نویسنده: راضیه کوه پیمانی

وسط غذا آب بخوریم یا نه؟

وسط غذا آب بخوریم یا نه؟


آشناترین تصویری که تا به حال دیده ایم، تصویر یک لیوان پر از آب در کنار غذاست. بطوری که بسیاری از افراد تصور می کنند که حین غذا خوردن حتما باید آب نوشید. یکی از سوالاتی که همواره در ذهن افراد وجود دارد و معمولاً هم به جواب قانع کننده ای برای آن نمی رسند، این است آیا نوشیدن آب حین غذا خوردن مضر است یا نه؟ در این مقاله قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم.


چرا نباید بین غذا آب بنوشیم؟


از نظر پزشکان نوشیدن آب و مایعات سرد در حین غذا باعث کاهش دمای معده و اختلال در واکنش شیمیایی آنزیم ها و اسید معده می شود. زیرا آب مصرف شده همراه با غذا اسید معده را رقیق کرده و عملکرد این ماده کاهش یافته و فرایند هضم غذا دچار اختلال می گردد. از طرفی مصرف آب سرد همراه با غذا موجب سرد شدن غذا و کاهش دمای معده می شود، از آنجایی که هضم غذا نیازمند حرارت می باشد، بنابراین با نوشیدن آب سرد همراه باعث بروز مشکل در هضم و ورود غذای هضم نشده به روده خواهد شد. 


این پدیده به این علت رخ می دهد که جذب موادی مانند آهن، ویتامین C و سایر ویتامین ها و مواد مکمل باید در محیط اسیدی معده باید صورت بگیرد، بنابراین نوشیدن آب در حین صرف غذا باعث بهم خوردن محیط اسیدی معده و محروم ماندن بدن از جذب این مواد خواهد شد. به بیانی دیگر نوشیدن مایعات سرد در هنگام غذا خوردن منجر به کاهش انرژی سلولی و درنتیجه کاهش قدرت هضم و جذب غذا توسط معده و روده ها می گردد. بنابراین سطح انرژی و دمای سلول های جداره معده از 37 درجه سانتیگراد که بهترین دما برای عملکرد این سلول ها می باشد، کاهش می یابد. کاهش انرژی سلولی و تنبلی روده خود عامل بسیاری مهمی برای بروز یبوست مزمن می گردد که به عنوان مادر بیماری ها در پزشکی شناخته شده است. 


پزشکان بر این باورند که فقر انرژی در هر سلول بدن موجب بیماری آن سلول می شود. این مشکل در سیستم ایمنی بدن خود عامل اختلال در شناخت سیستم ایمنی و در نهایت بروز بیماری های نئوپلاستیک، سرطان و بیماری هایی خود ایمنی مانند MS خواهد بود. علاوه بر بیماری های فوق، ورود غذای هضم نشده به روده بزرگ می تواند باعث هضم غذا توسط میکروب های روده و درنتیجه تشدید نفخ شکم گردد.
به طور کلی نوشیدن مایعات همراه با غذا برای اکثر افراد مضر است، به ویژه برای کسانی که دچار رفلاکس و برگشت اسید معده هستند، نوشیدن آب حین غذا خوردن می تواند حجیم شدن وعده غذایی و تشدید بیماری رفلاکس خواهد شد. با وجود تمام عوارض مشکلاتی که در بالا اشاره شد، در مورد اینکه همراه با غذا آب بنوشید، اگر مقدار کمی آب حین غذا خوردن نوشیده شود مشکل حادی ایجاد نمی شود، اما آب مصرفی شما در حین غذا خوردن یا بلافاصله پس از آن، خیلی سرد باشد یا همراه با خوردن هر قاشق غذا مقداری آب می نوشید، قطعا دچار مشکلاتی خواهید شد.


بهترین زمان برای نوشیدن آب


پس از بررسی معایب نوشیدن آب در حین صرف غذا، شاید بپرسید که دقیقاً بهترین زمان برای نوشیدن آب چه زمانی است؟ پاسخ ما، معده خالی است. با این وجود توجه دقیق به زمان نوشیدن روزانه آب اهمیت قابل توجهی دارد.


•    قبل از هر وعده غذایی


همانطور که گفته شد، آب خوردن بین غذا یا بلافاصله پس از آن سبب کاهش حرارت معده، دل پیچه و دفع غذای هضم نشده از سیستم گوارش می شود. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که 15 تا 20 دقیقه قبل از صرف غذا و 1 تا 2 ساعت پس از آن آب بخورید و از قرار دادن آب در سفره خودداری کنید.

 
نوشیدن آب پیش از غذا خوردن، احساس گرسنگی شدید شما را از بین می برد، درنتیجه به میزان لازم غذا می خورید. برطبق تحقیقات فراوان، نوشیدن آب نیم ساعت قبل از میل غذا باعث مرطوب شدن معده، جلوگیری از آسیب غذاهای اسیدی و هضم آسان تر و درنتیجه بهبود عملکرد کبد می شود. نوشیدن آب پیش از غذا، موجب تمیز شدن دهان و بهبود طعم غذای می گردد. پزشکان همچنین توصیه می کنند که در صورت بروز تشنگی و نوشیدن آب، نیم ساعت بعد از آن به صرف غذا مبادرت ورزید و تا 1 ساعت پس از آن آب نوشیده نشود.

ضررهای نوشیدن آب همراه با غذا 


•    پیش از ورزش کردن


از آنجایی که باید در هنگام ورزش کردن، دما، رطوبت و سطح مایعات در حد متعادل خود تنظیم شود، لازم است پیش از ورزش کردن حتماً مقداری آب بنوشید. در واقع نوشیدن یک لیوان آب پیش از ورزش می تواند موجب جلوگیری از کم آبی و تنظیم دمای بدن در بروز سرما و گرما شود.


•    پس از ورزش کردن


ممکن است پس از ورزش کردن احساس تشنگی کنید. این مساله به این دلیل اهمیت دارد که نوشیدن آب پس از ورزش جایگزین تعریق در بدن شود. میزان مصرف آب بعد از ورزش اهمیت زیادی دارد و اگر بیشتر یا کمتر از مقدار مورد نیاز خورده شود می تواند به سلامتی انسان آسیب برساند. بنابراین حد اعتلال را رعایت کرده و براساس میزان مورد نیاز بدن آب بنوشید. 


•    در هنگام بیماری


یک توصیه مادرانه: هنگامی که بیمار هستید به مقدار کافی آب بنوشید تا بیماری شما سریعتر بهبود یابد. نوشیدن مایعات کافی در بروز سرماخوردگی موجب دفع سریعتر سموم و مواد زائد و خونرسانی بهتر به بدن می شود. بنابراین در زمان سرماخوردگی حداقل 6 لیوان آب ولرم مصرف کنید. علاوه بر آب، نوشیدن آبمیوه، سبزیجات طبیعی و سوپ به بهبود سریعتر بیماری کمک می نماید. 


•    نوشیدن آب قبل از خواب


نوشیدن یک لیوان آب پیش از خواب در بروز سکته و حملات قلبی جلوگیری می کند. اضافه کردن مقدار لیمو ترش تازه به این آب می تواند بر خوابیدن بهتر مفید واقع شود و بهتر است پس از چکاندن آب لیمو به آن بلافاصله مصرف گردد. 


•    خوردن آب به صورت ناشتا 


ژاپنی ها بر این باور اند که نوشیدن آب به صورت ناشتا یکی از مهمترین رازهای سلامتی و زیبایی بدن می باشد. ژاپنی ها در این روش سنتی نوشیدن آب به صورت ناشتا عاملی مهمی برای سلامتی و طول عمر خود می داند. سعی کنید صبح پس از بیدار شدن آب بنوشید. حتی اگر شکمتان خالی است، می توانید ابتدا آب نوشیده، سپس صبحانه تان را صرف کنید. 


امروزه نیز اثبات شده است که نوشیدن آب ولرم در هنگام گرسنگی و بیدار شدن از خواب بهترین راه درمان بسیاری از بیماری ها می باشد. از جمله این بیماری ها می توان به صرع، آسم، مننژیت، بیماری های کلیه و مجاری ادراری، دیابت، هموروئید، یبوست، بیماری های چشم، چربی در خون و برونشیت اشاره نمود. علاوه بر این نوشیدن آب در اول صبح می تواند به سوختن کالری های اضافه در بدن کمک کند. پس بلافاصله پس از بیدار شدن، نوشیدن یک لیوان آب خنک را فراموش نکنید و اثر مثبت آن را بر عملکرد بدنتان ببینید.


فواید دیگر نوشیدن آب ناشتا


علاوه بر این نکات ذکر شده، نوشیدن آب به صورت ناشتا دارای فواید زیر نیز می باشد:


1.    افزایش متابولیم بدن و کاهش وزن
2.    سطح ایمنی بدن را بالا می برد.
3.    موجب پاکسازی معده می شود.
4.    از حملات میگرنی پیشگیری می کند.
5.    موجب دفع سموم از بدن می شود.
6.    باعث احساس گرسنگی و افزایش اشتها می شود.
7.    پاکسازی پوست
8.    افزایش اکسیژن و انرژی بدن
9.    موجب پاکسازی روده ها می گردد.
10.     از ابتلا به سنگ کلیه و عفونت مثانه پیشگیری می کند.
11.     باعث کاهش سوزش معده و سوء هاضمه می شود.


نوشیدن آب قلیایی


 اکثر محققان اتفاق نظر دارند که آب باید دو ساعت پس از غذا خوردن نوشیده شود. در این صورت فرایند هضم غذا بهتر انجام می شود و سرعت سوخت و ساز بدن نیز افزایش می یابد. با این حال چنانچه قصد دارید بلافاصله پس از غذا خوردن آب بنوشید توصیه می شود که از آب قلیایی استفاده کنید. نوشیدن آب قلیایی بطور شگفت انگیزی در بهبود هضم غذا و افزایش سوخت و ساز و در نتیجه لاغری موثر است. نوشیدن آب قلیایی موجب کاهش اشتها شده و کمک می کند چربی های ذخیره شده بدن وارد فرایند سخت و ساز گردند. به اصطلاح سبک تر بودن آب یونیزه قلیایی منجر به نفوذ سریعتر آن در بدن شده و از گرفتگی رگ ها و تجمع چربی ها جلوگیری می کند. 


به طور کلی هر فرایندی در بدن شما مواد زائدی تولید می کند که اگر از این محیط خارج نشود، حالت اسیدی شدیدی ایجاد می گردد. درنتیجه این پسماندهای اسیدی توسط خون در  کل بدن جریان می یابند. وظیفه کبد و کلیه ها در این مورد، دفع پسمان اسیدی از طریق ادرار یا تبدیل آن به ذخیره چربی می باشد. نوشیدن آب یونیزه (قلیایی) سبب هضم بهتر، پاکسازی روده و کمک فعالیت های عمومی بدن می شود. یکی از ساده و دسترس ترین روش های تولید آب قلیایی استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی است. 


فروشگاه تصفیه آب آبین مجموعه کاملی از دستگاه های تصفیه آب خانگی مرغوب و اروجینال را برای دسترسی بهتر مصرف کنندگان گرد هم آورده است. چنانچه برای خرید دستگاه تصفیه آب به مشاوره نیازمند هستید می توانید با کارشناس مجرب آبین تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران

نظرات خود را ارسال نمایید

لطفا اطلاعات زیر را تکمیل و سپس ارسال نمایید