دلایل مهم برای خاموش و روشن شدن مکرر دستگاه تصفیه آب خانگی

دلایل مهم برای خاموش و روشن شدن مکرر دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس یا RO معمولا مجهز به مخزن ذخیره تصفیه آب هستند و در صورت نیاز می توان با باز کردن شیر برداشت، از آب تصفیه شده در دستگاه استفاده کرد. در صورت سالم بودن دستگاه پس از پر شدن مخزن تصفیه آب، عملیات فیلتراسیون متوقف شده و دستگاه خاموش می شود. 

اگر شما هم یکی از مصرف کنندگان دستگاه تصفیه آب خانگی هستید، شاید مشاهده کرده باشید که گاهی دستگاه تصفیه آب خانگی شما به طور مکرر خاموش و روشن می شود. این مسئله می تواند به دلایل مختلف در کارکرد دستگاه تصفیه آب اتفاق بیفتد و لازم است که علت آن مورد بررسی قرار گیرد. 

در این مقاله قصد داریم که با مهم ترین علت های خاموش و روشن شدن مکرر دستگاه تصفیه آب خانگی آشنا شویم.


دلایل خاموش و روشن شدن پی در پی دستگاه تصفیه آب


فرایند فیلتراسیون آب در دستگاه تصفیه آب خانگی به صورت مکرر انجام نمی شود و معمولا پس از پر شدن مخزن، فرایند تصفیه آب متوقف خواهد شد. روشن و خاموش شدن مکرر دستگاه تصفیه آب خانگی معمولا به دلیل بروز مشکلاتی رخ می دهد که در ادامه به بررسی دلایل آنها می پردازیم:


•    تغییر فشار آب ورودی به دستگاه: کاهش یا افزایش مکرر فشار آب ورودی به دستگاه تصفیه آب خانگی می تواند موجب قرار گرفتن سنسور فشار پایین در آستانه عمل کردن و در نتیجه روشن و خاموش شدن مکرر دستگاه تصفیه آب شود. این مشکل معمولا در منازل آپارتمانی و در مناطقی که فشار آب شهری پایین است و در زمان افزایش آب مصرفی رخ می دهد.

•    خرابی شیر یک طرفه: در دستگاه تصفیه آب خانگی خروجی آب تصفیه شده از هوزینگ فیلتر ممبران به سوئیچ (سنسور) فشار بالا و فیلتر مرحله پنجم متصل می شود. معمولا در مسیر اتصال این خروجی و سنسور فشار بالا، یک شیر یک طرفه نصب می شود. 

وجود شیر یک طرفه باعث می شود که از بازگشت آب ذخیره شده در مخزن و به سمت فیلتر ممبران و در نهایت خروجی فاضلاب جلوگیری شود. این شیر معمولا به صورت اتصال زانویی است و با نام زانوی یک طرفه شناخته می شود. خرابی زانوی یک طرفه و بازگشت آب تصفیه شده از مخزن، موجب مداوم کار کردن و یا روشن و خاموش شدن مکرر دستگاه تصفیه آب خواهد شد.

•    خرابی شیر میکس: شیر میکس در دستگاه تصفیه آب خانگی حتما دارای شیر یک طرفه ای می باشد که معمولا در درون آن یا در مجاورت آن در مسیر آب قرار می گیرد. شیر یک طرفه مانند زانوی یک طرفه ممبران عمل کرده و از بازگشت آب از مخزن به سمت عقب و خالی شدن منبع تصفیه آب جلوگیری می کند.

•    ایجاد نشتی در دستگاه: اگر در مسیر خروج آب پس از فیلتر ممبران در دستگاه نشتی کوچکی وجود داشته باشد، خروج آب از محل نشتی سبب کاهش فشار آب و در نتیجه روشن و خاموش شدن پی در پی دستگاه تصفیه آب خواهد شد.

•    خرابی چهار راهی تصفیه آب: در دستگاه های تصفیه آب خانگی از چهار راهی یا شیر برقی برای کنترل ورود آب به دستگاه استفاده می شود. خرابی دیافراگم چهار راهی می تواند موجب خاموش و روشن شدن پیوسته دستگاه تصفیه آب خانگی شود. به منظور بررسی این مشکل باید در حالتی که مخزن تصفیه آب پر شده و دستگاه خاموش است، مسیر آب ورودی به چهار راهی را مسدود کرد. در صورت تشخیص خرابی چهار راهی باید آن را با قطعه جدید تعویض کرد. در روش دوم نیز می توانیم با خارج کردن چهار راهی از مسیر عبور آب و اتصال مستقیم لوله های وارد شده به آن، نتیجه را بررسی کرد. اگر دستگاه تصفیه آب روشن نشود، این مسئله به معنی معیوب بودن چهار راهی می باشد. البته پیشنهاد می شود که به منظور جلوگیری از مشکلات متعددی که در این قطعه ایجاد می شود، آن را با شیر برقی در دستگاه تصفیه آب تعویض کنید. 

دستگاه های تصفیه آب خانگی معمولا با مشکلات و ایرادات جدی مواجه می شوند که گاها موجب اختلال در کارکرد مناسب دستگاه خواهد شد. اگر دستگاه تصفیه آب شما به خوبی کار نمی کند، بهتر است که به منظور بررسی این مشکل و جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی، از افراد متخصص و کارشناسان تصیه آب کمک بگیرید.


«سایت آبین در کنار ارائه محصولات تصفیه آب با بالاترین سطح کیفی، امکان دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره با مراجعه به abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
راضیه
راضیه
تمامی مواردی که موجب خاموش و روشن شدن دستگاه تصفیه آب میشه رو بهش اشاره کردین. من با خوندن این مطلب به راحتی تونستم علت خرابی دستگاهم رو بفهمم.
ارسال نظر