عوارض مصرف آب آلوده به نیترات

عوارض مصرف آب آلوده به نیترات

در بسیاری از مناطق در سراسر دنیا منبع اصلی تامین آب آشامیدنی، آب های زیر زمینی هستند، منابع آب های زیر زمینی در بسیاری از موارد، حاوی آلاینده های مضر و سمی می باشند. یکی از خطرناک ترین آلاینده هایی که در منابع آب های زیر زمینی وجود دارند، نیترات ها هستند. نیترات از طریق فاضلاب های شهری، صنعتی، مواد دفعی حیوانی و... به آب های زیر زمینی وارد می شود و می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. 

مصرف آب آشامیدنی سالم یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند. از آن جایی که یکی از مهم ترین عوامل بروز بسیاری از بیماری ها، وجود نیترات در آب می باشد. این موضوع باعث شده تا حذف نیترات از آب اهمیت زیادی داشته باشد. 

یکی از روش های تامین آب در سراسر دنیا استفاده از منابع آب زیر زمینی می باشد، در واقع آب های زیر زمینی 52 درصد از مصارف آب آشامیدنی را تشکیل می دهند. در ایران هم که یکی از کشورهای خشک در جهان محسوب می شود، استفاده از آب های زیر زمینی برای تامین آب آشامیدنی کاربرد گسترده ای دارد، بنابراین ضروری است که میزان نیترات در آب آشامیدنی مورد بررسی قرار بگیرد.

«وب سایت آبین فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم کنار ارائه دستگاه های تصفیه آب صنعتی با بالاترین سطح کیفی در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی با مراجعه به وب سایت آبین و برقراری تماس تلفنی با ما در اتباط باشید.»

در ادامه به بررسی عوارض ناشی از نوشیدن آب با غلظت بالای نیترات و روش های حذف آن می پردازیم.


بیماری های ناشی از نوشیدن آب آلوده به نیترات


مصرف آب آلوده به نیترات و نیتریت می تواند موجب بروز بیماری سندروم کودک آبی یا بیماری متهموگلوبینما در انسان، افزایش ابتلا به سرطان و سقط جنین شود. بیماری سندروم کودک آبی موجب کاهش سطح اکسیژن خون نوزادان و ایجاد کبودی در پوست نوزاد می شود. تحقیقاتی که در سراسر جهان بر روی کوکان مبتلا به متهموگلوبینما انجام شده است، نشان می دهد که بروز این بیماری ناشی از مصرف نیترات در آب آشامیدنی می باشد. اگر نیترات در بدن با آمین ها ترکیب شود، به ماده ای سرطان زا تبدیل خواهد شد. ترکیب مخرب نیترات می تواند از طریق کودهای کشاوری و فاضلاب شهری وارد آب و مواد غذایی مصرفی انسان شوند.


برای تشخیص نیترات در آب از چه روش هایی می توان استفاده کرد؟


اندازه گیری میزان نیترات آب در بسیاری از صنایع حائز اهمیت می باشد و روش های مختلفی برای آن وجود دارد. یکی از مهم ترین روش های تشخیص نیترات در آب، استفاده از کیت های تشخیص خلوص آب می باشد. برای این کار می توانید کیت تست سطح کیفی آب را تهیه کرده و میزان پارامترهایی را مثل مس، نیترات، نیتریت، کلر و... اندازه گیری کنید. 

در کنار این برای اندازه گیری میزان نیترات آب می توان نمونه آب را به آزمایشگاه ها برای تست سطح کیفی برد. در آزمایشگاه های تخصصی از تجهیزات پیشرفته ای برای اندازه گیری استفاده می شود، که دقت بسیار بالایی را هم در این زمینه دارند. 


مقدار استاندارد نیترات در آب آشامیدنی


وجود آلاینده هایی نظیر نیترات و نیتریت در منابع آب آشامیدنی ما یکی از چالش های مهمی می باشد که امروزه جوامع مختلف با آن مواجه هستند. سازمان بهداشت جهانی در سال 1970 مقدار مجاز، حد متوسط و خطرناک نیترات در آب شرب را مشخص کرده است. بر این اساس، مقدار استاندارد نیترات در آب شرب، کمتر از 50 میلی گرم بر لیتر، حد متوسط و قابل قبول 50 تا 100 میلی گرم بر لیتر و حد خطرناک نیترات بالاتر از 100 میلی گرم بر لیتر عنوان شده است. 


روش های حذف نیترات در آب شرب


یکی از مهم ترین عواملی که می تواند باعث جذب نیترات در بدن شود، مصرف آب شرب آلوده به این آلاینده می باشد. توجه کنید که میزان نیترات در آب معدنی تولید شده توسط بسیاری از برندها، کنترل نمی شود. برای حذف و از بین بردن نیترات در آب می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. 

برخی از روش های حذف نیترات از آب آشامیدنی شامل  تبادل یونی، اسمز معکوس، الکترودیالیزو ... می شوند. یکی از بهترین روش های حذف نیترات از آب، استفاده از دستگاه های تصفیه آب با روش اسمز معکوس می باشد. در ساختار دستگاه های تصفیه آب RO از فیلترهای ممبران که دقت بسیار بالایی برای از بین بردن آلاینده ها دارند استفاده شده است. این موضوع می تواند به شما اطمنیان بدهد که آب آشامیدنی مصرفی شما عاری از هر گونه آلاینده مثل نیترات می باشد و سطح کیفی بسیار مطلوبی دارد. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر