بررسی ساختار و عملکرد پمپ های سیرکولاتور

بررسی ساختار و عملکرد پمپ های سیرکولاتور

یکی از پر کاربردترین انواع پمپ های سانتریفیوژ، سیرکولاتورها هستند؛ این پمپ ها همان طور که از نامشان پیداست برای سیرکوله کردن و یا گردش سیال در سیستم استفاده می شوند. در واقع در سیستم های مختلف بعد از تامین آب گرم و یا سرد توسط دیگ های حرارت و چیلرها، پمپ های سیرکولاتور برای گردش سیال در سیستم کاربرد دارند. از مهم ترین کاربردهای پمپ های سیرکولاتور برای تعبیه در مواردی مثل سیستم های گرمایشی مرکزی خانگی و صنعتی، سیستم های تهویه هوا، سیستم های شستشوی صنعتی و... می باشد. 


سایت تصفیه آب آبین بعد از سال ها تجربه در زمینه فروش دستگاه های تصفیه آب صنعتی و سایر تجهیزات آبی، تصمیم به ارائه مشاوره رایگان برای خرید کالا گرفته است. قصد ما از ارائه مشاوره، راهنمایی شما برای خرید مناسب ترین کالا با توجه به نیاز است، در صورت تمایل برای خرید کالا و نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه، با مراجعه به abin.ir با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید. 
در ادامه به بررسی دقیق تر ساختار و عملکرد پمپ های سیرکولاتور می پردازیم، در این راستا و در اولین قدم تصمیم داریم مواردی را بررسی کنیم که در صورت تمایل برای خرید پمپ های سیرکولاتور حتما با آنها مواجه می شوید.

پمپ سیرکولاتور چیست؟


همان طور که پیش تر هم گفته شد، پمپ های سیرکولاتور برای گردش سیال در سیستم های مختلف مثل حرارت مرکزی و یا تهویه مطبوع کاربرد دارند. 
در واقع پمپ های سیرکولاتور بعد از تامین آب توسط دیگ های حرارت یا چیلرها (بسته به نوع سیستم) برای گردش سیال در سیستم و تاسیسات کاربرد دارند. اما ممکن است برای شما سوال شود که داشتن چه قابلیت هایی در پمپ های سیرکولاتور موجب شده تا بازدهی بالایی را داشته باشند؟


یکی از مهم ترین مزیت هایی که موجب شده الکتروپمپ های سیرکولاتور بازدهی و راندمان بالایی را داشته باشند، قابلیت پمپ های سیرکولاتور برای پمپاژ سیال با مصرف بسیار کم انرژی الکتروموتور می باشد؛ در کنار این، پمپ های سیرکولاتور بعد از تعبیه در سیستم به سرویس دهی دوره ای نیاز ندارند، داشتن این ویژگی ها باعث شده تا استفاده و نگهداری پمپ های سیرکولاتور هزینه زیادی را به دنبال نداشته باشد.  


نحوه عملکرد پمپ های سیرکولاتور به این صورت است، که بخش الکتروموتور نیروی لازم را برای چرخش پروانه ها ایجاد می کند و این موضوع در ادامه باعث پمپاژ سیال در سیستم می شود. 


***توجه کنید که پمپ های سیرکولاتور توانایی افزایش فشار سیال را به میزان قابل توجهی ندارند و در واقع تنها برای جبران افت فشار آب در سیکل بسته به کار می روند. در واقع کاربرد پمپ های سیرکولاتور در یک سیستم برای جبران افت فشار سیال به دلایلی مثل اصطکاک لوله ها می باشد. 


از آن جایی که پمپ های سیرکولاتور عمدتا برای پمپاژ سیال با دمای بالا کاربرد دارند، یکی از مهم ترین نکاتی که برای ساخت پمپ های سیرکولاتور اهمیت دارد، استفاده از قطعات با آلیاژ مقاوم در برابر حرارت می باشد. در پمپ های سیرکولاتور با برندهای مختلف، محدوده دمای قابل تحمل سیال و در کنار این محدوده دمای محیط متفاوت است. 


قطعات پمپ های سیرکولاتور 


پیش تر هم گفته شد که یکی از مهم ترین موارد در ساخت پمپ های سیرکولاتور، استفاده از قطعات با آلیاژ مرغوب و مقاوم در برابر حرارت می باشد. در پمپ های سیرکولاتور از قطعات مختلفی استفاده شده است تا ساختار کلی پمپ شکل بگیرد، در ادامه به بررسی اجزای پمپ های سیرکولاتور می پردازیم: 


الکتروموتورها: انرژی لازم برای چرخش پروانه ها در پمپ های سیرکولاتور با استفاده از الکتروموتورها تامین می شود، در واقع الکتروموتور ها تمام انرژی لازم را برای پمپاژ سیال ایجاد می کنند و به همین دلیل عملکرد آنها تاثیر زیادی را در راندمان کلی پمپ های سیرکولاتور دارد. 
به همین دلیل است که توجه به توان الکتروموتورها یکی از مهم ترین نکات برای خرید پمپ های سیرکولاتور به شمار می رود. 


پروانه ها: پروانه ها یکی از مهم ترین قطعات در ذ هستند و بعد از گرفتن انرژی توسط الکتروموتورها باعث پمپاژ سیال در سیستم می شوند. پروانه ها در ساختار پمپ های سیرکولاتور معمولا از جنس فولاد، برنج، استیل و... می باشند، جنس پروانه ها در پمپ های سیرکولاتور با توجه به کاربرد پمپ های سیرکولاتور تعیین می شود. 
از آن جایی که پروانه ها از قطعات اصلی در ساختار پمپ های سیرکولاتور هستند، بررسی دوره ای عملکرد آنها در ساختار پمپ های سیرکولاتور پیشنهاد می شود.


شفت: پروانه ها در ساختار پمپ های سیرکولاتور روی شفت نصب می شوند و برای انتقال انرژی از الکتروموتور به پروانه ها کاربرد دارند. شفت در پمپ های سیرکولاتور با کوپلینگ به الکتروموتور متصل می شود و برای تولید آن از آلیاژهای مقاوم به حرارت و خوردگی استفاده می شود. 


بلبرینگ: از این قطعه به منظور محافظت از شفت پمپ های سیرکولاتور در برابر نیروهای وارد شده استفاده می شود. 


آب بندها: برای جلوگیری از نشتی سیال به بخش های مختلف پمپ مثل الکتروموتور آب بندهای مکانیکی تعبیه می شود، که  معمولا روی پوسته، شفت و در مواردی محفظه پمپ نصب می شوند. جنس آب بندهای مکانیکی در پمپ های سیرکولاتور معمولا از کربن و یا سرامیک می باشد. 


استاتور: این قطعه استوانه ای تو خالی از جنس ورقه های آهنی می باشد که نسبت به هم عایق هستند، در استاتورها شیارهایی برای قرارگیری سیم پیچ های پمپ تعبیه می شود. 


بدنه: تمام قطعات پمپ های سیرکولاتور در پوسته که محفظه بیرونی پمپ های سیرکولاتور است تعبیه می شوند، که معمولا به شکل حلزونی می باشد. اتصالات ورودی و خروجی سیال در این بخش قرار می گیرد، جنس پوسته در بیشتر پمپ های سیرکولاتور به صورت مقاوم به حرارت و مواد خورنده است. 


انواع پمپ های سیرکولاتور 


انواع پمپ های سیرکولاتور بر اساس پارامترهای مختلف، متفاوت است؛ در ادامه به بررسی انواع پمپ های سیرکولاتور بر اساس پارامترهای مختلف می پردازیم:


انواع پمپ های سیرکولاتور بر اساس ساختار داخلی


پمپ سیرکولاتور دارای آب بند: در ساختار برخی پمپ های سیرکولاتور برای جلوگیری از نشتی آب از آب بندهای مکانیکی استفاده می شود، برای خنک کردن الکتروموتور در ساختار این پمپ ها، استفاده از فن و جریان هوا در آنها کاربرد دارد. 
پمپ سیرکولاتور بدون آب بند: در ساختار پمپ های سیرکولاتور بدون آب بند از روتور استفاده می شود، عملکرد این پمپ ها معمولا به این صورت است که برای خنک کردن موتور، آب پمپ شونده در آنها جریان دارد. 


انواع پمپ های سیرکولاتور بر اساس سرعت الکتروموتور 


پمپ های سیرکولاتور دور ثابت: همان طور که گفته شد الکتروموتورها انرژی لازم را برای پمپاژ سیال در سیستم ایجاد می کنند و به همین دلیل عملکرد آنها در راندمان کلی پمپ موثر است. در ساختار برخی از پمپ های سیرکولاتور، از الکتروموتورهای دور ثابت استفاده می شود، که در آنها امکان تغییر سرعت الکتروموتور وجود ندارد. 
پمپ های سیرکولاتور دور ثابت در مواردی ممکن است، صدای بیشتری را نسبت به سایر پمپ های سیرکولاتور داشته باشند.
پمپ های سیرکولاتور سه سرعته: در ساختار پمپ های سیرکولاتور سه سرعته امکان تغییر دور الکتروموتور در سه حالت کند، متوسط و تند وجود دارد. 
پمپ های سیرکولاتور هوشمند دور متغیر: در ساختار پمپ های سیرکولاتور دور متغیر می توان دور الکتروموتور را با توجه به نیاز تغییر داد. 
برخی از مهم ترین مزیت هایی که استفاده از پمپ های سیرکولاتور دور متغیر دارد، شامل موارد زیر می شود:


•    کاهش مصرف انرژی: با استفاده از پمپ های سیرکولاتور دور متغیر در سیستم های حرارت مرکزی، می توان سرعت و دور الکتروموتور را در فصول مختلف سال تنظیم کرد، این موضوع تاثیر زیادی را در کاهش مصرف انرژی الکتروموتور دارد. 
•    افزایش طول عمر پمپ: با انتخاب مناسب دور الکتروموتور می توان، به افزایش طول عمر پمپ های سیرکولاتور کمک کرد. 
•    جلوگیری از ضربه قوچ
•    هزینه نگهداری کم و عدم نیاز به سرویس دهی دوره ای
استفاده از پمپ های سیرکولاتور دور متغیر، دارای مزیت های بسیار زیادی می باشد، اما یکی از بزرگ ترین معایب آن این است که معمولا قیمت بسیار بالاتری را نسبت به سایر پمپ های سیرکولاتور برای خرید دارند. 


انواع پمپ های سیرکولاتور بر اساس تعداد محفظه دوران


پمپ های سیرکولاتور تک قلو: ساختار اکثر پمپ های سیرکولاتور به این حالت است، که در آنها پروانه ها در یک محفظه تعبیه می شوند. 
پمپ های سیرکولاتور دو قلو: در ساختار پمپ های سیرکولاتور دو قلو پروانه ها به حالت موازی در دو محفظه تعبیه می شوند. 


انواع پمپ های سیرکولاتور بر اساس نحوه نصب


یکی از مهم ترین پارامترها برای دسته بندی پمپ های سیرکولاتور نحوه نصب و قرارگیری پمپ در سیستم می باشد. موارد زیر انواع پمپ های سیرکولاتور بر اساس نحوه نصب در سیستم هستند:


پمپ های سیرکولاتور خطی: ورودی و خروجی در پمپ های سیرکولاتور خطی در یک راستا قرار گرفته است و برای قرار گرفتن در مسیر لوله ها مناسب می باشند. کاربردهای پمپ های سیرکولاتور خطی در مواردی مثل سیستم های گرمایش ساختمان های کوچک می باشد و یکی از مهم ترین مزیت های آن ها این است که فضای کمی را در سیستم اشغال می کنند. 
در مواردی هم دیده می شود که پمپ های سیرکولاتور خطی را به عنوان پمپ های سیرکولاتور کوچک در نظر می گیرند، که این موضوع به دلیل اشغال فضای بسیار کم پمپ های سیرکولاتور خطی در سیستم می باشد. 
پمپ سیرکولاتور زمینی: در برخی از سیستم ها، نیاز است که در کنار جبران افت فشار سیال، دبی هم افزایش پیدا کند؛ در این موارد پمپ های سیرکولاتور زمینی به کار می روند. پمپ های سیرکولاتور زمینی در شاسی های مخصوص قرار می گیرند و قدرت بیشتری را هم برای پمپاژ سیال دارند. 
پمپ های سیرکولاتور توانایی پمپاژ سیال را با دبی بالا و هد کم دارند و عملکرد آنها کاملا بر عکس پمپ های آب و آبرسانی است. در واقع مهم ترین عملکرد پمپ های سیرکولاتور برای غلبه بر افت فشار در سیستم هایی مثل حرارت مرکزی می باشد. 
اما دقت کنید که پمپ های سیرکولاتور زمینی درست برعکس پمپ های سیرکولاتور خطی صدای زیادی را برای پمپاژ سیال ایجاد می کنند، که البته با پیشرفت فناوری این مشکل هم در پمپ های سیرکولاتور زمینی حل شده است.


در ادامه به بررسی برخی از تفاوت های پمپ های سیرکولاتور خطی و زمینی می پردازیم:


1.    معمولا تحمل دمایی پمپ های سیرکولاتور خطی بیشتر است و بر همین اساس دارای کاربردهایی مثل تعبیه در سیستم های حرارت مرکزی می باشند. 
2.    از آن جایی که پمپ های سیرکولاتور خطی در مسیر خط لوله ها تعبیه می شوند، فضای کمی را در سیستم اشغال می کنند. در کنار این نصب پمپ های سیرکولاتور خطی آسان تر از پمپ های سیرکولاتور زمینی است و برای نصب به استفاده از ابزار خاصی نیاز ندارند. 
3.    از آن جایی که پمپ های سیرکولاتور زمینی توانایی مطلوبی را هم برای افزایش هد و دبی سیال دارند، دارای کاربردهای مشخصی برای تعبیه در برخی صنایع می باشند. 
4.    جنس بدنه، نوع و جنس قطعات در انواع مختلف پمپ های سیرکولاتور متفاوت است. 
5.    مصرف انرژی در پمپ های سیرکولاتور خطی با توجه به ساختار و عملکرد کمتر می باشد. 


 از آن جایی که عملکرد انواع پمپ های سیرکولاتور برای پمپاژ سیال متفاوت است، دارای کاربردهای متنوعی هم در صنایع مختلف می باشند. این موضوع باعث شده تا توجه به نوع پمپ سیرکولاتور برای خرید به میزان قابل توجهی حائز اهمیت باشد. 

پمپ سیرکولاتور چیست؟


نکات مهم برای خرید پمپ های سیرکولاتور


تنوع بالای پمپ های سیرکولاتور بر اساس برند، مدل، سطح کیفی و سایر پارامترها موجب شده تا انتخاب پمپ مناسب برای خرید تا حد زیادی دشوار باشد، در این زمینه بررسی برخی از پارامترها برای خرید پمپ های سیرکولاتور توصیه می شود. بر همین اساس در ادامه مهم ترین پارامترهایی را که توجه به آنها برای خرید پمپ های سیرکولاتور اهمیت زیادی دارد، بررسی می کنیم:


نوع سیال: از آن جایی که جنس قطعات در ساختار پمپ های سیرکولاتور متفاوت است، معمولا توانایی پمپاژ همه سیالات را ندارند، بنابراین در اولین قدم برای خرید پمپ های سیرکولاتور به نوع سیال مورد نظر توجه کرده و در ادامه بررسی کنید که آیا پمپ سیرکولاتور توانایی پمپاژ سیال را دارد؟
یکی از مهم ترین مواردی که باعث خرابی پمپ های سیرکولاتور می شود، ورود سیال با میزان بالای آلاینده های فیزیکی و ذرات معلق می باشد؛ این موضوع باعث گیر کردن پروانه های پمپ شده و در ادامه خرابی پمپ های سیرکولاتور را به دنبال دارد. 


نوع پمپ: از آن جایی که ویژگی های انواع پمپ های سیرکولاتور بر اساس پارامترهای مختلف، متفاوت است؛ توجه به نوع و ویژگی های پمپ های سیرکولاتور برای خرید تا حد زیادی اهمیت دارد. پیش تر ویژگی های انواع پمپ های سیرکولاتور را بررسی کردیم، در صورت تمایل با مطالعه مجدد آن می توانید تمام اطلاعات کافی را در این زمینه دریافت کنید. 


مشخصات فنی: در مشخصات فنی پمپ های سیرکولاتور تمام پارامترهای موثر در عملکرد پمپ بیان می شود، به همین دلیل بررسی دقیق مشخصات فنی برای خرید پمپ های سیرکولاتور تا حد زیادی اهمیت دارد. بررسی میزان هد و دبی در مشخصات فنی یکی از مهم ترین مواردی می باشد، که در توجه به آنها برای خرید پمپ های سیرکولاتور توصیه می شود.


توان الکتروموتور: الکتروموتورها در ساختار پمپ های سیرکولاتور در زمینه تامین انرژی لازم برای چرخش پروانه ها کاربرد دارند. به همین دلیل است که توجه به توان الکتروموتورها برای خرید پمپ های سیرکولاتور تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 
توجه کنید که خرید پمپ سیرکولاتوری که در کنار توان مطلوب برای پمپاژ سیال در سیستم مصرف انرژی در آن به صورت بهینه باشد، اهمیت زیادی دارد، تا در ادامه تاثیر مناسبی را برای افزایش راندمان کلی سیستم داشته باشد. 


ورودی و خروجی پمپ: ورودی و خروجی پمپ سیرکولاتور و مسیر لوله کشی را به دقت بررسی کرده و در صورت لزوم از رابط های مناسب برای تعبیه پمپ های سیرکولاتور در مسیر خط لوله استفاده کنید. 
**توجه کنید که ورودی و خروجی پمپ سیرکولاتور نباید از سیستم لوله  کشی کوچک تر باشد.


سطح کیفی و برند پمپ: سطح کیفی پمپ های سیرکولاتور با برندهای مختلف، متفاوت است و به همین دلیل توجه به برند پمپ های سیرکولاتور برای خرید اهمیت زیادی دارد. 


پمپ های سیرکولاتور بر اساس برند، تنوع بسیار بالایی را دارند، در صورت تمایل برای خرید پمپ های سیرکولاتور استفاده از کمک کارشناسان برای انتخاب برند کمک بسیار مطلوبی را به شما می کند. 


پمپ سیرکولاتور ارزان بخرم؟


از آن جایی که پمپ های سیرکولاتور، از مهم ترین بخش ها در سیستم های مختلف هستند و عملکرد آنها تاثیر زیادی را در راندمان کلی سیستم دارد، توصیه می شود که به عنوان مهم ترین پارامتر کیفیت را در نظر بگیرید.


ممکن است در ساختار برخی از پمپ های سیرکولاتور ارزان از قطعات با آلیاژهای مرغوب استفاده نشود و این موضوع در ادامه عملکرد سیستم شما را با مشکل مواجه کند. اما در صورتی که تمایل به خرید پمپ های سیرکولاتور ارزان دارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از پمپ های سیرکولاتور با برندهای ایرانی می باشد. 
پمپ های سیرکولاتور سمنان انرژی از برندهای ایرانی و با کیفیت پمپ های سیرکولاتور هستند، که قیمت مناسبی را هم دارند، در صورت تمایل به خرید پمپ سیرکولاتور ارزان قیمت می توانید پمپ های سیرکولاتور سمنان انرژی را که در کنار قیمت مناسب سطح کیفی مطلوبی هم دارند، بررسی کنید. 
در نظر گرفتن کیفیت به عنوان مهم ترین پارامتر برای خرید پمپ های سیرکولاتور، در ادامه باعث کاهش حداکثری هزینه نگهداری پمپ می شود. بنابراین بعد از بررسی دقیق مشخصات فنی، توصیه ما به شما خرید پمپ های سیرکولاتور با برند معتبر می باشد. 


مهم ترین توصیه های اجرایی پمپ های سیرکولاتور 


توجه به اصول لازم برای نصب پمپ های سیرکولاتور یکی از مهم ترین مواردی می باشد، که در صورت عدم توجه به آن در ادامه می تواند باعث بروز برخی مشکلات در ساختار پمپ های سیرکولاتور شود. در اولین قدم توصیه می شود که برای نصب پمپ های سیرکولاتور از کمک افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید، اما توجه و اطلاع از موارد زیر هم در  این زمینه کمک کننده است:


1.    در اولین قدم نحوه نصب صحیح پمپ سیرکولاتور را در مشخصات ارائه شده بررسی کنید. 
2.    قبل از شروع به کار پمپ، آن را هواگیری کرده تا بهترین عملکرد را  برای پمپاژ سیال در سیستم داشته باشد. 
3.    جهت انتقال آب را در ساختار پمپ های سیرکولاتور بررسی کرده و برای تعبیه آن در سیستم به این موضوع توجه کنید. 
4.    در صورتی که از پمپ های سیرکولاتور دور متغیر و یا سه سرعته استفاده می کنید، در این مرحله می توانید دور الکتروموتور را با توجه به نیاز تنظیم کنید. 


توجه کنید که در صورت استفاده از پمپ های سیرکولاتور در محیط های صنعتی باید با استفاده از کمک کارشناسان در این زمینه از رعایت تمام اصول و نکات لازم برای نصب پمپ های سیرکولاتور اطمینان پیدا کنید. 


معرفی بهترین برندهای پمپ های سیرکولاتور 


در ادامه برخی از با کیفیت ترین برندهای پمپ های سیرکولاتور را معرفی می کنیم:


پمپ سیرکولاتور IMP


پمپ های سیرکولاتور IMP در بالاترین سطح کیفی تولید شده اند و یکی از مرغوب ترین پمپ های سیرکولاتور برای استفاده در صنایع مختلف محسوب می شوند. پمپ های سیرکولاتور IMP دارای تنوع بسیار زیادی بر اساس عملکرد و مشخصات هستند. در کنار کیفیت بالا، پمپ های سیرکولاتور IMP دارای ویژگی هایی مثل تولید پمپ های سیرکولاتور هوشمند با قابلیت های منحصر به فرد می باشند. 
پمپ های سیرکولاتور هوشمند IMP توانایی پمپاژ سیال را با سه سرعت ثابت و سه سرعت متغیر با فشار ثابت دارند و در کنار این موارد دارای قابلیت کنترل از راه دور و یا از طریق اینترنت هستند. 


تمام این موارد باعث شده تا پمپ های سیرکولاتور IMP به عنوان یکی از بهترین نوع پمپ های سیرکولاتور محسوب شوند و بازخورد بسیار خوبی را از مصرف کنندگان دریافت کنند.

پمپ سیرکولاتور لئو (LEO)


پمپ های سیرکولاتور لئو سطح کیفی و عملکرد مطلوبی را برای پمپاژ سیال دارند و به همین دلیل استفاده از آنها در صنایع مختلف، دارای کاربرد بسیار بالایی می باشد. 
پمپ های سیرکولاتور LEO دارای مزایایی مثل پمپاژ سیال با صدای کم می باشند و در کنار این مجهز به تکنولوژی موتور آب خنک هستند که برای جلوگیری از داغ شدن موتور و سیم پیچ ها در بار کاری بالا به کار می رود، این موضوع در افزایش مقاومت حرارتی پمپ موثر است و به همین دلیل پمپ های سیرکولاتور لئو (LEO) کاربرد بالایی را برای پمپاژ سیال با دمای بالای دارند. 


در نهایت توصیه می شود برای خرید پمپ های سیرکولاتور به استفاده از کمک افراد متخصص برای دریافت مشاوره و پارامترهایی که گفته شد به صورت ویژه ای توجه کنید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر