تصفیه آب دبل Double RO) RO) و تولید آب خالص

تصفیه آب دبل Double RO) RO) و تولید آب خالص


تصفیه آب به روش اسمز معکوس دبل RO، برای نمک زدایی و تولید اب خالص با TDS نزدیک به صفر که در صنایع حساس از آن استفاده می شود، کاربرد دارد. سیستم اسمز معکوس (RO) به سیستمی گفته می شود، که با استفاده از فیلتری به نام ممبران، با دقت 0.0001 میکرون بیش از 90% از آلودگی و املاح آب را حذف می کند. در بیش تر موارد، برای تولید آب آشامیدنی و یا آبی که در صنایع مختلف کاربرد دارد، از تصفیه آب صنعتی با یک مرحله RO استفاده می شود.
اما در شرایطی که TDS آب ورودی به سیستم اسمز معکوس بالاست و یا هدف از تصفیه آب، رسیدن به آبی با کیفیت  نزدیک 100% خالص باشد؛ نیاز به استفاده از دو مرحله (pass) اسمز معکوس می باشد، که به آن دبل Double RO) RO) گفته می شود.

 
هدف استفاده از دستگاه های تصفیه آب Double RO


دستگاه های تصفیه آب دبل RO، برای کاهش قابل توجه هدایت الکتریکی (EC) و نزدیک کردن آن به صفر و رسیدن به آب بدون یون که برای کاربردهایی از قبیل مصارف آزمایشگاهی، صنعتی و دارویی استفاده می شود، مورد استفاده قرار می گیرند. در دستگاه های تصفیه آب دبل RO، از دو مرحله اسمز معکوس استفاده می شود. در مرحله اول 98% از EC آب کاهش می یابد و با استفاده از مرحله دوم نیز نزدیک به 2% باقیمانده حذف می شود.


آبی که از دستگاه تصفیه آب دبل RO به دست می آید، بدون املاح و عاری از هر نوع آلودگی می باشد و به آن آب خالص گفته می شود. نکته مهم این است که، این آب خالص هنوز هم دارای مقدار بسیار کمی ناخالصی می باشد.


دستگاه های تصفیه آب دابل RO، نسبت به دیگر روش های تولید آب خالص، راندمان کاری بالا و مصرف انرژی پایینی دارند، به همین دلیل از مقرون به صرفه ترین سیستم های تصفیه آب صنعتی به شمار می روند. این سیستم ها با توجه به نیاز می توانند در ظرفیت های مختلف طراحی و ساخته شوند. 


در اکثر موارد دیده می شود که به آب تولید شده توسط دستگاه های تصفیه آب دبل RO، آب فوق خالص گفته می شود. در حالی که، آب فوق خالص که برای کاربردهای مختلفی نظیر: نیمه رساناها یا تولید ریز تراشه ها استفاده می شود، با استفاده از سیستم الکترودیونیزاسیون در کنار سیستم های دبل RO امکان پذیر است. روش الکترودیونیزاسیون، به عنوان یک روش مکمل برای سیستم های تصفیه آب دبل RO مورد استفاده قرار می گیرد.


کاربردهای سیستم تصفیه آب دبل RO 


همان طور که گفته شد از سیستم های تصفیه آب دبل RO، به عنوان مهم ترین روش در تولید آب خالص استفاده می شود. از جمله مهم ترین کاربردهای سیستم تصفیه آب Double RO می توان به موارد زیر اشاره کرد: 


1- صنایع رنگ سازی
2- کارخانجات نساجی
3- صنایع پزشکی و دارویی
4- صنایع آرایشی و بهداشتی
5- صنایع الکترونیک
6- تصفیه آب ورودی به بویلرها
8- آزمایشگاه ها

کاربردهای تصفیه آب صنعتی دبل RO


مزایای دستگاه های تصفیه آب دبل RO 


 دستگاه های تصفیه آب دبل RO، مقرون به صرفه ترین روش برای تولید آب نزدیک به 100% خالص می باشند. این دستگاه ها از دو مرحله سیستم غشایی به صورت پشت سر هم تشکیل شده اند. آب وارد مرحله اول از سیستم اسمز معکوس شده و املاح آن کاهش می یابد، سپس برای حذف کامل یون های محلول باقی مانده این آب وارد سیستم RO مرحله دوم می شود. خروجی آب دستگاه های تصفیه آب دبل RO، آبی با هدایت الکتریکی بسیار پایین می باشد. از جمله مزیت های دستگاه های تصفیه آب دبل RO نسبت به دیگر روش ها مانند رزین، تقطیر و دیونیزاسیون، می توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    عملکرد آسان و کنترل اتوماتیک
•    عدم نیاز به اپراتور و کاهش هزینه های نیروی انسانی
•    عدم نیاز به مواد شیمیایی مانند رزین ها در بیش تر موارد و کاهش قابل توجه هزینه ها
•    تولید آب نزدیک به 100% خالص برای کاربردهای متنوع
•    مقرون به صرفه از لحاظ اقتصادی
•    بازدهی بالا
•    هزینه های پایین نگهداری


سیستم تصفیه آب دبل RO چگونه کار می کند؟


یک سیستم تصفیه آب دبل RO از دو مرحله سیستم RO تشکیل شده است، که سیستم RO مرحله اول، ظرفیت حجم بیش تری از جریان آب را نسبت به سیستم اسمز معکوس مرحله دوم دارد. هم چنین در مرحله اول نیاز به فشار و انرژی بیش تری نسبت به مرحله دوم می باشد. در بین این دو مرحله، باید یک تانک وجود داشته باشد که آب تصفیه شده مرحله اول در آن ذخیره شود و به عنوان آب خوراک برای سیستم اسمز معکوس مرحله دوم جهت خالص سازی کامل آب مورد استفاده قرار گیرد.
در صورتی که در آب ورودی به سیستم تصفیه آب دبل RO، آلاینده های خاصی مانند آهن، کلر و سیلیس وجود داشته باشد، نیاز به استفاده از پیش تصفیه مناسب قبل از ورود آب به سیستم است.


تولید آب فوق خالص با تصفیه آب دبل RO 


آب فوق خالص یا آب دمین (Demineralized water) آبی بدون املاح است که TDS آن صفر می باشد. برای تولید آب فوق خالص می توان از دو روش زیر استفاده کرد:


1- دستگاه های تصفیه آب دبل RO به اضافه ستون های رزینی: در این روش، ابتدا آب وارد دستگاه تصفیه آب دبل RO می شود و آبی با خلوص نزدیک 100% حاصل می شود. بعد از آن با استفاده از ستون های رزینی، املاح باقیمانده آن یونیزه شده و حذف می شوند. در این روش معمولا از رزین های میکس بد (مانند رزین MB400 پرولایت) که ترکیبی از رزین کاتیونی و آنیونی می باشد استفاده می شود، که قادر به حذف کلیه کاتیون ها و آنیون های موجود در آب است.


2- دستگاه های تصفیه آب دبل RO به اضافه روش الکترو دیونیزاسیون: در روش Double Ro، از دو مرحله اسمز معکوس استفاده می شود. آب خوراک وارد مرحله اولین سیستم اسمز معکوس شده و TDS آن تا حد زیادی کاهش می یابد. سپس در مرحله دوم اسمز معکوس نیز املاح باقیمانده از آب حذف شده و آبی خالص (نزدیک به 100%) تولید می شود. سپس برای تولید آب فوق خالص، از روش الکترو دیونیزاسیون برای تولید آبی 100% خالص استفاده می شود.


مقایسه روش های مختلف تولید آب با خلوص بالا


برای تولید آب با خلوص بالا یکی از روش های معمول، استفاده از ستون های رزینی می باشد. استفاده از ستون های رزینی در کنار اهمیتی که در کاهش سختی و خالص سازی آب دارند، دارای معایبی نیز می باشند. از جمله معایب رزین می توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    نیاز به اپراتور و نیروی انسانی
•    نیاز به احیا و بازیابی رزین 
•    نیاز به استفاده از سیستم های رزرو و افزایش هزینه ها


اما استفاده از ستون های رزینی در کنار سیستم های تصفیه آب دبل RO، برای تولید آب فوق خالص عاری از هر نوع آلاینده برای کاربردهای حساس، الزامی می باشد.
روش دیگر برای خالص سازی نیز استفاده از روش الکترو دیونیزاسیون می باشد، که این روش نیز معمولا در کنار سیستم های تصفیه آب دبل RO و به عنوان یک روش مکمل برای تولید آب فوق خالص مورد استفاده قرار می گیرد. عیب مهم روش الکترو دیونیزاسیون نیز هزینه بالا آن می باشد. علاوه بر این روش الکترو دیونیزاسیون برای آب هایی با TDS بالا قابل استفاده نمی باشد.


یکی دیگر از روش های نمک زدایی و خالص سازی آب، روش تقطیر می باشد، که این روش نیز نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی دارد. روش تقطیر، هم نیاز به زمان زیادی داشته و هم دارای هزینه های اقتصادی بالایی می باشد.


اما روش تصفیه آب اسمز معکوس و به شکل خاص تر آن دبل RO دارای مزایای زیادی می باشد، که باعث شده است برای تولید آب خالص و فوق خالص امروزه بیش تر مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از سیستم های تصفیه آب دبل RO، نسبت به دیگر روش های خالص سازی آب دارای مزیت های منحصر به فرد زیر می باشد:


•    بدون نیاز به اپراتور با هوشمند سازی سیستم
•    نیاز به فضای کمتر
•    عملکرد آسان با قابلیت کنترل اتوماتیک 
•    مقرون به صرفه از لحاظ اقتصادی
•    نیاز کمتر به استفاده از مواد شیمیایی مانند رزین و کاهش هزینه های آن
•    بازدهی بالا 

وب سایت آبین با سابقه طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی با کاربردهای مختلف، آماده ارائه مشاوره در زمینه انتخاب و خرید سیستم های تصفیه آب صنعتی می باشد.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر