وسط غذا آب بخوریم یا نه؟

وسط غذا آب بخوریم یا نه؟

آشنا ترین تصویری که تا به حال دیده ایم، تصویر یک لیوان پر از آب در کنار غذاست. بطوری که بسیاری از افراد تصور می کنند که آب خوردن وسط غذا مشکلی ندارد. یکی از سوالاتی که همواره در ذهن افراد وجود دارد و معمولا هم به جواب قانع کننده ای برای آن ندارند، این است که آیا آب خوردن بین غذا باعث بیماری گوارشی می شود یا نه؟

برای پاسخ به این پرسش، عوارض و مشکلاتی را که آب خوردن وسط غذا دارد در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم. بعد از مطالعه این مقاله می توانید پاسخ مناسبی برای این پرسش داشته باشد. 

 

چند ساعت یا چند دقیقه بعد از غذا آب بخوریم؟

 

یکی از مهم ترین پرسش هایی که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های گوارشی در اثر عادت های بد غذایی مطرح می شود این است که چند ساعت بعد از غذا آب بخوریم؟

قبل از پاسخ به این پرسش، اجازه دهید تا به این نکته هم اشاره شود که نوشیدن آب قبل از غذا خوردن به هیچ عنوان ایده خوبی نیست. به این دلیل که نوشیدن آب قبل از خوردن غذا، می تواند باعث احساس سیری بیشتر شود.

در کنار این نوشیدن آب پیش از غذا می تواند معده را قبل از ورود غذا مرطوب کند. بهترین راهکار این است که 30 دقیقه قبل از خوردن غذا، آب بنوشید.

طبق گفته بسیاری از کارشناسان، بهترین زمانی که بعد از خوردن غذا می توانید آب بنوشید 2 ساعت است. این مدت زمان به معده و سیستم گوارش شما امکان هضم بهتر غذا را می دهد. 


چرا نباید بین غذا آب بنوشیم؟


از نظر پزشکان آب خوردن بین غذا باعث کاهش دمای معده و اختلال در واکنش شیمیایی آنزیم ها و اسید معده می شود. زیرا آب مصرف شده همراه با غذا اسید معده را رقیق کرده و عملکرد این ماده کاهش یافته و فرایند هضم غذا دچار اختلال می شود.

از طرفی مصرف آب سرد همراه با غذا موجب سرد شدن غذا و کاهش دمای معده می شود، از آن جایی که هضم غذا نیازمند حرارت می باشد، بنابراین آب خوردن وسط غذا باعث بروز مشکل در هضم و ورود غذای هضم نشده به روده خواهد شد. 

این پدیده به این علت رخ می دهد که جذب موادی مانند آهن، ویتامین C و سایر ویتامین ها و مواد مکمل باید در محیط اسیدی معده صورت بگیرد، بنابراین آب خوردن بین غذا باعث بهم خوردن محیط اسیدی معده و محروم ماندن بدن از جذب این مواد خواهد شد. به بیانی دیگر نوشیدن مایعات سرد در هنگام غذا خوردن منجر به کاهش انرژی سلولی و در نتیجه کاهش قدرت هضم و جذب غذا توسط معده و روده ها می شود.

بنابراین سطح انرژی و دمای سلول های جداره معده از 37 درجه سانتیگراد که بهترین دما برای عملکرد این سلول ها می باشد، کاهش می یابد. کاهش انرژی سلولی و تنبلی روده خود عامل بسیاری مهمی برای بروز یبوست مزمن می شود.

پزشکان بر این باورند که فقر انرژی در هر سلول بدن موجب بیماری آن سلول می شود. این مشکل در سیستم ایمنی بدن خود عامل اختلال در شناخت سیستم ایمنی و در نهایت بروز بیماری های نئوپلاستیک، سرطان و بیماری هایی خود ایمنی مانند MS خواهد بود. علاوه بر بیماری های فوق، ورود غذای هضم نشده به روده بزرگ می تواند باعث هضم غذا توسط میکروب های روده و درنتیجه تشدید نفخ شکم شود.

به طور کلی آب خوردن وسط غذا برای اکثر افراد مضر است، به ویژه برای کسانی که دچار رفلاکس و برگشت اسید معده هستند. آب خوردن بین غذا می تواند موجب حجیم شدن وعده غذایی و تشدید بیماری رفلاکس شود.

با وجود تمام عوارض و مشکلاتی که در بالا اشاره شد، در مورد آب خوردن وسط غذا، اگر مقدار کمی آب حین غذا خوردن نوشیده شود مشکل حادی ایجاد نمی شود، اما اگر آب مصرفی شما در حین غذا خوردن یا بلافاصله پس از آن، خیلی سرد باشد یا همراه با خوردن هر قاشق غذا مقداری آب می نوشید، قطعا دچار مشکلاتی خواهید شد.


بهترین زمان برای نوشیدن آب


پس از بررسی معایب آب خوردن بین غذا، شاید بپرسید که دقیقا بهترین زمان برای نوشیدن آب چه زمانی است؟ پاسخ ما، معده خالی است. با این وجود توجه دقیق به زمان نوشیدن روزانه آب اهمیت قابل توجهی دارد.

•    قبل از هر وعده غذایی

همان طور که گفته شد، آب خوردن وسط غذا یا بلافاصله پس از آن سبب کاهش حرارت معده، دل پیچه و دفع غذای هضم نشده از سیستم گوارش می شود. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که 15 تا 20 دقیقه قبل از صرف غذا و 1 تا 2 ساعت پس از آن آب بخورید و از قرار دادن آب در سفره خودداری کنید.

 

ضررهای نوشیدن آب همراه با غذا 


•    پیش از ورزش کردن


از آن جایی که باید در هنگام ورزش کردن، دما، رطوبت و سطح مایعات در حد متعادل خود تنظیم شود، لازم است پیش از ورزش کردن حتما مقداری آب بنوشید. در واقع نوشیدن یک لیوان آب پیش از ورزش می تواند موجب جلوگیری از کم آبی و تنظیم دمای بدن در بروز سرما و گرما شود.


•    پس از ورزش کردن


ممکن است پس از ورزش کردن احساس تشنگی کنید. این مساله به این دلیل اهمیت دارد که نوشیدن آب پس از ورزش جایگزین تعریق در بدن شود. میزان مصرف آب بعد از ورزش اهمیت زیادی دارد و اگر بیشتر یا کمتر از مقدار مورد نیاز خورده شود می تواند به سلامتی انسان آسیب برساند. بنابراین حد اعتدال را رعایت کرده و بر اساس میزان مورد نیاز بدن آب بنوشید. 


•    در هنگام بیماری


هنگامی که بیمار هستید به مقدار کافی آب بنوشید تا بیماری شما سریع تر بهبود یابد. نوشیدن مایعات کافی در بروز سرماخوردگی موجب دفع سریع تر سموم، مواد زائد و خونرسانی بهتر به بدن می شود. بنابراین در زمان سرماخوردگی حداقل 6 لیوان آب ولرم مصرف کنید. علاوه بر آب، نوشیدن آبمیوه، سبزیجات طبیعی و سوپ به بهبود سریعتر بیماری کمک می کند. 

برای نوشیدن آب بیشتر می توانید از روش هایی استفاده کنید که در زمان بیماری کمک کننده می باشد. با توجه به روش های نوشیدن آب بیشتر، بعد از ابتلا به بیماری سریع تر بهبود پیدا می کنید، بنابراین این مورد را حتما در نظر داشته باشید.


•    نوشیدن آب قبل از خواب


نوشیدن یک لیوان آب پیش از خواب از بروز سکته و حملات قلبی جلوگیری می کند. اضافه کردن مقداری لیمو ترش تازه به این آب می تواند بر خوابیدن بهتر مفید واقع شود و بهتر است پس از چکاندن آب لیمو به آب بلافاصله مصرف شود.


•    خوردن آب به صورت ناشتا 


ژاپنی ها بر این باورند که نوشیدن آب به صورت ناشتا یکی از مهم ترین رازهای سلامتی و زیبایی بدن می باشد. ژاپنی ها نوشیدن آب به صورت ناشتا را عاملی مهم برای سلامتی و طول عمر خود می دانند. سعی کنید صبح پس از بیدار شدن آب بنوشید. حتی اگر شکمتان خالی است، می توانید ابتدا آب نوشیده، سپس صبحانه تان را صرف کنید. 

امروزه نیز اثبات شده است که نوشیدن آب ولرم در هنگام گرسنگی و بیدار شدن از خواب بهترین راه درمان بسیاری از بیماری ها می باشد. از جمله این بیماری ها می توان به صرع، آسم، مننژیت، بیماری های کلیه و مجاری ادراری، دیابت، هموروئید، یبوست، بیماری های چشم، چربی در خون و برونشیت اشاره کرد.

علاوه بر این، نوشیدن آب در اول صبح می تواند به سوختن کالری های اضافه در بدن کمک کند. پس بلافاصله پس از بیدار شدن، نوشیدن یک لیوان آب خنک را فراموش نکنید و اثر مثبت آن را بر عملکرد بدنتان ببینید.


فواید دیگر نوشیدن آب ناشتا


علاوه بر این نکات ذکر شده، نوشیدن آب به صورت ناشتا دارای فواید زیر نیز می باشد:


1.    افزایش متابولیم بدن و کاهش وزن
2.    سطح ایمنی بدن را بالا می برد.
3.    موجب پاکسازی معده می شود.
4.    از حملات میگرنی پیشگیری می کند.
5.    موجب دفع سموم از بدن می شود.
6.    باعث احساس گرسنگی و افزایش اشتها می شود.
7.    پاکسازی پوست
8.    افزایش اکسیژن و انرژی بدن
9.    موجب پاکسازی روده ها می گردد.
10.   از ابتلا به سنگ کلیه و عفونت مثانه پیشگیری می کند.
11.   باعث کاهش سوزش معده و سوء هاضمه می شود.

برخی از افراد دچار تهوع با نوشیدن آب می شوند که دلایل بسیار متفاوتی دارد. اگر شما هم از این دسته افراد هستید مطالعه مقاله "چرا نوشیدن آب باعث تهوع من می شود؟" توصیه ما به شماست. این مقاله می تواند اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد. 


نوشیدن آب قلیایی


 اکثر محققان اتفاق نظر دارند که آب باید دو ساعت پس از غذا خوردن نوشیده شود. در این صورت فرایند هضم غذا بهتر انجام می شود و سرعت سوخت و ساز بدن نیز افزایش می یابد. با این حال چنانچه قصد دارید بلافاصله پس از غذا خوردن آب بنوشید توصیه می شود که از آب قلیایی استفاده کنید. نوشیدن آب قلیایی بطور شگفت انگیزی در بهبود هضم غذا و افزایش سوخت و ساز و در نتیجه لاغری موثر است.

نوشیدن آب قلیایی موجب کاهش اشتها شده و کمک می کند چربی های ذخیره شده بدن وارد فرایند سوخت و ساز شوند. به اصطلاح سبک تر بودن آب یونیزه قلیایی منجر به نفوذ سریع تر آن در بدن شده و از گرفتگی رگ ها و تجمع چربی ها جلوگیری می کند. 

به طور کلی هر فرایندی در بدن شما مواد زائدی تولید می کند که اگر از این محیط خارج نشود، حالت اسیدی شدیدی ایجاد می شود. در نتیجه این پسماندهای اسیدی توسط خون در کل بدن جریان می یابند.

وظیفه کبد و کلیه ها در این مورد، دفع پسمان اسیدی از طریق ادرار یا تبدیل آن به ذخیره چربی می باشد. نوشیدن آب یونیزه (قلیایی) سبب هضم بهتر، پاکسازی روده و کمک فعالیت های عمومی بدن می شود. یکی از بهترین روش های تولید آب قلیایی استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی است. 


فروشگاه تصفیه آب آبین ارائه دهنده دستگاه های تصفیه آب خانگی با برندهای مختلف می باشد. چنانچه برای خرید دستگاه تصفیه آب به مشاوره نیازمند هستید می توانید با کارشناس مجرب آبین تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
راضیه کوه پیمانی
نویسنده یا مترجم: راضیه کوه پیمانی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر