پنج مرحله احیای سختی گیر آب

پنج مرحله احیای سختی گیر آب

احیای سختی گیرهای رزینی بخش ضروری سیستم سختی گیر آب است. زمانی که یک سختی گیر در چرخه احیا و بازسازی قرار دارد، دانه های رزین شستشو داده می شود و یون های کلسیم و منیزیم انباشته شده را از بین می برد و رزین را با یک دسته تازه از یون های سدیم پر می کند. 


بدون احیا، سیستم سختی گیر آب نمی تواند آب را نرم کند و کارایی سیستم بعد از مدتی کاهش می یابد. اما فرایند احیای سختی گیر چگونه کار می کند؟ و چرا این قدر طول می کشد؟
در این مقاله، 5 مرحله احیای سختی گیر آب را با هم بررسی می کنیم. در پایان مقاله دقیقا متوجه می شوید که چه چیزی در این فرایند انجام می شود و چقدر باید کامل باشد. 


1- پر کردن مخزن نمک


در مرحله اول احیای سختی گیر آب، آب به مخزن نمک هدایت می شود، جایی که درست زیر سطح نمک پر می شود. برای ایجاد آب نمک، ترکیبی نرم از نمک محلول و آب مورد نیاز است. مهم است که مطمئن شوید مخزن آب نمک شما حاوی نمک کافی برای ایجاد آب نمک در هر زمان است، در غیر این صورت سیستم، رزین را با چیزی غیر از آب پر نمی کند. 


2- بک واش یا شستشوی معکوس (Backwash)


در مرحله بعد، قبل از این که دانه های رزین دوباره پر شوند، مخزن باید در فرایندی به نام شستشوی معکوس شسته شود. بستر رزین می تواند در فرایند تصفیه اب با زباله ها، کثیفی ها، ناخالصی ها و دانه های تکه تکه شده انباشته شود، که همگی باید حذف شوند تا سیستم سختی گیر آب به طور موثر کار کند.


در این مرحله از احیای سختی گیر، آب از سمت بالای مخزن به انتهای پائینی آن جریان پیدا می کند. سپس از طریق دانه های رزین به سمت بالا فرستاده می شود و آلاینده ها و جامدات معلق به دام افتاده در بستر رزین آزاد می شوند. سپس آب از بالای مخزن رزین خارج می شود و مواد معدنی و پسماندهایی که در طول مسیر جمع کرده است را نگه می دارد. این آب آلوده بعد از خروج از مخزن، از طریق Drain از سیستم خارج می شود.


به طور معمول، این مرحله از احیای رزین سختی گیر، بین 10 تا 15 دقیقه طول می کشد و با سرعت جریان بین 4-8 GPM کار می کند. مهم است که سرعت جریان در این مرحله خیلی زیاد نباشد در غیر این صورت منجر به از دست رفتن رزین می شود. چرخه احیا به رزین سختی گیر آب تا 50% فضای بیش تری می دهد و آن را برای مرحله آب نمک آماده می کند.


3- کشیدن آب نمک تانک رزین


در مرحله بعدی از چرخه احیای رزین، سیستم آب نمک را از مخزن آب نمک به داخل بستر رزین می کشد. هنگامی که محلول آب نمک با دانه های رزین تعامل می کند، فرایندی به نام تبادل یونی معکوس را آغاز می کند، جایی که یون های سدیم با مواد معدنی عامل سختی در بستر رزین مبادله می شوند. 


نرخ جریان حدود نیم ساعت طول می کشد و در نهایت منجر به جایگزینی تمام مواد معدنی سخت با سدیم رزین می شود. این سیستم اکنون آماده تصفیه و سختی گیری آب است، اما چرخه احیای دستگاه سختی گیر هنوز به پایان نرسیده است.


4- شستشوی آب نمک


در پایان مرحله کشیدن آب نمک، آب برای شستشوی رزین به مخزن رزین فرستاده می شود. باز هم، این یک فرایند آهسته با سرعت جریان حدود 0.5 تا 1  GPM است، که فرایند تبادل یونی معکوس را قادر می ساز که فرایندی کامل باشد. آب نمک باقیمانده با این سرعت از بستر رزین خارج می شود و از درین خارج می شود. در کل، این چرخه از شروع تا پایان حدود 20 دقیقه طول می کشد.


5- شستشوی سریع


در نهایت، چرخه شستشوی سریع آب را با سرعت بالا از طریق بستر رزین می فرستد، که معمولا از بالای بستر رزین به سمت پائین حرکت می کند. هر گونه مواد معدنی آب سخت و آب نمک باقیمانده توسط این مرحله احیای سختی گیر از آب حذف می شود. در طول چرخه شستشوی سریع، بستر رزین فشرده می شود و آماده تولید آب نرم است. این طولانی ترین چرخه است که از شروع تا پایان 50 دقیقه طول می کشد. سرعت جریان 1.5-3 GPM برای شستشوی رزین مورد نیاز می باشد.


پر تکرار ترین سوالات احیای سختی گیر رزینی تبادل یونی


•    سختی گیر آب چقدر باید چند وقت یک بار احیا شود؟ فرکانس احیای سختی گیری رزینی تبادل یونی به مصرف آب و مشکل سختی آن بستگی دارد. اکثر سختی گیرهای آب هر دو تا سه روز یک بار در حدود ساعت 3 صبح احیا می شوند، تا از وقفه در مصرف آب در طول روز جلوگیری شود. 


•    اگر سختی گیر آب در حال احیا نباشد چه؟ در این حالت ممکن است با یکی از مسائل از جمله گرفتگی خط آب نمک، مسدود شدن خط تخلیه یا گرفتگی انژکتور/ ونتوری دست و پنجه نرم کنید. بررسی کنید که آب نمک می تواند بین دو مخزن کشیده شود، اگر نه احتمالا در نقطه ای انسداد ایجاد شده است. 


•    چرا دستگاه سختی گیر در مرحله احیا گیر کرده است؟ باز هم اگر دستگاه سختی گیر در چرخه احیا گیر کرده است، به احتمال زیاد با مشکل آب نمک سر و کار دارید. شیرها و خطوط را برای انسداد بررسی کنید و مشکل را در اسرع وقت برطرف کنید.


•    سختی گیرهای آب برای احیا به چه میزان آب نیاز دارند؟ اکثر سختی گیرهای آب برای احیا به حجم سه برابر آب نمک غلیظ نیاز دارند. اکثر سختی گیرهای آب مدرن بسیار کارآمد هستند و از حدود 2% حجم آب سختی گیر تولید شده بین چرخه های احیا استفاده می کنند. 


•    چگونه بفهمم سختی گیر آب در حال احیاست؟ در حالت احیا معمولا می توانید صدای کم موتور یا صدای آب را بشنوید. بیش تر سختی گیرهای آب برای احیای یک شبه تنظیم شده اند، بنابر این احتمالا متوجه نخواهید شد که دستگاه سختی گیر در حال احیاست.


برای عملکرد و کارایی بالای سختی گیرهای آب باید فرایند احیای آنها به صورت اصولی و کامل انجام شود. در صورتی که برای تعمیر و نگهداری از دستگاه سختی گیر نیاز به مشاوره دارید، می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان تصفیه آب آبین در ارتباط باشید.

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
نظرات (1)
فرحناز
فرحناز
میخواستم با مراحل احیای سختی گیر آب آشنا بشم . آخه خیلی دوست دارم مطالب بیشتری رو در مورد دستگاه تصفیه آب بدونم که اینجا تونستم کلی اطلاعات دقیق بدست بیارم.
ارسال نظر