شکنندگی موها و خشکی پوست در اثر استفاده از آب سخت

شکنندگی موها و خشکی پوست در اثر استفاده از آب سخت

احتمالا شما هم مانند بسیاری از بانوان هر تلاشی می کنید تا پوست و موی خود را سالم، تمیز و نرم نگه دارید. گاهی علی رغم تلاش شما، هیچ کدام از این موارد، آن گونه که انتظار دارید نخواهند بود. در چنین مواقعی احتمال دارد رژیم زیبایی و یا محصولات مراقبت پوستی خود را مقصر بروز چنین اتفاقی بدانید. با این حال موردی وجود دارد که شاید به آن فکر نکرده باشید؛ مانند تاثیر منفی آب سخت حمام بر پوست و مو.


شکی در آن نیست که استفاده از روغن های مغذی، نرم کننده های موثر، پاک کننده های پوست و همچنین نرم کننده ها، همگی بهترین روش برای حفظ ظاهری زیبا و پوست و مویی سالم هستند. با این وجود باید بدانید که مواد شیمیایی، فلزات، مواد معدنی و سایر ناخالصی های احتمالی که در منبع آب وجود دارند، مخفیانه تلاش شما را در جهت زیبایی، بی اثر می کنند. از اینرو شاید به فکر بیفتید که چرا اصلا به این محصولات نیاز داریم؟


قطعا در جریان هستید که دست و پنجه نرم کردن با آب سخت، کار دشواری است. از آنجایی که بیش از 90 درصد خانواده ها با این مشکل مواجه هستند، نادیده گرفتن آن در طولانی مدت، اجتناب ناپذیر است.

 

خوشبختانه، یک راه حل سریع و آسان برای رفع این مشکل وجود دارد. پیش از بیان این راهکارها، در مورد تاثیر آب سخت بر پوست و مو و نحوه تشخیص آن بحث خواهیم کرد. پس تا انتهای مطلب با وب سایت آبین همراه باشید.


آب سخت چیست؟


ممکن است تا به حال آرایشگرها، متخصص رنگ یا متخصصان پوست، در مورد اثرات نامطلوب "آب سخت" هشدار داده باشند؛ اما سختی آب دقیقا چیست؟ به طور خلاصه، آب سخت حاوی غلظت بالایی از مواد معدنی محلول، به ویژه کلسیم و منیزیم است.


آب، این مواد معدنی را از طریق رسوبات سنگ آهک و گچ به در خود حل می کند. سپس آن ها را به مخازن و دیگر منابع آبی که به سیستم های آب شهری و خصوصی متصل می شوند، وارد می کند. اگرچه این مواد معدنی فوایدی برای سلامتی انسان در پی خواهند داشت، اما می ‌توانند پوست و مو، لوله‌کشی‌ های خانگی، لوله ‌ها و لوازم مربوطه را از بین ببرند.


تاثیرات آب سخت بر پوست


یکی از رایج ترین تاثیرات آب سخت بر روی پوست، خشکی مداوم (یا به عبارت بهتر، افزایش استفاده از لوسیون پوست، کرم و مرطوب کننده) است. پوست خشک شما نتیجه وجود مقادیر زیاد مواد معدنی موجود در آب سخت است. زمانی که آب، حاوی مقادیر زیادی کلسیم باشد، چربی طبیعی پوست را از بین می برد. چربی طبیعی، وظیفه دارد تا پوست شما را سالم و مرطوب نگه دارد. این بقایای سلول های مرده، می تواند سد پوستی را مختل کند؛ منافذ شما را مسدود کرده و پوست را مستعد جوش های آکنه ای و سایر شرایط نامطلوب سازد.


این موضوع می تواند برای افرادی که در حال حاضر با بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، درماتیت و غیره دست به گریبان هستند، فوق العاده آزاردهنده باشد. با وجودی که آب سخت، به خودی خود این شرایط را ایجاد نمی کند، می تواند آنها را تحریک کرده یا حتی باعث تشدید آن شود.


ترکیب آب سخت و بسیاری از این شرایط می تواند منجر به بروز جوش های مکرر و شدیدتر و همچنین مشکلات پوستی خجالت آوری از جمله برآمدگی و سوختگی ناشی از تیغ شود. آب سخت می تواند بر روی پوست سر نیز تاثیر گذاشته و باعث خشکی و خارش دائمی آن شود.


مشکل فقط به اینجای کار ختم نمی شود. طبق اظهارات دکتر دنیس گروس، متخصص پوست، استفاده از آب سخت ممکن است باعث پیری زودرس پوست شود. این عارضه به این خاطر است که آب سخت می تواند رادیکال های آزاد تشکیل داده که به سلول های سالم پوست آسیب وارد می کنند. علاوه بر اضافه کردن خطوط ریز و چین و چروک روی پوست به لیست نگرانی ‌های شما، می‌تواند کلاژن، پروتئین ساختاری که به سلامت پوست کمک می‌کند، را نیز تجزیه کند.


تاثیرات آب سخت بر روی مو


آب سخت دشمن موهای سالم است. تاثیرات نامطلوب آن از محو شدن رنگ مو و افزایش شوره سر گرفته تا موهای صاف، کدر و برنجی رنگ را شامل می شود. شاید با استفاده از شامپو و محصولات نرم‌کننده مخصوص، بتوانید پوسته‌ ها را به حداقل برسانید. اما اگر به شستن موهای خود با آب حاوی سختی ادامه دهید، ضرر بیشتری نسبت به فایده آن نصیب شما خواهد شد.


مواد معدنی موجود در آب سخت که منافذ پوست را می بندد، همان موادی است که می تواند وضعیت شوره سر را در پوست سر انسان بدتر کند. هنگامی که سختی آب با پوست سر تماس پیدا می کند، مواد معدنی آن در آن قسمت تجمع می یابند. این تجمع بیش از حد مواد معدنی می تواند موها را سنگین کرده و باعث کدری، وز شدن، شکنندگی و خشکی بیش از اندازه (در حد کاه) شوند. در نتیجه تمامی این موارد منجر به بروز "موهای آسیب دیده" خواهد شد.


به خاطر تداخل سختی آب با رنگ مو، باعث کم رنگ شدن، کدر شدن و در برخی موارد تغییر رنگ آن می شود. صد البته، قرار گرفتن در معرض آن در دراز مدت، ممکن است باعث شود موهای شما کمتر قابل کنترل شوند.


با این که هیچ شواهد علمی دال بر اینکه آب سخت باعث ریزش مو می شود وجود ندارد؛ زمانی که خود را با آب سخت می شویید، احساس می کنید تار موهایتان نازک شده است. در این مورد مهم نیست که از چه محصولی استفاده می کنید، پوشاندن تاثیرات آب سخت روی موهایتان دشوار خواهد بود. این به معنای مراجعات بیشتر به سالن های پیرایشی و افزایش مشکل بودجه مربوط به آن است.


چگونه می توان سختی آب را تشخیص داد؟


اگر می خواهید بدانید آب دوش حمام شما سخت است یا خیر، به اطراف خود نگاهی بیندازید. اگر متوجه کف‌ صابون اضافی شدید با وجود تلاش های زیاد نیز از بین نمی روند، احتمالا با مشکل سختی آب رو به رو هستید.


چندین نشانه دیگر از وجود آب سخت عبارتند از: لکه های سفید و گچی در اطراف شیرهای آب یا سر دوش، کف نکردن شامپو و صابون. در حالی که همه این علائم نشان دهنده وجود آب سخت هستند، برای اطمینان بهتر است یک آزمایش روی آب، انجام دهید. آزمایش آب تایید می کند که آب مصرفی شما سخت است و تا چه میزان این مشکل را در خود دارد.


اگر از سیستم آب شهری استفاده می کنید، می توانید از تامین کننده خود بخواهید میزان سختی آب را به شما گزارش دهد. بهتر است، یک کپی از آخرین گزارش کیفیت آب مصرفی خود، درخواست کنید. اگر منبع آب خصوصی مانند چاه دارید، می توانید از کیت تستر کیفیت آب خانگی استفاده کنید. از طرف دیگر، می توانید یک نمونه آب از شیر آب خود را برای آزمایش به یک آزمایشگاه محلی معتبر ارسال کنید. آزمایش حرفه ای می تواند آلاینده های مختلف دیگری را که برای سلامتی شما و خانواده شما سمی هستند، شناسایی کند. تسترهای کیفیت آب را می توانید از وب سایت آبین تهیه نمایید.


محافظت از پوست و مو در برابر تاثیرات مخرب آب سخت


تا به اینجای کار، می توانید اثرات گسترده آب سخت را بر روی پوست و موهای خود درک کنید. همیشه می توانید این مشکل را با استفاده از لوسیون های تخصصی و محصولات جدید مو بپوشانید. با این حال، پرداختن به مشکل منبع مهم تر است.


اگر احساس می کنید مشکل سختی آب دارید، به سادگی می توانید از یک دستگاه نرم کننده آب بر پایه نمک یا فاقد آن استفاده کنید. با این کار پس از خروج از حمام، به جای تحمل فشار ترک خوردن پوست، خشکی و ظهور شوره سر، احساس تمیزی می کنید.


همان طور که گفتیم، نرم کننده های آب پیشنهاد شده با یکدیگر متفاوت هستند؛ اما با این حال، هر دوی این دستگاه ها برای تصفیه کردن مواد معدنی که تاثیرات نامطلوبی روی پوست سر می گذارند طراحی شده اند. این سیستم ها ویژگی های منحصر به فردی دارند که با یکدیگر ترکیب شده تا آب نرم و با کیفیتی را با مزایای زیر، در اختیار شما قرار دهند:


• پوست نرم، سالم و موهای درخشان
• لکه های کمتر روی سطوح و ظروف مختلف
• کاهش استفاده از مواد شیمیایی و شوینده ها برای تمیز کردن آشپزخانه و حمام و در نتیجه، صرفه جویی در هزینه ها
• افزایش طول عمر و کارایی وسایل لوله کشی، لوله ها و تجهیزات آبی
• لوله کشی و تعمیرات و نگهداری لوازم خانگی کمتر، به دلیل کاهش خوردگی ناشی از آب سخت
• طعم بهتر آب، نوشیدنی و غذا
• لباسشویی نرم تر و تمیزتر


در صورتی که نمی توانید مشکل سختی آب مصرفی خود را در منبع آن حل کنید، چندین راهکار دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از پوست و موهای خود در برابر اثرات شدید آن انجام دهید:


• برای کاهش قرار گرفتن پوست و مو در معرض مواد معدنی آب سخت، مدت زمان دوش گرفتن را کاهش دهید.
• از لوسیون های مناسب برای کمک به محافظت در برابر برخی از مواد موجود در آب استفاده کنید.
• از صابون یا شامپو کمتری استفاده کنید تا باقیمانده صابون روی پوست یا موهایتان کاهش یابد.
• برای شستن صورت خود از آب تصفیه شده استفاده کنید (پوست صورت، حساس ترین قسمت نسبت به آب سخت است).


پیروی از این مراحل به شما اجازه می دهد رطوبت بیشتری جذب کنید. به خاطر داشته باشید، هرچه بیشتر از پوست و موی خود در برابر خشکی محافظت کنید، احتمال ابتلا به بیماری های شدید یا تحریکات ناشی از آن به دلیل خشکی پوست صورت، بدن و سر، کمتر می شود.


وب سایت آبین، با تکیه بر سال ها تجربه در زمینه تجهیزات آبی، ارائه دهنده انواع دستگاه های سختی گیر می باشد. برای دریافت خدمات مشاوره رایگان در این زمینه می توانید از طریق شماره تماس 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
بهمن
بهمن
منم احساس میکنم موهام خیلی ضعیف و شکننده تر از قبل شده اصلا حتی تو ذهنمم خطور نکرده بود که احتمال داره بی کیفیت بودن آب باعث این امر شده باشه
ارسال نظر