چرا دستگاه سختی گیر آب از نمک استفاده نمی کند؟

چرا دستگاه سختی گیر آب از نمک استفاده نمی کند؟

اگر از دستگاه های سختی گیر قدیمی استفاده می کنید احتمالا همه چیز را در مورد ساختار این سیستم ها و استفاده از نمک در آنها می دانید. سختی گیرهای آب برای انجام تبادل یونی به نمک نیاز دارند که جایگزین یون های کلسیم و منیزیم با یون های سدیم می شوند. ساختار و عمکلرد این دستگاه های سختی گیر به صورتی است که بدون نمک کار نمی کنند. بنابراین اگر متوجه شدید که سختی گیر آب شما از نمک استفاده نمی کند توجه به مطالبی که در ادامه بررسی می شود اهمیت زیادی دارد. 

اولین احتمالی که وجود دارد این است که دستگاه سختی گیر شما به خوبی کار نمی کند و تاثیری در کاهش سختی آب ندارد. این موضوع می تواند مشکلاتی را برای شیرآلات و البته سلامتی شما به دنبال داشته باشد. در کنار این مطمئنا طعم آب سخت با آب خروجی از دستگاه سختی گیر متفاوت است و به راحتی می توانید متوجه عدم کارکرد درست دستگاه سختی گیر شوید. 

عدم استفاده از نمک در دستگاه سختی گیر می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که معمولا رفع این مشکلات به راحتی قابل انجام است. 


دلایل رایج کاهش استفاده از نمک در دستگاه سختی گیر


در ادامه مهم ترین عواملی که باعث می شوند دستگاه سختی گیر به درستی کار نکرده و با توجه به این از نمک کمتری استفاده کند را بررسی می کنیم. 


1- پل نمک

 
پل نمک توده ای از نمک حل شده در بالای سطح آب در مخزن نمک می باشد که معمولا در اثر رطوبت موجود در مخزن نمک ایجاد می شود. این موضوع می تواند ناشی از پر کردن بیش از حد مخزن با نمک هم ایجاد شود. در صورتی که در مخزن، پل نمک ایجاد شده باشد، شکل ظاهری آن شبیه به مخزن پر از نمک می باشد اما در واقع این نمک ها در مخزن به درستی حل نشده اند. 

این موضوع می تواند منجر به تمام شدن نمک در سیستم شما شود در حالی که فکر می کنید مخزن از نمک پر است. در ادامه هم ممکن است نمک، رسوبات آهن و... در سیستم لوله کشی جمع شوند و از حرکت درست آب جلوگیری کنند. با توجه به این در مواردی عملکرد دستگاه سختی گیر با ایجاد پل نمک متوقف می شود. 


2- گرفتگی اتصالات در سختی گیر


در ساختار دستگاه سختی گیر از اتصالات زیادی برای انتقال آب به بخش های مختلف استفاده می شود که روند کار آنها در تداوم عملکرد سختی گیر تاثیر گذار است. برای فرستادن آب نمک به مخرن رزین هم اتصالاتی به کار می روند که ممکن است با ایجاد رسوب، جمع شدن خاک و ذرات معلق و... دچار گرفتگی شوند. با توجه به این آب نمک در مخزن نمک دستگاه جمع می شود و هیچ سدیمی جایگزین کلسیم و منیزیم در سختی گیر نمی شود. بروز مشکلی که گفته شد می تواند باعث توقف استفاده از نمک در دستگاه های سختی گیر شود. 


3- استفاده بیش از حد نمک


مخزن نمک را در  دستگاه سختی گیر باید به اندازه مورد نیاز پر کنید. در صورتی که در مخزن نمک بیش از حد لازم نمک وجود داشته باشد ممکن است آب به اندازه کافی برای تشکیل محلول آب نمک به مخزن وارد نشود. بعد از این مقدار نمک در آب بالا می رود و در بسیاری از موارد باعث ایجاد لجن در مخزن نمک می شود. 

در مواردی هم مشاهده می شود که آب به درستی وارد مخزن نمک نشده و این موضوع باعث عدم کارکرد درست دستگاه سختی گیر می شود. بروز این مشکل هم می تواند ناشی از گرفتگی لوله و اتصالات ورودی به مخزن نمک باشد. آب در مخزن نمک باید حداقل به اندازه یک چهارم پر باشد و طبیعی است که سطح نمک مقداری بالاتر از سطح آب باشد. 


4- استفاده از نوع و اندازه اشتباه نمک


نوع و اندازه نمکی که در دستگاه سختی گیر استفاده می کنید بسیار مهم است. همه نمک ها برای استفاده در سختی گیر مناسب نیستند. به عنوان مثال به هیچ عنوان از نمک خوراکی نمی توانید در دستگاه سختی گیر استفاده کنید. همه نمک ها برای یک دستگاه سختی گیر نمی توانند مورد استفاده قرار بگیرند. با این حال سنگ نمک بدترین نوع نمک برای استفاده در دستگاه سختی گیر است که حاوی میزان زیادی ناخالصی می باشد. این موضوع می تواند باعث ایجاد گرفتگی در اتصالات دستگاه شود و روند کار آن را با مشکل مواجه کند. 


چطور مشکل عدم استفاده از نمک را در سختی گیر برطرف کنیم؟


برای برطرف کردن مشکلاتی که گفته شد در اولین قدم بهتر است از افراد آموزش دیده کمک بگیرید. اما در صورت عدم تمایل می توانید طبق نکاتی که در ادامه بررسی می شود عمل کنید. 


شکستن پل نمکی


در صورتی که پل نمکی در مخزن مانع استفاده از نمک در سختی گیر شده است باید در اسرع وقت مشکل را برطرف کنید. برای شکستن پل نمکی در مخزن نمک دستگاه سختی گیر می توانید طبق مراحل زیر عمل کنید:


•    در اولین مرحله باید دستگاه سختی گیر را در حالت بای پس قرار دهید تا از ورود آب به مخزن نمک جلوگیری شود. 
•    از یک ابزار بلند مثل دسته جارو برای شکستن پل نمکی استفاده کنید. در هنگام انجام این کار مطمئن شوید که به آرامی ضربه ها را وارد کنید تا مخزن دستگاه آسیبی نبیند. 
•    اگر استفاده از جارو برای شکستن پل نمک کافی نیست می توانید آب داغ روی نمک بریزید. این موضوع باعث حل شدن سریع نمک و راحت تر از بین رفتن آن می شود. 
•    تکه های شناور نمک را در یک سطل یا ظرف پلاستیکی بریزید. 
•    مخزن نمک را با نمک بیشتری پر کنید. 
•    شیر بای پس را تنظیم کنید تا آب به سیستم برگردد و دستگاه سختی گیر دوباره روشن شود. بعد از آن بهتر است چرخه احیای سیستم را انجام دهید و بررسی کنید دستگاه به درستی کار می کند. 


جلوگیری از تشکیل پل های نمکی 


ایجاد پل نمکی در دستگاه های سختی گیر می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد که برای جلوگیری از آن باید به نکات زیر توجه کنید:


•    رطوبت بالا را کاهش دهید: پل نمکی معمولا در محیط هایی که رطوبت زیاد است اتفاق می افتد و با توجه به بهتر است سطح رطوبت را بررسی کنید. 
•    در صورتی که دستگاه سختی گیر شما نمی تواند به درستی آب شور را تشکیل دهد ممکن است مجبور شوید محل نصب سیستم را تغییر داده یا تهویه هوا را بهتر کنید. هم چنین می توانید پوششی برای سیستم سختی گیر خود بخرید که از ورود هوای گرم و رطوبت به داخل سیستم جلوگیری کند. 


عدم استفاده زیاد از نمک در مخزن


بیش از اندازه پر شدن مخزن یکی از عواملی است که روند کار سیستم را مختل می کند. برای استفاده از نمک در سیستم و محاسبه مقدار آن بهتر است با کارشناسان در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره بهترین نوع و مقدار نمک را در دستگاه استفاده کنید. با این حال در بسیاری از موارد نباید بیش از 2/3 مخزن را با نمک پر کنید. 


دستگاه سختی گیر را به صورت دوره ای تمیز کنید.


تمیز کردن دستگاه سختی گیر به صورت دوره ای باعث جلوگیری از گرفتگی اتصالات در ساختار آن می شود. ساختار انواع سیستم های سختی گیر متفاوت است با این حال برای تمیز کردن آن می توانید مطابق با نکات زیر عمل کنید.


1- در مرحله اول باید پوشش بالایی اتصالات نازل و بالای مخزن را بردارید. قبل از انجام کار مطمئن شوید که سیستم به صورت معمولی کار می کند و فشاری به اتصالات وارد نمی شود. 
2- با احتیاط اتصالات را بچرخانید تا از مخزن جدا شوند. مواظب باشید که واشر های استفاده شده در دستگاه پوسیدگی نداشته باشند، بهتر است در هنگام تمیز کردن دستگاه، اتصالات و قطعه های خراب را هم تعویض کنید. با استفاده از آب گرم و صابون اتصالات سیستم را تمیز کنید. در این زمینه استفاده از براش های کوچک هم می تواند کمک کننده باشد. مراقب باشید که خراشی در سطح اتصالات ایجاد نشود. 
3- بعد از تمیز کردن اتصالات مخزن نمک، می توانید بخش های دیگر دستگاه را هم تمیز کنید. 
4- در ادامه قطعات را با ترتیب درست در جای مناسب قرار داده و روغن کار کنید. درپوش را ببندید و مراقب باشید بیش از حد سفت نشود. 


***در صورتی که اطلاعات کافی برای کار کردن با دستگاه سختی گیر را ندارید، بهتر است برای تمیز کردن آن از افراد متخصص و آموزش دیده کمک بگیرید. این موضوع می تواند باعث جلوگیری از بروز مشکل در ساختار دستگاه در حین تمیز کردن آن شود. 


نوع و مقدار نمک را در مخزن بررسی کنید.


سطح نمک در ساختار دستگاه سختی گیر باید کمی بالاتر از سطح آب باشد. بهتر است از بهترین نوع نمک هم در دستگاه استفاده کنید، به این دلیل که استفاده از نمک مناسب می تواند در روند کار دستگاه سختی گیر تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. خالی بودن مخزن نمک هم می تواند مشکل دیگری باشد که باعث سختی بالای آب می شود، به همین دلیل بهتر است افزودن نمک را به مخزن فراموش نکنید. 

اگر برای عیب یابی و برطرف کردن مشکلات در دستگاه سختی گیر به مشاوره نیاز دارید تماس گرفتن با افراد آموزش دیده بهترین راهکار است. افراد متخصص می توانند تمام قطعات و اتصالات دستگاه را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را برطرف کنند. این موضوع از خرابی کامل دستگاه سختی گیر و توقف عملکرد آن جلوگیری می کند.


«سایت آبین امکان دریافت مشاوره رایگان را در کنار ارائه محصولات با برندهای مختلف، در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای خرید کالا و یا نیاز به دریافت مشاوره در زمینه استفاده و نگهداری از دستگاه های سختی گیر به abin.ir مراجعه کرده و با کارشناسان مجموعه ما از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشید.» 
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر