فیلتر آهن در مقابل سیستم های سختی گیر آب: آیا من هر دو مورد را نیاز دارم؟

فیلتر آهن در مقابل سیستم های سختی گیر آب: آیا من هر دو مورد را نیاز دارم؟

در دنیای امروزی، ما به اندازه کافی خوشبخت هستیم، که با گزینه های مختلف برای تصفیه آب خانه خود روبرو هستیم. چه آب مورد مصرف شما از یک چاه خصوصی باشد و چه از منبع آب شرب شهری تامین شود، شما تنها از بخش کوچکی از سیستم هایی که می توانید برای بهبود کیفیت آب مصرفی خود استفاده کنید آگاه هستید.
مخصوصا برای کسانی که از آب چاه استفاده می کنند، مشهود است که با مشکل وجود آلاینده خاصی به نام آهن در آب آشامیدنی خود مواجه باشند.


آهن فریک و فروس بیش از حد می تواند باعث مشکلاتی در لوله کشی خانه شما شود؛ می تواند لکه های قهوه ای نارنجی باقی بگذارد و در ترکیب با باکتری ها رسوبات لجن مانندی ایجاد کند و در نهایت جریان آب را در اطراف خانه شما کاهش دهد. هم چنین آهن می تواند بر طعم غذا تاثیر بگذارد، زیرا به آب طعم فلزی ناخوشایندی می دهد.


بنابر این اگر می خواهید آهن را از آب آشامیدنی خود حذف کنید، شما را سرزنش نمی کنم. وقتی که از حذف آهن از منابع آب خانگی صحبت می کنیم، واضح ترین راه حل استفاده از فیلتر آهن است. اما بسیاری از سختی گیرهای آب نیز می توانند این آلاینده رایج را با غلظت مشخصی از بین ببرند و هم چنین مزیت حذف مواد معدنی سخت از آب را نیز دارند. 


سوالی که در این جا مطرح می شود، این است که کدام را باید انتخاب کنیم؟ در نبرد بین فیلتر آهن و دستگاه سختی گیر آب کدام یک سیستم برتر است؟


اگر در پی یافتن پاسخ این سوال هستید؟! در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.


آهن در مقادیر کم، برای گلبول های قرمز خون و حرکت اکسیژن در سراسر بدن ضروری است. با این حال، آهن زیاد در منبع آب می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات خانگی شود. 


فیلتر آهن چیست و نحوه عملکرد آن در تصفیه آب چگونه است؟


فیلتر آهن نوعی فیلتر تصفیه آب است، که به طور خاص برای حدف آهن فریک و آهن فروس از آب در نظر گرفته شده است. این فیلتر معمولا در نقطه ورودی خانه شما نصب می شود، تا آب را قبل از این که بتواند در لوله ها حرکت کند و باعث آسیب گسترده به اطراف ملک شما شود تصفیه کند.
فیلترهای آهن از یک مخزن تکی تشکیل شده اند، که شامل یک بستر با ماده مشخص می باشد. بستر فیلترهای آهن از ماده ای ساخته شده است، که به عنوان یک عامل اکسید کننده طبیعی شناخته می شود، زیرا اکسیژن هوا را به آب وارد می کند.
این فرایند سریع، ذرات آهن نامحلول را پس از رسیدن به ظرفیت از بستر حذف می کند و بستر را به حالت بهینه خود برای اکسیداسیون باز می گرداند. به طور معمول، احیا در طول شب انجام می شود، زمانی که نیازی به استفاده از سیستم ندارید، بنابر این هیچ اختلالی در تامین آب مصرفی شما ایجاد نمی شود.

 


مزیت های فیلتر آهن در تصفیه آب شامل چه مواردی می شود؟

 


مزیت های فیلترهای آهنی شامل موارد زیر می باشد:


1-    فیلتر آهن آلاینده های اضافی را می تواند حذف کند: غیر معمول نیست که فیلتر آهن موادی مانند منگنز و گوگرد را نیز حذف کند و یک محلول تصفیه آب سه در یک به شما بدهد. با توجه به این که منگنز و گوگرد از عناصر رایج در آب چاه هستند، احتمالا اگر آهن در آب چاه خود دارید، با این دو ناخالصی اضافی نیز سر و کار دارید.
یافتن فیلتر آهنی که می تواند گوگرد و منگنز را نیز کاهش دهد، کیفیت آب شما را بیش تر بهبود می بخشد و طعم و بوی بهتری به آب می دهد.


2-    تعمیر و نگهداری کم: فیلترهای حذف آهن به هیچ وجه نیاز به تعمیر و نگهداری سنگین ندارند. برخلاف راه حل های سنتی تصفیه آب، آنها از کارتریج های فیلتری که نیاز به خرید و تعویض 6 ماهه یا سالانه دارند، استفاده نمی کنند. در عوض، آنها از یک عامل اکسید کننده مانند کلر یا یک بستر دیگر استفاده می کنند، که معمولا طول عمر 6 تا 8 ساله دارد.


تنها تعمیر و نگهداری منظمی که یک فیلتر حذف آهن نیاز دارد، احیا و بازسازی است، اما می توانید سیستم را طوری تنظیم کنید، که بر اساس میزان مصرف آب و میزان آهن به طور خودکار احیا شود، بنابر این نیازی نیست که خودتان انجام این کار را به خاطر بسپارید.


3-    عملیات بدون نمک و مواد شیمیایی: فیلترهای حذف آهن بدون نیاز به افزودنی های سدیم، پتاسیم یا شیمیایی کار می کنند، که دو مزیت دارند: نیازی به پرداخت هزینه شارژ سدیم یا مواد شیمیایی ندارید و هیچ چیز اضافی نیز به آب مصرفی خود اضافه نمی کنید. 
اگر به دنبال حذف آهن از آب چاه خود تا حد امکان طبیعی و بدون آلودگی هستید، فیلتر آهن موثرترین گزینه است.


4-    خارج کردن آهن اضافی از آب: یک سیستم تصفیه آهن معمولی می تواند سطوح بیش از حد آهن محلول (آهن فروس) و آهن نامحلول (آهن فریک) را از آب حذف کند.


اکثر فیلترهای آهن می توانند حداقل 10 ppm آهن و به همین ترتیب حداقل 5 ppm منگنز و گوگرد را حذف کنند. اگر مقدار آهن اضافی در آب خود دارید، یک فیلتر آهنی می تواند مشکل را برطرف کند.


معایب فیلتر حذف آهن


معایب فیلترهای حذف آهن شامل موارد زیر می باشد:


•    مشکلات آب سخت را حل نمی کند: در حالی که فیلترهای آهن می توانند سطوح بالایی از آهن را از آب حذف کنند، برای رفع مشکلات کلسیم و منیزیم طراحی نشده اند. برای حذف این عناصر آب سخت باید یک سختی گیر آب داشته باشید زیرا اگر مشکل آهن و سختی آب را با هم دارید، استفاده از فیلتر آهن باعث آسیب رسیدن به فیلتر می شود.


•    ممکن است به شرایط خاصی نیاز داشته باشد: بسته به نوع فیلتری که برای آن انتخاب می کنید، ممکن است لازم باشد از مناسب بودن شرایط آب برای فرایند فیلتراسیونی که در نظر گرفته اید، اطمینان حاصل کنید. برای مثال برخی از فیلترهای حذف آهن برای عملکرد موثر به آبی با PH=8 نیاز دارند.


سختی گیر آب چیست و نحوه عملکرد آن چگونه می باشد؟

 


معمولا یک سختی گیر را شبیه یک فیلتر آهن در نقطه ورودی خانه در اولین فضای خالی نصب می کنند، تا مزایای آب تصفیه شده و بدون سختی را برای کل خانه داشته باشید. سختی گیرهای آب به طور خاص برای حذف آهن محلول و نامحلول ساخته شده اند. در عوض، هدف اصلی آنها نرم کردن آب و تغییر حالت آن با حذف مواد معدنی آب سخت شامل کلسیم و منیزیم می باشد. 
دو نوع فیلتراسیون آب برای مقابله با آب سخت وجود دارد: سختی گیرهای بدون نمک و سختی گیرهای مبتنی بر نمک که در مقالات قبل در مورد آنها توضیحاتی ارائه دادیم. در این جا قصد داریم در مورد سختی گیرهای مبتنی بر نمک صحبت کنیم، زیرا واحدهایی هستند که پتانسیل حذف آهن را دارند. 
در سختی گیر های مبتنی بر نمک استاندارد، فرایندی به نام تبادل یونی انجام می شود. این سیستم دو مخزن دارد، یکی مخزن رزین سختی گیر و دیگری مخزن آب نمک. 
محفظه رزین شامل بستری از دانه های رزین مخصوص است که مانند سیستم تصفیه آهن، یون های سخت را به رزین جذب می کند. هنگامی که این یون ها با رزین تماس پیدا می کنند، مقدار مساوی نمک سدیم از بستر رزین آزاد می شود و به طور موثری محتوای آب سخت را با سدیم جایگزین می کند.
احتمالا از خود می پرسید که چگونه این فرایند با حذف آهن ارتباط دارد. به این دلیل است، که معمولا اکثر واحدهای سختی گیر تبادل یونی آب می توانند آهن را حذف کنند و آب نرم تولید کنند. این مزیت باعث استقبال از سختی گیرها می شود، زیرا می توانند آهن و سختی آب محلول را از بین ببرند؛ اما معمولا قادر به حذف غلظت های بالای آهن موجود در آب نیستند. 

 

سختی گیر آب چیست و نحوه عملکرد آن چگونه می باشد؟

 

مزیت های سختی گیرهای رزینی


سختی گیرهای رزینی در فرایند تصفیه آب دارای مزیت های زیر می باشند:


1-    مزیت های متعدد تصفیه آب: اگر به دنبال آب تمیز و شفاف هستید، که باعث ایجاد رسوب نشود، سختی گیرهای آب این راه حل را ارائه می دهند. یک سختی گیر آب تبادل یونی به تنهایی می تواند کلسیم و منیزیم و آهن را از آب حذف کند؛ سه آلاینده های که می توانند ظاهر آب را تحت تاثیر قرار دهند و باعث آسیب به وسایل خانه شما شوند. برخی از سیستم های آهنی سختی گیر آب نیز می توانند مقادیر کمی منگنز را حذف کنند.


2-    در دسترس بدن به صورت گسترده: تعداد سیستم های سختی گیر آب خیلی بیش تر از سیستم های تصفیه و حذف آهن آب موجود در بازار است. بنابر این، انتخاب سیستم حذف آهن و نرم کننده آب به این معنی است، که از نظر قیمت، طراحی و کارایی انتخاب بیش تری دارید. اگر نمی خواهید انتخاب های محدودی داشته باشید، بهتر است واحد سختی گیر آب را در نظر داشته باشید.


3-    سختی گیرهای مخصوص حذف آهن: برخی از سختی گیرهای تبادل یونی به طور خاص برای حذف آهن بالاتر بین 5-10 ppm تولید می شوند. اگر به دنبال مقابله با مقادیر آهن نسبتا بالا و در عین حال سختی آب هستید، این نوع سختی گیرها می توانند گزینه مناسبی باشند.


معایب سختی گیرهای تبادل یونی 

 


سختی گیرهای تبادل یونی در کنار مزیت هایی که دارند، دارای معایبی شامل موارد زیر نیز می باشند:


•    نمی توانند با سطوح بالای آهن مقابله کنند: سختی گیرهای تبادل یونی معمولا تنها زمانی یک گزینه موثر هستند، که غلظت آهن آب کم باشد. اگر آهن اضافی دارید، معمولا بیش تر از 0.1-0.3 ppm، استفاده از فیلتر آهن گزینه کلی بهتری می باشد.


•    قادر به حذف آهن محلول نیست: سختی گیرهای تبادل یونی اغلب می توانند انواع آهن نامحلول (آهن فریک) را حذف کنند و آهن محلول را از آب حذف نمی کنند.


اگر اشکال آهن فروس برای شما مشکل بزرگی باشد، بهتر است سیستم تصفیه آهن را انتخاب کنید، که بتواند به طور موثر هر دو نوع آهن را مدیریت کند. اکثر واحدهای سختی گیر هم چنین نمی توانند باکتری های آهن که اکسیژن و آهن را ترکیب می کنند را حذف کنند و لجن تولید شه توسط این باکتری می تواند دانه های رزین را مسدود کرده و به آن آسیب برساند.


•    تعمیر و نگهداری بیش تری مورد نیاز است: سیستم های سختی گیر آهن معمولا مواد معدنی منیزیم و کلسیم و آهن را با مقادیر کمی سدیم جایگزین می کنند. اگر دستگاه سختی گیر شما، به صورت مداوم کار می کند، که احتمالا اگر سختی گیرتان را در محل ورودی خانه نصب کرده باشید، به همین صورت نیز هست، لازم است سطح سدیم بدن تان را هر 3 ماه یک بار یا بیش تر افزایش دهید. هم چنین مهم است که سایر وظایف مانند تمیز کردن سختی گیر را نیز انجام دهید.


فیلتراسیون در مقابل روش تبادل یونی برای حذف آهن


یافتن سیستم مناسب برای حذف آهن تا حد زیادی به میزان آهن موجود در آب بستگی دارد. اگر آب را آزمایش نکرده اید، انجام یک آزمایش حرفه ای شروع خوبی است. 


ممکن است متوجه لکه های زنگ زده نارنجی یا قهوه ای روی لوله کشی، سینک، توالت و وسایل خود شده باشید، یا متوجه شده باشید که جریان آب خانه شما تحت تاثیر این آلاینده قرار گرفته است. اما ممکن است سطوح بالایی از آهن فروس داشته باشید (چیزی که در آب شما حل می شود و در غیر ان صورت به عنوان آهن آب شفاف شناخته می شود) بدون این که واقعا بدانید.


با آزمایش آب می توانید بفهمید دقیقا چه مقدار آهن فریک و چه مقدار آهن فروس در آب وجود دارد. 
اگر سطح رسوب آهن شما بالاتر از 5 ppm باشد، بعید است که یک سختی گیر استاندارد آب به طور موثری با مشکلات آب در خانه شما مقابله کند. آهن بیش از حد نیز می تواند به سختی گیر آسیب برساند، کارایی آن را کاهش داده و طول عمر آن را کوتاه کند. بنابر این مطمئن شوید که فقط اگر سطح آهن شما کمتر از 5 ppm باشد، از یک سختی گیر آب استفاده کنید. 


به یاد داشته باشید، انواع خاصی از سختی گیرهای آب وجود دارند، که سطح بالاتری از حذف آهن را ارائه می دهند، اما قبل از خرید به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که سیستم نرم کننده برای نیازهای شما مناسب باشد. اگر علاقه کمی به مزایای اضافی سختی گیر آب ندارید، فیلتر کردن آهن همیشه گزینه بهتری است. اگر در اطراف خانه خود مشکل خاصی با آب سخت ندارید، مطمئنا نیازی به نرم کننده آب ندارید. برای مقابله با لکه شدن آهن و زنگ زدگی، یک واحد تصفیه آب معمولی ساخته شده برای این کار به خوبی پاسخگوی نیاز شماست.


آیا من یک فیلتر آهن و سختی گیر آب نیاز دارم؟


یکی از گزینه هایی که ممکن است بخواهید در نظر داشته باشید، این است که ترکیبی از یک واحد تصفیه آهن و یک نرم کننده آب را با هم بخرید. این گزینه می تواند به شما آب نرم و بدون آهن بدهد و اگر خانواده تان در معرض سختی و مقادیر بالای آهن باشند، گزینه ای عالی است. 


البته این گزینه هزینه ای زیادی برای شما خواهد داشت، اما با کمی محاسبه ممکن است متوجه شوید که در دراز مدت با فعال بودن هر دو واحد، جلوگیری از آسیب رساندن به لوله کشی و لوازم خانگی به راحتی در پول خود صرفه جویی خواهید کرد. هم چنین با بهبود طعم آب خرید آب معدنی را نیز کاهش می دهید.


استفاده از هر دو واحد حذف آهن و سختی گیر با هم، کارایی بالایی را ارائه می دهد، اشکال آهن فریک و فروس و هم چنین یون های سختی محلول و باکتری های آهن را از بین می برد. هم چنین از خطر آسیب به سختی گیر شما کم می کند و دفعات احیا را کاهش می دهد. اگر هر دو دستگاه را برای خانواده خود در نظر می گیرد، مطمئن شوید که فیلتر آهن خود را قبل از سختی گیر آب نصب کنید تا از آسیب رساندن غلظت آهن اضافی به رزین سختی گیر جلوگیری کند. 


هم چنین باید مطمئن شوید، که فشار آب به اندازه کافی بالاست تا بتوانید هر دو واحد را بدون تحت تاثیر قرار دادن سرعت جریان در لوله ها مدیریت کنید. 


آیا شما نیز به دنبال راه حلی آسان برای از بین بردن آلاینده های مزاحم آب هستید و به دنبال محصولی مناسب برای این کار می گردید؟ پیشنهاد ما این است، که از طریق تماس تلفنی با کارشناسان تصفیه آب آبین در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره رایگان نسبت به خرید سختی گیر مناسب و یا دیگر تجهیزات آبی مورد نیاز اقدام کنید. 

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
نظرات (1)
شهناز
شهناز
منم تو خونم چاه زدم نمی‌دونستم که داخل آب چاه آلاینده اهن بیشتر از بقیه هستش حالا که این مطلب رو خوندم تصمیم گرفتم یه فکری کنم و سیستم تصفیه آب رو راه اندازی کنم.
ارسال نظر