عملکرد دستگاه ازن ژنراتور و اجزای اصلی آن

عملکرد دستگاه ازن ژنراتور و اجزای اصلی آن


گاز ازن خاصیت اکسیداسیون و ضدعفونی کنندگی بسیار بالایی دارد و می تواند عوامل میکروبی و ترکیبات آلی که موجب تولید رنگ، بو و طعم نامطبوعی می شوند، را به طور کامل از بین ببرد. به دلیل این ویژگی منحصر به فرد گاز ازن، در سال 1906 میلادی، دستگاه هایی موسوم ازن ژنراتور یا ازن ساز تولید شدند و امروزه از این دستگاه ها در بسیاری مصارف صنعتی و نیز جهت تصفیه و گندازدایی آب استفاده می گردد. در این مقاله قصد داریم که با کارکرد دستگاه ازن ژنراتور و قطعات مهمی که در این دستگاه وجود دارند، آشنا شویم.

 

اجزای اصلی دستگاه ازن ژنراتور

 

دستگاه ازن ژنراتور می تواند با تبدیل اکسیژن دو اتمی به مولکول های سه اتمی ازن، اکسید کننده قویی جهت تصفیه و گندزایی در مصارف مختلف تولید کند و از گاز ازنی که به این روش تولید می شود میتوان به منظور ضدعفونی کردن آب، هوا و سطوح و هر آنچه در محیط وجود داشته باشد، استفاده نمود. دستگاه های ازن ژنراتورها به طور کلی دارای دو نوع خانگی و صنعتی می باشند و ساختمان اصلی این دستگاه، از دو بخش مهم Drive و Tube ساخته شده است. عملکرد این دو بخش دستگاه ازن ژنراتور به صورت زیر می باشد:


•    بخش درایو (Drive): این بخش نقش اصلی ایجاد جریان الکتریکی با ولتاژ بسیار بالا مورد نیاز بخش Tube در دستگاه ازن ژنراتور را بر عهده دارد. بخش درایو از قسمت های اصلی یکسوساز، منبع تغذیه جریان AC یا DC، بخش Boost transforme و بخش اینورتر (inverter) تشکیل شده است. این منبع تغذیه می تواند برق متناسب شهری را به برق مستقیم مورد نیاز در دستگاه تبدیل کرده، سپس در بخش inverter مجدداً جریان برق مستقیم به جریان متناوب تبدیل می گردد. معمولا در بخش اینورتر فرکانس خروجی را بیشتر از 20 کیلوهرتز در نظر می گیرند. در قسمت پایانی بخش درایو در دستگاه ازن ژنراتور یک یکسوکننده و فیلتر وجود دارد که می تواند ولتاژ مستقیم خروجی از این بخش را در محدوده مشخصی تنظیم کند.

•    بخش Tube: این بخش در دستگاه ازن ژنراتور ماده پلاسمای لازم جهت تولید گاز ازن و تجزیه گاز اکسیژن هوا را تولید می کند. جهت تولید اکسیژن مورد نیاز در دستگاه ازن ژنراتور از دستگاه اکسیژن ساز استفاده می گردد و این اکسیژن پس از تولید وارد بخش Tube خواهد شد.

 

مکانیزم تولید ازن در دستگاه ازن ژنراتور


دستگاه ازن ساز با استفاده از روش تخلیه الکتریکی یا اشعه ماورا بنفش ازن تولید می کند. در این قسمت به بررسی این دو روش می پردازیم: 


تولید ازن با استفاده از اشعه ماورا بنفش 


در این روش برای تولید ازن از اشعه ماورا بنفش با طول موج 185 نانومتر استفاده می شود. این اشعه می تواند پیوند مولکولی آب را بشکند، به این صورت گاز ازن را ایجاد می کند. اشعه فرابنفش با استفاده از لامپ UV ایجاد می شود. این لامپ درون محفظه ای استیل یا آلومینیومی قرار می گیرد. این مدل دستگاه ارزان تر از مدل تخلیه الکتریکی می باشند، ولی میزان گاز ازن کمتری تولید می کنند و همچنین ازن تولید شده خلوص پایین تری دارد. برای روشن کردن لامپ UV در این دستگاه ازن ساز به ترانسفورماتور نیاز می باشد و برای مکس و تزریق هوا به داخل دستگاه از انژکتور استفاده می شود. 


تولید ازن با روش تخلیه الکتریکی 

 

در دستگاه ازن ژنراتور با نزدیک شدن دو صفحه رسانا، ولتاژ بسیار زیادی تولید می شود. با اعمال فشار بالا در دستگاه، هوایی که در میان این دو صفحه وجود دارد، یونیزه شده و پدیده ای موسوم به کرونا ایجاد می گردد. این پدیده در دستگاه ازن ژنراتور به شکل هاله هایی که عمدتاً در اطراف سیم های فشار قوی می باشد دیده می شود. با قرار گیری ماده دی الکتریک مناسبی میان صفحات رسانا، فرایند تخلیه الکتریکی با ایجاد میدان بزرگی همراه خواهد بود.

محیط پلاسمایی که در اثر یونیزه شدن هوا در فضای میان دو صفحه ایجاد می شود، سبب تبدیل اکسیژن به گاز ازن خواهد شد. همان طور که می دانیم، گاز اکسیژن حدود 20 درصد از هوا را تشکیل می دهد و استفاده از آن جهت تولید ازن چندان مناسب نمی باشد. اگر اکسیژن استفاده شده در این فرایند که وارد بخش Tube می شود، دارای خلوص بالایی باشد، بازده دستگاه ازن ژنراتور افزایش خواهد یافت. به این خاطر از دستگاه اکسیژن ساز به منظور تولید اکسیژن مورد نیاز استفاده می گردد و اکسیژن پس از تولید وارد دستگاه ازن ژنراتور می شود.

 

مقایسه روش تخلیه الکتریکی با اشعه ماورا بنفش 


در روش اشعه ماورا بنفش حداکثر میزان ازن تولیدی با یک لامپ UV دو گرم در ساعت است، ولی برای تصفیه آب صنعتی، استخرها، پساب و چاه ها به میزان بیشتری ازن نیاز می باشد. همچنین غلظت ازن تولیدی در این روش تنها 0.2 درصد است، در حالی که در روش تخلیه الکتریکی غلظت ازن تولید ده برابر و در حدود 2 درصد می باشد. به این صورت در روش اشعه فرابنفش برای از بین بردن بو نامطبوع آب به حجم بیشتری از هوا نیاز می باشد. به این صورت هوا محلول در آب افزایش پیدا می کند. هوازدایی آب در برخی موارد مشکلاتی به وجود می آورد.مصرف برق روش اشعه فرابنفش به نسبت روش تخلیه الکتریکی برای تولید یک حجم مشخص ازن بیشتر می باشد. بعد از تقریبا یک سال استفاده از لامپ UV، شیشه کوارتز آن کدر می شود و باید برای عملکرد بهتر تعویض شود. 
 

مزیت های دستگاه ازن ژنراتور 

 

در این قسمت به بررسی مزیت های دستگاه ازن ژنراتور به نسبت دیگر روش های ضد عفونی آب مانند کلر می پردازیم: 

 

•    استفاده از ازن نسبت به دیگر ضدعفونی کننده ها نظیر کلر مقرون به صرفه تر و مناسب تر می باشد. 
•    ازن تا 50 برابر قدرت اکسیدکنندگی بیشتری نسبت به کلر دارد. 
•    ازن بر روی میکروارگانیسم ها تاثیر گذاری بیشتری دارد. ازن 300 برابر سریع تر از کلر و ویروس ها را 6000 بار سریع تر از کلر از بین می برد. 
•    ازن در غلظت کم نیز قدرت ضدعفونی کنندگی بالایی دارد. 
•    برای ضدعفونی کردن آب ازن تنها به 10 الی 30 دقیقه زمان نیاز دارد. 
•    از ازن برای اکسید کردن مواد معدنی مثل آهن، منگنز، سیانید، سولفید و نیتریت ها می توان استفاه کرد و می تواند جامدات محول در آب را منعقد کند.
•    تبدیل اکسیژن به ازن هیچ گونه محصول جانبی تولید نمی کند. 
•    ازن سریع تجزیه می شود، به همین دلیل در آب هیچ ماده اضافه باقی نمی ماند. 
•    مواد شیمیایی مثل کلر و جوش موجب خوردگی و زنگ زدن تجهیزات و منابع می شوند، در حالی که ازن خوردگی ایجاد نمی کند. 
•    پاتوژن هایی که در برابر کلر مقاوم می باشند، توسط ازن از بین می روند. 
•    با استفاده از دستگاه ازن ژنراتور بیماری های نظیر حصبه، وبا، هپاتیت، بیماری های پوستی و قارچی منتقل نمی شوند. 
•    کلر موجود در آب برای پوست و مو مضر می باشد، در حالی که ازن برای پوست و مو مشکلی ایجاد نمی کند. 
•    دستگاه ازن ژنراتور پساب های زیان بیار تولید نمی کند، به همین دلیل با محیط زیست سازگار می باشد. 
•    اضافه کردن ازن به آب، PH آب را تغییر نمی دهد. 
•    دستگاه ازن ژنراتور اکسیژن آب را افزایش داده و بو، رنگ و طعم نامطبوع آب را حذف می کند. 

 

فروشگاه تجهیزات تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه ازن ژنراتور مرغوب به سراسر کشور است که با بهترین مواد اولیه و پیشرفته ترین تجهیزات صنعتی تولید شده اند. اگر قصد خرید دستگاه ازن ژنراتور را دارید، برای سهولت در انتخاب خود با کارشناسان فروش آبین تماس بگیرید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر