راهنمای کامل آشنایی با کربن اکتیو

راهنمای کامل آشنایی با کربن اکتیو


یکی از پرکاربردترین مواد در حوزه تصفیه آب کربن اکتیو می باشد. این ماده خواص و مزیت های بسیار زیادی دارد و به دلیل داشتن جذب سطحی بالا در تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد. کربن اکتیو که با نام کربن فعال نیز شناخته می شود، کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. در این مقاله به بررسی خواص، کاربردها، ویژگی ها و قیمت کربن اکتیو می پردازیم: 


کربن اکتیو چیست؟ 


کربن فعال ماده سیاه رنگ با جذب سطحی بالا می باشد، که کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. این ماده کربنی متخلخل می باشد و سطح داخلی بالایی دارد. کربن اکتیو یا کربن فعال قادر به جذب آلاینده، بو، رنگ، طعم نامطبوع آب و کلر موجود در آن می باشد و از مواد مختلفی از جمله زغال چوب، سنگ و پوسته نارگیل ساخته می شود.

کربن ساخته شده از پوسته نارگیل به دلیل گیاهی بودن در تصفیه آب شرب کاربرد بسیار زیادی دارد. این ماده بر اساس روش تولید و ساختار انواع مختلفی دارد، که از نظر کاربرد، کیفیت و همچنین قیمت با هم متفاوت می باشند. برای ساخت کربن فعال از روش شیمیایی یا حرارت دهی استفاده می شود. در روش شیمیایی از مواد اسیدی و قلیایی استفاده می شود، ولی در روش حرارتی، زغال در دمای 800 تا 1100 درجه سانتی گراد حرارت داده می شود. 

 

کاربردهای کربن اکتیو

خرید کربن فعال


برای خرید کربن اکتیو باید پارامترهای مختلفی را در نظر داشته باشید و بر اساس نیاز سیستم و نوع کاربرد، کربن فعال را خریداری کنید. همان طور که گفتیم کربن اکتیو انواع مختلفی دارد، که هر کدام کاربرد مشخصی دارند.

تشخیص نوع کربن مناسب برای سیستم باید توسط افراد متخصص انجام شود. بنابراین برای خرید زغال فعال مناسب توصیه می شود با مشاوران و متخصصان حوزه تصفیه آب در ارتباط باشید. توجه داشته باشید که خرید کربن فعال نامناسب برای شما هزینه های بیشتری دارد.

یکی از بهترین برندهای کربن اکتیو موجود در بازار جاکوبی می باشد و کربن اکتیو جاکوبی 1000 و 2000 از پرفروش ترین کربن اکتیوهای این برند هستند. 

برای راهنمایی بیشتر برای خرید زغال فعال، به این مقاله مراجعه کنید.

 

قیمت کربن اکتیو 


کربن اکتیو در انواع مختلفی تولید می شود، که از نظر ویژگی ها و کاربرد با هم متفاوت هستند، به همین دلیل بدیهی است که قیمت متفاوتی داشته باشند. قیمت کربن اکتیو بر اساس پارامترهایی از جمله برند، نوع کربن فعال، کیفیت، روش تولید، نوع مواد اولیه و نوع تخلخل مشخص می شود.

برای مطالعه بیشتر درمورد بازه ی قیمتی کربن فعال و عوامل تاثیرگذار در قیمت آن، حتما مقاله را مطالعه کنید.

برندهای مختلفی در بازار وجود دارند، که ویژگی ها و کیفیت متفاوتی دارند. توجه کنید که قیمت بالای محصول به تنهایی معیاری قطعی برای کیفیت بالای آن نیست. همچنین کربن اکتیوهای موجود در بازار ایران وارداتی می باشند، به همین دلیل قیمت آن ها با نوسانات قیمت ارز تغییر می کند.

کاربرد کربن اکتیو 


همان طور که گفتیم کربن اکتیو کاربردهای بسیار زیادی دارد. در این قسمت به بررسی کاربردهای کربن فعال می پردازیم: 


•    کربن اکتیو در پزشکی:

از کربن اکتیو برای افرادی که مسموم شده اند، استفاده می شود. به این صورت که کربن را در آب و مایعات حل کرده و به بیمار می دهند، این ماده می تواند مواد سمی را به خود جذب کند، به این صورت دستگاه گوارش فرد بیمار از سموم پاک می شود. از دیگر کاربردهای این ماده در پزشکی می توان به درمان سو هاضمه، اسهال و نفخ شکم اشاره کرد. زغال فعال به صورت قرص در برخی از کشورها به فروش می رسد. 


•    کاربرد کشاورزی کربن اکتیو:

از کربن در کشاورزی برای دفع آفات، کمک فرآوری، مواد افزودنی خوراک دام و ماده غیر کشاورزی و ضدعفونی کننده استفاده می شود. 


•    تصفیه گاز با کربن فعال:

با استفاده از کربن اکتیو هوای فشرده و گاز تصفیه می شود. از این ماده برای نگهداری گازهای رادیواکتیو نیز استفاده می شود. 


•    کربن اکتیو برای تصفیه آب:

یکی از مهم ترین کاربردهای زغال فعال تصفیه آب در مقیاس خانگی و صنعتی می باشد. فیلتر کربن فعال می تواند بو، رنگ، طعم نامطبوع و کلر موجود در آب را حذف کند. 


•    کربن اکتیو برای پوست:

در محصولات پوستی برای از بین بردن جوش و آکنه های صورت از کربن اکتیو استفاده می شود. این ماده می تواند سموم را از روی پوست پاک کند. 

برای دریافت قیمت روزانه کربن فعال می توانید با شماره های موجود در وبسایت آبین تماس بگیرید. 

 

خرید کربن اکتیو


انواع کربن فعال


کربن اکتیو بر اساس ساختار، نوع تخلخل و روش تولید دارای انواع مختلفی می باشد، که هر کدام کاربردها و ویژگی های متفاوتی با هم دارند. کربن اکتیو بر اساس نوع تخلخل به سه دسته میکرو تخلخل، ماکرو تخلخل و مزو تخلخل تقسیم می شود. در این قسمت انواع کربن فعال بر اساس ساختار را بررسی می کنیم: 


•    کربن اکتیو پودری: این نوع کربن اکتیو کوچکترین ذارت را در بین انواع کربن فعال دارد و اندازه ذرات آن کمتر از یک میلی متر است. کربن اکتیو پودری به دلیل داشتن سطح فعال بالا در واحد حجم کاربردهای بسیار زیادی دارد، ولی به دلیل ریز بودن ذرات، افت فشار بالایی ایجاد می کند. 


•    کربن فعال دانه ای یا گرانول: این نوع کربن اکتیو ذراتی با قطر متوسط 0.2 تا 5 میلی متر دارد و دارای سایزهای متفاوتی می باشد، که کاربردهای مختلفی نیز دارند. کربن فعال دانه ای می تواند بو، رنگ، طعم نامطبوع و کلر موجود در آب را حذف کند. از کربن اکتیو دانه ای یا گرانول در فیلتراسیون آب استفاده می شود. 


•    کربن اکتیو میله ای: این نوع کربن فعال ساختاری استوانه ای دارد و قطر آن بین 0.8 تا 5 میلی متر می باشد. از کربن فعال میله ای در تصفیه آب بسیار استفاده می شود. برای ساخت این نوع کربن، ذرات کربن پودری را با یک پیوند دهنده به هم متصل می کنند. 

برای مطالعه بیشتر درباره انواع کربن اکتیو، این مطلب را از دست ندهید.

 

فیلترهای کربن اکتیو


فیلترهای کربن اکتیو 


یکی از مهم ترین کاربردهای کربن فعال، تصفیه آب است. از این ماده در فیلترهای دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی برای تصفیه آب استفاده می شود. فیلترهای کربن اکتیو نیز بر اساس پارامترهای مختلف از جمله نوع کربن، اندازه، کاربرد و شکل ظاهری دسته بندی می شوند. در ادامه به بررسی انواع زغال اکتیو بر اساس پارامترهای ذکر شده می پردازیم: 


•     بر اساس نوع کربن:

بر اساس نوع کربن فیلترهای کربن اکتیو به فیلترهای کربن گرانول، کربن بلاک و کربن پودری دسته بندی می شوند. فیلتر کربن گرانول معمولا در مرحله دوم تصفیه آب نصب می شود. کربن فعال درون این فیلتر از نوع دانه ای که در قسمت قبل به آن پرداختیم می باشد. فیلتر کربن بلاک در مرحله سوم و به عنوان مکمل مرحله دوم است. 


•     بر اساس اندازه: فیلترهای کربن فعال بر اساس ساختار دو مدل جامبو (4 اینچ) و اسلیم (2.5 اینچ) و بر اساس ارتفاع دو مدل 10 و 20 اینچ دارند.

 
•   بر اساس شکل ظاهری: بر اساس شکل ظاهری فیلترهای کربن اکتیو اینلاین و کارتریجی می باشند. فیلترهای کارتریجی درون هوزینگ قرار می گیرند، در حالی که فیلترهای اینلاین درون هوزینگ قرار نمی گیرند. فیلترهای اینلاین قیمت بالاتری دارند، ولی نصب و تعویض آن ها راحت تر است. 


•    بر اساس کاربرد: فیلترهای کربن اکتیو دارای دو نوع صنعتی و خانگی می باشند. فیلترهای کربن اکتیو صنعتی اسلیم یا جامبو با ارتفاع 20 اینچ می باشند. در حالی که فیلترهای کربن فعال خانگی 10 اینچ هستند. 

برای آشنایی بیشتر با انواع فیلترهای کربن اکتیو به این مطلب مراجعه کنید.

مش های کربن اکتیو


کیفیت کربن اکتیو 


کیفیت کربن اکتیو بر اساس پارامترهایی مثل عدد یدی، مش های کربن فعال، سطح ویژه آن و بسیاری از موارد دیگر مشخص می شود، در این قسمت به بررسی این سه پارامتر می پردازیم: 


عدد یدی کربن اکتیو 


عدد یدی کربن اکتیو عمر باقی مانده کربن فعال و میزان جذب ناخالصی ها را مشخص می کند. این عدد میزان تخلخل در کربن فعال را نشان می دهد و توسط ید موجود در محلول حاوی کربن سنجیده می شود.

مقدار عدد یدی زغال فعال، بر حسب میلی گرم ید جذب شده به ازای هر گرم کربن فعال بیان می شود. هر چه عدد یدی بالاتر باشد، به این معناست که کربن اکتیو توانایی بالاتری در جذب مواد دارد. عدد یدی زغال فعال با کیفیت باید بین 500 تا 1200 باشد. 


مش های کربن اکتیو 


مش کربن فعال، به معنای اندازه و دانه بندی مواد کربن فعال می باشد. کربن اکتیو مش های مختلفی دارد. کربن اکتیو گرانول بر روی غربال مش 80، کربن فعال نوع پودری بر روی غربال مش 50 باقی می ماند. در مورد کربن اکتیو پودری و کربن اکتیو گرانول در قسمت انواع کربن اکتیو توضیح داده شده است. 


سطح ویژه کربن اکتیو 


برای توصیف خواص مواد جامد و به ویژه مواد جاذب سطحی، سطح ویژه استفاده می شود. این پارامتر برابر با سطح ماده جامد برای هر گرم از آن می باشد و واحد آن متر مربع بر گرم (m2/g) است.

برای انتخاب نوع ماده جاذب یا کاتالیزور در واکنش های شیمیایی سطح ویژه کربن اکتیو اهمیت بسیار زیادی دارد. کربن فعال انواع مختلفی دارد، که سطح ویژه آن ها در بازه 800 تا 2500 مترمربع بر گرم است. میزان سطح موثر کربن اکتیو به فرآیند و روش تولید بستگی دارد. 

 

آلاینده هایی که کربن اکتیو از آب حذف می کند؟


آلاینده هایی که کربن اکتیو از آب حذف می کند؟ 


کربن فعال قادر به حذف آلاینده های موجود در آب می باشد. موارد زیر آلاینده هایی هستند، که کربن اکتیو از آب حذف می کند: 


•    حذف آلاینده های محلول و نامحلول موجود در آب: کربن اکتیو می تواند مواد آلی، فنول، هیدروکربن های پلی آروماتیک، هالوژن های کلر، برم، ید، فلوئور و همچنین آلاینده های نامحلول مانند روغن های معدنی را از آب حذف کند. 


•    کلر و محصولات جانبی آن: یکی از مهم ترین مواردی که کربن فعال از آب حذف می کند، کلر و محصولات جانبی آن می باشد، این ماده می تواند تری هالومتان ها که بیش از هزار عضو دارد و از محصولات جانبی کلر می باشند را از آب حذف کند. تری هالومتان ها از عوامل سرطان زا می باشند و حذف آن ها از آب اهمیت بسیار زیادی دارد. 


•    برخی از آلاینده های میکروبی: برخی از انواع کربن اکتیو مثل فیلتر کربن بلاک می تواند تعدادی از آلاینده های میکروبی موجود در آب را نیز حذف کند. 


احیا کربن فعال


کربن اکتیو بعد از مدتی استفاده اشباع شده و دیگر عملکرد درستی ندارد، به همین دلیل نیاز به احیا آن می باشد. روش های مختلفی برای احیا کربن اکتیو وجود دارد. در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم: 


•    احیا کربن فعال با حرارت: در این روش کربن فعال با دمای بیش از 800 درجه سانتی گراد حرارت می بیند، تا فعال شده و مواد انباشته شده بر روی آن از بین بروند. در روش حرارتی از گازهای بی اثر استفاده می شود و حجم بسیار زیادی از مواد آلاینده موجود روی کربن از بین می روند. در این روش احیا 2 تا 5 درصد کربن کاهش پیدا می کند. 


•    احیا کربن اکتیو با مواد شیمیایی: یکی دیگر از روش های احیا کربن فعال، شستشو آن با مواد شیمیایی است. در این روش از متانول، اتانول، اسیدهای کربوکسیلیک و انواع آمین ها استفاده می شود. مزیت این روش از بین نرفتن کربن اکتیو است.  


•    احیا کربن اکتیو با روش های بیولوژیکی: در روش بیولوژیکی کربن فعال وارد بیورآکتورها با حجم بالایی از میکروارگانیسم ها و لجن فعال می شود. پس از گذشت چند روز مواد موجود در منافذ کربن توسط میکروارگانیسم ها مصرف می شود. مزیت روش بیولوژیکی راندمان بالا آن می باشد. 


مضرات کربن اکتیو 


کربن اکتیو یکی از پرکاربردترین مواد در حوزه های تصفیه آب، پزشکی و صنایع مختلف است. مضرات کربن اکتیو بسیار کم می باشد. از مضرات خوردن مستقیم این ماده می توان به تهوع و استفراغ، یبوست و مدفوع سیاه اشاره کرد، که احتمالا بروز چنین علایمی بسیار کم است. بنابراین نیازی نیست نگران مضرات این ماده باشید.

قابل ذکر است، که تمامی موارد ذکر شده تنها در صورت خوردن کربن فعال اتفاق می افتد، در حالی که در تصفیه آب هیچ گونه کربن فعالی وارد آب آشامیدنی نمی شود، بنابراین می توان گفت در صنعت تصفیه آب این ماده هیچ گونه مضراتی ندارد و تنها باعث حفظ سلامت افراد می شود. 
 تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع کربن اکتیو می باشد، در صورت تمایل به دریافت مشاوره و راهنمایی در مورد خرید انواع کربن فعال و قیمت آن با شماره های موجود در وبسایت تماس گرفته و با مشاوران و متخصصان تیم ما به صورت رایگان در ارتباط باشید.  
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر