اقدامات بیش تر مورد نیاز برای آلودگی آب با نیترات 

اقدامات بیش تر مورد نیاز برای آلودگی آب با نیترات 

آخرین گزارش کمیسیون در زمینه اجرای دستورالعمل نیترات (بر اساس داده های سال 2016 الی 2019) هشدار می دهد که نیترات همچنان یکی از آلاینده های مضر آب در اتحادیه اروپا می باشد. وجود مقادیر زیاد نیترات در آب، برای سلامتی انسان و همچنین اکوسیستم، مضر بوده و سبب کاهش اکسیژن می شود. فیلتر تصفیه آب می تواند آلاینده های مضر در آن از جمله نیترات را از بین ببرد. در قسمت هایی که مقامات ملی و کشاورزان نسبت به پاکسازی و تصفیه آب اقدام نموده اند، تاثیرات مثبتی در تامین آب آشامیدنی، تنوع زیستی و همچنین بخش هایی مانند شیلات و گردشگری که به آن وابسته هستند، ایجاد شده است. با این وجود، کودهای کشاورزی همچنان مشکل عمده بسیاری از بخش های اتحادیه اروپا محسوب می شود.


Virginijus Sinkevičius، بازرس محیط زیست، شیلات و اقیانوس ها افزود: «اجرای دستورالعمل نیترات ها در سه دهه گذشته سبب افزایش کیفیت آب در سراسر اتحادیه اروپا شده است. همچنین ملاحظه می کنیم که تلاش برای تغییر به روش های پایدار، نتیجه خواهد داد. با این حال، سرعت تغییر برای جلوگیری از آسیب به سلامت انسان و حفظ اکوسیستم های آسیب پذیر کافی نیست».


آمار میزان نیترات موجود در آب در کشورهای اروپایی


غلظت نیترات در آب های سطحی و زیرزمینی اتحادیه اروپا، نسبت به وضعیتی که پیش از تصویب دستورالعمل نیترات در سال 1991 داشت، کاهش یافته است. با این وجود، گزارشات جدید نشان می دهد که پیشرفت قابل توجهی در سال گذشته حاصل نشده است. همچنان آلودگی محصولات کشاورزی برای بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه یک مشکل جدی محسوب می شود.


در بازه زمانی 2016 تا 2019، 14.1 درصد از آب های زیرزمینی سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، هنوز از حد تعیین شده غلظت نیترات برای آب آشامیدنی فراتر بودند. طبق یافته ها، آب اوتروفیک گزارش شده در اتحادیه اروپا شامل 81 درصد از آب های دریایی، 13 درصد آب های سطحی، 36 درصد از رودخانه ها و 32 درصد از دریاچه هاست.


کمیسیون در راستای بهبود انطباق با دستورالعمل نیترات که پیش نیازی برای دستیابی به اهداف قرارداد سبز اروپا جهت کاهش تلفات مواد مغذی به میزان حداقل 50 درصد تا سال 2030 است، اقداماتی به عمل خواهد آورد. این مهم مستلزم اقداماتی قوی در اکثر کشورهای عضو اتحادیه در سطح ملی و منطقه ای است.


در مجموع، سطح کیفی برنامه های اقدام ملی بهبود یافته است اما در برخی از موارد، اقدامات موجود به اندازه کافی برای مبارزه با آلودگی در مناطقی که شدت کشاورزی در آن ها افزایش یافته است، موثر واقع نخواهد شد. تاثیر تغییرات اقلیمی در مقابله با آلودگی ناشی از نیترات نیز می بایست بیش از پیش در سطح ملی مورد توجه واقع شود.


بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، فنلاند، مجارستان، لتونی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان و اسپانیا با بیشترین چالش‌ها در مقابله با آلودگی محصولات کشاورزی مواجه هستند. بلغارستان، قبرس، استونی، فرانسه، ایتالیا، پرتغال و رومانی نیز نقاطی بحرانی دارند که باید فورا آلودگی در آن ها کاهش یابد.


برنامه های تدوین شده برای مدیریت آلاینده نیترات آب


با این که نیتروژن یک ماده مغذی حیاتی است که به گیاهان و محصولات اجازه رشد می دهد؛ غلظت زیاد آن در آب برای انسان ها و طبیعت مضر می باشد. در دهه های متوالی، نیترات های کود دامی و کودهای معدنی، منبع اصلی آلودگی آب در اروپا بوده اند. حدود نیمی از نیتروژن موجود در کودهای حیوانی و شیمیایی در اروپا، وارد محیط زیست اطراف آن خواهد شد. این موضوع از نظر اقتصادی به معنای از دست رفتن سود بالقوه کشاورزان به میزان 13 تا 65 میلیارد یورو در سال است.


نیترات با آلوده کردن منابع آشامیدنی، سلامت انسان را به خطر می اندازد. این مسئله، تاثیرات اقتصادی قابل توجهی در زمینه تصفیه آب مصرفی انسان ها و صنایعی مانند شیلات و گردشگری که به آب وابسته هستند نیز در پی خواهد داشت. هزینه های کلی زیست محیطی تلفات نیتروژن راکتیو در اروپا، 70 الی 320 میلیارد یورو در سال تخمین زده می شود. این مقدار فراتر از هزینه های کاهش آلودگی منابع است.


راهبردهای از مزرعه تا چنگال و استراتژی های تنوع زیستی، ابتکارات کلیدی قرارداد سبز اروپا با هدف کاهش تلفات مواد مغذی به میزان نصف آن تا سال 2030، محسوب می شوند. این امر باید با به کارگیری و اجرای کامل قوانین مربوط به محیط زیست و آب و هوا محقق شود. دستورالعمل نیترات در این امر، موضوعی کلیدی است. این دستورالعمل، ابزار مهمی برای دستیابی به اهداف Water Framework Directive مبنی بر وضعیت شیمیایی و اکولوژیکی مساعد منابع آبی حداکثر تا سال 2027 می باشد. دستورالعمل نیترات مراحلی را مشخص می کند که باید توسط کشورهای عضو اتحادیه اجرا شود.


برنامه آلودگی صفر، با هدف کاهش آلودگی هوا، آب و خاک تا حدی که تا سال 2050 دیگر خطری برای سلامتی و اکوسیستم های طبیعی نداشته باشند، به کاهش آلودگی مواد مغذی نیز نیز کمک خواهد کرد.


شرکت آبین، اولین بازار تخصصی ارائه دهنده سیستم های آبی در ایران است. برای خرید انواع دستگاه های تصفیه آب صنعتی و همچنین فیلترهای مختلف، می توانید به وب سایت آبین مراجعه نموده و یا از طریق شماره تماس 02122228116، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر