مشکلات و تعمیرات دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

مشکلات و تعمیرات دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

بعضی از رایج ترین مشکلات احتمالی دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس عبارتند از: سرو صدای شیر آب یا تخلیه، نشتی شیر آب، بوی نامطبوع آب، کار کردن بی وقفه دستگاه، جریان کند آب و پر نشدن مخزن آب تصفیه شده RO.

 

1- سرو صدای شیر آب/ تخلیه در دستگاه تصفیه آب RO: اولین مشکل در این گونه دستگاه ها، شنیده شدن صداهای غیر طبیعی از آنهاست. این صداهای ناهنجار ناشی از فشار هوای خروجی در دستگاه هایی است که به تازگی نصب شده اند و یا کارتریج های فیلتر آن ها تعویض شده اند. 

 

2- نشتی شیر آب: این نشتی حتی در زمان بسته بودن شیر آب هم ادامه دارد. بروز این مشکل علاوه بر آسیب اقتصادی ناشی از جریان مداوم آب، به اجزای دستگاه تصفیه آب نیز صدمه وارد می کند.

 

3- بوی نامطبوع: چنین مشکلی به رسیدگی فوری نیاز دارد. بوی نامطبوع نشان دهنده مشکلات فنی بوده و به همین سبب باعث افت قابل توجه کیفیت آب می شود.

 

4- کار کردن بی وقفه دستگاه تصفیه آب: در صورت بروز این مشکل، دستگاه حتی با خاموش شدن دستی نیز به کار خود ادامه می دهد که نشان دهنده مشکلات فنی در آن است. در این شرایط با مصرف مداوم انرژی، آسیب های اقتصادی نیز متوجه کاربر خواهد شد.

 

5- جریان کند آب: زمانی که جریان آب کندتر از حالت طبیعی باشد، نشان دهنده بروز مشکلات فنی است که باید فورا برطرف گردد. در غیر این صورت راندمان کلی سیستم کاهش می یابد.

 

6- پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب RO: هنگامی که مخزن آب تصفیه شده RO به درستی پر نشود، راندمان سیستم را تحت الشعاع قرار داده و در دراز مدت آسیب های احتمالی نیز به اجزای سیستم وارد می کند.

 

رایج ترین مشکل در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس، صدای ناهنجار شیر/ تخلیه است. با توجه به این برای اجرای فرایند اسمز معکوس و جداسازی آلاینده ها از آب استفاده می شود، بروز مشکلات مربوط به هوای در گردش درون دستگاه اجتناب ناپذیر است. نظر به ماهیت یکپارچه این مکانیسم، امکان محبوس شدن هوا در قسمت های خاص یا کارکرد بیش از حد برخی مکانیسم ها و بروز مشکلات فنی وجود دارد. شیر آب به دلیل موقعیت نهایی آن در سیستم که آب تصفیه شده پر فشار را در دسترس کاربر قرار می دهد، در معرض چنین معضلاتی خواهد بود.


چگونه یک دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس را تعمیر کنیم؟


مانند هر سیستم مکانیکی یکپارچه دیگر، دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس نیز دچار نقص عملکردی خواهد شد. این گونه دستگاه ها برای عملکرد مناسب و بهینه، نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. چگونگی تعمیر دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، بسته به قطعات درگیر در اختلالات و مشکلات مشاهده شده، به روش ها و رویکردهای فنی متفاوتی نیاز دارند.

 

1- یکی از راه حل های ممکن برای رفع مشکل سرو صدای شیر یا تخلیه، بررسی لوله کشی و اطمینان از صحت اتصالات و کارکرد آن هاست. لازم به ذکر است که صداهای ناهنجار، ظرف یک هفته پس از نصب دستگاه به مرور کاهش یافته و برطرف خواهد شد.

 

2- زمانی که شیر آب نشتی دارد، یعنی قطعات سیستم به درستی محکم نشده اند. در این حالت باید محل نشتی را پیدا کرد. اگر نشتی از قسمت پایین زیر شیر آب باشد، می توان اتصالات را سفت کرده و لوله را به سمت شیر و تخلیه فشار داد تا مشکل برطرف شود.

 

3- در صورت وجود بوی نامطبوع یا طعم بد آب، باید از عدم وجود آب راکد در مخزن، فرسودگی فیلتر و ممبران، که علت اصلی بوی نامتعارف است اطمینان حاصل کنید. تعویض اجزای معیوب ذکر شده باعث رفع مشکل طعم نامطلوب آب می شود. همچنین با تعویض دوره ای آب مخزن می توانید مشکل بوی نامطبوع آب را رفع نمایید.

 

4- کار کردن بی وقفه دستگاه تصفیه آب، معمولا به دلیل درست بسته نشدن شیر قطع یا شکستگی چک ولو می باشد. در صورتی که ممبران به درستی نصب نشده باشد نیز دستگاه مداوم کار میکند. برای رفع این مشکل، می بایست فشار مخزن اندازه گیری شده و مقدار آن بین 35 تا 45 PSI باشد. در صورت شکستن چک ولو باید نسبت به تعویض آن اقدام شود.

 

5- زمانی که جریان آب کندتر از میزان متوسط معمول آن باشد، نشان دهنده فشار و حجم کم آب می باشد. برای حل این مورد باید فشار مخزن را بررسی کنید. در صورتی که تراز اولیه فشار سنج کمتر از میزان مورد نیاز بود، آن را با استفاده از گیج فشار، تا 6 الی 8 PSI افزایش دهید. اگر دیافراگم مخزن قادر به حفظ فشار لازم نباشد، کل واحد مخزن باید تعویض شود.

 

6- اگر مخزن آب تصفیه شده آب RO به درستی پر نمی شود، مشکل آن عمدتا ناشی از فشار بسیار کم آب می باشد. میزان فشار برای عملکرد بهینه دستگاه می بایست بین 40 الی 60 PSI باشد. در این حالت باید برای افزایش فشار آب از یک پمپ استفاده کرد. یکی دیگر از دلایل پر نشدن صحیح مخزن آب، معیوب بودن ممبران است. در صورتی که ممبران به درستی کار نکند، مقدار آب مورد نیاز سیستم را از خود عبور نمی دهد و باید تعویض گردد.

 

هزینه تعمیر و نگهداری سیستم تصفیه آب اسمز معکوس چقدر است؟


با اینکه دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس هزینه های عملیاتی قابل توجهی ندارند؛ تعویض فیلترها و ممبران هزینه بر خواهد بود. تعدد این گونه تعویض ها به میزان مصرف آب و کیفیت آب ورودی بستگی دارد. چرا که حجم کلر زیاد و سختی آب، عمر مفید این قطعات را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. به عنوان یک قانون کلی، توصیه می شود که فیلترها را هر 6 یا 12 ماه بسته به کیفیت آن ها و ممبران را هر 3 تا 5 سال تعویض نمایید.


هزینه های اضافی دفع فاضلاب صرفا مربوط به کاربردهای با حجم بالاست. از جمله این دستگاه ها می توان به سیستم های کلی ساختمان با حداقل نرخ بازیابی 33 درصد یا 2 به 1 اشاره کرد که به ازای هر گالن آب تصفیه شده، دو گالن پساب تولید می کنند.


استفاده از یک پمپ تحت فشار، شیر بازیافت و یونیت های چند غشایی به عنوان یک راه حل مناسب برای بهره برداری از دستگاه های تصفیه آب توصیه می شود. استفاده ترکیبی از این اجزا، نرخ بازیابی را تا 75 درصد افزایش می دهد. نرخ مذکور به این معناست که به ازای تولید سه گالن آب تصفیه شده، یک گالن پساب تولید می شود.


وب سایت آبین عرضه کننده خدمات مشاوره و فروش دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی با سال ها سابقه در این عرصه می باشد. جهت دریافت خدمات مشاوره رایگان در زمینه سیستم های تصفیه آب می توانید از طریق تماس با شماره 02122228116، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر