روش های تخلیه فاضلاب در سختی گیرهای رزینی

روش های تخلیه فاضلاب در سختی گیرهای رزینی

سختی گیرهای معمولی از فرایند تبادل یونی برای حذف مواد معدنی در آب سخت، استفاده می کنند. برای این که فرایند تبادل یونی در دراز مدت قابل انجام باشد، سختی گیرها باید احیا شوند و رزین در این سختی گیرها آماده برای از بین بردن سختی آب و کارکرد مجدد باشد. در ادامه به بررسی تمام نکاتی که باید در مورد سیستم تخلیه فاضلاب در سختی گیرها، نحوه عملکرد آن و محل نصب لوله تخلیه فاضلاب در نظر گرفته شود می پردازیم. 


چرا دستگاه سختی گیر به سیستم تخلیه فاضلاب نیاز دارد؟


سختی گیرهای تبادل یونی برای داشتن عملکرد مناسب در زمینه از بین بردن سختی آب، باید احیا شوند. احیای رزین، شامل فرایند شستشوی بستر رزین است که باعث از بین رفتن کلسیم و منیزیم می شود. در طی فرایند تبادل یونی، کلسیم و منیزیم در ازای سدیم از آب حذف می شوند. در نهایت رزین با کلسیم و منیزیم اشباع می شود و سختی گیرها نیاز به احیا شدن برای حذف مواد معدنی دارند. 

در طول احیای رزین سختی گیر، فلاشینگ آب به سیستم انجام می شود. این موضوع باعث از بین رفتن یون های سختی شده و بعد از سیستم خارج می شود. با توجه به این موضوع دستگاه های سختی گیر، به سیستم تخلیه نیاز دارند. قبل از فرستادن آب خروجی از سختی گیرها به فاضلاب، مطمئن شوید که منبع آب مورد استفاده شما با آن آلوده نشود.


فاضلاب دستگاه سختی گیر کجا تخلیه می شود؟


برای اکثر مردم، اتصال خط تخلیه فاضلاب سختی گیر، به سیستم فاضلاب محلی در طول فرایند نصب، بهترین راه برای تخلیه فاضلاب دستگاه است. با این حال در مواردی ممکن است دستگاه سختی گیر در محلی نصب شود که اتصال مستقیم به سیستم فاضلاب ندارد. بر این اساس نمی توانید سیستم را مستقیما به فاضلاب شهری متصل کنید. 


اهمیت درک مقررات محلی برای تخلیه فاضلاب سختی گیرها


خواندن و اطلاع از قوانین و مقررات محلی شما، قبل از نصب دستگاه های سختی گیر اهمیت زیادی دارد. این مقررات می تواند بر نوع سیستمی که می توانید بخرید تاثیر گذار باشد. روش های زیادی برای تخلیه فاضلاب سختی گیرها وجود دارد، بنابراین اگر امکان اتصال سیستم تخلیه فاضلاب سختی گیر را به فاضلاب شهری ندارید، نگران نباشید. به عنوان مثال اگر مقامات محلی شما از آب های زیر زمینی به عنوان منبع تامین آب آشامیدنی استفاده می کنند، ممکن است به شما اجازه تخلیه آب فاضلاب به زمین های اطراف داده نشود و در این صورت باید خروجی دستگاه را به فاضلاب شهری متصل کنید. 

برخی از مقامات محلی ممکن است شما را از اتصال آب خروجی از دستگاه به فاضلاب های شهری منع کنند که در این صورت باید به جای این کار، آب خروجی از دستگاه را در فضای بیرون خانه تخلیه کنید. 


آیا می توان فاضلاب سختی گیر را در فضای بیرون خانه تخلیه کرد؟


اگر نمی خواهید که تخلیه فاضلاب دستگاه سختی گیر، برای شما دردسری داشته باشد، یکی از ساده ترین روش ها تخلیه فاضلاب دستگاه سختی گیر در زمین های اطراف خانه است. با این حال این روش ممکن است باعث وارد شدن آسیب به محیط زیست شود و بسیاری از افراد از انجام دادن آن صرفه نظر می کنند. آب خروجی از دستگاه های سختی گیر که ناشی از بکواش دستگاه می باشد، حاوی سدیم است که رها کردن آن در طبیعت می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. این موضوع حتی می تواند به گیاهان هم آسیب وارد کند. یکی دیگر از مشکلاتی که رها کردن فاضلاب سختی گیر در طبیعت می تواند برای شما به دنبال داشته باشد، آلودگی چاه و آب های زیر زمینی است.


روش های تخلیه فاضلاب دستگاه سختی گیر در زیر زمین


بسیاری از دستگاه های سختی گیر در زیر زمین نصب می شوند، روش های مختلفی برای تخلیه فاضلاب در زیر زمین وجود دارد. برای تخلیه فاضلاب در زیر زمین می توانید از روش زیر استفاده کنید. 

ساده ترین روش برای تخلیه فاضلاب، ارسال آب به لوله فاضلاب و خارج از زیر زمین است. اگر سختی گیر آب شما، فشار آب کافی برای ارسال آب به فاضلاب ندارد، می توانید از پمپ استفاده کنید. 


پمپ سامپ برای تخلیه فاضلاب دستگاه های سختی گیر


هنگامی که سطح آب به ارتفاع معینی می رسد، پمپ سامپ آب را از سیستم دور می کند. می توانید فاضلاب خروجی از دستگاه سختی گیر را مستقیما در یک حوضچه تخلیه کرده و در ادامه هم به فاضلاب اصلی متصل کنید. می توانید یک پمپ سامپ را به یک چاه خشک در زیر زمین خود متصل کنید، این موضوع باعث می شود که پمپ چاه تنها در زمانی که مورد نیاز است شروع به کار کند. 


پمپ Ejector فاضلاب


پمپ های Ejector فاضلاب، آب را مستقیما به سیستم فاضلاب می ریزند. این پمپ ها از یک دریچه استفاده می کنند که از برگشت فاضلاب به خط تخلیه جلوگیری می کند. در صورت تمایل برای خرید پمپ Ejector توجه به انتخاب پمپ فولادی ضد زنگ یا پلاستیکی بهترین راهکار است. این موضوع از آن جایی حائز اهمیت است که جریان آب آسیبی به ساختار پمپ وارد نکند. هم چنین بهتر است مطمئن شوید که پمپ برای مدت طولانی در آب غوطه ور نیست، بی توجهی به این نکته می تواند باعث کاهش طول عمر پمپ شود. 


روش های تخلیه فاضلاب دستگاه سختی گیر در فضای باز


برای تخلیه فاضلاب دستگاه های سختی گیر در فضای باز باید به برخی نکات مثل موارد زیر توجه کنید:


چاه خشک


فاضلاب دستگاه های سختی گیر را می توانید در چاه های خشک تخلیه کنید. بعد از تخلیه فاضلاب، آب به زمین نفوذ می کند و بر همین اساس از بهترین روش ها برای تخلیه فاضلاب سختی گیرها می باشد. انجام این روش نمی تواند خطرات زیادی را هم برای محیط زیست به دنبال داشته باشد و از بهترین گزینه ها برای تخلیه فاضلاب محسوب می شود. با این حال در صورتی که منبع آب مصرفی شما آب های زیر زمینی هستند بهتر است از این روش برای دفع فاضلاب دستگاه های سختی گیر استفاده نکنید. 


میدان تخلیه فاضلاب


زمانی که تانک فاضلاب در کنار میدان تخلیه نصب می شود، می توان از آن برای تخلیه آب سختی گیرها از مخزن نمک در سطح بزرگی استفاده کرد. البته بسیاری تصور می کنند که این روش نیاز به رعایت نکات ایمنی زیادی دارد، با این حال استفاده از آن هیچ مشکلی را نمی تواند به دنبال داشته باشد. در صورت تمایل می توانید از یک مخزن کوچک به عنوان چاه خشک استفاده کنید. در این صورت باید مخزن را تمیز کرده و سوراخ هایی را کف مخزن ایجاد کنید. سایر تجهیزات را برای تخلیه فاضلاب متصل کرده و از سنگ ریزه برای پر کردن مخزن استفاده کنید. آب از سنگ ریزه ها عبور کرده و در ادامه به زمین نفوذ می کند.


تخلیه فاضلاب به روش فرانسوی


تخلیه فاضلاب فرانسوی از نظر عملکرد شبیه به یک چاه خشک است. با این حال تفاوت این است که در این روش سوراخ به صورت افقی وجود دارد و بسیار عمیق تر از چاه است. برای نصب سیستم تخلیه فاضلاب به روش فرانسوی، باید یک لوله را در امتداد یک حفره قرار دهید. این لوله باید دارای سوراخ هایی باشد که فاضلاب با عبور از آنها به خاک نفوذ کند. هر چقدر لوله ای که آن را در سیستم تعبیه می کنید بلند تر باشد سطحی که آب روی آن پخش می شود بزرگ تر است. 

مزیت استفاده از روش فرانسوی برای تخلیه فاضلاب، این است که آسیب کمتری به محیط زیست وارد می شود. قبل از نصب هر نوع سیستم برای تخلیه فاضلاب در فضای باز، اهمیت زیادی دارد که بررسی کنید آیا به منبع آب مصرفی شما آسیبی وارد می شود یا نه؟ این موضوع اهمیت زیادی دارد، به این دلیل که نفوذ فاضلاب به آب مصرفی شما می تواند مشکلات زیادی را در ادامه به دنبال داشته باشد. 


نحوه نصب سیستم تخلیه فاضلاب سختی گیرها


روند دقیق نصب سیستم های تخلیه فاضلاب سختی گیر، به نوع سیستمی که از آن استفاده می کنید بستگی دارد. با این حال روش های مختلف تخلیه فاضلاب سختی گیرها معمولا به دو صورت انجام می شود که به بررسی آنها می پردازیم:


1- اولین روش برای نصب سیستم تخلیه فاضلاب، این است که زمان احیای رزین در سیستم، فاضلاب تخلیه شود. 

2- در این روش می توان سیستم را روی مخزن آب نمک نصب کرده و آن را به همان تخلیه ای که برای سختی گیر آب استفاده می کنید هدایت کنید. سیستم شما فقط از این خط به عنوان تخلیه سر ریز استفاده می کند. به این نکته توجه کنید که نباید این دو خط تخلیه را به هم وصل کنید در غیر این صورت نصب جداگانه آنها در مرحله اول فایده ای ندارد. 

شما باید به دستورالعمل عنوان شده برای نصب دستگاه سختی گیر توجه کرده و طبق مراحلی که گفته شده عمل کنید. این موضوع از بروز مشکل در ساختار دستگاه های سختی گیر جلوگیری می کند. 


سوالات متداول برای تخلیه فاضلاب سختی گیرهای رزینی


متداول ترین پرسش هایی که برای تخلیه فاضلاب در سختی گیرهای رزینی عنوان می شوند موارد زیر هستند:


1- چرا سختی گیر رزینی باید به صورت مداوم احیا شود؟ اگر به نظر می رسد که سختی گیر شما با تخلیه مداوم فاضلاب مشکل دارد، این موضوع می تواند نشان دهنده بروز مشکل در ساختار سختی گیر رزینی باشد. توصیه می شود نشتی در اتصالات، شیلنگ ها و... را بررسی کنید. توجه کنید که هیچ گونه نشتی در خروجی های آب، لوله ها و شیرهای آب وجود نداشته باشد. 

2- آیا مهم است که لوله تخلیه آب نرم کننده من دارای شکاف هوا باشد؟ داشتن شکاف هوا برای تخلیه فاضلاب، در سیستم لوله کشی خانه اهمیت زیادی دارد. هدف از این کار، اطمینان از این موضوع است که فقط آب می تواند از لوله های تخلیه عبور کند. بدون داشتن این شکاف هوا، احتمال بازگشت فاضلاب به سختی گیر وجود دارد که این موضوع می تواند مشکلات زیادی را در سیستم ایجاد کند. 

3- هر چند وقت یک بار باید رزین در سختی گیرها تعویض شوند؟ عوامل متعددی مثل ظرفیت مخزن سیستم، میانگین مصرف آب روزانه و سختی آب در تعداد دفعات تعویض رزین سختی گیرها تاثیر گذار هستند. معمولا تعداد دفعات تخلیه فاضلاب در سیستم به اندازه هر 3 تا یک بار در هفته می باشد. اگر دستگاه سختی گیر شما قدیمی است کارایی خود را از دست داده و ظرفیت رزین کاهش پیدا می کند. در نتیجه سیستم به دفعات بیشتری برای احیا نیاز دارد. بهتر است دستگاه سختی گیر رزین را هر 10 تا 15 سال یک بار تعویض کنید، این موضوع می تواند از هدر رفت آب هم به میزان قابل توجهی جلوگیری کند. تعویض رزین در سختی گیرها هم به عوامل زیادی و البته نوع رزین بستگی دارد. 

4- گرفتگی در سیستم تخلیه فاضلاب سختی گیر چه مشکلاتی را به دنبال دارد؟ بهتر است لوله تخلیه سختی گیر با اندازه مناسب انتخاب شود تا فضای کافی برای جریان فاضلاب در حین احیا وجود داشته باشد. اگر لوله سیستم تخلیه فاضلاب در سختی گیر شما مسدود شود، مواد معدنی، آهن و خاک در رزین جمع می شوند. این موضوع می تواند به اندازه ای به رزین آسیب وارد کند که در نهایت مجبور به تعویض آن شوید. با این حال خرید رزین معمولا هزینه زیادی را به دنبال دارد. به همین دلیل توصیه می شود قبل از نصب و راه اندازی سیستم های سختی گیر، تمام عوامل و نکات مهم را در نظر بگیرید تا مشکلی در سیستم بروز نکند. 

در کنار این گرفتگی خط لوله می تواند باعث ترکیدگی لوله و بروز مشکلاتی مانند این در سیستم شود. در این زمینه بهترین راهکار بررسی دوره ای عملکرد سیستم و اطمینان از عدم وجود گرفتگی در سیستم های سختی گیر می باشد. توجه به این نکته می تواند از بروز مشکلات اساسی در سیستم لوله کشی جلوگیری کند.  


«وبسایت آبین در کنار ارائه محصولات تصفیه آب صنعتی با برندهای مختلف، فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه های سختی گیر با مراجعه به وب سایت abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
شمسایی
شمسایی
سلام. گرفتگی سیستم تخلیه فاضلاب خیلی دردسر داره آدم باید مواظب باشه که هیچ وقت قسمت تخلیه فاضلاب انسداد پیدا نکنه.
ارسال نظر