در این سیستم از مواد آلی مثل الیاف پلیمری تولید می‌شوند. هدف از این نوع فیلتراسیون، عقیم سازی میکروارگانیسم‌‎ها مانند ویروس‌ها، باکتری‌‎ها، پاکسازی رنگدانه ها و حذف سایر ناخالصی‌ها در اندازه میکرون است. همچنین این سیستم توانایی حذف مواد فلکوتیو و یا TSS (مواد جامد معلق)  در آب را دارد. فیلترهای سیستم میکروفیلتراسیون توانایی حذف ذرات با ابعاد 0.1 تا 1 میکرون را دارند.

 

اولترافیلتراسیون

 

یکی از فرآیندهای غشایی تصفیه آب است که در آن باکتری، ویروس و انگل از آب حذف شده ولی مواد معدنی درآن باقی می‌ماند. سیستم فیلتراسیون UF دارای قدرت جذب کمتر و اندازه منافذ کوچکتری برای ذرات ناخالصی در برابر فیلتراسیون MF است. در این سیستم فیلتراسیون از فشار هیدرواستاتیکی برای انجام فرآیند تصفیه استفاده می‌شود.

 

نانوفیلتراسیون

 

نانوفیلتراسیون فناوری نسبتا جدیدی است که عمدتا برای تصفیه آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم نانوفیلتراسیون یا NF توانایی زیادی در حذف یون‌های چند ظرفیتی مثل کلسیم و یون‌های تک ظرفیتی مثل کلرید دارد. این سیستم از نظرحذف ذرات ناخالصی در محدوده بین اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس قرار می‌گیرد. سیستم نانوفیلتراسیون قادر به حذف ذراتی با ابعاد 0.002 تا 0.005 میکرومتر است.

 

اسمز معکوس

 

فیلتراسیون اسمز معکوس یا RO یکی از بهترین و کاربردی‌ترین سیستم‌های تصفیه آب است. این سیستم در مرحله پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب جهت حذف ذرات با ابعاد بزرگتر، گل و لای، شن و ماسه و سایر ذرات معلق در آب استفاده می‌شود. درفرآیند اسمز معکوس از یک پمپ فشار قوی برای غلبه بر جریان اسمز طبیعی استفاده می‌کنند. این سیستم توانایی حذف حدود 95٪ تا 99٪ از نمک موجود در آب را دارد. با این حال هر چه آب ورودی به سیستم غلیظ‌تر باشد، فشار بیشتری برای غلبه بر فشار اسمزی مورد نیاز است. آب نمک زدایی شده که غیر معدنی یا دیونیزه می‌شود، آب تراوش (یا خروجی) نامیده می‌شود. جریان آبی که حاوی آلاینده‌های غلیظی است که از غشای RO عبور نکرده‌اند، کنسانتره نامیده می‌شود.

 

تفاوت عملکرد فیلتر ممبران و فیلتر مدیا در تصفیه آب

 

تفاوت عملکرد فیلتر ممبران و فیلتر مدیا در تصفیه آب

تفاوت اصلی بین فیلتراسیون غشایی و مدیا به کاربرد آن‌ها در سیستم تصفیه آب مربوط می‌شود. هر دو فرآیند از روش تصفیه فیزیکی برای حذف آلاینده‌ها استفاده می‌کنند. با این وجود سیستم فیلتراسیون غشایی یا ممبران تصفیه آب از هیچ گونه فرآیند شیمیایی برای فیلتر کردن آب استفاده نمی‌کند. بنابراین اگر سیستم فیلتراسیون شما دارای محدودیت استفاده از یک فرآیند یا روش شیمیایی است، فیلتراسیون غشایی می‌تواند گزینه بهتری باشد.


با استفاده از فیلتراسیون مدیا، ممکن است لازم باشد آب را چندین بار فیلتر کنید تا مطمئن شوید که آلاینده‌ها به میزان دلخواه شما جذب شده باشند. عملکرد و کاربرد فیلتر ممبران تصفیه آب نسبت به فیلتر مدیا قابل اعتمادتر است زیرا در فیلتراسیون با این فیلتر از هیچ ماده یا فرآیند شیمیایی استفاده نمی‌شود.

 

 

خرید ممبران تصفیه آب

 

قیمت ممبران تصفیه آب به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیراشاره کرد:


•    نوع غشای مورد استفاده در ساخت فیلتر ممبران: مواد مورد استفاده در ساخت ممبران تصفیه آب دارای هزینه بالایی هستند، بنابراین هرچه از مواد اولیه با کیفیت بالاتری استفاده شود، قیمت فیلتر هم بالاتر می‌رود.
•    ابعاد فیلتر ممبران: فیلترهای ممبران در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند که هر مدل دارای قیمت متفاوتی است.
•    برند فیلتر ممبران: فیلترهای ممبران خارجی به علت وارداتی بودن، دارای قیمت بالاتری هستند.

 

خرید ممبران تصفیه آب


برای مصارف مختلف از ممبران تصفیه آب در ابعاد و با ویژگی‌های متفاوت استفاده می‌شود. بنابراین توجه به فیلتر متناسب با دستگاه تصفیه آب شما اهمیت زیادی دارد.همچنین هنگام خرید فیلتر ممبران باید به کیفیت محصول مورد نظر توجه داشته باشید زیرا تاثیر زیادی بر روی عملکرد آن در سیستم تصفیه و جلوگیری از بروز مشکلات فیلتر ممبران تاثیر دارد. شما می‌توانید برای خرید فیلتر ممبران مرغوب به فروشگاه اینترنتی آبین مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و اطلاع از آخرین قیمت‌های تجهیزات تصفیه آب با مشاوران این مجموعه از طریق شماره 02122228116 در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
نظرات (1)
حسنی
حسنی
از همه روش های تصفیه آب فیلترهای ممبران خیلی خوبه. من به این فیلترها خیلی اعتماد دارم کارایی اونها تو سیستم تصفیه خیلی خیلی خیلی خوبه.
ارسال نظر