نحوه تصفیه کردن آب

نحوه تصفیه کردن آب

منابع آب آشامیدنی به طور متوسط حاوی 200 نوع آلاینده هستند. به همین خاطر نگرانی در مورد کیفیت آب بی دلیل نیست و باید با نحوه تصفیه کردن آب آشنا باشید تا دچار بیماری های ناشی از آن نشوید.


خوشبختانه راه های زیادی برای تصفیه آب آشامیدنی و ایمن کردن آن وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد نکات تصفیه آب، بهترین روش ها و مزایای آن صحبت کنیم.


نحوه تصفیه کردن آب در خانه


شاید فکر کنید آب آشامیدنی خانه شما نسبتا تمیز است، اما با این حال می تواند تمیزتر نیز باشد. با این که تاسیسات تصفیه آب باید به طور قانونی برخی از آلاینده ها را تا مقدار زیادی حذف کنند، اما به این معنا نیست که آب تولید شده عاری از ناخالصی ها باشد.


در صورتی که در مورد آلودگی آب و تاثیر آن بر سلامتی خود و همچنین رسوبات آهکی که جلوه آب را تحت تاثیر قرار می دهند نگران هستید می توانید آن را تصفیه کنید.


برای تصفیه کردن آب گام های زیر را در پیش بگیرید:


1) آلاینده های موجود در آب را شناسایی کنید.


پیش از انتخاب دستگاه تصفیه آب باید بدانید چه چیزی را می خواهید حذف کنید و بر اساس سلیقه پیش نروید. بسیاری از آلاینده ها بی مزه و بی بو بوده و تقریبا نامرئی هستند. تنها راه تشخیص اینکه آب حاوی چه چیزی است، انجام آزمایش است.


در این حات دو گزینه پیش رو دارید. می توانید از کیت تستر کیفیت آب استفاده کنید و یا برای دریافت نتایج دقیق تر نمونه آب را به آزمایشگاه ارسال کنید.


استفاده از کیت‌ تست خانگی آسان بوده و وجود رایج ترین آلاینده ها در آب را نشان می دهد؛ اما دقت آن ‌ها به اندازه آزمایشات آزمایشگاهی نیست. با این وجود باید در نظر داشته باشید که هزینه آزمایش در آزمایشگاه های معتبر نسبت به خرید تستر کیفیت آب بالاتر است.


توصیه ما به شما این است که حداقل وجود کلر، سرب، آفت کش ها و علف کش ها، سختی آب، نیترات/ نیتریت ها و مس را آزمایش کنید. اگر از آب چاه استفاده می کنید حتما آن را از نظر وجود باکتری ها نیز مورد آزمایش قرار دهید.


علاوه بر دو روش فوق گزارش کیفیت آب نیز که توسط سازمان آب منطقه ای منتشر می شود یک راه رایگان برای بررسی موارد موجود در آب آشامیدنی است.


2) روش تصفیه کردن آب مورد نظر خود را انتخاب کنید.


با استفاده از داده های نتیجه آزمایش یا اطلاعات CCR از مرحله 1، اکنون می توانید سیستم فیلتراسیون مورد نیاز خود را انتخاب کنید.


توجه داشته باشید که تمام فیلترهای تصفیه آب مختلف نتایج یکسانی ندارند. برخی از رایج ترین روش های فیلتراسیون عبارتند از:


•    کربن فعال
•    اسمز معکوس (با استفاده از فیلتر کربن و غشای نیمه تراوا)
•    تبادل یونی
•    فیلتراسیون مکانیکی
•    تقطیر
•    فیلتراسیون KDF
•    تصفیه UV


3) نوع و کاربرد فیلتراسیون خود را انتخاب کنید.


پس از تصمیم گیری در مورد روش تصفیه کردن آب باید یک کاربرد فیلتراسیون انتخاب کنید.


باید ببینید که می خواهید تمام حجم آب ورودی به منزل را می خواهید تصفیه کنید و یا تنها از یک شیر مخصوص آب تصفیه شده بردارید. البته پارچ های تصفیه آب نیز گزینه مقرون به صرفه ای هستند.


کاربردهای رایج فیلتر تصفیه آب خانگی عبارتند از:


•    دستگاه های تصفیه آب رومیزی
•    فیلترهای نصب شده بر شیر آب
•    پارچ تصفیه آب
•    فیلترهای تصفیه آب یخچال
•    سیستم های اسمز معکوس
•    فیلترهای سردوش
•    دستگاه تصفیه آب زیر سینکی
•    سیستم های ضد عفونی کننده UV
•    دستگاه های تقطیر آب
•    پکیج پیش تصفیه ورودی ساختمان


پیش از اقدام به خرید حتما مزایا و معایب هر نوع فیلتراسیون را در نظر بگیرید.


4) سیستم را نصب و آماده کنید.


کار شما با خرید سیستم فیلتراسیون تمام نشده است بلکه باید آن را نصب و راه اندازی کنید. در صورتی که در این زمینه تجربه ندارید می توانید از یک متخصص کمک بگیرید. فرایند نصب بسته به نوع سیستمی که خریداری کرده اید ممکن است تنها شامل مونتاژ باشد و یا نیاز به برش لوله نیز داشته باشد.


5) تعمیر و نگهداری و تغییر کارتریج های فیلتر را انجام دهید.


پس از نصب سیستم می توانید از مزایای داشتن آب سالم و تصفیه شده بهره مند شوید. تعمیر و نگهداری سیستم را نیز فراموش نکنید.


در سیستم های کارتریجی باید فیلترها را مطابق با دستورالعمل سازنده تعویض کنید. برخی فیلترها نیاز به احیا و بک واش دارند و باید طبق دستور ارائه شده زمانبندی را کنترل کنید.


نحوه تصفیه کردن آب در کشورهای در حال توسعه


بسیاری از منابع آب در کشورهای توسعه یافته نیز حاوی آلاینده های مضر برای سلامتی هستند. احتمال دارد آب حاوی آلاینده هایی از جمله باکتری باشد که لازم است پیش از مصرف تصفیه شوند.

 

نحوه تصفیه کردن آب در کشورهای در حال توسعه

 

چه در حال کوهنوردی و چه در مناطق مسکونی یا در یک کشور در حال توسعه باشید، استفاده از دستگاه تصفیه آب گزینه ای بسیار عاقلانه محسوب می شود.


•    فیلترهای تصفیه آب قابل حمل


فیلترهای تصفیه آب قابل حمل ساده ترین راه حل برای دسترسی به آب تمیز و تصفیه شده در زمان هایی است که دور از خانه هستید. سیستم های تصفیه آب قابل حمل مختلفی از جمله فیلترهای نی شکل، بطری های آب تصفیه شده، فیلترهای جاذبه و فیلترهای پمپ وجود دارند. اکثر فیلترها طراحی کارتریجی دارند اما UV یکی دیگر از گزینه های محبوب برای فیلتراسیون قابل حمل است.


•    جوشاندن آب


جوشاندن آب یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن میکروب های موجود در آب است. سرعت این روش نیز بالا است. جوشاندن آب به مدت 3 دقیقه در از بین بردن میکروب های مضر موثر است.


در هر زمان که منبع حرارت، قابلمه و ظرف نگهداری داشته باشید می توانید آب را بجوشانید. اگر در بیابان هستید بهتر است آب را پیش از مصرف بجوشانید و به محض سرد شدن آن را بنوشید تا از آلودگی مجدد آن جلوگیری شود.


توجه داشته باشید که جوشاندن آب نمی تواند آلاینده ها را از بین ببرد. این روش فقط موجودات زنده مانند باکتری ها و ویروس ها را از بین خواهد برد.


ناخالصی هایی مانند فلزات سنگین و مواد شیمیایی از نظر فنی "زنده" محسوب نمی شوند و نقطه جوش بسیار بالایی دارند، بنابراین گرم کردن آب کمکی به حذف آن ها نمی کند.


•    ضد عفونی شیمیایی


ضدعفونی شیمیایی در خانه شامل استفاده از فناوری پیشرفته ای مانند سیستم تزریق مواد شیمیایی است. با توجه به این که حمل این مواد سنگین است نمی توانید آن ها را در هر جا با خود داشته باشید.

 

ساده ترین راه برای ضد عفونی کردن آب در حال حرکت، استفاده از قرص ها یا قطره های ضد عفونی کننده شیمیایی است.


این قرص ها که اغلب به عنوان قرص های تصفیه آب فروخته می شوند و تا 30 دقیقه طول می کشد تا میکروب های موجود در آب مانند باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرند. استفاده از آن ها آسان است. تنها باید یک قرص را در آب بیندازید و منتظر بمانید تا اثر کند.


توصیه می‌کنیم به دنبال قرص‌های ضدعفونی شیمیایی دارای گواهی NSF باشید تا از کارکرد صحیح آن ها اطمینان لازم را داشته باشید.


•    فیلتر یو وی تصفیه آب


اشعه ماوراء بنفش از یک لامپ UV برای از بین بردن پاتوژن ها مانند ویروس ها، تک یاخته ها و باکتری های موجود در آب استفاده می کند. اشعه ماوراء بنفش میکروارگانیسم‌ ها را از آب پاک نمی‌کند اما در عوض DNA آن ها را تغییر می ‌دهد و باعث می‌شود نتوانند تولید مثل کنند یا هنگام مصرف بیماری زا باشند.


بطری ‌های مخصوص برای تصفیه کردن آب، با استفاده از UV معمولا به دلیل سهولت آن ها توسط کوهنوردان مورد استفاده قرار می گیرند. فقط باید بطری را با آب پر کنید، روی درب آن ضربه بزنید تا آب را تصفیه کند. سپس آن را با خیال راحت و بدون وقفه بنوشید.


توجه داشته باشید که فیلتر UV نمی تواند بو و مزه نامطلوب، مواد شیمیایی یا فلزات سنگین را حذف کند. این نوع فیلتر تصفیه آب صرفا برای هدف قرار دادن ناخالصی های میکروبیولوژیکی استفاده می شود.


•    ضد عفونی خورشیدی (SODIS)


ضدعفونی خورشیدی یا SODIS جایگزینی برای تصفیه آب با فیلتر یو وی ماوراء بنفش است.


SODIS که در دهه 1980 توسعه یافت، روشی ارزان و پایدار برای حذف میکروارگانیسم های مضر از آب آشامیدنی است. این روش در ابتدا در مناطقی که تنها منبع آب آشامیدنی تمیز، آب بطری محسوب می شد رایج بود.


اگرچه هنوز هم از این سیستم بیشتر در کشورهای در حال توسعه استفاده می ‌شود، اما می‌توانید برای حذف باکتری ‌ها، ویروس ‌ها و سایر عوامل بیماری ‌زا از آب مصرفی خود، صرف نظر از اینکه در کجای جهان زندگی می‌کنید، از SODIS استفاده کنید.


تکنیک سیستم تصفیه آب خورشیدی ساده است. تنها باید آب را در یک بطری شفاف ریخته و آن را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید.


این روش راه حل سریعی نیست و به عواملی چون شدت اشعه ماوراء بنفش منطقه شما، غلظت و انواع عوامل بیماری زا بستگی دارد. در هر صورت باید 48 ساعت صبر کنید تا آب به اندازه کافی تمیز شود و بعد از آن استفاده کنید.


•    فیلترهای خود ساخته DIY


فیلترهای خود ساخته یا DIY متعددی وجود دارند که می توانید از آن ها برای تصفیه کردن آب در شرایط اضطراری استفاده کنید. این فیلترها عبارتند از:


•    زغال چوب فعال
•    فیلتر رسوب گیر دست ساز
•    فیلترهای پوست میوه


استفاده از دستگاه تصفیه آب چه لزومی دارد؟


آب مصرفی را باید به دلایل مختلفی تصفیه کنید. آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) استانداردهای آب لوله کشی خود را دارد که سیستم های آب عمومی باید به طور قانونی به آن پایبند باشند. اما آیا این بدان معناست که آب آشامیدنی عمومی کاملا عاری از آلودگی است؟


قطعا خیر؛ مهم نیست که آب مورد نیاز خود را از کجا تهیه می کنید؛ احتمال دارد همچنان حاوی مقادیر کمی از انواع آلاینده های مضر مانند ترکیبات آلی فرار (VOCs)، محصولات جانبی ضد عفونی، فلزات سنگین و مواد شیمیایی مانند کلر باشد.


شرایط برای صاحبان چاه بدتر است. استانداردهای کیفیت آب EPA برای چاه ها اعمال نمی شود و صاحب آن مسئول تصفیه آب است.  به بیان دیگر آب چاه ممکن است دارای مقادیر خطرناکی از آلاینده ها باشد و فیلتراسیون آن امری ضروری می باشد. 


اگر به هر دلیلی فقط می‌خواهید آب مورد نیازتان را در برخی مواقع تصفیه کنید، می ‌توانید سیستم‌ هایی را انتخاب کنید که به شما این امکان را می دهند تا از طریق شیر مخصوص به آب تصفیه شده و تمیز دسترسی داشته باشید.


ملاحظات مهم هنگام انتخاب فیلتر تصفیه آب آشامیدنی


راه‌ های زیادی برای تصفیه کردن آب وجود دارد و شما باید گزینه های خود را به یک مورد محدود کنید. اگر به دنبال راه حلی برای تصفیه آب هستید، موارد زیر را در نظر بگیرید:


1.    منبع آب


ناخالصی هایی که در منبع آب خود با آن ها سروکار دارید تعیین می کنند که کدام فیلتر یا روش تصفیه را انتخاب کنید. در برخی موارد استفاده از فیلتر تصفیه آب بهترین راه حل خواهد بود؛ در حالی که در موارد دیگر اگر با میکروارگانیسم ها مواجه باشید این فیلترها تاثیری بر آن ها نخواهند گذاشت.


با این حال اگر نمی دانید چه عوامل مضری در آب وجود دارند باید ابتدا آن را آزمایش کنید تا تصمیم بهتری در مورد سیستم فیلتراسیون خود بگیرید. پس از اطلاع از نوع آلاینده های موجود باید به دقت دستگاهی را انتخاب کنید که بتواند آن آلاینده خاص را از آب حذف کند.

 

ملاحظات مهم هنگام انتخاب فیلتر تصفیه آب آشامیدنی


2.    اثربخشی روش (حذف آلاینده ها)


شاید فقط به دنبال حذف ناخالصی خاصی هستید، اما در عین حال به دنبال سیستم تصفیه کننده آبی باشید که بتواند بیشترین مقدار ناخالصی ها را یکباره حذف کند. در این صورت، آب را با سیستم RO یا دستگاه تقطیر تصفیه کنید.


خرید فیلترهایی که می توانند همه این کارها را انجام دهند هزینه بیشتری دارد و ممکن است به دستگاهی تا این حد پیشرفته نیاز نداشته باشید. اگر فقط به حذف کلر و سرب نیاز دارید می توانید با خرید فیلتر کربن در هزینه های خود صرفه جویی کنید.


علاوه بر این اگر سختی آب بزرگترین مشکل شماست، از فیلترهای سنتی اجتناب کرده و به سراغ سیستم رزین تبادل یونی بروید.


3.    ظرفیت فیلتر


به طور کلی هر چه ظرفیت فیلتر بالاتر باشد، بهتر است. ظرفیت در واقع مقدار آبی است که می تواند قبل از تعویض فیلتر از آن عبور کند. این پارامتر را غالبا بر حسب گالن در بازه زمانی اعلام می کنند.


اگر سیستم شما ظرفیت مناسبی داشته باشد، می تواند آب را به مدت طولانی تری تصفیه کند. ظرفیت از یک دستگاه تا دستگاه دیگر متفاوت است. پکیج های پیش تصفیه ورودی ساختمان به طور طبیعی دارای بالاترین ظرفیت هستند. دستگاه های تصفیه آب زیر سینکی و رومیزی معمولا ظرفیت پایین تری دارند. کمترین ظرفیت متعلق به پارچ های تصفیه آب است.


اگر سیستم فیلترینگ بیش از یک سال دوام بیاورد ظرفیت آن بسیار مناسب است. با این وجود در بیشتر موارد، به خصوص در مورد فیلترهای کوچکتر، باید انتظار داشته باشید که سیستم حدود سه تا شش ماه بعد نیاز به تعویض داشته باشد.


4.    نرخ جریان


نرخ جریان یک سیستم، سرعت فیلتراسیون را نشان می دهد.


سیستم ‌هایی که به خط اصلی آب متصل هستند به طور طبیعی سرعت جریان سریع ‌تری خواهند داشت؛ زیرا فشار آب باعث می ‌شود فیلتراسیون به سرعت انجام شود. از طرف دیگر فیلترهای گرانشی ممکن است بیش از 10 دقیقه طول بکشد تا یک گالن آب را تصفیه کنند؛ در حالی که تقطیر تا 6 ساعت این کار را انجام می دهد.


شاید سرعت فیلتراسیون برای شما چندان مهم نباشد، اما اگر خانواده پرجمعیتی دارید احتمالا برخی سیستم ها برای برآورده کردن نیازهای شما کند باشند.


5.    نصب و نگهداری


عملیات نصب و نگهداری نیز بسته به سیستم فیلتراسیونی که از آن استفاده می کنید بسیار متفاوت است.


با این که پیش تصفیه ورودی و دستگاه تصفیه آب زیر سینکی سریع تر از سایر سیستم ها هستند اما نصب آن ها قدری پیچیده تر است.


از سوی دیگر برخی از دستگاه های تصفیه آب مانند دستگاه های رومیزی و پارچ ها نیاز به نصب ندارند و در عرض چند ثانیه آماده به کار خواهند شد.


برخی از روش های تصفیه کردن آب نیاز به نگهداری بسیار کمتری دارند. دستگاه های تقطیر و تصفیه با اشعه ماوراء بنفش می توانند سال ها بدون نیاز به تعمیرات اساسی به کار خود ادامه دهند.


6.    هزینه های مربوطه


بودجه نیز یکی دیگر از مسائلی است که هنگام تصمیم گیری در مورد تصفیه آب به عنوان سرمایه گذاری باید در نظر گرفته شود. هر چه سیستم بزرگتر باشد به تبع آن هزینه بیشتری نیز خواهد داشت.


برای دریافت خدمات مشاوره رایگان در زمینه سیستم تصفیه آب مورد نیاز خود می توانید با شماره 02122228116 تماس حاصل فرمایید. علاوه بر این با مراجعه به وب سایت آبین تمام دستگاه های تصفیه آبی خانگی با کیفیت را به همراه مشخصات آن ها مشاهده فرمایید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر