نکات مهم برای تنظیم شیر میکس دستگاه تصفیه آب خانگی

نکات مهم برای تنظیم شیر میکس دستگاه تصفیه آب خانگی

آب شرب شهری دارای مقادیر زیادی از املاح و رسوبات مضر می باشد که این املاح عمدتا سبب تشکیل رسوب در شیر آلات خانگی، کتری و سماور و سیستم لوله کشی منزل می شود. یکی از مزیت های دستگاه تصفیه آب خانگی حذف املاح و کاهش TDS آب آشامیدنی و تنظیم آن در حد استاندارد است. در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی، از فیلترهای ممبران که باعث حذف املاح می شوند، استفاده شده است. فیلترهای ممبران باعث حذف تمام املاح و آلاینده های آب می شوند، حذف تمام املاح می تواند باعث مزه تلخ آب شود. برای حل این مشکل در ساختار دستگاه  های تصفیه آب خانگی از روش های مختلفی استفاده می شود، یکی از این روش ها استفاده از شیر میکس برای تنظیم TDS آب می باشد. 

به این منظور در دستگاه تصفیه آب خانگی از قطعه ای به نام شیر میکس استفاده می شود. تنظیم شیر میکس و TDS آب تصفیه شده در دستگاه نیازمند توجه به نکات مهمی است. به این خاطر در این مقاله قصد داریم به نحوه تنظیم شیر میکس و TDS آب در دستگاه تصفیه آب خانگی بپردازیم.


عملکرد شیر میکس در دستگاه تصفیه آب خانگی


همان طور که گفته شد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب خانگی TDS آب را به شدت کاهش می دهد و این مساله عمدتا سبب مزه تلخی در آب تصفیه شده می شود. مزه تلخی آب آشامیدنی برای بسیاری از مصرف کنندگان خوشایند نمی باشد و به منظور رفع این مشکل معمولا از قطعه ای با نام شیر میکس در دستگاه تصفیه آب استفاده می شود. شیر میکس از جنس پلاستیک یا فلز است و در قسمت بالای فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب خانگی قرار می گیرد.

وظیفه اصلی شیر میکس در دستگاه تصفیه آب تنظیم TDS آب در محدوده استاندارد است و به ترتیب خاصیت اسیدی و مزه تلخی آب تصفیه شده از بین می رود. عملکرد شیر میکس در دستگاه تصفیه آب خانگی به این صورت است که مقداری از خروجی از فیلترهای پیش تصفیهبا آب تصفیه شده مخلوط می شود و TDS آب تصفیه شده تا حدی بالا می رود. باید دقت داشت که اگر چه این روش جهت تنظیم TDS آب آشامیدنی در دستگاه و بهبود طعم و مزه آب بسیار مفید و کارآمد می باشد، اما به دلیل ورود برخی از آلودگی ها به آب تصفیه شده، در برخی شرایط استفاده از شیر میکس توصیه نمی شود. 


تنظیم شیر میکس در ساختار دستگاه تصفیه آب خانگی


تنظیم این قطعه در دستگاه تصفیه آب خانگی اهمیت بالایی دارد و باید با دقت کافی انجام شود. جهت تنظیم شیر میکس در دستگاه تصفیه آب به یک ابزار اندازه گیری TDS آب یا TDS متر احتیاج می باشد، بنابراین، ابتدا این دستگاه را آماده کرده، سپس به صورت زیر TDS آب خروجی از دستگاه تصفیه شده را تنظیم کنید:


1- شیر برداشت دستگاه تصفیه آب را که بر روی سینک قرار دارد، باز کنید.
2- شیر مخزن تصفیه آب را ببندید تا آب به جای ورود به مخزن از شیر برداشت خارج شود. این شیر معمولا به صورت آبی رنگ می باشد که در قسمت بالایی مخزن قرار گرفته است.
3- در این حالت آب خروجی از شیر برداشت به صورت باریکه ای از آب با فشار بسیار پایین خواهد بود. این مساله اصلا جای نگرانی ندارد و کاملا طبیعی است.
4- برای تنظیم شیر میکس به جهت فلش روی شیر توجه کنید. با بستن شیر در جهت این فلش، میزان TDS آب کم می شود. با استفاده از شیر میکس TDS آب تصفیه شده را تنظیم کنید.
5- پس از چند ثانیه TDS آب را با استفاده از TDS متر اندازه گیری کنید. به این ترتیب که مقداری از آب تصفیه شده را در ظرف مناسبی یا درب دستگاه TDS متر ریخته و پراب ابزار را در آب قرار دهید.
6- میزان TDS آب باید کمتر از 150 باشد. اگر این مقدار خارج از محدوده مشخص شده بود، فرایند بالا را مجددا تکرار کنید.
7- بهتر است که TDS آب را کمی بالاتر از TDS مورد نظر خود تنظیم کنید، به این معنی که اگر قصد دارید TDS آب تصفیه شده 100 میلی گرم بر لیتر باشد، باید مقدار آن را روی عدد 150 تنظیم کنید. این مساله به این جهت می باشد که پس از چند ساعت کارکرد دستگاه تصفیه آب TDS آب کاهش می یابد.
8- روز بعد نیز به همین روش TDS آب تصفیه شده را اندازه گیری کرده و از مقدار آن مطمئن شوید. بهتر است که به این منظور، ابتدا آب ذخیره شده در مخزن کاملا تخلیه شود، سپس TDS آب تصفیه شده مورد اندازه گیری قرار بگیرد.

اگر در تنظیم شیر میکس و TDS آب تصفیه شده در دستگاه خود دچار مشکل شده اید، بهتر است که برای انجام این کار از افراد متخصص و آموزش دیده کمک بگیرید. دریافت مشاوره از افراد متخصص می تواند به شما اطمینان دهد که هیچ مشکلی در ساخار دستگاه تصفیه آب بروز نمی کند. 


«سایت آبین ارائه دهنده محصولات تصفیه آب خانگی با برندهای مختلف و بهترین سطح کیفی می باشد و فرصت دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار می دهد. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه های تصفیه آب با مراجعه به وب سابت www.abin.ir از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر