فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی

فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی

 

امروزه به دلیل آلودگی های بالای منابع آبی در سراسر جهان استفاده از دستگاه های تصفیه آب به صورت فزاینده ای رو به افزایش است. شاید آب آشامیدنی شهری به ظاهر شفاف و خالص به نظر برسد، اما همانطور که می دانیم، استفاده از آب آلوده و تصفیه نشده یکی از دلایل شیوع بیمارهای مختلف در جوامع انسانی است. به منظور استفاده بهتر از دستگاه تصفیه آب جهت تولید آب آشامیدنی سالم ضروری است، که در مورد انواع فیلترهای مورد استفاده در دستگاه و عملکرد آنها اطلاعات کافی داشته باشید. در این راستا قصد داریم با کارکرد فیلترها در دستگاه های تصفیه آب آشنا شویم.

 

انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی

 

فیلترهای دستگاه های تصفیه آب خانگی و عملکرد آنها در  فرآیند فیلتراسیون آب به صورت زیر می باشند:


•    فیلتر الیافی: فیلتر الیافی از جنس پلی پروپیلن و روزنه هایی با قطر 5 میکرون است، که به عنوان فیلتر اول در دستگاه تصفیه آب خانگی نصب می شود. این فیلتر وظیفه حذف ذرات معلق و کلوئیدی و نیز گل و لای از آب ورودی به دستگاه را بر عهده دارد، زیرا ورودی این ذرات به فیلتر حساس ممبران، موجب آسیب و خرابی زود هنگام آن خواهد شد. فیلتر الیافی در دو نوع کارتریجی و اینلاین ساخته می شود. در دستگاه های تصفیه آب زیر سینکی، فیلتر الیافی کارتریجی می باشد. خرید فیلتر الیافی با کیفیت اهمیت بسیار زیادی دارد. فیلتر الیافی با کیفیت سه یا پنچ لایه می باشد و دقت لایه های آن با هم متفاوت است. فیلترهای چند لایه عملکرد بهتری در حذف ذرات معلق موجود در آب دارند. 


•    فیلتر کربن گرانول: این فیلتر در مرحله دوم دستگاه های تصفیه آب خانگی قرار می گیرد و با نام فیلتر کربن پودری نیز شناخته می شود. وظیفه اصلی کربن گرانول حذف بو و طعم نامطبوع، مواد آلی و نیز کلر از آب است. فیلتر کربن گرانول از کربن فعال ساخته شده است. کربن فعال به علت داشتن جذب سطحی بالا در تصفیه آب استفاده می شود. کربن از مواد مختلفی از جمله زغال چوب، سنگ و پوسته نارگیل ساخته می شود. فیلتر کربنی با کیفیت باید از زغال فعال پوسته نارگیل ساخته شده باشد. 


•    فیلتر کربن بلاک: عملکرد این فیلتر در واقع تکمیل کننده فیلتر مرحله دوم است. به این ترتیب ذرات کلر و برخی مواد شیمیایی که در مرحله دوم حذف نشده اند، در این مرحله از آب حذف شوند. فیلتر کربن بلاک به صورت بلوک جامد می باشد و جذب سطحی بیشتری دارد، در حالی که فیلتر کربن گرانول به صورت دانه ای می باشد. بنابراین تنها تفاوت این دو فیلتر در ساختار آن ها می باشد. 


•    فیلتر ممبران: این فیلتر دارای غشای نیمه تراوا است، که عملیات اصلی تصفیه و خالص سازی آب را انجام می دهد. مکانیزم فیلتر ممبران براساس روش اسمز معکوس است و قادر به حذف انواع املاح و آلودگی هایی است، که در 3 مرحله اول در دستگاه تصفیه آب فیلتر نشده اند. فیلترهای ممبران خانگی در انواع و ظرفیت های مختلف 50، 75 تا 100 گالن در بازار به فروش می رسند و ظرفیت تولید آب تصفیه شده توسط دستگاه توسط ظرفیت ممبران مشخص می شود. کیفیت بالا فیلتر ممبران اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که این فیلتر به خوبی عمل نکند، تصفیه آب به خوبی انجام نمی شود. فیلترهای ممبران با کیفیت به طور معمول دارای دقت 0.0001 میکرون هستند. میانگین طول عمر فیلتر ممبران دو سال می باشد، ولی زمان تعویض آن به عواملی مثل نوع آب ورودی، میزان آب تصفیه شده و کیفیت فیلترهای پیش تصفیه نیز بستگی دارد. 


•    فیلتر پست کربن: از فیلتر پست کربن جهت حذف طعم و بوی نامطبوع از آب ذخیره شده در منبع استفاده می شود. این فیلتر با نام فیلتر کربن خطی نیز شناخته می شود، زیرا به صورت اینلاین می باشد و درون هوزینگ قرار نمی گیرد. فیلتر پست کربن مشابه فیلترهای کربن گرانول و کربن بلاک می باشد، با این تفاوت که فیلتر پست کربن فشردگی بیشتری نسبت به دو فیلتر کربنی دیگر دارد. 


•    فیلتر مینرال: فیلتر مینرال معمولا در مرحله ششم از تصفیه آب قرار دارد. این فیلتر مواد معدنی نظیر کلسیم، پتاسیم، منگنز، سدیم و روی را به آب اضافه می کند. اضافه کردن این مواد به آب موجب مطبوع شدن طعم آب می شود. مواد معدنی موجود در آب توسط فیلتر ممبران از آب حذف می شوند، به همین دلیل آب تصفیه شده توسط فیلتر ممبران تلخ می باشد. 

 

•    فیلتر قلیایی: این فیلتر برای تنظیم ph آب بر روی دستگاه نصب می شود. فیلتر قلیایی با جدا کردن یون های اسیدی و قلیایی، ph آب را افزایش می دهد. آب قلیایی برای انسان مزایای بسیار زیادی از جمله افزایش انرژی و متابولیسم بدن را دارد، در صورتی که توصیه می شود از آب اسیدی استفاده نکنید. 


•    فیلتر UV: از این فیلتر به منظور ضدعفونی کردن آب آشامیدنی و حذف انواع باکتری ها و ویروس ها از آب آشامیدنی استفاده می شود. فیلتر UV را می توان بر روی انواع دستگاه های تصفیه آب زیر سینکی نصب کرد. از مزیت های مهم این فیلتر، تغییر ندادن ترکیب آب و اضافه نکردن مواد شیمیایی به آن می باشد. فیلتر UV معمولا در صورتی بر روی دستگاه نصب می شود، که آب آلودگی بسیار بالایی داشته باشد، یا مصرف کنندگان سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند. 


•    فیلتر نانوسیلور: در این فیلتر از نانو ذرات نقره برای حذف باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها از آب استفاده می شود. در برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی از این فیلتر برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی استفاده می شود.

 

فروشگاه تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه ها تصفیه آب اورجینال و فیلترهای تصفیه آب با کیفیت به بازار ایران است و به منظور رفاه بیشتر به مشتریان خود امکان استفاده از مشاوره رایگان کارشناسان مجرب خود را مهیا کرده است. جهت خرید محصولات تصفیه آب و مشورت با کارشناسان با خطوط ارتباطی ما تماس بگیرید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر