آنتی اسکالانت ضرورت تصفیه آب صنعتی

آنتی اسکالانت ضرورت تصفیه آب صنعتی

روش تصفیه آب اسمز معکوس قدرتمندترین و پر هزینه ترین روش های تصفیه آب صنعتی است، بنابراین تعمیر و نگهداری از دستگاه نیازمند دقت و توجه بسزایی می باشد. یکی از روش های نگهداری از دستگاه استفاده مدوام از آنتی اسکالانت و تزریق آن در سیستم  RO است.
آنتی اسکالانت ها به طور کلی مواد شیمیایی ضد رسوبی هستند که به منظور جلوگیری از گرفتگی فیلترهای ممبران در سیستم تصفیه آب صنعتی استفاده می شوند. استفاده پیوسته از این ضد رسوب موجب طول عمر بیشتر دستگاه و کاهش هزینه های نگهداری آن خواهد شد. کاربرد این ماده در سیستم اسمز معکوس نیازمند دقت و توجه بسیاری است، زیرا چنانچه آنتی اسکالانت به مقادیری بیشتر یا کمتر از دوز مناسب یا از نوع نامرغوب در دستگاه تزریق شود، نه تنها سبب رفع فولینگ ممبران نخواهد شد، بلکه مشکلاتی را نیز در سیستم در پی خواهد داشت. 
مجموعه آبین تامین کننده مهم دستگاه های تصفیه آب صنعتی با کیفیت و تجهیزات وابسته به آن است که خیال مصرف کنندگان را از انتخاب خود راحت نموده است. در این مقاله قصد داریم با نحوه استفاده و نگهداری از واحد تزریق آنتی اسکالانت در سیستم اسمز معکوس آشنا شویم.


نگهداری از آنتی اسکالانت


آنتی اسکالانت ها مواد سمی و خطرناکی هستند که در استفاده و نگهداری از آنها باید به نکات مهمی توجه شود:


1-    محل نگهداری از آنتی اسکالانت ها باید مکانی تاریک و خشک و در دمای متعادل باشد.
2-    جهت نگهداری از این ضد رسوب از ظروف در بسته و ترجیحاً از جنس پلاستیک یا پلی اتیلن استفاده کنید.
3-    از قرار دادن آنتی اسکالانت های اسیدی در مجاورت مواد قلیایی و بلعکس خودداری کنید، زیرا باعث انجام واکنش و از بین رفتن خاصیت موثر آن  خواهد شد.
4-    و ضد رسوب های قلیایی در کنار مواد اسیدی خودداری کنید، زیرا باعث انجام واکنش و از بین رفتن خاصیت آنتی اسکالانت می گردد.
5-    اگر واحد تزریق آنتی اسکالانت دچار نشت شود، محل نشت را با خاک یا ماسه پر کرده و مواد نشت یافته را با آهک یا ترکیبات مناسب خنثی کنید.


نکات ایمنی استفاده از آنتی اسکالانت


آنتی اسکالانت ها مواد شیمیایی اسیدی یا قلیایی بسیار خطرناکی هستند که در صورت تماس با بدن ممکن است موجب آسیب جدی به شخص گردد. بنابراین در هنگام کار با آنتی اسکالانت ها حتماً از دستکش و عینک مخصوص مواد شیمیایی، ماسک ضد اسید با فیلتر مناسب، لباس کار و چکمه های ضد اسید استفاده کنید و در صورت بروز مشکل رعایت کمک های اولیه زیر می تواند آسیب جدی به فرد را کاهش دهد:


•    تماس آنتی اسکالانت با پوست موجب حساسیت و التهاب پوست می گردد. در صورت بروز این مشکل فوراً پوست را با آب فراوان به مدت 15 دقیقه شستشو دهید. 
•    استنشاق آنتی اسکالانت موجب آسیب به سیستم ریوی فرد می شود. اگر فرد با این خطر مواجه گردد، آن را به هوای آزاد منتقل کرده و در صورت لزوم از دستگاه تنفس اکسیژن استفاده کنید.
•    تماس یا مجاورت آنتی اسکالانت با چشم موجب سوختگی چشم می شود. در صورت بروز این مشکل فوراً چشم را به مدت 15 دقیقه و با آب فراوان شستشوی دهید.
•    بلعیده شدن آنتی اسکالانت موجب سوزش معده و آسیب به سیستم گوارش می گردد، بنابراین در صورت بروز این خطر خونسردی خود را حفظ نمایید، به فرد مقداری مایعات خورانده و او را به مرکز اورژانس برسانید.

نکات ایمنی استفاده از آنتی اسکالانت

واحد تزریق آنتی اسکالانت 


آنتی اسکالانت ها براساس میزان ممانعت از تشکیل رسوبات معدنی با شاخصی به نام اندیس لانژیلر (LSI) طبقه بندی می شوند. شاخص لانژیلر یا لانژلیه میزان تمایل به رسوب گذاری و خوردگی در یک سیستم نشان می دهد و به پارامترهایی مانند دما، سختی، PH بستگی دارد. برای مثال LSI برابر صفر بیانگر حالت تعادل و عدم تمایل به تشکیل رسوب و خوردگی می باشد. باید توجه نمود که این شاخص تنها در دماهای کمتر از 80 درجه و در حالت هایی که جریان آب در سیستم آرام است کاربرد دارد، بنابراین در سیستم هایی مانند دیگ های بخار یا بویلرها قابل استفاده نمی باشد. 


محدوده مطلوب شاخص لانژیلر برای آنتی اسکالانت بین 1 و 2 است. چنانچه شاخص این ضد رسوب شاخص بالاتر از 2 باشد، جهت کاهش اندیس لانژیلر از این آنتی اسکالانت به همراه اسید استفاده می شود. اسیدهایی که معمولاً بدین منظور بکار می روند اسید کلریدریک و اسید سولفوریک هستند. تزریق مقدار بیشتر از اسید سولفوریک ممکن است سبب فولینگ فیلتر ممبران شود، بنابراین اسید کلریدریک معمولاً کاربرد بیشتری دارد. جهت تزریق مداوم ضد رسوب از واحد تزریق آنتی اسکالانت در سیستم تصفیه آب RO استفاده می گردد. باید توجه شود که در صورت خاموش نمودن دستگاه، حتماً واحد تزریق آنتی اسکالانت را نیز متوقف کنید. واحد تزریق آنتی اسکالانت در سیستم از یک میکسر، دوزینگ پمپ و یک مخزن برای نگهداری محلول آنتی اسکالانت تشکیل شده است.


مناسب ترین مکان برای قرار گیری واحد تزریق آنتی اسکالانت در دستگاه بعد از فیلترهای شنی و کربنی و پیش از فیلترهای میکرونی یا کارتریج می باشد، بنابراین باعث رسوب گذاری کمتر بر روی فیلترهای ممبران و کارتریج و درنتیجه عمر طولانی تر آنها خواهد شد. 


میزان تزریق آنتی اسکالانت در سیستم اسمز معکوس


آنتی اسکالانت باید به طور پیوسته با آب خوراک دستگاه تصفیه آب صنعتی مخلوط شده و در سیستم اسمز معکوس تزریق گردد. میزان تزریق آنتی اسکالانت به عواملی مانند آنالیز دقیق آب خوراک، میزان دبی آب، PH، ریکاوری سیستم، منبع آب، درجه تزریق پمپ، غلظت محلول بکار رفته، نوع و آرایش فیلترهای ممبران بستگی دارد. میزان تزریق این ضد رسوب در سیستم معمولاً 1 تا 6 میلی گرم بر لیتر (ppm) می باشد، اگر مقدار تزریق کمتر یا بیشتر از این میزان باشد ممکن است منجر به گرفتگی فیلتر ممبران شود. 
تزریق آنتی اسکالانت معمولاً پس از تزریق ماده سولفیت سدیم صورت می گیرد تا پیش از ورود آنتی اسکالانت به سیستم کلر موجود در آب حذف شود. به منظور محاسبه میزان تزریق آنتی اسکالانت در سیستم اسمز معکوس صنعتی توسط رابطه زیر استفاده می گردد:

مقدار آنتی اسکالانت مصرفی در ۲۴ ساعت (gr) = (۱-۶ppm) دوز مصرفی پیشنهادی × حجم آب ورودی به سیستم در (m3) مدت 24 ساعت
آنتی اسکالانت ها معمولاً  در بازار به صورت گالن های پلاستیکی 20 تا 200 لیتری (25 تا 250 کیلوگرمی) به مصرف کننده عرضه می شوند.


نصب دوزینگ پمپ در سیستم  RO


به منظور رفع فولینگ و گرفتگی فیلترهای ممبران RO، آنتی اسکالانت را با فشار مناسبی در سیستم تزریق می کنند، زیرا عدم اعمال فشار در واحد تزریق باعث ته نشین شدن ذرات ضد رسوب و گرفتگی ممبران خواهد شد. این فشار مورد نیاز در سیستم توسط پمپ ویژه ای تامین می گردد. به پمپ مورد استفاده در واحد تزریق آنتی اسکالانت، دوزینگ پمپ یا Dosing pump می گویند.


سوپاپ دوزینگ پمپ معمولاً به صورت یکطرفه طراحی می شود تا فشار آب درون لوله ها به پمپ آسیب وارد نکند. در راه اندازی واحد تزریق آنتی اسکالانت باید توجه شود که فشار کاری پمپ دوزینگ حتماً 3 الی 4 بار (Bar) بیشتر از فشار بوستر پمپ باشد تا پمپ دوزینگ جهت تزریق آنتی اسکالانت از قدرت کافی برخوردار شود.
به منظور نصب دوزینگ پمپ جهت تزریق ضد رسوب، ابتدا دو مخزن 40 و 25 لیتری تهیه نموده و آنها را از آب تصفیه شده پر کنید، به ازای هر 40 لیتر آب تصفیه شده، 300 الی 40 میلی لیتر آنتی اسکالانت به مخزن ها اضافه نمایید، سپس محلول حاصله از طریق شیلنگ مکش آنتی اسکالانت و تنظیم درجه آن (به مدت 24 ساعت) به سیستم تزریق می شود. در نصب دوزینگ پمپ در واحد تزریق رعایت نکات زیر ضروری است:


•    اطمینان حاصل کنید که از دوزینگ پمپ هیچ ماده ای نشت نمی کند.
•    اگر از عدم وجود نشت در واحد تزریق ضد رسوب اطمینان ندارید، پمپ را فوراً خاموش کنید.
•    برای خاموش نمودن دوزینگ پمپ کابل آن را از برق جدا کنید.
•    اگر از مواد خورنده استفاده می کنید، از مقاومت اجزای پمپ در برابر خوردگی مطمین شوید.
•    تنظیم پمپ برای مقدار مایع متفاوت باید توسط کارخانه انجام شود.
•    جهت اطمینان از هوابندی اتصالات، حتما از رابط ها و لوله ها با سایز مناسب استفاده کنید.
جهت تولید دوزینگ پمپ معمولاً از استانداردهایی مانند ASME و API استفاده می شود که بیانگر رعایت برخی نکات فنی مورد نیاز در ساخت دستگاه می باشد. 
فروشگاه تصفیه آب آبین تامین کننده انواع آنتی اسکالانت های مرغوب و با کیفیت از برندهای معتبر می باشد. اگر برای تهیه و انتخاب آنتی اسکالانت مناسب برای دستگاه تصفیه آب خود نیازمند مشاوره هستید می توانید با تماس تلفنی با کارشناسان آبین از مشاوره رایگان مجموعه برخوردار شوید.

منبع: https://abin.ir/
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
راضیه کوه پیمانی
نویسنده یا مترجم: راضیه کوه پیمانی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر