سیستم های نرم کننده آب چگونه کار می کنند؟

سیستم های نرم کننده آب چگونه کار می کنند؟

سختی آب اصطلاحا حالتی است که در اثر وجود نمک های خاصی در آب ایجاد می شود و در واقع آب سخت، آبی است که بیشتر از حالت معمول حاوی مواد معدنی باشد. یونهای کلسیم، منیزیم و بی کربنات عمده ترین عوامل به وجود آورنده سختی آب هستند. این یون ها به دلیل داشتن شارژ مثبت، باعث خوب حل نشدن یون های مثبت دیگر در آب می شود و از همین رو صابون و مواد شوینده در این نوع آب ها حلالیت کمی دارند و بر روی لباس و ظروف باقی می مانند. سختی آب همچنین موجب رسوب گرفتگی لوله ها و شیرها و شوره زدن دوش حمام می شوند و عمر مفید سیستم لوله کشی منزل و وسایل خانگی مانند لباسشویی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی مثل کولر و پکیج را کاهش می دهد.

با بهره گیری از دستگاههای نرم کننده ی آب به راحتی می توان از اثرات نامطلوب سختی آب در منازل جلوگیری کرد. نرم کننده های آب در واقع تجهیزاتی هستند که از طریق فرایند تعویض یا حذف یون های کلسیم و منیزیم اضافی باعث رفع سختی آب می شوند. این نرم کننده ها در انواع اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی وجود دارند و بر اساس میزان سختی آب مورد نظر انتخاب می شوند.

اغلب سیستم های نرم کننده با مکانیسم تعویض یون کار می کنند و یونهای کلسیم و منیزیم را با یون های دیگر مثل سدیم و پتاسیم جایگزین می نمایند. مواد معدنی مازاد آب در تانکی که حاوی بیدهای رزین است جمع آوری می شود و بیدها هر چند وقت یکبار با نمک مخصوص دوباره شارژ شده و یون های اضافی جمع شده نیز تخلیه می شوند.

دستگاههای نرم کننده ی با کیفیت معمولا سالهای زیادی به خوبی کار می کنند و هزینه نگهداری پایینی دارند و فقط هر چند وقت یکبار باید با نمک پر شوند. این دستگاهها بر اساس میزان بازدهی و سطح و نوع انرژی مصرفی قیمت های مختلفی دارند و در انواع یونیت هایی که بر اساس زمان و و یا میزان مصرف آب کار می کنند طراحی شده اند. برخی از سیستم های جدیدتر به جای نیروی برق با نیروی آب کار می کنند. هر چه میزان سختی و مصرف آب بیشتر باشد؛ لازم است از سیستم های نرم کننده آب قوی تری استفاده شود. اما بهر حال هزینه نصب و نگهداری دستگاه های نرم کننده آب نسبت به هزینه های زیادی که عوارض و تبعات سختی آب ایجاد می کند بسیار پایین تر و به صرفه تر است.

منبع: آبین

منبع: abin
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
دکتر زهره فرهمند
نویسنده یا مترجم: دکتر زهره فرهمند
نظرات (1)
فهیمه
فهیمه
هر چند هفته یکبار به خاطر اینکه دستگاه تصفیه آب تو خونمون نداریم مجبورم دوش حموم رو باز کنم و رسوب هایی که داخلش وجود داره رو خالی کنم.
ارسال نظر