مقدار تزریق آنتی اسکالانت در سیستم آب شیرین کن RO

مقدار تزریق آنتی اسکالانت در سیستم آب شیرین کن RO

در روش اسمز معکوس فیلتر ممبران مهم ترین بخش تصفیه را بر عهده دارد. فیلتر ممبران به دلیل وجود ترکیباتی مانند باریم، کلسیم، استرانسیوم، فلوتورید و سیلیس در آب بعد از مدتی رسوب می گیرد، به این صورت در عملکرد سیستم اختلال ایجاد می شود. آنتی اسکلانت جهت جلوگیری از ایجاد رسوب بر روی غشای فیلتر ممبران به سیستم تصفیه آب اسمز معکوس تزریق می شود. مقدار تزریق آنتی اسکالانت اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله به بررسی دوز تزریق آنتی اسکلانت می پردازیم. 


فرآیند ایجاد رسوب در سیستم اسمز معکوس

 
آب با عبور از فیلتر ممبران تصفیه شده و نمک های موجود در آب پشت فیلتر ممبران باقی می مانند، به این صورت غلظت نمک به مرور زمان افزایش پیدا کرده و تشکیل رسوب می دهند. با ترکیب رسوبات با یکدیگر کریستال های نمک نامحلول تشکیل می شوند. در صورت کنترل نکردن این روند، رسوبات بر روی غشای فیلتر ممبران جمع شده و موجب گرفتگی آن می شود. فیلتر ممبران در صورت گرفتگی عملکرد لازم را نداشته و باعث می شود به دیگر قسمت های سیستم از جمله پمپ آسیب وارد شود.


روش جلوگیری از تشکیل رسوب در سیستم های اسمز معکوس


با استفاده از پلیمر آلی فرموله شده یا ماده ضد رسوب می توان از تشکیل رسوب بر روی فیلتر ممبران جلوگیری کرد. به این منظور از آنتی اسکلانت به عنوان ماده ضد رسوب استفاده می شود و آن را به مقدار لازم به جریان آب خام ورودی تزریق می کنند. آنتی اسکالانت با عوامل تشکیل دهنده رسوب ترکیب شده و مانع از ته نشینی و رسوب آن در غشای فیلتر ممبران می شود. آنتی اسکالانت و عوامل ایجاد رسوب از پساب دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس خارج می شوند. 


دوز تزریق آنتی اسکلانت در سیستم تصفیه آب اسمز معکوس


دوز تزریق آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوب در سیستم های تصفیه آب اهمیت بسیار زیادی دارد. مقدار آنتی اسکالانت برای تزریق به وسیله بررسی شرایط عملیاتی سیستم اسمز معکوس، غلظت ترکیبات مختلف محلول در آب شور، میزان جریان آب ورودی، نوع فیلترهای ممبران و چیدمان آن ها مشخص می شود. به این منظور از  آنتی اسکالانت استفاده می شود. مقدار تزریق بر اساس نوع آنتی اسکالانت متفاوت می باشد، به همین دلیل شرکت های تولید کننده آنتی اسکالانت، نرم افزاری برای محاسبه غلظت مورد نیاز تزریق بر اساس نوع آنتی اسکالانت و خصوصیات شیمیایی آن عرضه می کنند.

دوز تزریق آنتی اسکلانت در سیستم تصفیه آب اسمز معکوس

 

بسیاری از نرم افزارهای محاسبه آنتی اسکالانت در اختیار قرار نمی گیرند و تنها نمایندگان فروش امکان دسترسی به آن را دارند. به عنوان مثال نرم افزار آنتی اسکالانت آویستا Avista Advisor و نرم افزار آنتی اسکالانت جنسیس Genesys membrane Master می باشد. متوسط دوز آنتی اسکالانت 1 تا 6 میلی گرم بر لیتر (mg/l) است، که البته به عواملی مانند درصد ریکاوری سیستم اسمز معکوس و شرایط خوراک نیز بستگی دارد. 


