آشنایی با روش های تصفیه آب

آشنایی با روش های تصفیه آب


بسیاری از منابع آبی در سراسر دنیا حاوی مقادیر زیادی املاح و آلاینده های مضر هستند و پیش از استفاده از آنها در مصارف مختلف باید تصفیه و خالص سازی شوند. شاید نام دستگاه های اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون (UF) را شنیده باشید. با وجود اینکه این روش ها کاربرد بیشتری در سیستم های تصفیه آب دارند، اما گاهی از روش های دیگری نیز به صورت مکمل در این سیستم ها استفاده می گردد. در این مقاله قصد داریم که با انواع روش های تصفیه آب آشنا شویم.


انواع روش تصفیه آب 


روش هایی که عمدتاً جهت تصفیه و خالص سازی آب در مصارف خانگی و صنعتی استفاده می شوند، به طور کلی به روش های زیر طبقه بندی می گردند:


روش اسمز معکوس (RO) 


بهترین و پیشرفته ترین روش تصفیه آب روش اسمز معکوس یا RO است که به طور گسترده ای جهت شیرین سازی و نمک زدایی آب استفاده می شود. در این روش از پدیده های طبیعی و فرایند اسمزی الهام گرفته شده است و می تواند تقریبا همه نمک ها، املاح و آلاینده های مضر موجود در آب را حذف کند. فرایند اصلی فیلتراسیون در سیستم های تصفیه آب اسمزمعکوس، توسط فیلتر ممبران با غشای نیمه تراوا و منافذی به قطر 0.0001 میکرون صورت می گیرد. این روش، دقت بسیار بالایی در تصفیه آب دارد و امروزه در اکثر دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی از روش اسمز معکوس (RO) جهت تولید آب با خلوص بالا استفاده می گردد.


روش اسمز معکوس به طور چشمگیری TDS آب را کاهش می دهد. TDS میزان مواد محلول در آب می باشند، که بالا بودن آن برای انسان مضرات جبران ناپذیری از جمله بیماری های کلیوی، کبدی، قلبی و عروقی به همراه دارد. متاسفانه TDS آب تصفیه شده شهری به طور معمول بالاتر از میزان استاندارد می باشد. استاندارد TDS آب آشامیدنی حداکثر 100 PPM است، اسمز معکوس با حذف فلزات سنگین TDS آب را به زیر 50 PPM می رساند. به همین دلیل آب تصفیه شده با این روش تلخ مزه می باشد. 


روش اولترافیلتراسیون (UF)


 در روش اولترافیلتراسیون از فیلتر ممبران با منافذی به قطر 0.01 میکرون استفاده می گردد، بنابراین روش اولترافیلتراسیون قادر به حذف ذرات معلق و آلاینده های درشت آب تا  قطر 0.01 میکرون می باشد. اگر چه این روش تصفیه آب نسبت به روش اسمز معکوس دقت پایین تری دارد. در برخی دستگاه های تصفیه آب از روش اولترا فیلتراسیون جهت خلوص بیشتر آب به عنوان مکمل روش اسمز معکوس استفاده می گردد. این روش برعکس روش اسمز معکوس نیازی به پمپ برای افزایش فشار آب ندارد، همچنین به دلیل سرعت بالای تصفیه، مخزن نیز نیازی نمی باشد، اما در برخی از دستگاه ها از آن استفاده می کنند. 


روش نانو فیلتراسیون (NF)


یکی از روش های تصفیه آب، روش نانو فیلتراسیون است، که در آن از نانو فیلترها جهت تصفیه و حذف ناخالصی ها از آب استفاده می شود. از این روش معمولا برای تصفیه آب هایی استفاده می شود، که مقادیر کمی مواد جامد محلول دارند. روش نانو فیلتراسیون در مقایسه با روش های اسمز معکوس و اولترا فیلتراسیون دارای مزیت های ویژه ای است، از جمله آن که در روش اسمز معکوس خلوص آب خروجی از حد معمول بیشتر است و استفاده از آن هزینه بیشتری را در پی خواهد داشت.

در روش نانو فیلتراسیون امکان حذف املاح چند ظرفیتی (نظیر منگنز، آهن، اورانیوم و سموم آفت کش)، عوامل میکروبی، آلاینده های آلی، املاح معدنی و هم چنین سختی و کدورت آب وجود دارد. استفاده از این روش جهت تصفیه آب هیچ خطر زیست محیطی ندارد و انرژی مصرفی و هزینه بهره برداری پایینی خواهد داشت. در روش نانوفیلتراسیون از فیلترهای غشایی با منافذی در حدود 1 تا 10 نانومتر استفاده می شود. اندازه منافذ این فیلتر از روش اولترافیلتراسیون کوچک تر می باشد، ولی به نسبت روش اسمز معکوس منافذ بزرگتری دارد.  


روش میکروفیلتراسیون (MF) 


 در روش میکروفیلتراسیون از فیلتر تصفیه آب با منافذی به قطر0.1 تا 20 میکرون استفاده می شود، این فیلترها از جنس استات سلولز یا پلی پروپیلن می باشند. این روش قادر به حذف ذرات معلق، مواد کلوئیدی و عوامل میکروبی می باشد. بدیهی است که ذرات آلاینده ای که اندازه کوچکتری نسبت به غشای این فیلتر دارند، به آسانی از روزنه های آن عبور خواهند کرد. از روش میکرو فیلتراسیون می توان به عنوان پیش تصفیه در سیستم های اسمز معکوس نیز استفاده نمود.  


الکترودیالیز (ED یا EDR)


از روش الکترودیالیز به منظور حذف یون های محلول در آب استفاده می گردد، این روش توانایی حذف ترکیبات غیر باردار را از آب ندارد. روش الکترودیالیز معمولاً به صورت مکمل روش اسمز معکوس و هنگامی که هدف از تصفیه آب  حذف یون های موجود در آب باشد، استفاده می گردد. در این روش نیروی محرکه لازم برای انتقال یون ها، اختلاف پتانسیل الکتریکی می باشد. در روش الکترودیالیز از غشاهای پلیمری حاوی رزین های تبادل یونی استفاده می شود. در این روش دمای آب باید بین 10 تا 45 درجه سانتی گراد باشد. 


روش تبادل یونی (IX)


در روش تبادل یونی از دستگاه سختی گیر رزینی جهت حذف یون های کلسیم و منیزیم که عامل سختی آب هستند، استفاده می گردد. در این روش پس از جذب آلاینده ها توسط سختی گیر، بستر رزینی از آلودگی ها اشباع می شود و باید تحت عملیات احیا و بکواش قرار بگیرد. در روش تبادل یونی، یون های مضر با استفاده از یک ماده تبادلگر یون مثل رزین های متخلخل یا نانو مواد با یون های دلخواه تبادل می شوند.


همان طور که گفته شد، بهترین روش تصفیه آب در مصارف مختلف، روش اسمز معکوس (RO) است و معمولاً از سایر روش های فیلتراسیون آب به صورت مکمل در کنار روش RO استفاده می گردد. بیشتر دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی از این روش برای تصفیه آب استفاده می کنند. 


بازار آنلاین تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی است که با بهترین قطعات موجود در بازار تولید شده اند. اگر قصد خرید دستگاه تصفیه آب را دارید، به منظور انتخاب آسان تر محصول خود و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان مجرب تیم ما تماس حاصل نمایید. 

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر