افزایش ایمنی آب با دستگاه پخش کلر کم هزینه

افزایش ایمنی آب با دستگاه پخش کلر کم هزینه

تیمی از محققان به رهبری مهندسان دانشگاه استنفورد و تافس دستگاه جدید و ارزان توزیع کلر را توسعه داده اند. این دستگاه می تواند ایمنی آب آشامیدنی را در مناطقی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداشته و همچنین منابع مالی و زیر ساخت های مناسب ندارند، بهبود ببخشد. این دستگاه بدون قطعات متحرک و بدون نیاز به برق می باشد و همچنین نیاز کمی به تعمیر و نگهداری دارد. دستگاه مقادیر اندازه گیری شده کلر را درست قبل از خروج آب از شیر، وارد آب می کند. این یک راه سریع و آسان برای از بین بردن عوامل بیماری زای منتقله از طریق آب و کاهش شیوع بیماری هایی با مرگ و میر بالا مانند وبا، تب حصبه و اسهال است.


بر اساس گزارش CDC، سالانه بیش از 1.6 میلیون نفر بر اثر بیماری های اسهالی جان خود را از دست می دهند و نیمی از آنها کودکان هستند. نویسندگان پیشنهاد می کنند که راه حل این مشکل می تواند نسبتاً ساده باشد. در جوامع و مناطقی که منابع لازم برای ساخت تصفیه خانه ها و زیرساخت های توزیع را ندارند، محققان دریافته اند که دستگاه کلر زنی می تواند وسیله ای موثر و جایگزین برای تصفیه آب در محل جمع آوری باشد. این دستگاه در چندین ایستگاه جمع آوری آب یا کیوسک ها در مناطق روستایی کنیا نصب و آزمایش شده است. این مطالعه اقتصادی بودن و تقاضای محلی را برای این سیستم نیز بررسی کرده است و در مجله NPJ Clean Water منتشر شد.


امی جی پیکرینگ، استاد سابق مهندسی عمران و محیط زیست در تافس (در حال حاضر در استنفورد) و نویسنده مربوطه در این زمینه می گوید: "ایده ای که ما دنبال کردیم این بود که با استفاده از تصفیه آب خودکار در محل جمع آوری بار کاربر را به حداقل برسانیم." آب پاک برای بهبود سلامت انسان مهم است. هدف ما این بود که یک دستگاه دوزگیر کلر را طراحی کنیم که بتواند بر روی هر شیر آب قرار گیرد و امکان اجرای گسترده و افزایش دسترسی به سطح بالاتری از خدمات آب سالم را فراهم کند. "


آب یک ماده ساده است، اما یک مسئله پیچیده بهداشت جهانی از نظر در دسترس بودن و کیفیت آن وجود دارد. اگر چه مدتهاست که این مسئله مورد توجه سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سایر سازمانهای مردم نهاد است، اما هنوز 2.1 میلیارد نفر به آب سالم در خانه دسترسی ندارند. در مناطقی از جهان که منابع مالی و زیرساخت ها کمیاب است، ممکن است آب با لوله، چاه های حفر شده و چشمه ها به جوامع تحویل داده شود. متأسفانه 29 درصد از جمعیت جهان از منبعی استفاده می کنند، که معیارهای هدف توسعه پایدار (SDG) را برای مدیریت ایمنی آب از نظر دسترسی و عاری بودن از آلودگی و مواد شیمیایی، برآورده نمی کند.


روش کار دستگاه پخش کلر


در بسیاری از نقاط، دسترسی به آب سالم به دلیل نبود بودجه موجود برای ایجاد و حمایت از امکانات تصفیه آب، دور از دسترس است. دستگاه پخش کلر بر اساس یک پدیده فیزیکی در دینامیک سیالات به نام اثر ونتوری کار می کند، که در آن یک سیال غیر قابل تراکم هنگامی که از گذر وسیع تر به باریک تر می رود با سرعت بیشتری جریان می یابد. در این دستگاه، آب از طریق شیر سوپاپ عبور می کند. کلر به جریان سریع آب از لوله ای که به شیر وصل شده، وارد می شود. سوپاپ سوزنی میزان و در نتیجه مقدار کلر جاری در جریان آب را کنترل می کند. طراحی ساده باعث شده است که این دستگاه با هزینه 35 دلار آمریکا قابل تولید باشد.


بررسی عملکرد دستگاه پخش کلر 


جینا دیویس نویسنده، محقق، مهندسی عمران و محیط زیست در استنفورد و مدیر برنامه استنفورد در مورد آب، بهداشت، توسعه و همکار pI پروژه نیلوفر آبی می گوید: " ما به جای فکر کردن درباره استفاده ساده از دستگاه پخش کلر، عملکرد دستگاه را بررسی کردیم و در مورد آن از کاربران نظر سنجی کردیم." هدف پروژه نیلوفر آبی ارائه خدمات ضدعفونی قابل اطمینان و مقرون به صرفه برای جوامعی می باشد که بیشتر در معرض بیماری های ناشی از آب هستند. "


ارزیابی شش ماهه در کنیا عملکرد پایدار شش دستگاه از هفت دستگاه نصب شده را نشان داد. یکی به دلیل تجمع رسوبات آهن خراب شده است، مشکلی که احتمالاً با فیلترهای پیش تصفیه قابل حل است. هزینه نگهداری 6 دستگاه نیز قابل پرداخت بوده است. 86.2 درصد از 167 نمونه گرفته شده از دستگاه ها در طول دوره نشان داده که کلر بالاتر از حداقل توصیه شده توسط WHO نیز برای اطمینان از آب سالم و زیر آستانه تعیین شده برای طعم قابل قبول است. در کمتر از 5 درصد از بازدید مدیران کیوسک ها نیاز به تنظیمات فنی بود. در یک نظرسنجی بیش از 90 درصد از کاربران اظهار داشتند که از کیفیت آب و عملکرد دستگاه راضی هستند.


دکتر جولی پاورز، دانشجوی دانشکده مهندسی تافس و اولین نویسنده این مطالعه می گوید: "از دستگاهها و روشهای دیگری برای تصفیه آب در محل جمع آوری آب استفاده شده است. اما این دستگاه چندین مزیت دارد. شاید مهم تر از همه، نحوه جمع آوری آب توسط افراد یا مدت زمان لازم برای تعیین دوز صحیح می باشد. در دستگاه بخش کلر نیاز نیست زمانی صرف دوز صحیح شود. برای استفاده از این دستگاه تنها نیاز است، شیر آب را باز کنید. امیدواریم که هزینه های کم و راحتی استفاده از آن باعث پذیرش گسترده آن شود و به این صورت سلامت عمومی  بهبود پیدا کند. پاورز می گویند: کارهای آینده که به بررسی تأثیر دستگاه کلر زنی بر اسهال، عفونت های روده ای و مرگ و میر کودکان می پردازد، می تواند سرمایه گذاری و افزایش این فناوری را بیشتر کند.

در بسیاری از نقاط کشور ما نیز آب استانداردهای لازم برای آشامیدن را ندارد و استفاده از دستگاه های تصفیه آب ضروری می باشد. وبسایت تصفیه آب آبین در زمینه فروش دستگاه های تصفیه آب صنعتی سابقه ای طولانی دارد. برای خرید و اطلاع از قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی با شماره های موجود در وبسایت تماس گرفته و با مشاوران و متخصصان تیم ما به صورت رایگان در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر