بررسی عملکرد فیلترهای ممبران اسمز معکوس (RO)

بررسی عملکرد فیلترهای ممبران اسمز معکوس (RO)

در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی، از فیلترهای ممبران اسمز معکوس با بالاترین دقت برای حذف آلاینده های آب، استفاده می شود. این موضوع باعث شده تا ممبران ها از قطعات اصلی در ساختار دستگاه های تصفیه آب باشند. با توجه به نکته ای که گفته شد ممکن است برای شما جالب باشد که عملکرد فیلترهای ممبران برای تصفیه آب به چه صورت است. در این مقاله قصد داریم به بررسی عملکرد فیلتر ممبران و فرایند تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس (RO) بپردازیم.


تصفیه آب به روش اسمز معکوس (RO) 


 «اسمز مستقیم» یک پدیده طبیعی است که در بسیاری از فرایندهای بیولوژیکی و در طبیعت اتفاق می افتد. مثال مهمی از این فرایند در دیواره سلولی بدن انسان رخ می دهد. به این ترتیب که دیواره سلولی مانند غشایی نیمه تراوا عمل کرده و تنها مواد مغذی را از خود عبور می دهد. همان طول که گفته شد فرایند اسمز مستقیم به صورت طبیعی عمل می کند و برای انجام آن نیاز به مصرف انرژی نیست. در این فرایند محلول با غلطت کمتر به صورت طبیعی به سمت محلول با غلظت بیشتر حرکت می کند. در واقع محلول با غلظت کمتر تمایل دارد که به سمت محلول با غلظت بالا حرکت کند، این موضوع در نهایت باعث برابر شدن غلظت آنها می شود.  

در «فرایند اسمز معکوس» به صورت مشابه با روش قبلی از غشای نیمه تراوا تشکیل می شود. در این روش نیاز به مصرف انرژی برای ایجاد جریان محلول است. در فرایند اسمز معمکوس غشای نیمه تراوا مانع عبور موادی مثل نمک های محلول، مواد آلی و... می شود. با توجه به این تفاوت اصلی فرایندهای اسمز مستقیم و معکوس در جهت جریان محلول است. 


عملکرد ممبران های اسمز معکوس (RO)


یکی از مهم ترین کاربردهای فرایند اسمز معکوس (RO) در ساختار دستگاه های تصفیه آب و برای فیلتراسیون آب با بالاترین دقت می باشد. در فرایند خالص سازی آب به روش اسمز معکوس، جهت حرکت سیال به صورت مخالف است، زیرا هدف انجام این فرایند افزایش حجم آب خالص و کاهش حجم محلول غلیظ شده (محلول دور ریز) می باشد. فرایند اسمز معکوس در ساختار ممبران ها، باعث تصفیه آب با دقت بسیار بالایی می شود و بر همین اساس استفاده از آن کاربرد بالایی در صنایع مختلف دارد.  

در ساختار فیلترهای ممبران RO، از غشای نیمه تراوا استفاده می شود، ناخالصی های آب بعد از ورود به ممبران نمی توانند از غشای نیمه تراوا عبور کنند و تنها آب خالص از ممبران خارج می شود. ناخالصی های آب که در یک طرف غشا قرار می گیرند به فاضلاب دستگاه هدایت می شوند. 

در ساختار اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای ممبران اسمز معکوس (RO) استفاده می شود. پیش تر گفته شد که اسمز معکوس برخلاف فرایند طبیعی است و بر همین اساس برای اجرای آن نیاز به انرژی و تحت فشار بودن آب می باشد. این موضوع باعث شده تا استفاده از پمپ در ساختار دستگاه های تصفیه آب و ایجاد فشار اسمزی در ممبران ها لازم باشد. 

فشار آب شهری معمولا به اندازه ای نیست که بتواند برای تصفیه آب و انجام فرایند اسمز معکوس در ممبران مورد استفاده قرار بگیرد. این موضوع باعث شده تا استفاده از پمپ برای تمام دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس مورد نیاز باشد. 

به این ترتیب آب با فشار مناسب به سمت فیلتر ممبران هدایت شده و پس از عبور از روزنه های فیلتر 99/9% از املاح و ناخالصی های آب جداسازی شده و از سمت دیگر ممبران آب تصفیه شده خارج می شود. استفاده از پمپ لازمه فرایند تصفیه آب با روش اسمز معکوس می باشد و باید در ساختار تمام دستگاه های تصفیه آب RO به کار برود. 


ساختار فیلترهای ممبران اسمز معکوس (RO)


ممبران های اسمز معکوس، از غشای نیمه تراوا که به صورت لایه لایه طراحی شده باعث تصفیه آب با بالاترین دقت می شوند. روزنه های غشا در این فیلترها به اندازه 0/0001 میکرون است و با توجه به این می توانند آب را با دقت بالای 99 درصد تصفیه کنند. روند تصفیه آب در ممبران ها به صورتی است که اجازه عبور ذرات بزرگ تر از 0/0001 میکرون را از غشا نمی دهند و به همین وسیله تمام ناخالصی های مثل املاح و نمک ها، نیترات و نیتریت، سرب، مواد آلی و... حذف می شوند. 

فیلترهای ممبران در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی در محفظه ای به اسم هوزینگ تعبیه می شوند. این محفظه باید از مواد مقاومی ساخته شود که تحمل فشارهای بالای آب را داشته باشد. 


محدودیت های فیلترهای ممبران اسمز معکوس 


ممبران های RO، با توجه به نوع و شرکت سازنده دارای محدودیت هایی هستند که در مشخصات فنی عنوان می شود. اما اصلی ترین محدودیت های فیلترهای ممبران اسمز معکوس که معمولا دارای غشا از جنس پلی آمید می باشند، شامل میزان PH، ما و میزان کلر آب می شوند. توصیه می شود قبل از خرید ممبران این پارامترها را به صورت دقیق بررسی کنید تا در روند فیلتراسیون آب هیچ آسیبی به ساختار ممبران وارد نشود. 

کلر یکی از مهم ترین آلاینده های آب است که می تواند باعث آسیب رساندن به غشا و ساختار ممبران های RO شود. این موضوع باعث شده تا استفاده از روش های مناسب برای حذف کلر آب در ساختار سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس لازم باشد. حد مجاز کلر آب در سیستم های تصفیه آب RO، معمولا به اندازه کمتر از 0/1 میلی گرم در لیتر است. 


بهترین فیلترهای ممبران اسمز معکوس (RO) 


کاربرد بالای ممبران های اسمز معکوس برای تصفیه آب باعث شده تا در برندهای مختلف و تنوع بالایی طراحی و تولید شوند. سطح کیفی برندهای مختلف ممبران ها متفاوت است و بر همین اساس توجه به برند برای خرید اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر بهترین برند ممبران های اسمز معکوس در ایران، از کمپانی آمریکایی DOW و ممبران های فیلمتک (Filmtec) می باشد. 

برای ساخت فیلترهای ممبران فیلمتک از تجهیزات پیشرفته و تکنولوژی های بروز استفاده شده و دارای مزیت هایی هستند که باعث استفاده گسترده آنها در ساختار دستگاه شده است. ممبران های فیلمتک به صورت صنعتی و خانگی طراحی و تولید می شوند و دارای تنوع بالایی بر اساس مشخصات هستند. با توجه به این بهتر است برای خرید فیلترهای ممبران فیلمتک، مشخصات محصول را به دقت بررسی کرده و از افراد متخصص مشاوره بگیرید. 

خرید ممبران اصل یکی از مهم ترین نکاتی است که توجه به آن اهمیت زیادی دارد. تشخیص ممبران اصل از تقلبی کمی دشوار است و بر همین اساس توصیه می شود ممبران های فیلمتک را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید، این موضوع به شما اطمینان می دهد که کالای خریداری شده اصل و با بالاترین سطح کیفی می باشد. 

برخی دیگر از برندهای معتبر فیلترهای ممبران شامل ممبران های ال جی کم، ونترون و CSM می شوند. 


فروشگاه آنلاین آبین عرضه کننده مدل های مختلف فیلتر ممبران فیلمتک می باشد و فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم برای خرید کالا در اختیار شما قرار داده است. برای مشاهده سایر محصولات و ارتباط با کارشناسان از طریق تماس تلفنی با مراجعه به www.abin.ir با ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر