فیلتر سختی گیر و تفاوت آن با فیلترهای تصفیه آب

فیلتر سختی گیر و تفاوت آن با فیلترهای تصفیه آب

 

اگر با فرایند تصفیه و فیلتراسیون آب آشنایی داشته باشید، شاید تاکنون نام فیلتر سختی گیر آب را شنیده اید. این فیلتر در حقیقت نوعی فیلتر تصفیه آب است که همان طور که از نام آن برداشت می شود، کاربرد ویژه ای جهت سختی گیری از آب دارد. در این مقاله قصد داریم که با فیلترهای سختی گیر آب و تفاوت آن ها با دیگر فیلترهای تصفیه آب آشنا شویم.

 

مهم ترین تفاوت های فیلتر تصفیه آب و سختی گیر آب 

 

شاید تاکنون به این سوال برخورده باشید که تفاوت فیلتر تصفیه آب و فیلتر سختی گیر آب در چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که همان طور که می دانید، فیلترهای تصفیه آب دارای انواع مختلفی هستند و بسته به مواد سازنده و عملکرد ویژه خود در فرایند تصفیه آب می توانند برخی از ناخالصی ها و آلاینده های موجود در آب را حذف کنند. از جمله این فیلترها می توان به فیلتر ممبران اسمز معکوس، انواع فیلتر کربن اکتیو و الیافی اشاره کرد. پس از مدتی استفاده از این فیلترها در دستگاه تصفیه آب، سطح فیلتر توسط مواد آلاینده اشباع شده و لازم است که فیلتر تصفیه آب تعویض گردد.

برخی از فیلترهای تصفیه نظیر فیلتر ممبران قادر به حذف املاح موجود در آب و کاهش TDS می باشند، اما از فیلترهای سختی گیر آب تنها جهت کاهش عوامل ایجاد کننده سختی آب به ویژه یون های کلسیم و منیزیم در آب استفاده می شود و قادر به حذف میکروارگانیسم های بیماری زا نمی باشند. فیلترهای تصفیه آب در مقایسه با فیلترهای سختی گیر آب معمولاً ابعاد کوچک تری دارند و عمدتاً به صورت مجزا از دستگاه تصفیه آب مورد استفاده قرار نمی گیرند. 

 

عملکرد فیلتر سختی گیر آب 

 

سختی آب ناشی از وجود املاح معدنی، نمک ها و فلزات سنگین در آب می باشد. از جمله این مواد می توان به ترکیبات کربنات (بی کربنات) کلسیم و منیزیم، آهن، روی و ... اشاره کرد. اگر چه وجود تمام این املاح در آب می تواند سبب افزایش سختی و TDS آب شود، اما به دلیل میزان بالای یون کلسیم و منیزیم موجود در آب، معمولا شاخص TDS را تنها به این یون ها نسبت می دهند.
بسیاری از منابع آبی در دسترس ما نظیر آب های زیر زمینی، آب چشمه ها و دریاها دارای TDS و املاح بالایی هستند و در بسیاری از مصارف صنعتی هدف از تصفیه آب، کاهش میزان این املاح و سختی آب می باشد. به این منظور معمولاً از فیلترهای تصفیه آبی موسوم به فیلترهای سختی گیر استفاده می گردد. فیلترهای سختی گیر داری مدل های مختلفی از جمله سختی گیر رزینی، مغناطیسی، الکترومغناطیسی، الکترونیکی،  و الکترولیتی می باشند. در ادامه به بررسی عملکرد هر کدام از این سختی گیرها می پردازیم: 


سختی گیرهای رزینی 


معمولا فرایند سختی گیری در این فیلتر توسط رزین های تبادل یونی صورت می گیرد. این دسته رزین ها دارای کاربرد گسترده ای در فرایند تصفیه آب صنعتی می باشند و به این علت به آنها رزین های تصفیه آب نیز گفته می شود.
رزین های تصفیه آب بسته به ساختار شیمیایی و عملکرد خود در فرایند فیلتراسیون آب به دو دسته کلی رزین های کاتیونی و آنیونی طبقه بندی می شود. رزین های کاتیونی قادر به حذف کاتیون های مضر موجود در آب می باشند و بسته نوع گروه فعال عاملی خود به طور کلی به دو نوع رزین های کاتیونی اسیدی قوی و اسیدی ضعیف دسته بندی می شوند. رزین های آنیونی نیز توانایی حذف یون های منفی و آنیونی های موجود در آب را دارند و با توجه به گروه فعال خود به دو دسته رزین های آنیونی بازی قوی و بازی ضعیف تقسیم می شوند.


سختی گیرهای مغناطیسی 


در سختی گیرهای مغناطیسی از آهن ربا برای تولید میدان مغناطیسی استفاده می شود. این میدان با تاثیر بر کاتیون ها و آنیون ها از ایجاد رسوب جلوگیری می کند. بنابراین سختی آب را حذف نمی کند، به همین علت در صنایعی که نیاز به حذف سختی می باشد، از این روش نمی توان استفاده کرد. در این روش جریان مغناطیسی یون های کلسیم کربنات ار به کریستال های کلسیت آرگونیت تبدیل می کند. 


سختی گیرهای الکترومغناطیسی 


سختی گیر الکترومغناطیسی همانند سختی گیر مغناطیسی است، با این تفاوت که با استفاده از نیروی الکتریکی، میدان مغناطیسی ایجاد می شود. مزیت این نوع سختی گیر امکان خاموش کردن سیگنال می باشد. 


سختی گیرهای الکترونیکی 


در این نوع سختی گیر آنتن هایی به دور لوله آب پیچانده شده و با استفاده از امواج الکترونیکی از ایجاد رسوب جلوگیری می کنند؛ همچنین سختی گیر الکترونیکی رسوب های قبلی را نیز در آب حل می کند. این امواج یون های محلول در آب را به شکل بلورهای ریز و معلق در می آورند. بلور خنثی کربنات کلسیم ایجاد شده، فاقد خاصیت چسبندگی می باشد، به این صورت بر روی لوله ها و تجهیزات رسوب ایجاد نمی شود. 


سختی گیرهای الکترولیتی

 
این نوع سختی گیر از روی و مس به عنوان آند و کاتد استفاده می کند، با حل شدن یون های فلزی در آب، پیوند میان ذرات رسوب قطع شده و به این صورت رسوب در آب تشکیل نمی شود. 
 

در فیلترهای سختی گیر از رزین های تصفیه آب جهت کاهش املاح موجود در آب استفاده می گردد و کاربرد ویژه آنها جهت تصفیه آب در مصارف صنعتی است. کاربرد ویژه این فیلترها معمولاً به عنوان پیش تصفیه در سیستم های تصفیه آب صنعتی و جهت افزایش کیفیت آب ورودی به دستگاه است.

فروشگاه تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی و سیستم های سختی گیر است که با بهترین قطعات داخلی طراحی و تولید شده اند. اگر قصد راه اندازی و خرید فیلتر سختی گیر را دارید با کارشناسان تصفیه آب آبین تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر