نویسنده: نرگس مومنی

آیا نوشیدن 8 لیوان آب در روز کار درستی است؟

آیا نوشیدن 8 لیوان آب در روز کار درستی است؟

لزوم نوشیدن آب کافی در روز و اهمیت آن برای همه ما مشخص است. اما ممکن است برای عده زیادی سوال شود که میزان نوشیدن آب به صورت روزانه چه مقدار است؟ آیا این باور که باید 8 لیوان آب در روز نوشید درست است؟ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم که نوشیدن چه مقدار آب در روز کافی است. اصلا این باور از کجا منشا می گیرد که نوشیدن 8 لیوان آب در روز لازم است؟


متاسفانه هنوز در تفکر عده زیادی از ما مقدار آب مورد نیاز در روز 8 لیوان است. اما آیا می دانستید که این باور هیچ منطق علمی ندارد و بر اساس یافته های علمی نیست؟ منشا این باور از سال 1945 است که دانشمندان آمریکایی توصیه کردند باید در هر رژیم غذایی دو لیتر نوشیدنی برای زنان و دو و نیم لیتر برای مردان وجود داشته باشد. اما منظور از نوشیدنی فقط آب نیست به طوری که میزان آب در برخی از میوه و سبزیجات می تواند 98 درصد باشد و در صورت مصرف این نوع مواد غذایی میزان آب مورد نیاز بدن را می توان تا حد مطلوبی تامین کرد. علاوه بر این در سال 1974 فردریک استار و مارگارت مک ولیلیامز در کتابشان که با عنوان تغذیه برای سلامتی ارائه شده بود توصیه کردند که در بزرگسالان نوشیدن بین شش تا هشت لیوان آب لازم است اما این میزان آب شامل میوه، سبزی، نوشیدنی های کافئین دار و... می شود. بنابراین نوشیدن 8 لیوان آب در روز باور غلطی است که هیچ منشا علمی ندارد. 
به این نکته هم توجه کنید که میزان آب مورد نیاز برای بدن در افراد مختلف متفاوت می باشد. از پارامترهای تاثیر گذار در این زمینه میزان فعالیت بدنی افراد می باشد، به همین دلیل گاهی برخی از افراد به نوشیدن آب بیشتر و یا برخی دیگر به میزان کمتری از آب نیاز دارند. 


فواید نوشیدن آب کافی برای بدن


نوشیدن آب به میزان کافی و البته با سطح کیفی بالا اهمیت زیادی را به دلایل مختلفی مثل موارد زیر دارد:


•    از بین رفتن سر درد 
•    شادابی و جوان شدن پوست
•    افزایش هوشیاری و تمرکز 
•    تنظیم دمای بدن
•    کمک به هضم غذا 
•    کمک به رفع گرفتگی عضلات 
•    افزایش ایمنی بدن: نوشیدن آب می تواند باعث شود که در مقابل بیماری هایی مثل آنفولانزا مقاومت کنید. هم چنین این موضوع می تواند کمک بسیار خوبی برای دور ماندن از بیماری های قلبی و کلیوی برای شما داشته باشد. 
•    از بین بردن احساس خستگی 
•    کاهش احتمال ابتلا به سرطان: نوشیدن آب به میزان کافی می تواند خطر ابتلا به سرطان را به میزان بالایی کاهش دهد. 
•    کمک به تناسب اندام


نوشیدن چه مقدار آب کافی است؟


بنابراین و با توجه به مواردی که گفته شد نوشیدن آب به میزان کافی تاثیر بسیار مطلوبی را برای بهبود سلامتی دارد و در مواردی از ابتلا به بیماری ها جلوگیری می کند. 
اما نوشیدن چه مقدار آب در روز برای بدن کافی و مورد نیاز است؟ همان طور که بسیاری از ما می دانیم بدن انسان ها از طریق تعریق، ادرار و تنفس آب زیادی را از دست می دهد بنابراین توازن میزان آب در بدن موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد. این باور که نوشیدن 8 لیوان آب در روز برای ما لازم است موجب شده تا تصور کنیم که زمانی که احساس تشنگی داریم بدن در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته اما به این نکته توجه کنید که تعداد بیشماری از دانشمندان بر این باورند که نوشیدن مایعات بیشتر از میزان مورد نیاز برای بدن لازم نیست.


بنابراین بهترین راهکار برای نوشیدن آب این است که نوشیدن آن را تنها به زمانی که احساس تشنگی می کنید محدود کنید. پیروی از این قائده که در واقع بر اساس عملکرد مغز است می تواند به شما برای تنظیم میزان آب مورد نیاز برای بدن کمک بسیار خوبی را داشته باشد. در این زمینه کورتنی کیپس، مشاور پزشکی دانشگاه وی سی ای می گوید: اگر به حرف بدنتان گوش کنید، به شما می گوید که چه زمانی تشنه هستید. این افسانه که وقتی بدن تشنه است دیر شده بر اساس این شکل گرفته که احساس تشنگی نشان دهنده کمبود مایع در بدن می باشد. این روند در طی هزارن سال در جریان تکامل انسان ها به درستی وظیفه خود را انجام داده است. به همین دلیل برای کمک به سلامت بدن از این قائده کلی پیروی کنید که نوشیدن آب را به زمانی که بدن احساس تشنگی کرد محدود کنید. 

نوشیدن چه میزان آب در روز کافی است؟


نشانه های زیاده روی در نوشیدن آب 


اگر احساس می کنید که در مصرف آب دچار زیاده روی شده اید وجود موارد زیر را در خود بررسی کنید و در صورت وجود این علائم سعی کنید میزان مصرف آب را کنترل کنید: 


1.    تشنه نیستید اما آب می نوشید: یکی از عواملی که باعث شده تا در کنار این که تشنه نیستید آب بنوشید وجود باور غلطی است که هر چقدر بیشتر آب بنوشید جسم سالم تری دارید اما طبق بررسی ها نوشیدن آب تنها در زمان تشنگی راهکار بسیار خوبی برای تنظیم میزان آب در بدن است.


2.    داشتن سر درد: پرآبی بدن در کنار کم آبی می تواند باعث بروز سردرد شود. در صورت نوشیدن بیش از اندازه آب سلول های بدن متورم شده و سلول های مغز تحت تاثیر قرار می گیرند. بعد از این مغز شروع به فشار دادن جمجه می کند و این موضوع باعث سردرد های مداوم برای شما شود. 


3.    احساس تهوع: این موضوع می تواند باعث عدم عملکرد درست کلیه شده و موجب بروز احساس تهوع و استفراغ شود.


4.    تورم و تغییر رنگ کف دست، پا و لب: آشامیدن زیاد آب می تواند به عدم عملکرد درست کلیه ها منجر شود، در این صورت بدن آب اضافی را نگه داشته و این موضوع می تواند باعث ورم کردن لب و دست و پا شود.


5.    ضعف ماهیچه های بدن: درد و ضعف عضلانی از دیگر عواملی که در صورت زیاده روی در مصرف آب ممکن است به آن دچار شوید.


6.    خستگی و استرس: مصرف بیش از اندازه آب باعث می شود تا کلیه ها برای دفع آب اضافی بدن به طور مداوم کار کنند و این موضوع نتایجی را مانند استرس و احساس خستگی به دنبال داشته باشد. 


7.    ضربان بالای قلب: قلب وظیفه پمپاژ کردن خون را در بدن دارد و در صورت مصرف بالای آب حجم خون در بدن زیاد می شود. این موضوع باعث افزایش فشار بر رگ های خونی و قلب می شود. 


8.    مشکلات کبدی: نوشیدن بیش از حد آبی که آهن بالایی را داشته باشد می تواند زیان آور و موجب بروز مشکلات کبدی شود.


نشانه های کم آبی بدن 


گفته شد که بهترین راهکار برای تنظیم میزان نوشیدن آب به این صورت است که هر وقت که احساس تشنگی داشتیم آب بنوشیم اما در برخی از موارد ما بیشتر یا کمتر از میزان مورد نیاز برای بدن آب می نوشیم که هر کدام نشانه ها و عواقبی را به دنبال دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. 
کم آبی در بدن می تواند با علائمی همراه باشد که برخی از آن ها شامل موارد زیر است: 


•    احساس تشنگی
•    ادرار زرد رنگ با بوی شدید
•    احساس سرگیجه و کم شدن تمرکز
•    احساس خستگی و خواب آلودگی
•    خشکی دهان، لب ها و چشم ها
•    تب بالا


وجود این علائم در بدن نشانگر کمبود آب بدن و عدم کنترل میزان مصرف آب به درستی است و در صورت بی توجهی به آن می تواند مشکلاتی را در ادامه برای شما به دنبال داشته باشد. 


در نهایت می توان به این نتیجه رسید که شمارش و اندازه گیری میزان آبی که در روز می نوشید کار درستی نیست و باید این روند را دنبال کرد که در صورت احساس تشنگی آب بنوشید. اما در ادامه اگر اعلامی را که پیش تر برای کم آبی و یا زیاده روی در نوشیدن آب گفته شد، مشاهده کردید سعی کنید نوشیدن آب روزانه را به میزان مطلوب و کنترل شده تغییر دهید. نوشیدن آب به میزان کافی می تواند تاثیرات بسیار مطلوبی را در عملکرد بافت های بدن و در کنار این زیبایی اندام و پوست به دنبال داشته باشد. 

نظرات کاربران

نظرات خود را ارسال نمایید

لطفا اطلاعات زیر را تکمیل و سپس ارسال نمایید