طرز کار سیستم تصفیه آب اسمز معکوس

طرز کار سیستم تصفیه آب اسمز معکوس

سیستم تصفیه آب اسمز معکوس، برای پاکسازی آب از آلودگی ها کاربرد گسترده ای دارد. طرز کار سیستم تصفیه آب اسمز معکوس بسیار ساده است. این تکنولوژی با راندمان بالای آن، در دستگاه های تصفیه آب خانگی کاربرد گسترده ای پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم بیشتر با طرز کار دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس آشنا شویم.


سیستم تصفیه آب اسمز معکوس چگونه کار می کند؟


اسمز، یک پدیده فیزیکی است که نمونه های آن را می توان در طبیعت و بدن انسان جستجو کرد. فناوری اسمز معکوس نیز از همین پدیده الهام گرفته است. در فرایند اسمز، مولکول های آب تمایل دارند برای رسیدن به شرایط یکنواخت، از قسمتی که غلظت پایین تری دارد به سمت مخالف حرکت کنند. در سیستم اسمز معکوس، به کمک اعمال فشار، آلودگی های موجود با حرکت آب از سمتی که دارای غلظت بیشتری می باشد به طرفی که غلظت مواد در آن کمتر است، از طریق یک غشای نیمه تراوا، فیلتر می شود. در نتیجه پس از فیلتراسیون، دو جریان خروجی خواهیم داشت. یک جریان آب خالص و یک جریان غلیظ آب شور. ممبران RO، ناخالصی هایی که در لوله‌ی مرکزی جریان دارند را پیش از آن که از مجرای انتهایی خارج شوند، جدا می کند. فشار اسمزی طبیعی آب، ابراز اصلی فرایند RO محسوب می شود. راندمان یک سیستم RO در زمینه فیلتراسیون و خالص سازی آب به عوامل زیر بستگی دارد:


•    تعداد فیلترهای پیش و پس تصفیه
•    پیچیدگی غشای نیمه تراوا
•    طول عمر و جایگزینی مناسب فیلترها و ممبران


به مرور زمان منافذ موجود در فیلترهای کربنی و رسوب گیر با آلودگی های انباشته شده و ذرات موجود در آب تصفیه نشده گرفته خواهند شد. در این صورت با گذشت زمان، شاهد کاهش کارایی فیلتراسیون/ خالص سازی خواهیم بود. پس تا زمانی که فیلترها عاری از آلودگی باشند، فشار آب ورودی، آب تصفیه نشده را به درون سیستم هدایت می کند و طی فرایند تصفیه آب اسمز معکوس، طعم و بوی آب در سیستم پس تصفیه اصلاح می شود.


استفاده از سیستم تصفیه آب اسمز معکوس چه مزیت هایی دارد؟


نکته جالب توجه در رابطه با سیستم های RO این است که برای بهره برداری از آن به نیروی برق احتیاجی نیست. بلکه این سیستم با استفاده از فشار آب طبیعی، آب تصفیه نشده را به سمت فیلترهای پیش و پس تصفیه و غشای نیمه تراوا هدایت می کند. از دیگر مزیت های سیستم های RO می توان به کم جا بودن آن اشاره کرد. سایر سیستم های فیلتراسیون را باید در فضای وسیعی نصب و راه اندازی کرد. در حالی که می توان به سادگی و با تخصیص کمترین فضا و به تعداد بالا از دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس استفاده کرد. در نتیجه می توان مزیت های استفاده از سیستم های RO را در موارد زیر خلاصه نمود:


•    عدم نیاز به برق
•    راندمان فیلتراسیون/ خالص سازی آب بالا
•    سهولت نصب و استفاده


قاعده کارکرد فیلتر آب اسمز معکوس چیست؟


قاعده کارکرد فیلترهای آب اسمز معکوس، به تکنیک به کار رفته در ممبران جدا کننده بستگی دارد. در صورتی که فشار وارده ناشی از آب عبور کننده از غشای تراوا یا نیمه تراوا از فشار اسمزی محلول آب بیشتر باشد، مولکول های آب از ممبران عبور می کنند. ساختار غشای مذکور به شکل متخلخل بوده و در سطح خود دارای منافذ بسیار کوچکی می باشد که در پروسه فیلتراسیون اولیه، آلودگی ها را به خود جذب نموده و آب را عبور می دهد.


فرایند اسمز معمولا، طی عبور آب از ممبران و رسیدن هر دو طرف به حالت تعادل، سبب افزایش غلظت آب می شود. در حالی که فرایند اسمز معکوس از ورود آلودگی ها به طرفی که غلظت پایین تری دارد ممانعت به عمل می آورد. نکته قابل توجه در این پروسه این است که ممبران بتواند از ورود آلودگی ها و ناخالصی ها به بخشی که دارای غلظت کمتری می باشد جلوگیری کرده و آن ها را کاملا از منبع آب اصلی جدا کند. این آلودگی ها شامل مواردی مانند رسوب و کلر می باشند که به وسیله فیلتر الیافی که در سیستم اسمز معکوس قرار گرفته است، پیش از آن که آب وارد غشای نیمه تراوا شود، حذف می شوند. پس از عبور آب از پیش تصفیه، اجرام محلول در آب که توسط ممبران جداسازی شده اند، خارج می شوند. سیستم های اسمز معکوس با تعداد پیش تصفیه ها و پس تصفیه هایی که از آن ها استفاده می کنند دسته بندی می شوند.


گرچه ممبران اسمز معکوس نقشی اساسی در فرایند تصفیه آب RO ایجاد می کند، 3 الی 5 فاز فیلتراسیون وجود دارد که از فیلترهای مختلف رسوب گیر و کربن که در پیش تصفیه و پس تصفیه جایگذاری شده اند وجود دارد. فیلتر الیافی وظیفه‌ی حذف زنگار، آلودگی، گرد و خاک و دیگر ذرات غیر طبیعی موجود در آب را بر عهده دارد. فیلتر کربن نیز با حذف کلر و ترکیبات ارگانیک، طعم و بوی آب را بهبود می بخشد. فیلترهای ممبران نیمه تراوا نیز مواد جامد محلول را تا راندمان 98% جدا می کنند. معمولا از فیلتر رسوب گیر و کربن در بخش پیش تصفیه استفاده می شود تا از آسیب های احتمالی ناشی از رسوبات و کلر به ممبران RO جلوگیری به عمل آورند. در این صورت ممبران RO می تواند به درستی مواد جامد محلول را پیش از حرکت آب به سمت مخزن ذخیره برای استفاده، تصفیه کند. فرایند پس تصفیه‌ی نهایی نیز در هنگام باز کردن شیر تانک مخزن جهت تصفیه آب خروجی از شیر روی آن انجام می شود.


یک سیستم RO کارآمد دارای 5 جزء مختلف می باشد. این اجزا با نام های پیش تصفیه، سختی گیر آب، واحد تصفیه RO مجهز به تانک و فلاش و فیلتر میکرونی پس تصفیه شناخته می شوند. بخش پیش تصفیه مسئول حذف ذرات بزرگتر، شن و خاک و زنگار است. سختی گیر آب نیز وظیفه حذف ذرات با ابعاد کوچکتر مانند کلسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی را پیش از جایگزینی آن ها با سدیم و پتاسیم بر عهده دارد. واحد تصفیه، آب با فشار هوای مطلوب درون تانک ذخیره سازی را پیش از راندن آن به سمت فیلتر کربن نگهداری می کند. فیلتر کربن، ترکیبات ارگانیک موجود در آب را تصفیه می نماید. در نهایت، فیلتر پس تصفیه نیز با اعمال فیلتراسیون نهایی در حد ذرات ریز میکرونی، طعم و بافت بهتری به آب می بخشد.


فیلترهای آب چگونه کار میکنند؟


در پاسخ به این سوال بهتر است نوع انرژی و میزان تاثیرگذاری فیلترهای به کار رفته در فرایند فیلتراسیون را در نظر بگیریم. تمام سیستم های تصفیه آب از گونه خاصی از انرژی برای حرکت آب تصفیه نشده به سمت مکانیسم های فیلتراسیون و تصفیه استفاده می کنند تا بالاترین کیفیت را به کاربر عرضه کنند.


وب سایت آبین، ارائه دهنده خدمات مشاوره ای و خرید انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی با برند های مختلف و کارکرد تضمین شده در ایران می باشد. جهت دریافت خدمات مشاوره به صورت کاملا رایگان در این زمینه می توانید از طریق وب سایت www.abin.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
شایان
شایان
من میدونستم که سیستم اسمز معکوس یکی از بهترین روش های تصفیه آب هستش اما با طرز کار کردن این سیستم هیچ آشنایی نداشتم که از اینجا یه چیزای دستم اومد.‌
ارسال نظر