ترانس دستگاه تصفیه آب خانگی

ترانس دستگاه تصفیه آب خانگی


وسایل الکتریکی برای روشن شدن به منبع تامین کننده برقی احتیاج دارند. بیشتر این وسایل از برق 220 یا 110 ولت تغذیه می کنند، اما در بسیاری از وسایل الکتریکی کوچک معمولا از برق با ولتاژ بسیار پایین تری استفاده می گردد. در این وسایل تامین برق کمتر از 220 ولت توسط مبدلی به نام ترانس یا آداپتور انجام می شود. در دستگاه های تصفیه آب که به روش اسمز معکوس کار می کند، از انرژی الکتریکی به منظور هدایت آب با فشار بالا به سمت فیلتر ممبران و عبور آن از منافذ بسیار ریز این فیلتر استفاده می گردد. وسایل الکتریکی در دستگاه های تصفیه آب نیز از برق با ولتاژ پایین تغذیه کرده و این انرژی توسط آداپتور یا ترانس تولید می شود. ترانس در دستگاه های تصفیه آب خانگی برق 220 ولت را به 24 ولت تبدیل می کند. در این مقاله قصد داریم که با انواع ترانس دستگاه های تصفیه آب و کاربرد آنها آشنا شویم.

 

انواع ترانس در دستگاه تصفیه آب خانگی

 

آداپتورهای مورد استفاده در دستگاه های تصفیه آب بر اساس ولتاژ خروجی دارای انواع آداپتور خانگی و نیمه صنعتی هستند. این ترانس ها از نظر شکل ظاهری معمولاً با یکدیگر تفاوتی ندارند و تنها آداپتور نیمه صنعتی به دلیل داشتن سیم پیچ های بیشتر اندکی بزرگ تر می باشد. در دستگاه های تصفیه آب خانگی معمولا از ترانس 24 ولت و در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی از برق و آداپتورهایی با ولتاژ 32، 36 و 48 ولت استفاده می شود.

برخی از آداپتورهای تصفیه آب می توانند تنها جریان معین و ثابتی که برای آن طراحی شده است، را تولید کنند و این مقدار قابل تغییر نمی باشد که به آنها، آداپتورهای خروجی ثابت می گویند. ایجاد نوساناتی برقی در خروجی این آداپتورها می توانند به پمپ تصفیه آب و سایر قطعات الکتریکی در دستگاه تصفیه آب صدمه وارد نماید.

آداپتورهای تصفیه آب به شکل مکعب مستطیل یا مربع مشکی رنگی هستند که عمدتاً در قسمت بالایی دستگاه و پشت شاسی آن قرار می گیرند. این قطعه الکتریکی دارای یک سیم برق ورودی و خروجی می باشد که سیم ورودی محل اتصال آن به برق شهری بوده و سیم خروجی ترانس توسط سوکت به سیستم برقی دستگاه تصفیه آب خانگی متصل می گردد.

 

خرابی آداپتور تصفیه آب

 

آداپتورهای با کیفیت معمولاً به ندرت خراب می شوند، اما عدم استفاده از محافظ برق می تواند به مرور زمان موجب خرابی و یا ضعیف شدن ترانس تصفیه آب شود. در این صورت آداپتور نمی تواند ولتاژ و جریان مناسب را در دستگاه تولید کند و سبب عملکرد نامناسب پمپ و بازده دستگاه تصفیه آب خواهد شد. توصیه می گردد که هر 3 تا 4 سال یک بار توسط ابزاری نظیر ولت سنج، میزان خروجی ترانس تصفیه آب را بررسی نمود. به منظور چک کردن ترانس می توانید از یک سیم نازک استفاده کنید، به این ترتیب که سیم را به سرعت به سوکت خروجی آداپتور اتصال داده و آن را قطع کنید. اگر هنگام برقراری جریان میان دو سر سوکت جرقه ای ایجاد شد، آداپتور کاملاً سالم می باشد. در غیر این صورت آداپتور خراب شده است. دقت نمایید که اتصال سیم و سوکت های آداپتور (سیم های مثبت و منفی) تنها یک ثانیه ادامه داشته باشد.

 ولتاژ و آمپر خروجی دستگاه تصفیه آب خانگی باید هر سال کنترل شود، اگر میزان ولتاژ ترانس بیشتر یا کمتر از 24 ولت و آمپر خروجی بیشتر یا کمتر 1.2 ولت شود، باید ترانس را تعویض کنید. 

استفاده از مواد با کیفیت و مرغوب در ساخت سیم پیچ و سایر اجزای ترانس تصفیه آب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. حساسیت این مسئله به این خاطر است که با عبور جریان برق شهری از ترانس و تبدیل آن به جریان مستقیم (DC) با تولید گرمای بالا همراه خواهد بود، بنابراین سیم پیچ ها و بدنه ترانس تصفیه آب باید به صورتی طراحی و ساخته شود که از بروز اتصالی و آتش سوزی جلوگیری گردد.

توصیه می شود که جهت جلوگیری از سوختن ترانس تصفیه آب و ایجاد مشکلات احتمالی در دستگاه، برای ترانس از یک محافظ برق استفاده شود. این محافظ الکتریکی باید مجهز به تثبیت کننده جریان باشد، تا در صورت وجود نوسانات برقی از آتش سوزی و ایجاد خسارت جلوگیری گردد.

 

خرید ترانس تایوانی تصفیه آب 


ترانس دستگاه تصفیه آب در مدل ها و کیفیت های مختلفی تولید می شود. کیفیت و عملکرد آداپتور برای کارکرد درست دستگاه تصفیه آب خانگی اهمیت بسیار زیادی دارد. ترانس های تایوانی به نسبت ترانس های چینی کیفیت بالاتری دارند، در حالی که ترانس های چینی مناسیب قیمت تر هستند، ولی به دلیل کیفیت پایین هزینه های بیشتری در ادامه برای شما دارند. وب سایت تصفیه آب آبین عرضه کننده بهترین دستگاه های تصفیه آب و محصولات وابسته به سراسر ایران می باشد که از بهترین قطعات و مواد اولیه تولید شده اند. اگر قصد خرید محصولات تصفیه آب را دارید، جهت سهولت در خرید و انتخاب خود می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان مجرب آبین استفاده نمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (1)
مینا
مینا
آدابتور دستگاه تصفیه آب که داخل خونمون نصب بود خراب شد هر چی گشتم نتونستم آدابتور مناسب رو واسه دستگاه بخرم. از این سایت بالاخره تونستم آدابتور خوب و قیمت مناسب را خریداری کنم.
ارسال نظر