مهم ترین نکات برای خرید سختی گیرهای رزینی

مهم ترین نکات برای خرید سختی گیرهای رزینی

سختی یکی از مهم ترین پارامترهایی است که سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار می دهد. سختی آب به واسطه عوامل مختلفی در بسیاری از مناطق بسیار بالا و در واقع خارج از استانداردهای لازم است، این موضوع باعث شده تا استفاده از روش های مختلف برای کاهش میزان سختی آب و نزدیک کردن آن به محدوده استاندارد کاربرد بالایی داشته باشد. 

آیا می دانستید بیش از 80 درصد منابع آب در طبیعت دارای سختی بالاتر از حد استاندارد هستند؟ استفاده از آب سخت یکی از مهم ترین عواملی است که باعث وارد شدن خسارات به سیستم های لوله کشی می شود و استفاده از راه حل مناسب برای کاهش میزان سختی آب اهمیت زیادی دارد. 

یکی از پر کاربرد ترین روش های کاهش سختی آب به ویژه در موارد صنعتی، دستگاه های سختی گیر رزینی هستند. استفاده از روش های تعویض یونی برای کاهش املاح آب و در نتیجه کم شدن سختی، بسیار کارامد و بر همین اساس دستگاه های سختی گیر رزینی کاربرد بالایی در صنایع مختلف دارند. کارایی بالا و عملکرد مطلوب سختی گیرهای رزینی باعث شده تا اطلاع از نحوه عملکرد آنها برای بسیاری از افراد جالب باشد و در صورت استفاده از آن نیاز به دانستن اطلاعاتی در این باره داشته باشند، اگر شما هم از این دسته افراد هستید با مطالعه ادامه مطلب با ما همراه باشید. 


عملکرد سختی گیر رزینی


مهم ترین عملکرد و بخش در ساختار دستگاه های سختی گیر رزینی به ماده شیمیایی آن و در واقع رزین بستگی دارد. عملکرد دستگاه های سختی گیر رزینی به این صورت است که بعد از جریان آب سخت در بین رزین ها، یون هایی مثل کلیسم و منیزیم که عامل سختی آب هستند با سدیم جایگزین می شوند. البته خوب است به این نکته هم اشاره شود که رزین ها می توانند انواع مختلفی داشته باشند و مهم ترین عامل تاثیر گذار در نحوه عملکرد سختی گیرهای رزینی به نوع رزین در آنها بستگی دارد. 

برای افزایش راندمان و بهبود عملکرد دستگاه های سختی گیر رزینی می توان از سیلیس هم در بستر مخزن استفاده کرد. در این صورت آب از قسمت بالایی دستگاه سختی گیر به ساختار آن وارد شده و با عبور از رزین ها، املاح آن کاهش پیدا می کند، در نهایت ذرات معلق آب هم با عبور از سیلیس ها حذف می شود.


مزایای استفاده از سختی گیرهای رزینی 


استفاده از سختی گیرهای رزینی برای کاهش سختی آب به عنوان یکی از موثر ترین روش ها برای کاهش سختی آب دارای مزیت هایی است که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم: 


1-    وجود کلسیم و منیزیم در آب یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند به خرابی تاسیسات و سیستم های لوله کشی منجر شود، به همین دلیل استفاده از سختی گیرهای رزینی که می توانند تاثیر مطلوبی را برای کاهش سختی آب داشته باشند از بروز این مشکل جلوگیری می کند. 

2-    همان طور که می دانید سختی بالای آب می تواند از عوامل تاثیر گذار در طعم و مزه آب آشامیدنی باشد، با وجود این تعبیه سختی گیرهای رزینی برای کاهش سختی آب و بهبود طعم و مزه آب می تواند راهکار مناسبی باشد. 

3-    یکی از مهم ترین مشکلاتی که بالا بودن سختی آب در تاسیسات ایجاد می کند، کاهش راندمان و بروز ایرادات فنی در مواردی مثل دیگ های بخار می باشد. در کنار این سختی بالای آب می تواند باعث افزایش دمای کاری دیگ بخار شود، که برای جبران انتقال حرارت نیاز به افزایش مصرف سوخت می باشد. نصب سختی گیرهای رزینی و تاثیر بسیار مطلوبی که برای کاهش سختی آب دارند، یکی از تاثیر گذار ترین مواردی است که می تواند باعث جلوگیری از بروز مشکلات در دیگ های بخار شود.

4-    سختی گیرهای رزینی هزینه کمتری را هم نسبت به سایر روش های کاهش سختی آب دارند، با توجه به این دارای کاربرد گسترده ای برای تعبیه در سیستم های مختلف می باشند.


کاربردهای سختی گیرهای رزینی


عملکرد مطلوب سختی گیرهای رزینی برای کاهش املاح آب باعث شده تا کاربرد بالایی را هم در صنایع مختلف داشته باشد. مهم ترین کاربردهای سختی گیرهای رزینی شامل موارد زیر می شوند: 

•    در مواردی که سختی آب در مصارف خانگی بسیار بالاست، می توان از سختی گیرهای رزینی برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به سیستم های لوله کشی ساختمان استفاده کرد. 
•    دیگ های بخار و مبدل های حرارتی
•    برج های خنک کننده و سیستم های سرمایشی
•    کاهش سختی آب چاه و آب های سطحی
•    صنایع رنگسازی و رنگرزی
•    موتورخانه ها و سیستم های حرارتی ساختمان ها
استفاده از سختی گیرهای رزینی در تمام مواردی که گفته شد، باعث بالا رفتن طول عمر سیستم و بهبود عملکرد و راندمان کلی آن می شود. 


انواع سختی گیرهای رزینی کدام اند؟


انواع دستگاه های سختی گیر بر اساس پارامترهای مختلف، متفاوت هستند و بر همین اساس هم کاربردهای متنوعی را در صنایع مختلف دارند. دانستن عملکرد و ویژگی های انواع سختی گیرهای رزینی به ما در زمینه خرید سختی گیر مناسب با توجه به کاربرد، به میزان قابل توجهی کمک می کند، موارد زیر انواع دستگاه های سختی گیر رزینی بر اساس پارامترهای مختلف هستند: 


انواع دستگاه های سختی گیر رزینی بر اساس جنس بدنه

انواع دستگاه های سختی گیر رزینی بر اساس جنس بدنه می توانند شامل موارد زیر شوند: 

سختی گیر رزینی FRP: جنس بدنه سختی گیرهای FRP از فایبرگلاس روی پلی اتیلن تولید شده و در روند ساخت، کاملا مقاوم سازی می شوند. فشار کاری در سختی گیرهای FRP می تواند به اندازه 6 بار باشد و بر همین اساس هم دارای کاربردهای مشخصی در صنایع مختلف هستند. 

سختی گیر رزینی فلزی: سختی گیرهای رزینی فلزی با فلز گالوانیزه و استیل طراحی و تولید می شوند و سفشار کاری در آنها بین 4 تا 7 بار گزارش شده است. 

***توجه کنید که استفاده از سختی گیرهای فلزی در مواردی که به ظرفیت بسیار بالایی نیاز است، کاربردی تر می باشد. 

انواع دستگاه های سختی گیر رزینی بر اساس عملکرد

انواع سختی گیرهای رزینی بر اساس عملکرد می توانند شامل موارد زیر باشند: 

سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک: ساختار دستگاه های سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک به صورتی است که امکان تنظیم عملکرد و برنامه احیای رزین در آنها وجود دارد. این موضوع باعث شده تا برای استفاده از سختی گیرهای رزینی تمام اتوماتیک نیاز به اپراتور نباشد و کار کردن با آنها بسیار ساده است. عملکرد دستگاه های سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک به صورتی است که از نظر راندمان و هدر رفت آب دارای صرف اقتصادی می باشند. 

سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک: در دستگاه های سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک، امکان برنامه ریزی برای کارکرد و احیای رزین ها وجود ندارد. به همین دلیل اپراتور باید اقدامات لازم را برای احیای رزین ها در محدوده زمانی مشخص شده انجام دهد و تمام مراحل بک واش و احیای رزین ها به صورت دستی است. 


اجزای سختی گیرهای رزینی


به صورت کلی ساختار دستگاه های سختی گیر، می تواند بر اساس نوع طراحی و کاربرد متفاوت باشد، اما معمولا ساختار و اجزای دستگاه های سختی گیر رزینی می تواند شامل موارد زیر باشد: 

1-    مخزن: در ساختار دستگاه های سختی گیر رزینی می توان از مخزن های فلزی یا FRP استفاده کرد، که این موضوع به کاربرد آنها بستگی دارد. مواد شیمیایی مورد نیاز در دستگاه های سختی گیر در مخزن تعبیه می شوند. ظرفیت اصلی دستگاه های سختی گیر رزینی با مخزن مشخص شده و این موضوع تعیین کننده اصلی ظرفیت سختی گیرهای رزینی هستند.

2-    رزین: مهم ترین عامل برای تصفیه آب در سختی گیرهای رزینی، مواد شیمیایی آن یعنی رزین ها می باشد. رزین ها توانایی جایگزین کردن یون هایی را که باعث سختی آب می شوند، با یون هایی مثل سدیم دارند. یکی از مهم ترین مزیت های رزین ها این است که قابل احیا برای استفاده مجدد در سیستم هستند. 

3-    شیر چند راهه: یکی از قطعاتی که در ساختار دستگاه های سختی گیر رزینی استفاده از آنها کاربرد بالایی دارد، شیرهای چند راهه هستند که می توانند به صورت اتوماتیک یا دستی تعبیه شوند. 

4-    مخزن نمک: برای احیای رزین ها در ساختار سختی گیرها از مخزن نمک استفاده می شود، که معمولا از جنس FRP می باشد.

5-    نازل های پخش کننده و جمع کننده آب: استفاده از آنها برای وارد کردن آب سخت و در نهایت خروجی آب کاربرد دارد. 

مواردی که گفته اجزای اصلی دستگاه های سختی گیر رزینی هستند، اما تمام قطعاتی که در ساختار آنها استفاده می شود شامل شیر تخلیه، فشار سنج، شیرهای چند راهه، رزین ها، پخش کننده آب، شیر آب نمک، صفحه آب پخش کن، لوله شستشوی معکوس، پایه ها، مخزن نمک، مخزن های اصلی و دریچه های بازدید می شوند. 

«توجه کنید همان طور که گفته شد دستگاه های سختی گیر می توانند تنوع بسیار بالایی را بر اساس طراحی و ساختار داشته باشند، به همین دلیل توجه به کاربرد و میزان سختی آب و استفاده از دستگاه سختی گیر مناسب بر این اساس توصیه می شود.» 


قیمت و خرید سختی گیرهای رزینی 


قیمت دستگاه های سختی گیر را می توان بر اساس پارامترهای مختلف تعیین کرد که برخی از آنها را در ادامه بررسی می کنیم: 

1-    اولین پارامتر تاثیر گذار در قیمت سختی گیرهای رزینی، ظرفیت آن می باشد، هر چقدر ظرفیت دستگاه بالاتر باشد نیاز بیشتری را به تجهیزات داشته و در نهایت قیمت بالاتری دارد. برای کاهش املاح با ظرفیت بسیار بالا، از دستگاه های سختی گیر رزینی فلزی استفاده می شود که دارای قیمت بالاتری هم می باشند.

2-    جنس و سطح کیفی قطعات: در کنار مخزن جنس سایر قطعاتی هم که در ساختار دستگاه های سختی گیر رزینی استفاده می شود، متفاوت است و این موضوع می تواند در تعیین قیمت آنها تاثیر گذار باشد. جنس مخازن در سختی گیرهای رزینی می تواند به صورت فلزی یا FRP باشد، که قیمت متفاوتی هم دارند. 

3-    نحوه عملکرد: همان طور که مشاهده کردید دستگاه های سختی گیر رزینی می توانند به صورت اتوماتیک یا دستی باشند، دستگاه های سختی گیر رزینی اتوماتیک قیمت بالاتری داشته و با این حال با توجه به راندمان و عملکرد دارای صرفه اقتصادی می باشند. 

4-    سطح کیفی رزین: سطح کیفی رزین ها در عملکرد دستگاه های سختی گیر به میزان قابل توجهی تاثیر گذار می باشد و در این زمینه استفاده از رزین هایی با برند معتبر و سطح کیفی بالا توصیه می شود.

خرید دستگاه های سختی گیر رزینی از فروشگاه معتبر، ضمن تضمین سطح کیفی این اطمینان را به شما می دهد که سیستم ارائه دهنده آنها با کمترین قیمت می باشند. 


بررسی ساختار سختی گیر آب آشامیدنی 


تفاوت سختی گیرهای رزینی برای آب آشامیدنی با سایر سختی گیرها در نوع رزین استفاده شده در ساختار آن می باشد. سختی بالای آب یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند باعث بروز مشکلاتی در سلامت پوست شود، به همین دلیل در مواردی که سختی آب بسیار بالاست استفاده از سختی گیرهای رزینی برای آب آشامیدنی و کاهش سختی آب با استفاده از سختی گیرهای رزینی توصیه می شود. 

در این زمینه خوب است توجه کنید که در پیش تصفیه ورودی ساختمان می توان از سختی گیرهای رزینی برای کاهش سختی آب استفاده کرد. استفاده از سختی گیرهای رزینی برای کاهش سختی آب در پیش تصفیه ورودی ساختمان می تواند روش مناسب و به نسبت کم هزینه ای برای رهایی از مشکلاتی که سختی بالای آب آشامیدنی می تواند ایجاد کند باشد. 

برای تعبیه سختی گیرهای رزینی در پیش تصفیه ورودی ساختمان، بهتر است به استفاده از کمک افراد متخصص در این زمینه به صورت ویژه ای توجه کنید. 

استفاده از سختی گیرهای رزینی در پیش تصفیه ورودی ساختمان می تواند مزیت هایی را مثل کاهش مصرف انرژی، عدم بروز مشکل در سیستم های لوله کشی و... به دنبال داشته باشد. 

یکی از مهم ترین نکات برای خرید دستگاه های سختی گیر، استفاده از کمک افراد متخصص و دریافت مشاوره در این زمینه می باشد. سایت تصفیه آب آبین با سال ها تجربه در زمینه فروش محصولات و تجهیزات تصفیه آب، امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است، در صورت تمایل برای دریافت مشاوره با مراجعه به abin.ir با کارشناسان مجموعه ما از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر