مقایسه عملکرد سختی گیرهای با مخزن نمک و بدون مخزن نمک

مقایسه عملکرد سختی گیرهای با مخزن نمک و بدون مخزن نمک

آب سخت می تواند مشکلات زیادی را در ساختمان به دنبال داشته باشد. سطح بالای مواد معدنی کلسیم و منیزیم می تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم لوله کشی و وسایل برقی شود که این موضوع کارایی تجهیزات را تحت تاثیر قرار می دهد. خوشبختانه، راه حل هایی برای از بین بردن سختی آب وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید اثرات ناشی از سختی بالای آب را کاهش دهید. برای افزایش سطح کیفی آب می توان از سیستم های سختی گیر با مخزن نمک و بدون مخزن نمک استفاده کرد که تفاوت هایی را هم از نظر ساختار و عملکرد دارند. 

ممکن است قبلا مطالب زیادی را در مورد سختی گیرها مطالعه کرده باشید با این حال بررسی تفاوت های سختی گیرها با رسوب گیر می تواند به شما برای انتخاب سختی گیر مناسب کمک کند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب سیستم های سختی گیر با مخزن نمک و بدن مخزن نمک می پردازیم.


دستگاه سختی گیر بدون مخزن نمک چیست؟


سیستم های سختی گیر بدون مخزن نمک با توجه به عنوان باعث کاهش سختی آب می شوند و از ایجاد مشکل در سیستم های لوله کشی جلوگیری می کنند. این دستگاه های سختی گیر از نمک استفاده نمی کنند و معمولا فقط یک مخزن دارند. استفاده از این سیستم ها در ورودی ساختمان کاربرد دارد و عملکرد مطلوبی برای کاهش سختی آب ورودی به ساختمان دارند. 


دستگاه های سختی گیر بدون نمک چگونه کار می کنند؟


در محیط های اداری و ساختمان ها از دو نوع دستگاه سختی گیر بدون نمک می توان استفاده کرد: دستگاه های سختی گیر TAC و سختی گیرهای مغناطیسی.


1- سیستم های سختی گیر TAC


سختی گیرهای TAC از بهترین و پر کاربرد ترین گزینه ها بین این سیستم ها هستند که از روش آسان تری برای کاهش سختی آب استفاده می کنند. هنگامی که مواد معدنی به سطح محیط می چسبند، تغییرات شیمیایی را پشت سر می گذارند، بزرگ شده و متبلور می شوند. این مواد معدنی متبلور شده سپس دوباره به آب رها می شوند. 

با توجه به نکاتی که گفته شد سختی گیرهای TAC در سطح کیفی آب تاثیر گذار نمی باشد، با این حال سختی گیرهای TAC از چسبیدن مواد معدنی کلسیم و منیزیم به سطوح جلوگیری می کنند و این موضوع مشکلاتی را که سختی بالای آب در سیستم به دنبال دارد کاهش می دهد. 


2- سیستم های سختی گیر مغناطیسی


نوع بعدی دستگاه های سختی گیر بدون نمک، سیستم های سختی گیر الکترونیکی و مغناطیسی می باشند. سختی گیرهای مغناطیسی در مسیر سیستم لوله کشی ساختمان تعبیه می شوند و با ارسال موج الکترومغناطیسی باعث تغییر ترکیب یون های کلسیم و منیزیم می شوند. این موضوع از چسبیدن یون ها به سطوح جلوگیری می کنند. 

دلیل این که سختی گیرهای مغناطیسی کمتر از انواع دیگر سختی گیرها مورد استفاده قرار می گیرند، این است که هیچ راهی برای اثبات این که نیروی الکترومغناطیسی می تواند باعث تغییر ترکیب مواد معدنی سختی آب شود وجود ندارد. با این حال می توانید میزان اثر بخشی دستگاه های سختی گیر مغناطیسی را با اندازه گیری میزان سختی آب بررسی کنید.


مزیت های استفاده از دستگاه های سختی گیر بدون نمک


استفاده از دستگاه های سختی گیر بدون مخزن نمک می تواند مزیت هایی را به دنبال داشته باشد که در ادامه به بررسی مهم ترین آنها می پردازیم.


1- عدم استفاده از نمک: یکی از مهم ترین مزیت های این دستگاه ها، عدم استفاده از نمک می باشد. این موضوع می توان سختی گیرهای بدون نمک را به بهترین نوع سیستم برای کاهش سختی آب تبدیل کند. به این دلیل که استفاده نکردن از نمک می تواند باعث کاهش هزینه های خرید مجدد نمک برای تعبیه در ساختار سیستم شود.

2- نیاز کمتر به نگهداری و سرویس دهی: از آن جایی که سختی گیرهای بدون نمک نیازی به پر کردن نمک ندارند، تعمیر و نگهداری آنها بسیار راحت تر از سایر سیستم ها می باشد. سرویس دهی دستگاه های سختی گیر TAC 6 تا 8 سال انجام می شود و دستگاه سختی گیر مغناطیسی به نگهداری نیازی ندارند. 

3- هزینه کمتر: دستگاه های رسوب زدا بدون نمک معمولا هزینه کمتری را از نظر خرید و نگهداری دارند. از آن جایی که نصب سختی گیر معمولی راحت تر است، نیازی را هم به سیستم لوله کشی ندارید و با هزینه کمتر می توانید دستگاه سختی گیر را نصب کنید. همان طور که پیش تر هم گفته شد دستگاه های سختی گیر به خرید کیسه های نمک هم نیازی ندارند که این موضوع هزینه نگهداری از دستگاه سختی گیر را کاهش می دهد. 

4- حفظ مواد معدنی مفید در آب: اکثر مواد معدنی موجود در آب برای سلامتی ما مفید هستند، کلسیم و منیزیم را می توان از غذا هم دریافت کرد با این حال وجود این مواد معدنی در آب بهتر است. از آن جایی که دستگاه های سختی گیر آب، مواد معدنی را حذف نمی کنند باعث کاهش سطح کیفی آب هم نمی شوند. در کنار این وجود مواد معدنی در آب می تواند در بهتر شدن طعم آب هم تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. 


معایب استفاده از دستگاه های سختی گیر بدون نمک


استفاده از دستگاه های سختی گیر بدون نمک می تواند معایبی را هم به دنبال داشته باشد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.


1- باعث کاهش سختی آب نمی شوند: اگر به دنبال موثر ترین راه حل برای کاهش سختی آب هستید، استفاده از دستگاه های سختی گیر بدون نمک نمی تواند راه حل مناسبی باشد. به این دلیل که دستگاه های سختی گیر بدون نمک باعث کاهش سختی آب نمی شود و در واقع یون های سختی هم چنان در آب وجود دارند با این حال احتمال ایجاد مشکلات ناشی از سختی بالای آب با استفاده از این سیستم ها کاهش پیدا می کند. 

2- اثبات کارامدی سختی گیرهای بدون نمک کار دشواری است: از آن جایی که دستگاه های سختی گیر بدون نمک، یون های آب سخت را حذف نمی کنند، اثبات کاهش سختی آب با استفاده از این دستگاه ها سخت است. به این صورت که بعد از اندازه گیری میزان سختی آب، هیچ تغییری را با قبل از استفاده از دستگاه مشاهده نمی کنید با این حال بسیاری از مشکلات ناشی از سطح بالای سختی آب در ساختمان برطرف می شود. برخی از مهم ترین نتایجی که بعد از نصب دستگاه های سختی گیر مشاهده می شوند، کاهش رسوب در سیستم لوله کشی، لکه های کمتر روی ظروف، عدم ایجاد لکه روی لباس ها و... می باشند. 


دستگاه سختی گیر با مخزن نمک چیست؟


دستگاه های سختی گیر با مخزن نمک هم در ورودی ساختمان نصب می شوند و توانایی کاهش سختی آب ورودی را دارند. در سیستم های سختی گیر با مخزن نمک معمولا از دو مخزن استفاده می شود: مخزن رزین و مخزن نمک. با این حال در بسیاری از موارد هم نیاز به استفاده از فیلترهایی مثل فیلترهای الیافی قبل از دستگاه سختی گیر می باشد. این دستگاه های سختی گیر از رزین برای کاهش سختی آب استفاده می کنند و در جلوگیری از ورود آسیب به سیستم لوله کشی و وسایل الکترونیکی خانه تا حد زیادی تاثیر گذار هستند. 


دستگاه های سختی گیر با مخزن نمک چگونه کار می کنند؟


دستگاه های سختی گیر بدون مخزن نمک از فرایند تبادل یونی برای کاهش سختی آب استفاده می کنند. در سیستم های سختی گیر با مخزن نمک و قبل از دستگاه، فیلترهای الیافی به کار می روند و تمام آلاینده های فیزیکی آب با استفاده از این فیلترها حذف می شوند. این آلاینده ها می توانند به سیستم آسیب برساند و با توجه به این مهم است که قبل از دستگاه های سختی گیر از فیلترهای الیافی استفاده کنید. 

در ادامه روند فیلتراسیون، آب به مخزن رزین وارد شده و تبادل یونی انجام می شود. رزین حاوی مواد معدنی سدیم است و هنگامی که آب از کنار رزین عبور می کند، ذرات سدیم آزاد می شوند. در عین حال، ذرات آب سخت با بار مثبت به رزین جذب می شوند و به رزین می چسبند. این موضوع باعث جایگزین شدن ذرات سختی با سدیم می شود که سختی آب را به صورت موثر کاهش می دهد. 

زمانی که رزین با ذرات آب سخت اشباع می شود، سیستم احیا می شود و یون ها را از رزین خارج می کند و سدیم جدیدی را به جای آن اضافه می کند. این چرخه با توجه به ظرفیت و میزان آبی که استفاده می کنید می تواند به صورت هفتگی یا بیشتر تکرار شود.  


مزیت های استفاده از دستگاه سختی گیر با مخزن نمک


برخی از مهم ترین مزیت هایی را که استفاده از دستگاه سختی گیر با مخزن نمک برای شما به دنبال دارد در ادامه بررسی می کنیم.


1- موثرترین روش برای کاهش سختی آب: دستگاه های سختی گیر با مخزن نمک، بهترین راه حل برای کاهش سختی آب هستند و بر همین اساس استفاده از آنها کاربرد بالایی در صنایع مختلف دارد. دستگاه های سختی گیر رزینی باعث تغییر در ساختار یون های آب سخت نمی شوند، بلکه تمام یون ها را از آب حذف می کنند. این موضوع باعث می شود تا هیچ مشکلی در سیستم های لوله کشی ساختمان و تجهیزات بروز نکند. 

بعد از استفاده از دستگاه های سختی گیر تبادل یونی، متوجه می شوید که تمام مشکلات ناشی از سختی بالای آب برطرف شده است. یکی از مهم ترین مزیت هایی که به کارگیری سختی گیرها با مخزن نمک می تواند برای شما به دنبال داشته باشد سلامت پوست و مو است. 

2- کاهش لکه روی ظروف: در کنار مواردی که گفته شد استفاده از دستگاه های سختی گیر با مخزن نمک می تواند باعث کاهش ایجاد لکه روی ظروف می شود. نیاز کمتری را هم برای شستشوی ظروف دارید و علاوه بر این در مصرف آب هم صرفه جویی می شود. 

3- روش اثبات شده: دستگاه های سختی گیر تبادل یونی برای کاهش سختی آب از روشی اثبات شده استفاده می کنند که در از بین بردن مشکلات رسوب در سیستم های لوله کشی و تجیهزات تاثیر گذار هستند. فرایند تبادل یونی برای کاهش سختی آب کاملا تضمین شده است و نیاز به آزمایش سختی آب بعد از نصب این سیستم ها نمی باشد. 


معایب دستگاه های سختی گیر با مخزن نمک


دستگاه های سختی گیر تبادل یونی در کار تمام مزیت ها، با استفاده در صنایع مختلف معایبی را هم در پی دارند که مهم ترین آنها را در ادامه بررسی می کنیم.


1- نیاز به استفاده از نمک: در ساختار این دستگاه های سختی گیر، از مخزن نمک استفاده شده است و با توجه به این موضوع باید به صورت دوره ای نمک را در مخزن شارژ کنید. خرید کیسه های نمک به صورت طولانی مدت می تواند برای شما هزینه زیادی را به دنبال داشته باشد. با توجه به این موضوع استفاده و نگهداری از دستگاه های سختی گیر، هزینه بیشتری را نسبت به رسوب زداها در پی دارد. 

2- نیاز بیشتر به تعمیر و نگهداری سیستم: علاوه بر این که باید مخزن نمک را به صورت دوره ای پر کنید، توجه به برخی عوامل برای نگهداری دستگاه های سختی گیر تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. توجه به تمام نکات و پارامترها برای نگهداری و استفاده از دستگاه های سختی گیر در عملکرد آنها تاثیر گذار است. در مقاله "همه آنچه در مورد نگهداری سیستم های سختی گیر آب باید بدانیم!" تمام نکاتی را که برای استفاده از دستگاه های سختی گیر باید به آنها توجه کنید بررسی شده است. مطالعه این مقاله و رعایت تمام نکات می تواند از بروز مشکل در ساختار دستگاه های سختی گیر جلوگیری کند. 


سختی گیر با مخزن نمک یا بدون مخزن نمک، کدام برای من مناسب تر است؟


در صورت تمایل برای خرید، باید ویژگی های سیستم های سختی گیر با مخزن نمک و بدون مخزن نمک را بررسی کرده و با توجه به کاربرد مورد نظر بهترین نوع سیستم را انتخاب کنید. اگر تمایل به استفاده از روشی را برای کاهش سختی آب دارید که هزینه کمی را برای شما به دنبال داشته باشد استفاده از سیستم های سختی گیر بدون مخزن نمک مناسب تر است. با این حال اگر به دنبال موثر ترین و بهترین روش برای کاهش سختی آب هستید باید از دستگاه های سختی گیر با مخزن نمک استفاده کنید. 

سیستم های سختی گیر با مخزن نمک هزینه بالاتری را برای شما به دنبال دارند، با این حال می توانند بهترین تاثیر را برای کاهش سختی آب داشته باشند. استفاده از دستگاه ها می تواند تمام مشکلات ناشی از سختی آب را در سیستم کاهش بدهد. 

به عنوان آخرین نکته به این موضوع توجه کنید که دریافت مشاوره از افراد متخصص بهترین راهکار برای خرید دستگاه های سختی گیر می باشد. 


«وبسایت آبین فرصت دریافت مشاوره رایگان را در کنار ارائه محصولات تصفیه آب در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره با مراجعه به وب سایت abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر