عیب یابی دستگاه تصفیه آب خانگی

عیب یابی دستگاه تصفیه آب خانگی

استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی برای تمامی خانواده ها ضروری می باشد. آب شهری با وجود اینکه تصفیه شده است، ولی آلاینده ها و ذرات معلق زیادی دارد. دستگاه های تصفیه آب خانگی همانند دیگر دستگاه های برقی دچار مشکل و خرابی می شوند. در این مقاله به یک سری از مشکلات دستگاه های تصفیه آب خانگی و عیب یابی آن ها می پردازیم. 


صدای زیاد دستگاه تصفیه آب خانگی به چه علت است؟

 
اگر دستگاه تصفیه آب خانگی صدای زیادی داشت، هر یک از موارد زیر می تواند دلیل این مشکل باشد: 


•    پمپ دستگاه: دستگاه های تصفیه آب خانگی که از روش اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده می کنند، دارای پمپ هستند. وظیفه پمپ افزایش فشار آب برای عبور آب از فیلتر ممبران می باشد. پمپ های دستگاه تصفیه آب خانگی به صورت ضربه ای می باشند تا بتوانند فشار لازم را ایجاد کنند. پمپ های ضربه ای لرزش زیاد تری نسبت به پمپ های پروانه ای دارند. علت لرزش دستگاه تصفیه آب به همین دلیل می باشد. در صورتی که دستگاه صدای زیادی داشت یا پمپ کیفیت پایینی دارد یا در اثر استفاده طولانی مدت پمپ فرسوده شده است. 
•    هوای موجود در آب: در آب هوا وجود دارد. برخی مواقع این هوا در فیلترها جمع شده و هنگام خروج آب صدای سوت زدن می دهد. در این صورت سیستم باید هواگیری شود. 
•    صدای خروجی پساب: بست خروجی فاضلاب باید در پایین ترین نقطه از لوله عمودی فاضلاب نصب شوند. در غیر اینصورت خروج آب به فاضلاب صدا ایجاد می کند. برای رفع این صدا باید جای بست را عوض کنید. 
•    خرابی شیر چهارطرفه: شیر چهار طرفه وظیفه قطع جریان آب را بر عهده دارد. زمانی که مخزن پر می شود، این شیر جریان را قطع می کند و پمپ نیز خاموش می شود. در وسط شیر چهار طرفه یک دیافراگم قرار دارد و هنگامی که فشار مخزن بیشتر از فشار آب ورودی می شود، مسیر آب وردی را می بیبندد، به این صورت پمپ نیز خاموش می شود. خرابی این شیر می تواند موجب ایجاد صدای بد در دستگاه شود. 


تلخ بودن آب دستگاه تصفیه آب خانگی 


اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی از روش اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده می کنند. اسمز معکوس روشی بسیار دقیق برای تصفیه آب می باشد که به دلیل هزینه های بالا در مقیاس بزرگ در تصفیه آب شهری استفاده نمی شود. در این روش از فیلتر ممبران استفاده می شود. فیلتر ممبران دارای غشاهای نیمه تراوا می باشد و می تواند آلاینده ها و فلزات سنگین موجود در آب را با دقت 0.0001 میکرون حذف کند. این فیلتر به همراه موارد ذکر مواد معدنی که به صورت طبیعی در آب وجود دارند را نیز حذف می کند. به همین دلیل آب خروجی از فیلتر ممبران تلخ می باشد. در دستگاه های تصفیه آب خانگی از دو روش برای از بین بردن تلخی آب استفاده می کند: 
•    شیر میکس: شیر میکس بعد از فیلتر ممبران می باشد و مقداری از آب تصفیه نشده را با آب تصفیه شده توسط ممبران اضافه می کند. به این صورت تلخی آب کمتر می شود. همچنین فیلتر ممبران سختی آب را به میزان زیادی کاهش می دهد. به این صورت سختی آب کمی بالاتر نیز می رود. 
•    فیلتر مینرال: فیلتر مینرال دارای سنگ های معدنی می باشد و مواد معدنی مورد نیاز بدن نظیر کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز و روی را به آب اضافه می کند. این فیلتر در بیشتر دستگاه های تصفیه آب خانگی نصب می شود و جزو فیلترهای اختیاری باشد. 


دلایل ایجاد رسوب آب تصفیه شده در کتری


آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب در حالت عادی نباید موجب ایجاد رسوب در کتری شود. در صورتی که کتری رسوب گرفت باید مشکل را پیدا کنید. در ادامه به دلایل ایجاد این مشکل می پردازیم. در ابتدا TDS (سختی) آب خروجی از ممبران را با TDS سنج اندازه گیری کنید. در این حالت شیر مخزن را بسته و شیر برداشت را باز کنید. اگر سختی آب بیشتر از 150 PPM بود، سه مشکل زیر ممکن است ایجاد شده باشد: 


•    خرابی فیلتر ممبران: فیلتر ممبران وظیفه کاهش سختی آب را بر عهده دارد. در صورتی که این فیلتر خراب باشد، آب به درستی تصفیه نشده و سختی آب بالایی دارد. به همین دلیل زمان تعویض ممبران تصفیه آب خانگی اهمیت بسیار زیادی دارد. 
•    نصب غیر صحیح ممبران: در صورتی که فیلتر ممبران به درستی نصب نشده باشد، آب به درستی تصفیه نمی شود. در این حالت بهتر است ممبران را در آورده، بر روی دو انتهای آن یعنی بر روی اورینگ ها کمی تفلون زده و دوباره آن را جا بزنید.
•    بالا بودن TDS آب ورودی:  ممبران های خانگی تا حدی از سختی آب را جوابگو هستند و اگر سختی آب بالای 1000 PPM  باشد، باید ممبران قوی تری بر روی دستگاه نصب کنید. 


در صورتی که TDS آب کمتر از 150 بود، موارد زیر را بررسی کنید: 


•    شیر میکس: همانطور که گفتیم شیر میکس مقداری از آب تصفیه نشده را وارد آب تصفیه شده می کند و به این صورت TDS آب کمی بالا می رود. در صورتی که این شیر به درستی تنظیم نشده باشد، TDS آب خیلی بالا می رود. احتمال دیگر خرابی مغزی شیر است، در این حالت حتی در صورت بسته بودن نیز آب از شیر عبور می کند. 
•    خرابی چهار راهی: چهار راهی را خارج کرده و لوله ها را مستقیم به هم وصل کنید و بعد دوباره سختی آب را اندازه بگیرید، اگر سختی آب کاهش یافت یعنی مشکل از همین قطعه بوده است. چهار راهی دارای دیافراگم می باشد، در صورتی که این دیافراگم خراب شود آب غیر تصفیه وارد آب تصفیه شده می شود. در این صورت بهتر است، شیر برقی را جایگزین آن کنید. 
•    کیفیت پایین فیلتر مینرال: در صورتی که فیلتر مینرال کیفیت کافی نداشته باشد، TDS آب بیشتر از میزان لازم بالا می رود.  

 

نشتی هوزینگ های دستگاه تصفیه آب خانگی 


دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی دارای چهار فیلتر کارتریجی می باشد. فیلترهای کارتریجی درون هوزینگ قرار می گیرند. هوزینگ های کارتریجی دستگاه شامل فیلتر الیافی، کربن گرانول و کربن بلاک می باشد. در زیر علل مختلف نشتی آب را بررسی می کنیم:
•    بسته نشدن هوزینگ ها: هوزینگ ها باید با آچار مخصوص محکم بسته شوند در غیر اینصورت نشتی می کنند.
•    شکستگی یا ترک: ترک یا شکستگی بر روی هوزینگ باعث نشتی آن ها می شود. ترک ها و شکستگی های هوزینگ به راحتی قابل تشخیص می باشد.
•    خراب بودن اورینگ: اورینگ (O-RING) حلقه ای O شکل است و برای آب بندی مورد استفاده قرار می گیرد. این حلقه برای آب بندی دو قطعه متصل به هم استفاده می شود. در صورتی که این قطعه خراب باشد، هوزینگ نشتی پیدا می کند. 

 

از شیر برداشت هیچ آبی خارج نمی شود


اگر از شیر برداشت هیچ آبی خارج نمی شود، ابتدا بررسی کنید که دستگاه خاموش و روشن می شود یا خیر. در صورتی که دستگاه روشن نشد، شیر مخزن را بسته و لوله ورودی به مخزن را باز کنید. اگر در این حالت دستگاه روشن شد، احتمال زیاد اتصالات فیلترهای بالایی بیش از حد مجاز در فیلتر پیچیده شده اند. خم شدگی لوله ها و کیپ شدن فیلترهای بالایی مثل فیلتر پست کربن . مینرال از دلایل دیگر این مشکل است. 
اگر دستگاه روشن شد و پمپ لرزش داشت جریان آب فاظلاب را بررسی کنید. اگر پسابی وجود ندارد ممکن است آب وارد دستگاه نمی شود یا قبل از ممبران آب مسدود شده است. در این حالت فیلترهای پیش تصفیه و شیر برقی را بررسی کنید. در صورتی مشکل از هیچ کدام نبود، بقیه اجزا از ورودی تا ممبران را بررسی کنید. 

 

بیش از اندازه بودن آب فاضلاب دستگاه تصفیه آب خانگی 


برای بررسی این مورد ابتدا شیر مخزن را بسته و شیر برداشت را باز کنید. در این حالت دستگاه نیز باید کار کند. پساب خروجی دستگاه باید یک باریکه آب باشد، درصورتی که آب خروجی بیشتر از این میزان بود، باید چند مورد را بررسی کنید. در ابتدا بررسی کنید که محدود کننده فاضلاب بر روی دستگاه نصب باشد. این قطعه وظیفه کنترل میزان آب خروجی از دستگاه به فاضلاب را بر عهده دارد. همچنین محدود کننده باید عددی متناسب با فیلتر ممبران داشته باشد. در قدم بعدی لوله خروجی فاضلاب را با خم کردن، مسدود کنید. در این حالت اگر فشار سنج عددی بالای 100 psi نشان دهد، باید محدود کننده فاضلاب دستگاه را تعویض کنید. 

برای دریافت مشاوره در مورد دستگاه های تصفیه آب با مشاوران و متخصان وبسایت تصفیه آب آبین به صورت رایگان در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر