خطرناک ترین آلاینده های آب شرب شهری

خطرناک ترین آلاینده های آب شرب شهری

نوشیدن آب آشامیدنی سالم، یکی از مهم ترین مواردی است که توجه به آن در سبک زندگی سالم اهمیت زیادی دارد. امروزه به دلیل توسعه صنایع و استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی، آلاینده های بسیار خطرناکی از طریق خاک، به محیط زیست و آب وارد شده اند. وجود این آلاینده ها در آب می تواند باعث بروز بیماری هایی شود که در مواردی درمان آنها تا حد زیادی زمان بر است. این موضوع موجب شده تا دسترسی همه افراد به منابع آب آشامیدنی سالم تا حد زیادی حائز اهمیت باشد. 

در ادامه به بررسی انواع آلاینده های آب شرب شهری را که می توانند مشکلات زیادی را برای سلامتی به دنبال داشته باشند می پردازیم.  

فروشگاه آنلاین آبین با داشتن سال ها تجربه در زمینه طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی، امکان دریافت مشاوره رایگان را هم برای خرید کالا در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان از طریق مراجعه به وب سایت www.abin.ir با ما در ارتباط باشید. 


برخی از آلاینده های آب آشامیدنی


موارد زیر برخی از مهم ترین آلاینده های آب شرب شهری هستند:


1- مواد آلی در آب شرب شهری


ترکیبات آلی بخش وسیعی از آلاینده های موجود در فاضلاب شهری و صنعتی را تشکیل می دهند. باکتری های موجود در فاضلاب از اکسیژن موجود در آب تغذیه کرده و آلاینده های آلی را تولید می کنند. این موضوع به شدت اکسیژن محلول در آب را کاهش داده و سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار می دهد.  

بخش دیگری از این آلاینده های آلی در آب، ناشی از ورود مواد نفتی و ترکیبات آلی سنتزی به آب هستند. آلاینده های نفتی نه تنها موجب آلودگی های منطقه ای می شوند، بلکه در سطح وسیعی منابع آبی را آلوده می کنند. 


2- عوامل میکروبی، از خطرناک ترین آلاینده های آب 


آلاینده های میکروبی، یکی از مهم ترین عواملی هستند که باعث شیوع بیماری و مرگ و میر ناشی از نوشیدن آب می شوند. این موضوع باعث شده تا بررسی سطح کیفی آب از این نظر تا حد زیادی حائز اهمیت باشد. این نوع آلاینده ها از طریق فاضلاب به آب های زیر زمینی نفوذ می کنند، که سطح کیفی آب را هم به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. 

وجود این آلاینده ها در آب آشامیدنی بسیار خطرناک است و می تواند سبب بروز بیماری های روده ای مانند وبا و اسهال در انسان شود. متاسفانه در بسیاری از نقاط جهان، افراد زیادی هستند که از آب آشامیدنی آلوده به عوامل میکروبی استفاده می کنند. یکی از روش های حذف آلاینده های میکروبی در آب استفاده از فیلترهای اشعه فرابنفش است که توانایی بسیار مطلوبی برای از بین بردن این نوع آلاینده ها دارند. 


3- نیترات در آب آشامیدنی شهری


نیترات به دلیل مصرف بی رویه کودهای شیمیایی از طریق خاک به منابع آب های زیر زمینی وارد می شود. نیترات یکی از عواملی است که می تواند باعث ابتلا به سرطان شود. طبق گفته کارشناسان میزان غلظت مجاز نیترات در آب به اندازه حداکثر 50 میلی گرم بر لیتر است. با توجه به این موضوع می توان دریافت که در بسیاری از نقاط کشور، سطح کیفی آب از نظر غلظت نیترات موجود در آن مطلوب نیست. برخی از بیماری هایی که در اثر نوشیدن آب با سطح بالای نیترات ممکن است بروز کند شامل سندرم کودک آبی، سرطان معده، ام اس، اختلالات تیروئیدی و... می شوند. 

برخی از روش های موثر برای حذف نیترات آب شامل تصفیه آب با روش اسمز معکوس، تبادل یونی، الکترودیالیز و... می شوند. 


4- تاثیر نامطلوب آرسنیک در آب آشامیدنی


بسیاری از چاه ها و آب های زمینی به آرسنیک آلوده هستند و این آلاینده برای سلامتی انسان بسیار خطرناک می باشد. آرسنیک در طبیعت به دو صورت ارگانیک و غیر ارگانیک وجود دارد و در صورتی که با عناصری غیر از کربن ترکیب شده باشد، آرسنیک غیرارگانیک نامیده می شود. آرسنیک غیر ارگانیک در گروه مواد سرطان زا قرار دارد و وجود آن در هوا و آب آشامیدنی می تواند سبب ابتلا به سرطان ریه و نیز آثار نامطلوبی بر سلامتی کودکان و بزرگسالان شود.

برخی از روش های حذف آرسنیک از آب شامل اکسیداسیون، انعقاد، تبادل یونی و فرایند تصفیه آب با روش اسمز معکوس می شوند. 


5- فلزات سنگین در آب شرب شهری


نوشیدن آب با میزان بالای فلزات سنگین می تواند تاثیرات مخربی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد. برخی از عوارض ناشی از نوشیدن آب با فلزات سنگین شامل کاهش رشد اندام ها، سرطان، اختلال سیستم عصبی، اختلال در سیستم دفاعی و... می شوند. منشا ورود این آلاینده های خطرناک به آب از فاضلاب های شهری و پساب ها می باشد. سرب، جیوه و کادمیوم از نمونه فلزات سنگین در آب هستند که وجود آنها می تواند مشکلات زیادی را برای سلامت به دنبال داشته باشد.


6- تاثیر فلوراید در آب شرب برای سلامتی


اگر چه فلوراید در مقادیر بسیار پایین برای سلامت دندان ها لازم است، اما در مقادیر بالاتر از حد استاندارد در آب نه تنها برای سلامتی دندان و استخوان ها مفید نمی باشد، بلکه می تواند آسیب زیادی وارد کند. برخی از مهم ترین عوارض نوشیدن آب با میزان بالای فلوراید شامل کاهش ضریب هوشی کودکان، پوسیدگی دندان، تاثیر منفی بر رشد مغز و استخوان ها می شود. 

ضروری است که وجود فلوراید در آب شرب به ویژه در مناطقی که از آب چاه برای مصارف آشامیدنی استفاده می شود تحت کنترل قرار بگیرد.


دستگاه تصفیه آب خانگی، بهترین راه حل برای حذف آلاینده های آب


یکی از بهترین و مطمئن ترین روش هایی که استفاده از آن برای حذف آلاینده های آب شرب کاربرد بالایی دارد، دستگاه های تصفیه آب خانگی RO هستند. در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی، از فیلترهای ممبران استفاده می شود که دقیق ترین عمکلرد را برای حذف آلاینده های آب دارند. آب خروجی از این سیستم ها دارای بالاترین سطح کیفی و مطابق با استانداردهای لازم می باشد. استفاده از دستگاه های تصفیه آب می تواند از ابتلا به بیماری های ناشی از وجود آلاینده هایی که پیش تر بررسی شد جلوگیری کند. 

دستگاه های تصفیه آب خانگی معمولا به صورت شش مرحله ای هستند و با برندهای مختلفی طراحی و تولید می شوند. در صورت تمایل برای خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی، توجه به برخی نکات و پارامترها مثل مشخصات، سطح کیفی قطعات، نوع فیلترها در ساختار سیستم و... اهمیت زیادی دارد. برای خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی می توانید از افراد متخصص و کارشناسان هم مشاوره بگیرید. این موضوع به شما اطمینان می دهد که مناسب ترین دستگاه را با توجه به شرایط مورد نظر انتخاب کرده اید. 

یکی از بهترین روش ها برای حذف آلاینده های میکروبی، فیلترهای اشعه فرابنفش (UV) هستند. این فیلترها را می توان در مرحله آخر فیلتراسیون دستگاه های تصفیه آب خانگی تعبیه کرد. 

برخی از بهترین برندهای دستگاه های تصفیه آب خانگی در بازار ایران شامل دستگاه های تصفیه آب آکوا اسپرینگ (Aqua Spring)، کنت (Kent)، اس اس وی (SSV) و سی سی کا (CCK) می شوند.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر