عمر مفید فیلتر ممبران خانگی به چه عواملی بستگی دارد؟

عمر مفید فیلتر ممبران خانگی به چه عواملی بستگی دارد؟


کیفیت آب تصفیه شده در دستگاه تصفیه آب خانگی به عملکرد فیلترهای تصفیه آب و به ویژه فیلتر ممبران بستگی دارد. فیلتر ممبران عمل اصلی فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب را انجام می دهد و باید پس از جذب آلودگی ها و رسیدن به حالت اشباع تعویض گردد. اگر از مصرف کنندگان دستگاه های تصفیه آب خانگی هستید، شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد، که عمر مفید فیلتر ممبران به چه عواملی بستگی دارد؟ در این مقاله تصمیم داریم که به این سوال مهم پاسخ دهیم.

 

مهم ترین عوامل در عمر مفید فیلتر ممبران خانگی

 

برای فیلتر ممبران نمی توان عمر مشخصی در نظر گرفت و از این فیلتر تا زمانی که آب تصفیه شده از کیفیت مناسبی برخوردار می باشد و دستگاه میزان آبدهی مطلوبی دارد، می توان استفاده نمود. توصیه می شود که همواره کیفیت آب خروجی از دستگاه تصفیه خانگی از نظر میزان سختی و TDS مورد بررسی قرار گیرد. عوامل مهم در عملکرد فیلتر ممبران شامل زیر هستند:
 
•    کیفیت مواد سازنده فیلتر ممبران: برندهای متنوعی اقدام به تولید فیلترهای ممبران خانگی کرده اند، ولی برخی از این محصولات از کیفیت کافی برخوردار نمی باشند. انتخاب فیلتر ممبران از برند معتبر در عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی و کیفیت آب خروجی از آن بسیار موثر است. فیلتر ممبران فیلمتک، یکی از بهترین فیلترهای ممبران موجود در بازار می باشد.  


•    کیفیت آب ورودی به دستگاه تصفیه آب خانگی: هر چه مقدار املاح و ناخالصی های آب ورودی به دستگاه بیشتر باشد، فیلترهای دستگاه تصفیه آب و فیلتر ممبران زودتر اشباع می شوند و در زمان کوتاه تری باید تعویض شوند.

 

•    کیفیت فیلترهای پیش تصفیه در دستگاه: اگر فیلترهای پیش تصفیه در دستگاه کیفیت مناسبی نداشته باشند، ذرات معلق و کلر موجود در آب به خوبی حذف نمی شوند، به این صورت فیلتر ممبران زودتر اشباع می شود. 


•    تعویض فیلترهای پیش تصفیه: فیلترهای پیش تصفیه به طور متوسط باید هر 3 الی 6 ماه یک بار تعویض شوند، در غیر این صورت ذرات معلق فیلتر ممبران را اشباع کرده و کلر باعث پاره شدن غشا آن می شود. 

 

•    تعویض اصولی فیلترهای پیش تصفیه: در صورتی که فیلترهای پیش تصفیه پس از تعویض آب سیاه گیری نشوند، ناخالصی های موجود در آن ها وارد فیلتر ممبران شده و آن را اشباع می کند. 


•    پمپ دستگاه تصفیه آب: برای عبور آب از فیلتر ممبران، پمپ دستگاه باید فشار لازم را ایجاد کند، در غیر این صورت پساب به خوبی از فیلتر ممبران خارج نشده و رسوب درون آن جمع می شود. به همین علت خرید پمپ با کیفیت اهمیت بسیار زیادی دارد. 


•    آداپتور برق: اگر آداپتور برق نتواند ولتاژ یا آمپر مناسب برای پمپ را ایجاد کند، توان پمپ پایین آمده و فشار لازم را ایجاد نمی کند، به این صورت فیلتر ممبران زودتر خراب می شود. 


•    زانو ممبران یک طرفه: زانو ممبران یک طرفه از برگشت پساب به فیلتر ممبران جلوگیری می کند. به جای زانو ممبران یک طرفه می توان از شیر بین راهی استفاده کرد. در صورت بازگشت پساب به فیلتر ممبران، طول عمر فیلتر کاهش می یابد. 


•    محدود کننده فاضلاب: محدود کننده پساب میزان خروجی پساب را کنترل می کند. این میزان نباید کمتر از میزان استاندارد باشد، در غیر این صورت فیلتر ممبران دچار رسوب زدگی می شود. پس از مدتی رسوبات درون محدود کننده فاضلاب به دلیل تماس با پساب جمع می شود. در این صورت ب فیلتر ممبران فشار زیادی وارد شده و موجب خرابی آن می شود. 
 

عمر مفید فیلتر ممبران خانگی معمولاً حدود 1 تا 2 سال می باشد، اما باید دقت داشت که با توجه به عوامل بالا، ممکن است که در زمان کوتاه تری این فیلتر به تعویض احتیاج داشته باشد.

 

بررسی کیفیت آب دستگاه تصفیه آب خانگی


به منظور بررسی عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی لازم است که میزان آب تولید شده توسط دستگاه و کیفیت آن از نظر مقدار TDS آب بررسی شود. به این منظور به یک دستگاه اندازه گیری سختی آب (دستگاه TDS متر) نیاز است. پس از آماده کردن دستگاه TDS متر به روش زیر عمل کنید:


•    شیر میکس و شیر مخزن دستگاه تصفیه آب را بسته و شیر برداشت روی سینک را باز نمایید. در این حالت، آب خروجی از دستگاه در مقایسه با حالت قبل (استفاده از مخزن) فشار پایین تری خواهد داشت.


•    اجازه دهید که مقدار از آب تصفیه شده از شیر برداشت خارج شود. پس از گذشت 2 دقیقه، مقداری از آب تصفیه شده را در ظرف مناسبی ریخته و توسط دستگاه TDS متر، میزان سختی آب را اندازه گیری کنید.


•    میزان سختی مطلوب آب تصفیه شده کمتر از 100 است و اگر سختی آب خروجی از دستگاه مقدار بالاتری داشته باشد، احتمالاً این مسئله به دلیل کارکرد نامناسب فیلترهای تصفیه آب دستگاه و به ویژه فیلتر ممبران می باشد. در این صورت لازم است که به منظور بهبود کیفیت آب تصفیه شده، فیلتر مورد نظر را در اسرع وقت تعویض نمود.


•    میزان خروج آب از شیر برداشت را بررسی کنید. اگر با بستن شیر مخزن، خروج از شیر برداشت به صورت قطره قطره صورت میگیرد، این میزان کمتر از حد مجاز می باشد و این مسئله احتمالا به دلیل کارکرد نامناسب فیلتر ممبران است. در این حالت، حتی اگر سختی آب پایین باشد، لازم است که فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب را تعویض کنید. اگر خروجی آب تصفیه شده از دستگاه به صورت باریکه کوچک و پیوسته ای از آب باشد، عملکرد دستگاه طبیعی است. 

 

انواع فیلترهای ممبران خانگی

 

فیلترهای ممبران در دستگاه تصفیه آب خانگی دارای انواع و ظرفیت های متنوعی هستند. باید دقت داشت که در بسیاری از مواقع  منظور از فیلتر ممبران، ممبران اسمز معکوس می باشد، زیرا فیلتر تصفیه آب اولترا فیلتراسیون نیز نوعی فیلتر ممبران محسوب می شود و معمولاً به آن فیلتر ممبران UF یا فیلتر UF می گویند. ظرفیت فیلتر ممبران بیانگر میزان تولید آب تصفیه شده برحسب گالن (لیتر) در شبانه روز است و در ظرفیت های 50، 75، 80 و 100 گالن در بازار به فروش می رسد. ظرفیت 50 گالن برای فیلتر ممبران به این معنی است که فیلتر 50 گالن یا حدود 200 لیتر آب تصفیه شده در روز تولید می کند. فیلترهای ممبران از نظر ابعاد و شکل مشابه یکدیگر هستند، اما در مصارف صنعتی از فیلترهای ممبرانی با ابعاد و ظرفیت های بسیار بزرگ تر استفاده می گردد.

فروشگاه تصفیه آب آبین ارائه دهنده انواع فیلترهای ممبران خانگی از برندهای معتبر می باشد که با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و با بهترین مواد اولیه ساخته شده اند. اگر قصد خرید فیلتر ممبران خانگی را دارید، جهت سهولت در انتخاب محصول مناسب و مشورت با کارشناسان فروش آبین تماس برقرار نمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر