آیا سختی آب به موهای ما آسیب می رساند؟

آیا سختی آب به موهای ما آسیب می رساند؟

 

دلایل علمی بسیاری برای ریزش مو وجود دارد که بعضی از آن ها برای اکثر مردم شناخته شده نیستند. یکی ازاین دلایل مهم که کمتر در مورد آن صحبت می شود، سختی آب منطقه ای است که در آن زندگی می کنیم و بد نیست بدانیم آب سخت به تنهایی می تواند عامل اصلی ریزش مو و ایجاد انواع بیماری های پوستی در افراد باشد. به طور معمول وجود شوره گچی در سردوش حمام علامت خوبی از سختی آب در یک منطقه است و شستشوی سر با آب سخت (تصفیه نشده) اغلب به عنوان یکی از عوامل مهم ریزش مو در این مناطق تشخیص داده می شود.

مشخصه آب سخت، داشتن مقادیر بالایی از مواد معدنی محلول و مواد اکسید کننده است که برخی از این مواد  برای پوست و مو به شدت مضر هستند و می تواند مشکلات زیادی از جمله شوره، اگزمای پوست سر، چربی بیش از حد، موخوره،  سفیدی و از بین رفتن سریع رنگ مو را ایجاد کنند.

شدت سختی آب در هر منطقه از نظر نوع و غلظت مواد موجود می تواند متفاوت باشد؛ ولی اکثر آب های سخت حاوی مقادیر بالایی کلسیم، منیزیم، آهن، مس و سرب هستند. فرایند عمومی تاثیر این مواد بر روی مو به این صورت است که این نمک ها اغلب به صورت یک لایه، سطح خارجی موها را می پوشانند و مانع رسیدن رطوبت به درون تارها ی مو می شوند.

از طرفی بار الکتریکی اکثر این املاح مثبت است، در حالی که تار موها دارای بار منفی هستند؛ بنابراین در موقع تماس با مو مثل آهنربا عمل می کنند و باعث وز شدن، خشکی و ضعیف شدن تارهای مو می شوند؛ به طوری که حتی با نرم کننده های قوی نیز موها به حالت طبیعی خود بازنمی گردند. هر کدام از این املاح گفته شده به طور خاص نیز اثر سوء خاصی را بر روی مو و پوست انسان برجای می گذارند و هر چه تنوع و غلظت این نمک ها در آب بیشتر باشد؛ شدت آسیبی که به پوست و مو می رسانند وسیع تر خواهد بود. به طور مثال کلسیم موجود در آب، موها را سنگین و مستعد ریزش می کند و باعث شوره و پوسته پوسته شدن کف سر می شود، نمک های آهن به موها حالت خشک و شکننده می دهند و موخوره ایجاد می کنند، مس باعث از بین رفتن درخشندگی، تغییر رنگ و وز شدن مو ها می شود و منیزیم به تنهایی می تواند همه این مشکلات را با هم ایجاد کند.

به طور معمول چندین راهکار برای محافظت از مو در برابر سختی آب  وجود دارد که اکثر آن ها روش هایی موقتی هستند و به راحتی نیز قابل اجرا نمی باشند. به طور مثال پیشنهاد می شود که در هر چند مرتبه شامپو زدن، یکبار از شامپوهای مخصوص ضد سختی آب که از بین برنده املاح اضافی هستند، استفاده شود.

انتخاب این راه حل با توجه به هزینه نسبتا بالایی که به طور دائم برای خرید این نوع شامپوها باید پرداخت شود؛ خیلی مقرون به صرفه نیست. ضمن این که بعد از استفاده از این نوع شامپوها، باید از یک نرم کننده عمیق استفاده شود تا رنگ موها تغییر نکند. روش هایی نظیر اسپری آب لیمو و سرکه نیز می تواند برای پیشگیری و یا درمان آسیب موها در برابر سختی آب کمک کننده باشد؛ که بالطبع به وقت و حوصله زیادی برای استفاده دائمی از این گونه روش ها نیاز هست و معمولا نمی توان به مدت زیادی آن را ادامه داد.

بهترین راه حل توصیه شده برای این مسأله، بخصوص در مناطقی که میزان سختی آب خیلی بالا باشد؛ نرم کردن آب در محل مصرف با استفاده از سیستم های تصفیه مرکزی است. فایده مهم دیگر نصب دستگاه های تصفیه آب خانگی این است که از سایر مشکلات پوستی که در اثر استفاده از آب نامناسب برای شستشوی بدن ایجاد می شود نیز پیشگیری می شود. در مورد شهرهایی مثل تهران که سختی آب کمتری وجود دارد، ممکن است با نصب یک فیلتر آب بر روی سر دوش حمام، بتوان این مشکل را کمی تعدیل کرد؛ ولی بهر حال مطمئن ترین راه، نصب دستگاه های تصفیه آب می باشد که از روش هایی کاملا موثر مثل اسمز معکوس یا همان  RO استفاده می کنند.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 5
دکتر زهره فرهمند
نویسنده یا مترجم: دکتر زهره فرهمند
نظرات (5)
سحر
سحر
سلام. اکثر خانم ها از ریزش مو خیلی شاکی هستن. ولی آخه چطوری بفهمیم که ریزش موهای ما به خاطر استفاده از آب نامناسب هستش یا اینکه کمبود ویتامین خاصی موجب ریزش مو شده.
قربانی
قربانی
منم احساس میکنم یکی از. مهمترین دلایلی که امروزه موهای ما خیلی ریزش پیدا کرده اینه که با آب سختی که کلی آلاینده توش داره خودمونو می‌شوریم.
فاطمه
فاطمه
سلام. منم اخیرا ریزش موهام خیلی زیاد شده ولی نمی‌دونستم به خاطر سختی آب هم ممکنه این مشکل به وجود بیاد.
سارا کریمیان
سارا کریمیان
به توصیه یکی از اقوام دستگاه تصفیه آب کلی گرفتم. بار اول که رفتم حمام قشنگ متوجه شادابی موهام به نسبت قبل شدم و خیلی راضی بودم
رضا
رضا
آهن موجود در آب شستشو شاید به پوست و مو و چشم و دندان آسیب برساند
ارسال نظر