عوامل موثر در طعم و بوی آب و روش های حذف آن

عوامل موثر در طعم و بوی آب و روش های حذف آن


سطح کیفی آب مصرفی با توجه به بیماری های بسیار خطرناکی که آب آلوده می تواند به دنبال داشته باشد موضوع کاملا مهمی است. اما گاهی حتی با وجود کیفیت متعادل آب، طعم و بوی آن بسیار آزار دهنده است. در چنین مواقعی توجه اکثر ما فقط به برطرف کردن طعم و بو در آب است و به آلاینده های بسیار خطرناکی که می توانند منشا طعم و بو در آب باشند توجهی نداریم. علاوه بر این وجود بو و طعم در آب می تواند نشانگر مشکلات جدی در شیرآلات و یا سیستم لوله کشی باشد بنابراین این موضوع نیازمند توجه به موقع است تا باعث بروز مشکلات اساسی تر نشود. در ادامه مطلب به بررسی عوامل و آلاینده هایی که می توانند منشا طعم و بوی آب باشند می پردازیم.


1.    بوی گوگرد در آب: این عامل معمولا ناشی از وجود باکتری سولفور و یا سولفید هیدورژن در آب است، آلودگی بالا و یا وجود مواد شیمیایی در آب از مواردی است که می تواند باعث ورود این عوامل به آب شود. این باکتری ها معمولا در مناطقی که آب اکسیژن کمی دارد زندگی کرده و از مواد آلی فاسد تغذیه می کنند. هر چند وجود این باکتری در آب مشکلاتی را برای سلامتی به دنبال ندارد اما برطرف کردن آن به دلیل بوی بدی که در آب ایجاد می کند بسیار مهم است. اگر تنها در زمان باز کردن شیر آب گرم بوی گوگرد قابل استشمام بود، این موضوع می تواند نشانگر واکنش شیمیایی در هیتر آب گرم باشد. این باکتری می تواند علاوه بر ایجاد بوی ناخوشایند در آب باعث آسیب رسیدن به سیستم لوله کشی شود.


2.    بوی فاضلاب در آب: این بو می تواند ناشی از راکد ماندن آب در لوله ها و سیستم نگهداری آب باشد. 


3.    بوی کلر: همان طور که می دانید در ایران برای گندزدایی آب از کلر استفاده می کنند، اما در بسیاری از موارد افزودن کلر به آب در تصفیه خانه ها تنظیم شده نیست و این موضوع باعث به وجود آمدن بوی کلر در آب می شود. هر چند استفاده از کلر در تصفیه خانه ها برای از بین بردن میکروارگانسیم ها لازم است اما اگر به صورت کنترل شده به آب اضافه نشود بوی بدی را ایجاد می کند.


4.    بوی خاک و ماهی: باریم عنصری است که می تواند از طریق چاه و یا لوله ها به آب نفوذ کند. از دیگر مواردی که می تواند از طریق فاضلاب های صنعتی و یا کودهای شیمیایی به آب وارد شود کادمیم است. وجود این عوامل در آب می تواند بوی نامطبوعی را ایجاد کند. 


5.    طعم نمک: اگر بعد از نوشیدن آب مزه شوری را احساس کردید، این موضوع می تواند ناشی از وجود یون کلر و یا سولفات در آب ورودی باشد. نمک های سولفات مثل سولفات منیزیم و یا سولفات سدیم معمولا مزه شوری را در آب ایجاد می کنند. در این زمینه بهتر است بدانید که وجود این آلاینده ها می تواند مشکلات بسیاری را برای سلامتی به دنبال داشته باشد.


6.    طعم شیرینی: این موضوع می تواند ناشی از وجود فلزاتی در آب مانند کلسیم، آهن و یا عدم تعادل میزان PH آب باشد. علاوه بر این وجود مشکلاتی در سیستم لوله کشی هم می تواند از عوامل موثر در این زمینه باشد. 


7.    بوی نفت: از عواملی که می تواند باعث ایجاد این بو در آب شود آلودگی آب به نفت و گاز و یا تلنبار و دفع نامناسب زباله است. 


عواملی را که معمولا باعث ایجاد بو و طعم آب می شوند بررسی کردیم اما بهترین راهکار برای از بین بردن بو و طعم در آب چیست؟ مناسب ترین راهکاری که در این زمینه وجود دارد استفاده از دستگاهی است که با حذف عواملی که گفته شد بو و طعم آب را از ببرد. در ادامه به معرفی این دستگاه برای حذف بو و طعم آب می پردازیم. 


تاثیر دستگاه های تصفیه آب برای از بین بردن بو و طعم آب


برای از بین بردن بو و طعم آب می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید اما موثرترین راهکار حذف این آلاینده ها با دستگاه های تصفیه کننده آب است. در ساختار دستگاه های تصفیه آب از فیلترهای مختلفی برای فیلتراسیون استفاده می شود. برخی از این فیلترها تاثیر کاملا مطلوبی را برای حذف بو و طعم در آب دارند. فیلترهای کربنی در دستگاه های تصفیه آب از مهم ترین عواملی هستند، که می توانند بو و طعم آب را از بین ببرند. در دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای کربنی در مراحل دو و سه استفاده می شود. در ساختار فیلترهای کربنی از کربن فعال با خاصیت جذب بالا استفاده شده و همین موضوع باعث می شود تا برخی از آلاینده ها توسط فیلترهای کربنی از آب حذف شوند و بو و طعم آب از بین برود. 


فیلترهای کربنی با حذف بو و طعم در آب تاثیر بسیار مطلوبی را برای افزایش سطح کیفی آن دارند. در کنار این از دیگر فیلترهایی که در دستگاه های تصفیه آب خانگی می تواند بو و طعم آب را از بین ببرد ممبران است. ممبران که اصلی ترین فیلتر در این دستگاه هاست با تاثیر مطلوب برای کاهش سختی و در کنار این حذف فلزات سنگین می تواند سطح کیفی آب را تا حد زیادی افزایش دهد. همین موضوع باعث از بین رفتن بو و طعم ناشی از وجود این آلاینده ها در آب می شود.
اما گاهی حتی با وجود استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی هم بو و طعم نامطلوبی در آب وجود دارد که می تواند ناشی از وجود مشکلاتی در این دستگاه ها باشد. در ادامه به بررسی عواملی که می توانند باعث ایجاد بو و طعم در آب تصفیه شده شوند می پردازیم.

عوامل موثر در طعم و بوی نامطلوب آب


عوامل موثر در بو و طعم آب تصفیه شده


همان طور که گفته شد دستگاه های تصفیه آب می توانند تاثیر بسیار مطلوبی را برای از بین بردن بو و طعم آب داشته باشند، اما اگر بعد از استفاده از این دستگاه بو و طعم بدی در آب بود؛ این موضوع می تواند ناشی از وجود مشکلاتی در دستگاه تصفیه آب شما باشد. 


•    عدم توجه به تعویض به موقع فیلترهای دستگاه تصفیه آب


از مواردی که می تواند در ایجاد بو و طعم نامطبوع در دستگاه های تصفیه آب خانگی موثر باشد، توجه نکردن به تعویض به موقع فیلترهای موجود در دستگاه است. زمانی که فیلترهای دستگاه تصفیه آب به موضع تعویض نشوند عملکرد مناسبی برای از بین بردن آلاینده های موجود در آب ندارند و این موضوع می تواند باعث ایجاد بو و طعم نامطلوب در آب شود. علاوه بر این تجمع آلاینده در فیلترهای دستگاه تصفیه آب از عواملی است که می تواند در ایجاد بو و طعم آب تاثیر گذار باشد. این موضوع در کنار تاثیر برای ایجاد بو و طعم آب سطح کیفی آن را نیز به میزان زیادی کاهش می دهد و تاثیرات بسیار بدی را برای سلامتی به دنبال دارد. بنابراین توجه به تعویض به موقع فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی از مواردی است که بعد از خرید باید به آن توجه کرد. طول عمر فیلترهای موجود در دستگاه های تصفیه آب به شرح زیر است:


فیلترهای الیافی: 3 تا 6 ماه که با تغییر رنگ فیلتر از سفید به قهوه ای مشخص می شود.
فیلترهای کربنی (کربن گرانول و بلاک): 6 ماه که البته کیفیت آن نیز در تغییر این مدت زمان تاثیر گذار است.
فیلتر ممبران: ممبران ها معمولا طولی عمری بین 1 تا 2 سال دارند اما به این موضوع توجه کنید که عمر مفید ممبران ها به عواملی مانند میزان سختی و آلاینده های موجود در آب بستگی دارد. 
فیلتر پست کربن: طول عمر این فیلترها معمولا به اندازه 1 سال است. اما عواملی هم مانند کیفیت فیلتر ممبران و مخزن دستگاه تصفیه آب در تغییر این مدت تاثیر گذار است.


•    کیفیت فیلترهای تصفیه آب خانگی


استفاده از فیلترهای بی کیفیت در ساختار دستگاه های تصفیه آب می تواند از عوامل تاثیر گذار در ایجاد بو و طعم نامطلوب آب تصفیه شده باشد. به این صورت که فیلترها عملکرد مناسبی را برای حذف آلاینده های موجود در آب ندارند و همین موضوع باعث بو و طعم در آب تصفیه شده می شود. بنابراین برای خرید فیلترهای دستگاه تصفیه آب حتما به کیفیت آن ها توجه کنید تا توانایی حذف آلاینده های موجود در آب را با دقت مناسبی داشته باشند.


•    راکد ماندن طولانی مدت آب در مخزن دستگاه 


از مواردی که می تواند تاثیر بسیار بدی را در تغییر طعم و و بوی آب به دنبال داشته باشند، این است که آب به صورت طولانی مدت در مخزن دستگاه تصفیه آب راکد بماند. این موضوع در کنار ایجاد بو و طعم بد در آب تصفیه شده می تواند از عوامل ورود میکروارگانسیم ها به آب و کاهش سطح کیفی آن شود. 


•    آلوده شدن بخشی از دستگاه تصفیه آب


بعد از خرید دستگاه تصفیه آب از مواردی که باید به آن توجه کرد ضد عفونی کردن دستگاه برای از بین بردن آلودگی های احتمالی است. البته کیفیت فیلترهای استفاده شده در ساختار دستگاه از مواردی که می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. 


•    میزان سختی آب


یکی از کاربردهای ممبران در دستگاه های تصفیه آب کاهش سختی آب است. این فیلترها با حذف املاح موجود در آب می توانند سختی آن به میزان قابل توجهی کاهش دهند. این موضوع می تواند باعث تلخی آب شود به همین دلیل در دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلتر مینرال در ادامه فیلتراسیون استفاده می شود تا با افزودن املاح مفید به آب سختی آن را در محدوده استاندارد تنظیم کند. اما دقت کنید که فیلترهای مینرال به هیچ عنوان باعث خروجی آب سخت نمی شوند و فقط املاح مورد نیاز برای بدن را به صورت کاملا کنترل شده به آب اضافه می کنند. از دیگر مواردی که برای بالا رفتن سختی آب در دستگاه های تصفیه آب استفاده می شود شیر میکس است که مقداری از آب خام را به آب تصفیه شده وارد می کند. بنابراین اگر آب خروجی دستگاه تصفیه آب شما تلخ بود مشکل در فیلتر مینرال و یا شیر میکس دستگاه می تواند از عوامل تاثیرگذار در این زمینه باشد.


در صورت نیاز به مشاوره برای خرید دستگاه تصفیه آب با مراجعه به سایت تصفیه آب آبین با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر