عوامل موثر در افزایش طول عمر فیلتر ممبران خانگی

عوامل موثر در افزایش طول عمر فیلتر ممبران خانگی


دستگاه های تصفیه آب خانگی از روش های مختلفی برای تصفیه آب استفاده می کنند. یکی از بهترین روش ها، روش اسمز معکوس می باشد. مهم ترین فیلتر در روش اسمز معکوس و دستگاه های تصفیه آب خانگی، فیلتر ممبران است. در روش اسمز معکوس آب برای تصفیه با فشار از غشاهای فیلتر ممبران عبور کرده و آلاینده ها و فلزات موجود در آن حذف می شوند. فیلتر ممبران یکی از گران ترین فیلتر های دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد که در صورت استفاده نادرست، به راحتی خراب می شود. 


ساختار فیلتر ممبران به صورت لایه لایه و دارای روزنه هایی به اندازه ی 0.0001 میکرون می باشد. عملکرد بقیه اجزای دستگاه تصفیه آب خانگی برای افزایش طول عمر ممبران بسیار اهمیت دارد. در ادامه به بررسی نکاتی می پردازیم که در افزایش عمر ممبران خانگی و خراب نشدن آن موثر هستند.


کیفیت فیلترهای پیش تصفیه


فیلترهای پیش تصفیه شامل سه فیلتر الیافی، فیلتر کربن گرانول و کربن بلاک می باشند. وظیفه فیلتر الیافی گرفتن آلاینده های بزرگ تر از 1 یا 5 میکرون مثل گل و لای، سنگ ریزه ها و لجن است. اگر فیلتر الیافی کیفیت لازم را نداشته باشد آلاینده ها به درستی حذف نشده و به فیلتر ممبران آسیب می زنند. به هنگام خرید فیلتر، کیفیت را به عنوان مهم ترین معیار در نظر بگیرید.
فیلترهای کربن گرانول و کربن بلاک که مرحله ی 2 و 3 دستگاه های تصفیه آب هستند، وظیفه حذف کلر، طعم و بوی نامطبوع آب را بر عهده دارند. کلر موجود در آب به فیلتر ممبران آسیب می زند و باعث پارگی غشاء ممبران می شود، به همین دلیل حذف آن، باعث افزایش طول عمر فیلتر ممبران خواهد شد.


تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه


تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه تاثیر زیادی در افزایش طول عمر ممبران و خراب نشدن آن دارد. به هیچ عنوان در این مورد سهل انگاری نکنید. خراب شدن فیلتر ممبران حداقل 10 برابر برای شما هزینه به همراه خواهد داشت. تعویض فیلتر های پیش تصفیه بستگی به میزان آب مصرفی شما و آب منطقه ای که در آن زندگی می کنید، دارد. به طور میانگین هر 3 الی 4 ماه یکبار فیلتر الیافی و هر 6 ماه یکبار فیلترهای کربن گرانول و کربن بلاک باید تعویض شوند. 


کیفیت فیلتر ممبران


یکی از مهم ترین عوامل موثر در افزایش طول عمر فیلتر ممبران خانگی، کیفیت خود ممبران است. همان طور که گفتیم فیلتر ممبران از غشاء های نیمه تراوا ساخته می شود، طول عمر فیلتر ممبران با کیفیت غشاءهای آن رابطه ی مستقیم دارد. همچنین در بسته بندی برخی از فیلترها از مواد نگهدارنده و آنتی باکتریال استفاده می کنند، این مواد از رشد میکروب و باکتری ها جلوگیری می کنند و سبب افزایش عمر ممبران می شوند. مواد نگهدارنده و آنتی باکتریال قیمت بالایی دارند به همین دلیل در بسته بندی فیلترهای ارزان قیمت عموما از این مواد استفاده نمی شود.


سختی آب ورودی


وظیفه اصلی فیلتر ممبران کاهش TDS (میزان مواد نامحلول موجود در آب) است. اگر TDS آب ورودی به فیلتر ممبران بالا باشد، زودتر مجبور به تعویض فیلتر می باشید. میزان سختی آب بستگی به آب محل زندگی شما و همچنین عملکرد فیلترهای پیش تصفیه دارد. هر فیلتر ممبران برای تحمل یک محدوده سختی آب طراحی شده است. در صورتی که سختی آب ورودی به ممبران بالا باشد، عمر فیلتر ممبران کاهش پیدا می کند و فیلتر زودتر خراب می شود. 


استفاده از فیلتر محافظ ممبران


همانطور که گفتیم مهم ترین و گران ترین فیلتر در دستگاه های تصفیه آب خانگی، فیلتر ممبران است، به همین دلیل در برخی دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلتر محافظ ممبران استفاده می کنند. این فیلتر قبل از فیلتر ممبران قرار می گیرد و دقت آن معمولا 1 میکرون می باشد. فیلتر محافظ ممبران از الیاف پلی پروپیلن ساخته شده است و ساختاری مشابه فیلتر الیافی دارد؛ در صورتی که فیلتر الیافی به خوبی عمل نکند، فیلتر محافظ ممبران ذرات معلق موجود در آب را حذف می کند.

 

محدود کننده فاضلاب


محدود کننده فاظلاب قطعه ای برای کنترل میزان پساب خروجی از فیلتر ممبران است. اگر محدود کننده به درستی کار نکند یا متناسب با فیلتر ممبران نباشد و میزان آب خروجی کمتر از میزان پساب ورودی باشد، فیلتر ممبران دچار رسوب زدگی شده و بلا استفاده می شود. در صورت نصب نکردن محدود کننده، کل آب ورودی وارد فاظلاب شده و آب تصفیه نمی شود. برای تعویض و خرید این قطعه با متخصصان و مشاوران آبین تماس بگیرید.

 

میزان و نوع آلاینده های موجود در آب


فیلتر ممبران دستگاه های تصفیه آب خانگی برای آب شهری طراحی شده اند، بنابراین اگر آب ورودی به دستگاه دارای آلاینده هایی متفاوت یا بیشتر از آب معمولی شهری داشته باشد، دستگاه و فیلتر ممبران آسیب می بینند.


میزان آب مصرفی


طول عمر فیلتر ممبران و فیلترهای دیگر دستگاه تصفیه آب بستگی به میزان آب مصرفی شما دارد. به طور میانگین فیلتر ممبران باید هر 2 سال یکبار تعویض شود، ولی اگر میزان آب مصرفی شما کمتر باشد، فیلتر مدت بیشتری به شما کار می دهد. 


پمپ فشار


فیلتر ممبران برای کار کردن به پمپ فشار نیاز دارد. عملکرد صحیح پمپ فشار بر افزایش طول عمر ممبران تاثیر زیادی می گذارد. اگر فشار پمپ بیش از میزان مجاز یعنی PSI 150 باشد، باعث پارگی و خراب شدن غشاء های فیلتر می شود. فشار پایین نیز باعث ایجاد مشکل می شود. اگر فشار لازم برای فیلتر فراهم نشود پساب از فیلتر خارج نشده و رسوب لایه های فیلتر را پر می کند.


آداپتور برق


ولتاژ و جریان مناسب برق برای پمپ فشار از طریق آداپتور تامین می شود. اگر آداپتور به درستی کار نکند، پمپ نیز نمی تواند فشار لازم را تامین کند و فیلتر ممبران آسیب می بیند. پمپ های تصفیه آب خانگی با برق 24 ولت کار می کنند. خرید و نصب آداپتور مناسب و با کیفیت برای دستگاه اهمیت زیادی دارد.


زانو ممبران یک طرفه


پساب و فاضلاب درست شده بر اثر تصفیه آب، باید به طور کامل از فیلتر ممبران خارج شده و راه برگشتی نداشته باشد؛ برای این کار در دستگاه های تصفیه آب خانگی از زانو ممبران یک طرفه استفاده می شود. در صورت نصب نشدن یا خراب شدن زانو ممبران، پساب به فیلتر ممبران برگشته و آن را خراب می کند.


شیر شستشوی ممبران


ایجاد رسوب در فیلتر ممبران، باعث عملکرد ناقص و خراب شدن فیلتر می شود. شیر شستشوی ممبران می تواند این مشکل را تا حدی برطرف کند. شیر شستشو یا شیر بک واش، آب موجود در ممبران را با سرعت خارج کرده و باعث تمیز شدن غشاء ممبران می شود. وجود این شیر در افزایش طول عمر ممبران تاثیر گذار است. توجه کنید که فقط فیلترهای ممبران با کیفیت بالا قابلیت شستشو دارند.


وبسایت abin.ir ارائه کننده انواع فیلتر ممبران صنعتی و خانگی می باشد و سابقه ای طولانی در این زمینه دارد. شما می توانید برای دریافت مشاوره و اطلاعات با شماره های موجود در وبسایت تماس گرفته و به صورت رایگان با متخصصان و مشاوران تیم ما در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (1)
قلیچی
قلیچی
فیلتر ممبران داخل تصفیه آب نقش خیلی مهمی داره به همین خاطر با استفاده از روش های مناسب برای افزایش طول عمر اون میتونیم از بروز خرابی های متعدد در دستگاه تصفیه آب جلوگیری کنیم.
ارسال نظر