آنتی اسکالانت در سیستم های اسمز معکوس معمولا بعد از متا بی سولفیت سدیم تزریق می شود و به این صورت تا قبل از ورودی آب به فیلتر ممبران کلر موجود در آن حذف می شود. برای محاسبه دوز تزریق آنتی اسکالانت می توان از فرمول زیر استفاده کرد: 


مقدار مصرفی آنتی اسکالانت در 24 ساعت بر حسب گرم برابر است با دوز مصرفی پیشنهادی در حجم آب ورودی به سیستم به مدت 24 ساعت بر حسب متر مکعب 
در آخر کارشناس و طراح سیستم با توجه به آنالیز آب، عملکرد سیستم و محاسبه نرم افزار دوز دقیق تزریق آنتی اسکالانت را مشخص می کند. بنابراین در این مورد لازم است که حتما از متخصصان این حوزه کمک و راهنمایی بگیرید. 


مشکلات عدم تزریق دوز مناسب آنتی اسکالانت 


همان طور که گفتیم تزریق دوز مناسب آنتی اسکالانت اهمیت بسیار زیادی دارد. عدم تزریق دوز مناسب و بالاتر بودن میزان آنتی اسکالانت موجب ایجاد محیط اسیدی و در ادامه خوردگی تجهیزات می شود. همچنین تزریق میزان کمی آنتی اسکالانت نیز تاثیری نخواهد داشت و هم چنان بر روی غشای فیلتر ممبران رسوب ایجاد می شود. 

مشکلات عدم تزریق دوز مناسب آنتی اسکالانت


استفاده از آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوب کافی است؟ 


در صورتی که دوز تزریق و نوع آنتی اسکالانت با آنالیز آب ورودی، عملکرد سیستم، نوع فیلترهای ممبران و ... انتخاب شود، برای جلوگیری از ایجاد رسوب به تنهایی عملکرد خوبی خواهد داشت. آنتی اسکالانت بر اساس ترکیبات و فرمول شیمیایی انواع مختلفی از جمله فسفاته و پلیمری دارد. عملکرد این دو نوع با هم متفاوت است و مطابق با کاربرد مورد نظر باید انتخاب شوند.

 

نوع فسفاته آنتی اسکالانت به دلیل داشتن کربوکسیلیک و فسفاته در کاهش رسوب گیری تجهیزات تصفیه آب عملکرد خوبی دارد، نوع دیگر که بر پایه پلیمر می باشند، از ایجاد رسوبات کربناته و سولفاته جلوگیری می کنند. برای جلوگیری از تشکیل رسوب می توان در کنار آنتی اسکالانت از تزریق اسید نیز استفاده کرد، به این صورت رسوبات کربناتی موجود در آب حذف می شوند. 


نکات مهم استفاده از آنتی اسکالانت 


در این قسمت به بررسی نکات لازم برای استفاده از آنتی اسکالانت در سیستم های اسمز معکوس می پردازیم: 


•    دوز تزریق آنتی اسکالانت اهمیت بسیار زیادی دارد و بر اساس آنالیز آب ورودی و نوع آنتی اسکالانت تعیین می شود. بنابراین در این مورد با متخصصان در ارتباط باشید. 
•    توجه داشته باشید که آنتی اسکالانت قلیایی و اسیدی مواد شیمیایی خطرناکی هستند و نباید با بدن افراد تماس پیدا کنند، بنابراین برای کار با آنتی اسکالانت از پوشش مخصوص، ماسک و عینک مخصوص استفاده کنید. 
•    آنتی اسکالانت به چشم آسیب جدی وارد می کند. در صورت تماس چشم را 15 دقیقه با آب بشویید. 
•    استشمام آنتی اسکالانت به ریه های انسان آسیب می زند، در این صورت باید فرد را به محیط باز برده و از دستگاه تنفس مصنوعی در صورت نیاز استفاده کنید. 


وبسایت تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع آنتی اسکالانت می باشد، در صورت نیاز به دریافت مشاوره در مورد خرید، قیمت و دوز تزریق آنتی اسکالانت با شماره های موجود در وبسایت تماس گرفته و با متخصصان تیم ما به صورت رایگان در ارتباط باشید. 

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر